Muizen in huis, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizz

Re: Muizen in huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:47

Geen kruimel laten liggen en alles goed schoonhouden.
Dus inderdaad geen vaat laten staan, gelijk afwassen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:57

Hier in de boerderij.

Ik had ze in de keuken kasten en woonkamer.
Echt alles dichtmaken kwa gaten. Ik had ventilatie gaten in de muur.. die beesten liepen gewoon over mijn voeten..
Gaas in gedaan opgerold. Alle andere gaten met pur of iets hards dichtmaken.
Keukenkasten helemaal dichtgemaakt achter.
Deuren waar ze onder door kunnen dichtgemaakt.
Stevige horren voor openstaande ramen.

En alle voorraad bewaar ik nog steeds in bakken.

Gif neergezet in het begin, ook vallen. Ik kan nu gewoon. In huis zonder de muizen in huis.

Tegenwoordig heb ik twee katten lopen. Dat scheelt ook.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:06

Je kunt bij de boerenbond van die korrels in zakjes kopen en die kun je in de loopgangen van de muizen leggen. Erg doeltreffend.
Een week een kat in huis daar houden ze ook niet zo van en dat scheelt weer vergif.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:48

Bestrijder bellen. Je kunt bij je huurbaas aankloppen maar wettelijk gezien is ie niet verplicht jou te assisteren bij het bestrijden van klein ongedierte.. wel moet ie mogelijke gaten waar ze door naar binnen komen dichten :)

Heel vervelend en vooral vies, als ze echt al in zulke betalen rondscharrelen kun je echt het best een professionele bestrijder inschakelen denk ik..

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:57

Het is echt een plaag momenteel.
Hier zitten ze voor het eerst in 5 jaar ook overal.
Gestoord worden we er van.

En geloof me ze planten ontzettend snel voort. Kunnen wel 15 jongen per keer krijgen en de vrouwtjes zijn al met 3 weken geslachtsrijp en ja papa gaat daar graag op :')

Zou dus ook een bestrijdingsdienst laten komen.

Vind het overigens wel bizar dat een huurbaas daar niets aan hoeft te doen.

Oh en wij hebben 3 katten. Dus in huis geen muizen. Maar des te meer in de schuur, kelder spouw muren en plafonds...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:03

Wat een ellende hè, hier ook niet normaal veel ;( Hebben ze iedere winter en laten dan de muizendokter komen; deze heeft inmiddels gezegd dat het geen zin meer heeft om te bestrijden. Ze zitten overal in de steden en als ze door een heel blok van oude panden zitten heeft het gewoon geen nut om in één huis gif te zetten.
Deze winter loopt het écht uit de klauwen, ze zijn ook totaal niet meer schuw.

Wat ik nu doe om het enigszins onder controle te houden:
- Iedere dag huis schoonmaken met eucalyptus of munt
- Afwas direct doen
- Al het eten in een afsluitbare plastic bak
- Anti-muis geluid in de stekkerdoos naast m'n bed
- Niet teveel rommel als in dozen etc. in huis, daar gaan ze tussen zitten
- Zo veel mogelijk gaten en kieren in je huis dichtkitten of er staalwol in stoppen
- Borstels onder de deur als ze daar door binnen komen

Als je een kat mag hebben zeker doen! Succes met deze hel -O-

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:13

Het meest doeltreffende: een schoteltje met gif zetten.
Alles afdichten en etenswaren opbergen in blik of glas. Plastic bijten ze gewoon kapot. Muizen gaan door een kier van een halve cm.....Een kat helpt ook!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:16

Gaten/ doorgangen dichtzetten met staalwollen schuursponsjes en vallen zetten.
Etenswaren in muisdichte bakken doen. ( bij mij hebben ze zelfs aan de dik plastic bakken zitten knagen , in een poging bij het eten te kunnen )
Vallen met pindakaas erin, dat is iets wat ze heerlijk vinden.
Gif werkt ook niet altijd is mijn ervaring + wij nog andere dieren hebben en ik geen risico daarmee wil lopen.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:22

dipstaartje schreef:
een kat nemen , zijn ze zo weg

Helpt ook niet altijd :')
Ik heb 2 katten in huis en af en toe is er nog een muis zo dapper om binnen te komen... Vroeg me eerst af waar ze vandaan komen, maar weet dat ze nu onder het keukenblok uit de houten vloer komen... Kan niemand bij zonder de boel uit elkaar te slopen... Dus wat doe je eraan...

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:18

Ik had gehoord dat ze een hekel aan cavia’s hebben. Het schijnt dat als je een cavia in een hok in huis hebt ze ook weg blijven.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:27

Muisbal schreef:
dipstaartje schreef:
een kat nemen , zijn ze zo weg

Helpt ook niet altijd :')
Ik heb 2 katten in huis en af en toe is er nog een muis zo dapper om binnen te komen... Vroeg me eerst af waar ze vandaan komen, maar weet dat ze nu onder het keukenblok uit de houten vloer komen... Kan niemand bij zonder de boel uit elkaar te slopen... Dus wat doe je eraan...

Achter in de keuken kasten langs de muur en de onderkant zit soms een kier die dicht timmeren heeft hier geholpen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:42

Thirza schreef:
Ik had gehoord dat ze een hekel aan cavia’s hebben. Het schijnt dat als je een cavia in een hok in huis hebt ze ook weg blijven.

Zeg dat tegen de muizen die het voer uit mijn cavia's hok komen pikken -O-

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:02

Tilmar schreef:
Ik heb ze in mijn schuur en dat vind ik al erg. Ze maken zo'n troep echt niet te geloven!
Alles wat eetbaar is (muesli, luzerne, Grasmix) heb ik nu ergens anders opgeborgen maar zelfs de baal vlas van de konijnen halen ze helemaal leeg.. Ligt door de hele schuur.
Laatst kwamen er 7 muisjes uit een gaatje in de Lucerne zak, ik had het moeten filmen.
Gif vind ik eng, heb ook 2 konijnen en 2 katten. Ik heb al een stuk of 6 muisjes gevangen in een dier vriendelijke muizenval. Die zet ik dan een stuk verder buiten.
Veel mensen zeggen dat ze gewoon terug komen...

Wij hebben in ons huis met inpandige schuren ook tamelijk veel muizen en ratten. De kunst is om het in je huis zo onaantrekkelijk mogelijk te maken (heel goed opletten met alles wat eetbaar is, maar ook stapels pallets, hout, isolatiemateriaal, hooi en stro zijn aantrekkelijk. Wij vangen wel muizen als het er te veel zijn, met muisvriendelijke vallen, en wij brengen ze ook weg. We hebben daarnaast 4 katten.
De ratten worden voor het overgrote deel bestreden door de steenmarters in ons huis. Ik denk dat we zonder steenmarters een echte rattenplaag zouden hebben.

Gif is afschuwelijk spul. De diertjes sterven een heel langzame heel pijnlijke dood. Daarnaast is het gevaarlijk voor andere dieren.

Maar even over TS, als je echt zoveel muizen in huis hebt als je suggereert moet je echt iets ondernemen. Ik zou gewoon eens met de gemeente bellen en advies vragen.

Bij ons hadden muizen en ratten alle isolatiemateriaal tussen de muren volgekeuteld want ze hadden daar nesten en in een van de slaapkamerplafonds hebben ratten destijds negen grote gaten geknaagd. De urine en poep van ratten en muizen beschadigt veel.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:31

Beretto schreef:
Idd gewoon een bestrijder bellen.
En je kan zelf even controleren of je ventilatievoegen open zijn, zo ja meteen even bijenbekjes halen en er in slaan.
Al je etenswaren in afgesloten bakken bewaren en de gaten rondom je leidingen (in keukenkastjes en meterkast) afdichten met ijzeren pannensponsen.
En vooral schoonmaken met iets van chloor omdat muizen geen blaas hebben en hierdoor ook een geurspoor uitzetten voor de rest van de familie.

Daar geurspoor uitzetten doen ze inderdaad wel, maar ze hebben ook heus wel een blaas net als alle andere zoogdieren.
Wat hier goed heeft gewerkt zijn toch de ouderwetse klapvalletjes met pindakaas. En daarnaast een emmer met water met daarboven een rollende staaf waarop pindakaas gesmeerd is, ze kunnen wel zwemmen maar houden dat ook niet eeuwig vol.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:46

Nou, ze geven niks om cavias hoor, bij mijn broer zijn oude huis hebben we een plaag gehad nadat een oud gebouw aan de overkant werd gesloopt.
Ik gebruikte zijn tuin voor mijn konijnen en enkele cavias.
Ze gingen gewoon bij de cavias in het hok het voer weghalen, gevolg was dat de cavias doodsbang waren.
Heb toen alle beesten daar weg gehaald want ik liet zijn katten er wel een paar vangen en ving er zelf een paar maar niets hielp.
Enkele maanden weg gehad en toen was het goed, muisje is niet zo erg maar een plaag wel.

Vind het dit jaar sowieso erger dan normaal, bij mijn paard op stal dansen ze gewoon voor je voeten en je ziet ze daar nagenoeg nooit omdat er ook ratten zijn.
Ratten eten ze ook }> :Y)

Of de verhuurder nou meewerkt of niet, ik zou 1 of 2 x de bestrijder laten komen voor hulp (en hem of haar mee laten kijken naar tips) en vervolgens proberen het in de hand te houden.
Ik ben niet bang voor een muis opzich maar zodra ze in mijn bed of mijn eten zouden zitten zou ik het huis plat branden :')
Dus eerst de plaag onder controle en dan alle andere tips uitvoeren

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:01

Jakkes wat vies.
Inderdaad een bestrijdingsdienst bellen.

Wij hadden een paar maanden geleden een muis in de keuken.
Onze katten renden er voor weg, de helden.
Ik wilde de muis zsm dood ivm het snelle voortplanten.
Ik heb een kunststof klem gekocht, pindakaas erin gesmeerd en de muis was binnen 24 uur dood.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:06

Fennadev schreef:
Beretto schreef:
En je kan zelf even controleren of je ventilatievoegen open zijn, zo ja meteen even bijenbekjes halen en er in slaan.
Al je etenswaren in afgesloten bakken bewaren en de gaten rondom je leidingen (in keukenkastjes en meterkast) afdichten met ijzeren pannensponsen.
En vooral schoonmaken met iets van chloor omdat muizen geen blaas hebben en hierdoor ook een geurspoor uitzetten voor de rest van de familie.

Daar geurspoor uitzetten doen ze inderdaad wel, maar ze hebben ook heus wel een blaas net als alle andere zoogdieren.
Wat hier goed heeft gewerkt zijn toch de ouderwetse klapvalletjes met pindakaas. En daarnaast een emmer met water met daarboven een rollende staaf waarop pindakaas gesmeerd is, ze kunnen wel zwemmen maar houden dat ook niet eeuwig vol.

Een muis heeft echt geen blaas zoals wij deze hebben, deze lekt hierdoor urine en dat in combinatie met het buiksmeer maakt dus het geurspoor.
Heel vaak zie je dus een soort vettige bruine aanslag op bv de stekker en de stroomkabel van de koelkast dit word vaak gezien Als gewoon een vieze vetlaag maar is dus gewoon muizenzeik met buiksmeer
Laatst bijgewerkt door Beretto op 02-12-18 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:07

Wij hebben dit ook eens gehad.

De oplossing, je hoeft echt niet zomaar de verdelger te bellen.

Wel zou ik een schoonmaak team inhuren en echt OVERAL schoon maken.

Onder je bed, onder de keukenkastjes, boven de keukenkastjes, achter de koelkast, achter de wasmachine, onder je bed/meubels, in je kledingkast.

Vervolgens heel veel muizengif plaatsen.

En al het eten in plastic afgesloten bakken doen, afwas meteen opruimen en geen kruimel laten liggen. Wanneer ze niet kunnen eten, trekken ze verder.

Strekte ermee. Volgens mij kan je je afwas gewoon schoonmaken, ikzelf had het weggegooid.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:13

Kwam vd week een filmpje tegen, emmer met water onderin een draaiend blikje, flesje pijpje of iets dergelijks erboven met pindakaas erop, muizen valken in het water. Ga zo is kijken heb het gisteren gemaakt en op stal gezet, ben benieuwd

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:15

Zorgen voor een hele goede schoonmaakactie met z'n allen. Huis van boven tot beneden soppen, alles van de kant en goed schoonmaken, ook de keuken helemaal leeg en schoonmaken daarna alle voeding opbergen in afgesloten dozen. Voordeel is dat je waarschijnlijk de plekken vind waar ze veel zitten(hopen keutels) en achter de kasten enz gif neer kunt leggen. Gewoon bij de welkoop muizenkorrels kopen. Maar ik denk dat het nog wel even duurt voor jullie er af zijn, wanneer ze zelfs al in je bed zitten???. En meteen alles afwassen wanneer je iets gebruikt.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:32

Beretto schreef:
Een muis heeft echt geen blaas zoals wij deze hebben, deze lekt hierdoor urine en dat in combinatie met het buiksmeer maakt dus het geurspoor.
Heel vaak zie je dus een soort vettige bruine aanslag op bv de stekker en de stroomkabel van de koelkast dit word vaak gezien Als gewoon een vieze vetlaag maar is dus gewoon muizenzeik met buiksmeer

Afbeelding

Ze hebben gewoon een blaas.
Maar zetten idd geuren uit dmv urine.
Ts ik zou t ook via de huisbaas proberen als het echt zo erg is!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:50

Grappig dat mensen aangeven dat het in huis hebben van een kat het muizenprobleem wel oplost. Alsof die de spouwmuur en het plafond in duikt...
Hierboven zijn goede tips gegeven (alles schoonhouden, alles in afsluitbare bakken etc), maar als je er echt zoveel hebt lopen zou ik een verdelger bellen. Dat los je zelf niet zomaar op.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:09

jobamara schreef:
Kwam vd week een filmpje tegen, emmer met water onderin een draaiend blikje, flesje pijpje of iets dergelijks erboven met pindakaas erop, muizen valken in het water. Ga zo is kijken heb het gisteren gemaakt en op stal gezet, ben benieuwd

En dan verdrinken ze? Wat een afschuwelijke manier om muizen te ruimen. Bah

TS: als er zo dermate veel muizen zijn zou ik inderdaad een bedrijf laten komen. Wij zoeken uit waar ze precies vandaan komen en wat de beste manier is om er vanaf te komen.

En inderdaad alles goed schoonhouden en geen etensresten laten staan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:11

Fennadev schreef:
Beretto schreef:

Wat Beretto denk ik bedoelt is dat muizen (en ook ratten) incontinent zijn en bij elke stap een beetje urine en mest verliezen. Doordat dit is besmet met de bacteriën en virussen ligt voedselvergiftiging op de loer.
Ik kan me goed voorstellen dat de voedselvergiftiging van TS dus met de muizen te maken heeft.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:45

Wij leggen een lat oid op de rand van een hoge lege voerton. Onderin een flinke strolaag. Op het einde van de lat wat pindakaas. Muizen lopen naar de pindakaas, lat kiept (op rand van voerton vastzetten), muis valt in ton op stro. 's ochtends kun je zo een handvol muizen eruithalen en in een kooitje wegbrengen naar een oude verlaten schuur of natuurgebied.

Geen gif, minder muizen, werkt goed.