Nerts in tuin, wat er mee te doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:24

Goed, ik zal wel weer advocaat van de duivel zijn, maar ik zou hem terug brengen. Sowieso niet uitzetten, dat heeft alleen maar meer gevolgen voor natuur + evt kippenboeren in de buurt.

Daarnaast wordt een nerts "gewoon" vergast, net als een varken. Dus ik snap niet zo goed waarom het een wel zou mogen en het ander niet. Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen in dit topic ook daadwerkelijk een nertsenboerderij van binnen hebben gezien...

No_No schreef:
Nertsen kunnen een besmettelijke ziekte dragen die voor marterachtigen dodelijk zijn. Nertsenfokkers doen er eigenljjk niets aan omdat die dieren gehouden worden voor de vacht.
En loslopende nerts kan dus het beste gevangen worden en daarna getest op de ziekte. Als het drager is kan het dier het beste ingeslapen worden.

Genoeg nertsen die gewoon geënt worden hoor :=

Edit2;
Ik vraag me trouwens af hoe de meeste mensen het hier voor zich zien hoe ze een nerts in willen laten gaan laten slapen.. :=
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 03-12-18 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:25

Thats me: Ts had hem ook in het mandje, maar was te laat met dicht doen. Een nerts die mensen gewend is zou je zo best kunnen vangen.

Een wezel of marter die niet verzwakt is, dus gewoon in goede conditie.. nooit. Die krijg je niet in een mandje. Al helemaal niet als je er bij staat te wachten om het deurtje dicht te doen. Dat zijn wilde dieren, grote rovers, ik zou liever moordenaars zeggen, en die gaan niet even gezellig in een katten reismandje zitten tot de mens het deurtje dicht heeft gedaan.

Leuk weetje van deze beesten, ze zijn dol op chocolade. Daarmee zou je ze nog in een vangkooi kunnen lokken met veel geduld. Veel geduld is minimaal 2 weken.. en een hoop katten die per ongeluk je kooi in zijn gelopen uit nieuwsgierigheid.

Nou ts, laten lopen betekent dood, voor het beest zelf en je kippen. Terug brengen betekent de dood. De opvang wil hem waarschijnlijk niet hebben. Ik heb niet echt een oplossing voor je.

Ze zijn prachtig maar het is wel ongedierte en daar ben je al achter met je dode kip.

Inslapen, nette dood. Al zou mijn dierenarts er niet aan beginnen, dus ik vraag me af of die je helpen.

Wat afschieten betreft ben ik niet op de hoogte qua regelgeving. Zou wel niet mogen.

Maar eens wat rond bellen met verschillende instanties denk ik. Wie weet heeft iemand een idee.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:30

Blacky94 schreef:
Goed, ik zal wel weer advocaat van de duivel zijn, maar ik zou hem terug brengen. Sowieso niet uitzetten, dat heeft alleen maar meer gevolgen voor natuur + evt kippenboeren in de buurt.

Daarnaast wordt een nerts "gewoon" vergast, net als een varken. Dus ik snap niet zo goed waarom het een wel zou mogen en het ander niet. Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen in dit topic ook daadwerkelijk een nertsenboerderij van binnen hebben gezien...

En ik hoeveel ervaring mensen met wezels, nertsen en marters hebben. Ze zijn prachtig, echt. Maar het zijn geen gezellige dieren.

Met uitzetten gaat hij ook wel dood, maar wat ik zei, eerst alle kippen, eenden, vogeltjes enzo ook.

Ik ben het dus wel eens met jou als advocaat van de duivel.

Wil ts dat niet, dan word het rond bellen met instanties of die een idee hebben.

Hij gaat niet weg voor je kippen op zijn ts.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:40

Ik sluit me ook aan bij terugbrengen. Nertsen hebben van de intensief gehouden gangbare vleesveedieren (dus alles behalve runderen en schapen) de hoogste welzijnsscore. De reden dat ze verboden worden heeft niets met welzijn te maken, enkel met het feit dat er vanwege de druk van de burgers besloten is dat een dier houden enkel voor zijn vacht niet meer van deze tijd is en dus uitgefaseerd dient te worden.

Ik ben ook absoluut tegen het nertsenverbod om die reden. Voor een beest maakt het echt niets uit of ze voor het vlees of voor de vacht worden gedood. Dood is dood. Het gaat om het leven tot dan toe en dat blijkt voor nertsen niet slecht te zijn ten opzichte van vleeskuikens (de officiele naam voor kippen voor kippenvlees), varkens en al helemaal ten opzichte van konijnen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:41

Als je de populatie inheemse diersoorten (vogels, kleine knaagdieren etc.) wilt minimaliseren, moet je dit soort beesten vooral vrij laten lopen -O-

Vraag advies aan een boswachter of wildopvang. Ik denk dat zij eerder actie ondernemen dan zo'n bontfokker.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:05

Nertsen zijn van nature geen groepsdieren. Als je die terugbrengt naar de farm, wordt die mogelijk bij een andere groep nertsen gezet dan dat ie kent. Dat zal veel extra stress geven. Vandaar dat ik liever het dier nu zou laten inslapen dan hem terug te brengen.

Ik weet overigens ook niet hoe de dierenarts dat gedaan heeft bij die nerts die ik gevonden had. Ik had hem in een kooitje gebracht en het is ze gelukt.

Bestrijden mag dan juist weer wel, omdat ze niet inheems zijn. Althans, dat meen ik.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:49

Dierenarts zal een schotjeskooi gebruiken, net als voor wilde katten, is een kooi met een dubbele wand die kan verschuiven, zo kan je het dier tegen de andere zijkant klemzetten en van buitenaf spuiten.

poes

Re: Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:53

VOC Merelbeke neemt alles aan. Opglabbeek volgens mij ook.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:18

Lise81 schreef:
Als een koe is losgebroken bel je wel de boer maar bij de nerts die van de farm is niet? Begrijp wel dat het sneu is maar vindt het wel ook een beetje meten met twee maten....

Als hij bij mij zou aankloppen zou ik hem denk ik stiekem zelf houden :+

tuurlijk is dat niet meten met twee maten. Is gewoon heel zielig die stomme farms!

Jij eet toch ook lekker een koe op maar je paard niet? Dan zou ik of van beide heel veel houden of beide opeten. want ja anders meet je met twee maten :')

Nee even zonder dollen.

Een nerts zelf houden? Je wilt niet weten waar je dan aan begint! Echt geen slim idee. Ze zijn echt niet makkelijk. Ben op FB lid van een groep: De tamme nerts. Maar eigenlijk zijn dit geen huisdieren en als je hun ook hoort dan mag je van goede huizen komen om ze op te voeden en ook nog in hun behoefte voorzien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:22

Witchcraft schreef:
Jij eet toch ook lekker een koe op maar je paard niet? Dan zou ik of van beide heel veel houden of beide opeten. want ja anders meet je met twee maten :')

Er zijn anders genoeg mensen die hun eigen paard, indien mogelijk, opeten of aan hun eigen honden voeren. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:23

Een marter of een wezel hebben ook een bruine vacht, dus hoe zeker ben je dat het een nerts is?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:42

Witchcraft schreef:
Jij eet toch ook lekker een koe op maar je paard niet? Dan zou ik of van beide heel veel houden of beide opeten. want ja anders meet je met twee maten

Ik eet liever paard dan koe, veel meer smaak.

Ik zou het beest terugbrengen, het is niet van jou.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 01:54

Cayenne schreef:
Een marter of een wezel hebben ook een bruine vacht, dus hoe zeker ben je dat het een nerts is?

Die zien er echt wel anders uit. Hebben wit onder hun kopje en buik. Deze is helemaal chocoladebruin met een iets lichter snuitje. Prachtige vacht, je kunt je voorstellen dat ze daar bontjassen van maken. Verder is hij heel erg tam, kan hem tot op 50 cm naderen. Daarom dacht ik eerst dat het een ontsnapte tamme fret was. Maar dat is hij dus niet. Zo'n nerts kan ook redelijk tam zijn omdat hij door mensen wordt gevoerd etc.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 02:01

Hoi!

Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 02:50

Ja hoor! Jeetje ts, ben je mooi klaar mee!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 05:57

Hij is wel prachtig!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 06:53

Hij is prachtig idd! Jammer dat het je je kippen kost en ze soms ook in auto's of in huizen kruipen en je kabels kapot maken (en daardoor kortsluiting/brand veroorzaken). Anders waren ze best leuk om rond het huis te hebben!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 07:01

Heel sneu alle keuzes.
Het blijft moeilijk.
Inderdaad een mooie vacht zeg!

Kan de nerts niet meer bij je andere kippen?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 07:17

Ook een keer gehad en die heeft heel wat kippen en eenden vermoord. We zijn ook bezig geweest met een schepnet om hem te vangen maar dat lukte niet, daarna de nertsenfarm gebeld en die is een vangkooi komen zetten en had hem met een paar uur.
Die man gaf nog aan blij te zijn dat we hem nog niet hadden gevangen omdat ze zo hard kunnen bijten, makkelijk door handschoenen heen!
Ik zou dus zelf niet klooien met je kattenkooi maar de boer bellen. Kost je echt al je kippen als je niet snel bent (of die van de buren als die van jou al weg zijn)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 07:41

Als ze bijten kun je ook meteen een tetanus injectie halen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 07:54

Tja een reguliere opvang zal geen exoten willen, heb je stichting aap al gebeld? Als dat niet lukt is de keuze of je meer om je kippen geeft of om dit dier. Hij gaat honger krijgen en dan zijn jouw kippen het makkelijkste te vangen vrees ik!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 07:56

Wat een mooi diertje!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:33

troi schreef:
Tja een reguliere opvang zal geen exoten willen, heb je stichting aap al gebeld? Als dat niet lukt is de keuze of je meer om je kippen geeft of om dit dier. Hij gaat honger krijgen en dan zijn jouw kippen het makkelijkste te vangen vrees ik!

En om de vogels, kleine knaagdieren en het natuurlijk evenwicht in de natuur.
Sneu voor dit diertje, maar laten lopen nog meer.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:37

Opglabeek vangt ze inderdaad op. Op hun site vind je overigens een lijst terug van dieren die ze in het afgelopen jaar hadden opgevangen. In de eerste lijst dat ik zag stonden er 4 amerikaanse nertsen.
Gewoon eens contact opnemen met hen, kost niet veel moeite.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:03

Oke, niet alles meer gelezen. Laat je een nets lopen dan gaan ze meestal dood in de zomer. Ze vinden het heerlijk om in de zon te liggen en raken vervolgens oververhit. De meeste nertsen bedrijven zijn heel goed voor hun dieren, dat kan menig konijnenhouder en voorbeeld aan nemen. De regels schik je echt van. Zo moeten ze met meerdere dieren gehouden worden, moet elk dier zijn eigen speeltje hebben, een groot hok met stro etc. Een goede nertsen houder vindt het heel belangrijk goed voor zijn dieren te zorgen. Hoe gezonder, hoe beter de vacht. Hoe beter de vacht hoe hoger de opbrengst. ( Was er eerder ook niet positief over totdat ik voor mijn opleiding dierenarts assistent een bedrijf heb bezocht, oordeel dus niet op onjuistheden vanuit organisaties die geld uit je portemonnee willen)