Past dit tuigje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rongyos

Re: Past dit tuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:11

Ik had destijds voor mijn hond (Dalmatier) een tuigje van Happy Dog. Bestaat uit 3 delen die in verschillende maten te koop zijn en met elkaar te combineren. Heb het toen via Dogsen besteld, ontzettend behulpzaam.
http://dogsen.nl/product/happy-dog-tuig/

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 17:49

Aller eerst bedankt allemaal voor jullie mening en tips.

Helaas zijn niet alle tuigjes een optie aangezien veel tuigjes gaan schuiven bij haar. Hierom waarom we zo blij met Hurrta omdat die heerlijk stevig bleef zitten. Gisteren hebben we maat 60 en 70 van Hurrta besteld. Maat 70 is vandaag aangekomen en meteen gepast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maat 60 komt eind deze week.

Alle andere benoemde tuigjes ga ik even op googelen. Helaas vond ze ons vorige Y tuigje totaal niet fijn, maar ik ga even kijken naar het Y tuig van Hurrta. Want de kwaliteit en zachtheid vind ik echt perfect van Hurrta.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:53

gewoon kijken naar je hond, als ze er fijn mee loopt en niet beperkt wordt in de beweging is het gewoon goed.
Deze lijkt me een beetje ruim, maar als die stabiel blijft liggen en je hebt geen hond die zich er uit trekt en er dan vandoor pleurt, is dat geen probleem

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:53

Deze is eigenlijk net wat te groot. Hij hoort iets hoger te liggen zodat de schouders vrij kunnen bewegen. Is er niet ergens iets in de buurt waar je kunt passen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:37

Ik vind hem ruim te groot. Denk dat maat 60 gaat passen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:19

Fantastische tuigen, ik ben er zelf ook heel blij mee. Bij mij heeft alles met een Hurtta tuig gelopen of loopt daar nog steeds mee.
Deze lijkt inderdaad wat te groot. Ik weet niet hoe oud je hondje is? Want die zal misschien ook nog wat gaan groeien en uitzwaren. Ben benieuwd naar de 60 :j
Maar als die eenmaal goed liggen heb je daar een fijn tuigje aan. Imo een van de weinige tuigen die gewoon netjes blijven liggen, en dat handvat er boven op vind ik ook ideaal.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 06:57

Bonna schreef:
Deze is eigenlijk net wat te groot. Hij hoort iets hoger te liggen zodat de schouders vrij kunnen bewegen. Is er niet ergens iets in de buurt waar je kunt passen?

Dat is het hele punt van deze tuigen wat je blijft houden. Ze gaan niet hoger liggen omdat ze zo laag gemaakt zijn. Daarom voor mijn veel rennende honden geen optie die voelen zich beperkt in hun bewegingen ;)

Onderstaand 2 van mijn honden met tre ponti tuigen. Het borststuk staat stuk hoger vast aan de band om de buik ipv zoals bij hurtta dat het middenin blijft. Zal eens kijken of ik dadelijk met beide merken kan fotograferen. De honden die in hurtta liepen vroeger zijn al overleden dus even kijken of ik een hond heb die past bij hurtta tuig wat hier nog ligt

Afbeelding

Afbeelding

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:17

Op de laatste foto staat je hond rustig te staan terwijl er naast hem een Frollo koekje ligt, dat zouden mijn honden echt niet kunnen weerstaan :-). Ik vind tuigjes vaak lastig passen, of ze zitten wat krap om de nek, of strak om de buik of ze glippen er uit als ze achteruit gaan lopen maar de K9 tuigjes passen mijn hond het fijnste, ik denk dat iedere hond zijn eigen tuigje moet vinden, kwestie van uitproberen. Wel een erg leuke hond overigens!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:14

Mijn herder is dit topic dankbaar haha
Hurtta
Afbeelding

Tre ponti te klein
Afbeelding

Tre ponti oke
Afbeelding

Tre ponti 3 punt tuig ook voor hem iets te klein
Afbeelding

Hurtta survival(?) tuig waar ik wel tevreden over ben
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 15-11-18 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:19

Je eerste tuig was je al achter dat die te krap was. Persoonlijk vind ik deze te ruim. Hij valt precies op de schouderbladen van je hond waardoor hij moeite zal hebben met zijn poten goed strekken.

Persoonlijk zou ik voor een Y tuig gaan.

Op mijn ene hond past toevallig het Julius K9 tuig er goed. Op de ander past het voor geen meter. Hoe ik ook pas en meet.

Het is dus maar net wat er lekker op je hond zit. En imo is dat niet dit.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:40

dierenfan schreef:
Hurtta
[ [url=m/ImmUAm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tre ponti te klein
[ [url=m/b2A0rZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tre ponti oke
[ [url=m/Uqzqpl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/08u81P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IOsiI8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je toevallig een foto van de voorkant van het hurtta survival tuig? Ik ben daar ook naar aan het kijken voor mijn honden, maar ben nog niet helemaal zeker of die niet te breed zijn in het tussenstuk.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:41

Ik heb voor mijn honden ook een hurtta Ytuig. En ondanks dat mijn honden een beetje komisch gebouwd zijn(corgi's), passen deze echt fijn en ben ik ook super tevreden over de kwaliteit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:18

Ikke89 schreef:
dierenfan schreef:
Hurtta
[ [url=m/ImmUAm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tre ponti te klein
[ [url=m/b2A0rZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tre ponti oke
[ [url=m/Uqzqpl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/08u81P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IOsiI8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je toevallig een foto van de voorkant van het hurtta survival tuig? Ik ben daar ook naar aan het kijken voor mijn honden, maar ben nog niet helemaal zeker of die niet te breed zijn in het tussenstuk.

Zal die vanmiddag maken die heb ik niet omdat het tuig vrij nieuw is en bedoeld voor de lange boswandelingen waarbij hij niet los kan en voor in gebieden waar hij stukken los loopt met sleeplijn omdat ik hem dan regelmatig stukje aangelijnd moet hebben.
Ik vermoed dat het wel oke zit voor corgi s die zijn best grof gebouwd

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 23:49

Zo zit het Hurtta Active tuig hier:

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 00:12

Ilsey schreef:

[ Afbeelding ]

Dat is weer heel ander model ;)

Sorry foto van borst maak ik morgenochtend ikke89

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:53

dierenfan schreef:
Ilsey schreef:

[ Afbeelding ]

Dat is weer heel ander model ;)

Sorry foto van borst maak ik morgenochtend ikke89

Ja precies, ander model, maar ik sprak over dat model in een vorig bericht en toen had ik enkel een foto van de Casual Y tuigjes bij de hand, vandaar dat ik deze nog ff wou delen :o

Ik vind die Active tuigjes handig bij drassige ondergrond. Omdat het borststuk zo breed is, blijven ze een veel groter deel proper en hebben we nadien minder afdroogwerk :P

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 19:52

Maras: het snoepje ligt daar zodat ik foto’s kan maken, zonder snoepje is de verleiding om de telefoon te likken (en dus geen fatsoenlijke foto’s) veelste groot }:0

Maat 60 is binnen gekomen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor alle foto’s en tips! Wij gaan morgen even bekijken of we nog een tuigje erbij gaan bestellen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:58

Die vind ik heel netjes zitten :j

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:21

Maat 60 zit hier toch het best, al vind ik dit tuigje niet optimaal voor je hond. Ik heb zelf de hurtta y met verkort tussenstuk die perfect zit, jouw hurtta zat bij hem ook voor geen meter en is vooral voor honden met een bredere borstkas die wat meer opgericht zijn. Mijn andere hond heeft tre ponti, bij hem zit de hurtta weer voor geen meter.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:22

Ik heb voor mijn hond exact dezelfde. Voor haar heb ik een maatje groter dan aanbevolen genomen en die zit eigenlijk heel netjes.

Ik vind maat 60 mooi zitten op jullie hond.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:06

Die maat zit inderdaad goed! De pasvorm met die band over de schouders is inderdaad niet de meest ergonomische, maar als je hond het tuigje graag draagt, waarom dan niet hé. Ik had dit model tuigjes ook voor de honden voordat ik de andere modelletjes kocht en mijn ene hond die duidelijk verschil in voorkeur van tuigjes laat merken droeg dit model ook wel graag.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:36

Ik zou een totaal ander type tuig kiezen.
Je krijgt dit niet voldoende ergonomisch passend voor de hond. Waarom zou je dan genoegen nemen met minder?

Afbeelding

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:19

Ja deze 60cm zit heel goed!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:19

Toevallig in een facebook groep deze foto's gezien laatst. Het ging over goed passend tuig, iets wat bij mijn ras moeilijker is om te vinden := Misschien interessant om te zien wat bepaalde tuigjes met bewegingsvrijheid doen, en hoe belangrijk het dus is om een goed tuig te vinden voor je hond :j

Succes met je zoektocht! :D Ik ben uiteindelijk van de tuigjes afgestapt. Enkel voor zijn kostuum gebruiken we het nog, dus aan mij heb je verder niks qua suggesties _O-
Afbeelding

Afbeelding

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 23:59

Nou ik de tweede foto van hierboven lijkt ook geen goed passend tuig van dit model. De borstband moet net boven het schoudergewricht zitten.
Ik snap het promoten van een y-tuig, maar waarom is er opeens een trend tegen borsttuigen terwijl onze paarden voor de kar ook een borsttuig aanhebben en daar ook nog eens gewicht mee moeten trekken en dus de belasting op het tuig nog groter is.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 22-11-18 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt