Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:53

Ik heb vorig jaar voor oud en nieuw 2 thrianta heren in huis gekregen, 2 broers van toen een week of 8 oud geloof ik. Geen ideale situatie, 2 mannen samen, maar ik heb de gok genomen met het idee: als het niet lukt gaan ze allebei apart met een voedster.

Zodra het kon heb ik ze direct laten castreren, volgens mij waren ze toen 11 of 12 weken oud. Ik heb ze bij mij in de woonkeuken gehouden, super leuk en gezellig. Mochten altijd los als ik er was, en als ik weg ging gingen ze in een redelijk groot binnen hok. Ze knaagden wel aan de tafel, deurposten, kabels, en eigenlijk alles wel waar ze aan konden knagen.
Dat, in combinatie met dat ik de keukenvloer niet fijn voor ze vond en het feit dat ze in hoekjes piesten (ondanks dat ze hun vaste plekjes hadden hoor), heeft er voor gezorgd dat ik ze, zodra we de tuin op orde hadden, naar buiten hebben gedaan.

Ze zitten nu samen op een stuk van ongeveer 35m2, samen met de kippen. En heel eerlijk, ze krijgen wel minder aandacht natuurlijk, maar ze zijn zoveel leuker om naar te kijken. Ze rennen, springen, graven.. ik heb wel het hele stuk met gaas moeten onderleggen omdat ze zich uit gegraven hadden, maar nu dat gedaan is zitten ze veilig. Snachts sluit ik ze op in een veilig buitenhok, en smorgens gaan ze los als ik de pony’s ga voeren. Denk dat ze van 22.00 tot 7.00 opgesloten zitten en de rest los.

Ik zou zelf geen konijnen meer binnen houden, puur omdat ik ze buiten meer tot hun recht vind komen :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:35

Wij hebben hier 4 dwergjes in huis, 2 rammen en 2 voedsters. Ze lopen allemaal los in huis in een gezamenlijke groep.

Ja het is veel werk en ze geven veel rommel maar het is het meer dan waard. Ze hebben hier 60 vierkante meter waarvan ze meestal 40 gebruiken.

De kooi hebben wij ook geprobeerd toen we er nog 2 hadden maar ze wilden er savonds niet meer in. Ook en ren probeerde ze uit te ontsnappen. Ik snap het ook wel ze willen lekker kunnen rennen en zelf hun plekjes kunnen kiezen.

Ik denk dat als je niet bereid bent om een beetje in te leveren in je huis je maar beter je konijnen buiten kunt houden. De konijnen zijn hier echt onderdeel van ons gezin en wij delen ons huis samen met hun en ja dan horen daar ook aanpassingen bij voor de konijnen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:44

Pluttersput schreef:
Ik heb vorig jaar voor oud en nieuw 2 thrianta heren in huis gekregen, 2 broers van toen een week of 8 oud geloof ik. Geen ideale situatie, 2 mannen samen, maar ik heb de gok genomen met het idee: als het niet lukt gaan ze allebei apart met een voedster.

Zodra het kon heb ik ze direct laten castreren, volgens mij waren ze toen 11 of 12 weken oud. Ik heb ze bij mij in de woonkeuken gehouden, super leuk en gezellig. Mochten altijd los als ik er was, en als ik weg ging gingen ze in een redelijk groot binnen hok. Ze knaagden wel aan de tafel, deurposten, kabels, en eigenlijk alles wel waar ze aan konden knagen.
Dat, in combinatie met dat ik de keukenvloer niet fijn voor ze vond en het feit dat ze in hoekjes piesten (ondanks dat ze hun vaste plekjes hadden hoor), heeft er voor gezorgd dat ik ze, zodra we de tuin op orde hadden, naar buiten hebben gedaan.

Ze zitten nu samen op een stuk van ongeveer 35m2, samen met de kippen. En heel eerlijk, ze krijgen wel minder aandacht natuurlijk, maar ze zijn zoveel leuker om naar te kijken. Ze rennen, springen, graven.. ik heb wel het hele stuk met gaas moeten onderleggen omdat ze zich uit gegraven hadden, maar nu dat gedaan is zitten ze veilig. Snachts sluit ik ze op in een veilig buitenhok, en smorgens gaan ze los als ik de pony’s ga voeren. Denk dat ze van 22.00 tot 7.00 opgesloten zitten en de rest los.

Ik zou zelf geen konijnen meer binnen houden, puur omdat ik ze buiten meer tot hun recht vind komen :)

Ik vind ze buiten ook veel beter tot hun recht komen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:17

Bedankt voor de reacties nog :)
Heel wisselende ideeën en ervaringen toch..

Waar zou je binnenshuis rekening mee moeten houden/aanpassen?
Zoals bv geen elektriciteitskabels bloot, kan je voorkomen dat ze aan je tafelpoten ed gaan knagen? Nog dingen die een must zijn?

Maar zoals ik het lees is het misschien toch niet zo'n handig idee. Ik kan wel tegen wat vuil en eens een ongelukje maar als het echt een rotzooi wordt omdat ze maar op doen weet ik het toch niet..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:22

Bij mijn deden ze hun behoefte op 1 plek als ze los liepen. Dat is op vinyl, dus ik ging er van uit dat als ik dat gewoon iedere dag goed schoon hield dat het dan goed kwam. Het is alleen toch wat uitgebeten.
De tafels, stoelen, deurposten, drempels etc zijn hier allemaal aangegeten. Oplossing was stoelen met stalen poten, en nu dus naar buiten.

Ik denk dat je knagen een heel end kan voorkomen door inderdaad stokken enzo te geven. Maar bij mij gingen ze naar buiten, dus daar kan ik je geen ervaringen in delen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:25

Houten plinten beschermen met plastik randjes. Geen houten poten en geen textiel tot grondhoogte dat uitnodigt tot graven.
Ook geen leer in de buurt leggen. Iets te vaak gedacht, ik kan mijn zadel wel even hier neer leggen en jawel karteltjes aan de singelstoten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:28

Hier knagen ze niet aan iets maar heb genoeg liggen voor speeltjes.
Die van mij zijn ook nooit 100% zindelijk geworden en dat is een risico wat je neemt, ik neem het voor lief en veeg een aantal keer per dag.

Al heb je een kooi zie altijd open is hou er ook rekening mee dat er hooitjes in huis komen en de ondergrond uit de plasbak wordt er ook uitgelopen.

Ze zijn echt heel lief maar het is net zo veel verantwoordelijkheid en commitment als een ander huisdier en dat moet niet vergeten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:34

Sizzle schreef:
Geen houten poten

Oeps.. hier gaat alles houten poten hebben, zelfs de bank :') Enkel de stoelen niet maar verder keuze genoeg :Y)

Toch goed dat ik navraag heb gedaan, zou er zelf nooit bij stilgestaan hebben!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:39

Wij hebben 10 jaar een Franse hangoor gehad. Leuk beest. Zat behoorlijk in de (telefoon) kabels. Zelfs 220 kreeg hij door :')

En 's avonds liep hij achter onze benen langs (als we op de bank zaten) en dan kregen we af en toe een knauw als hij een pinda wilde. In de zomer zat hij los in de tuin. Soms zelfs 's nachts als hij zich niet liet vangen.

Houten poten heeft hij nooit aangeraakt. We gaven hem regelmatig een kartonnen doos met kranten.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:47

Ik heb 2 konijnen op mn balkon, ze hebben zo’n gewoon buitenhok met boven nachthok en toilet en onderin doe ik in de winter ook zaagsel en stro omdat ze overdag liever daar liggen!

Ze hebben heel het balkon om over te wandelen en houden alles in de gaten wat er gebeurd op straat want ze kunnen tussen de balustrade door kijken en zie ze dat geregeld doen. In de zomer staat de balkondeur open en wandelen ze zelf in en uit als ik thuis ben.

Hoe hoog is het muurtje van je balkon? Konijnen kunnen erg hoog springen als ze willen of schrikken bv al helemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:09

Dat is inderdaad ook nog iets waar ik pas een filmpje van heb gezien, toen dacht ik ook "oei, die kan wel hoog". Denk dat het ongeveer 1m is ofzo? Nu zouden ze daar nooit zonder toezicht zitten maar is toch wel een puntje.. als ze sneller zijn dan ik...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:10

1 meter gaan ze wel overheen hoor, als het moet...

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:18

Goed oppassen met een konijn op het balkon, een vriendin van mij had ze ook op het balkon op 1 hoog en haar konijn is over het muurtje van 1.20 gesprongen en op een drukke koopzondag naar beneden gevallen. Ze was niet meer te redden en haar vriend heeft het konijntje uit haar lijden moeten verlossen midden op straat. Waarschijnlijk zag het konijn niet dat het een dun muurtje was en dat ze zo hoog zaten en is er overheen gesprongen in plaats van erop omdat ze hoog wilde zitten.

Ik heb zelf vroeger ook konijntjes gehad en die wilden ook altijd overal opzitten zodat ze overzicht hadden. Verder zijn het super leuke diertjes en als je er ruimte voor hebt en je kunt je huis veilig maken zijn ze geweldig

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:25

Hier een konijn nu van een half jaar oud
Meubels heeft hij nooit aan geknaagd en was binnen een halve dag zindelijk
Wel hadden en hebben we kabels/snoeren beschermd

Als hij stouts is, lees achter de tv meubel gaat zitten dan mag hij zijn kooi weer in en hij zit daar dus ook zelden
Wel zijn het knagertjes en dat betekent dat je een konijn dat ook moet aanbieden door middel van bv een wilgentunnel, oude schoenendoos, wc rol met hooi erin etc

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:26

Overigens vind ik wel dat je een konijn beter met minimaal 2 kan houden
Hier komt er dus een voedster bij rond de zomer

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:28

Die knaagdoos is hier een keer bijna een konijn fataal geworden. Die vrat de halve doos op met verstopping als gevolg.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:00

Ik geef mijn konijnen enkel (lege :+ ) wc rollen om aan te knagen in de vorm van papier. Wilgen takken krijgen ze onbeperkt om te strippen, wel even opbouwen als je konijnen dat nog niet gewend zijn.

Schoenendozen zit vaak inkt op/in die giftig is voor konijnen, niet geven dus. Wc rollen zonder merk op afgedrukt kan prima zolang je konijn m niet in één keer opknaagt anders krijg je wat sizzle’s nijntje had helaas.

Die kartonnen knaaghuizen etc die je kan kopen is dure onzin.