[VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 23:31

Heeeel veel gebeurd vandaag hier. Niet met de chins, maar een hele drukke chaotische poedersuiker gehad....

Maar goed, chin kooi is tot zover ingericht. Zal tzt nog een hoop in veranderen.
Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9757
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:44

Loody schreef:
Ahh Leuk!

Mijn ouders hebben vroeger Chins gefokt.
dus regelmatig was er weer een ukkie die bijgevoerd moest worden en werden dan met de hand opgevoed.
Superlief en gezellige monstertjes vond ik het. Bokjes vond ik wat minder leuk, kregen toch uiteindelijk last van hun hormonen en in sommige gevallen ook minder lief.

Ik zou ze nu niet meer willen hebben. Ze hebben veel rust en regelmaat nodig en een goede verzorging. Drukke omgeving vinden ze ook niet prettig, ze zijn echt erg stressgevoelig.

Beterschap voor Donut!


Vanwege die stressgevoeligheid hebben wij ze ook niet meer. (Dood door shock doordat woningbouw eerder ging renoveren dan de afspraak was, zodat we de chins nog niet naar een rustiger plek gebracht hadden...)

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 12:42

Gister en vandaag weer updates gehad van de fokker. Het gaat al stukken beter met Donut gelukkig. En vandaag zijn ze bij elkaar gezet in een showkooi en dat gaat tot nu toe ook echt super! Ben zo blij, zo leuk en lief om te zien dit!
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast even laten bezinken en over nadenken. Ik heb daar nog met een andere chin in mijn handen gezeten. En als de koppeling tussen Donut en Balou goed gegaan is mag ik voor een kleine meerprijs die andere chin er ook nog bij hebben en word die er ook nog bij gekoppeld. Gaat zoveel door mijn hoofd.....even heel hard aan het denken wat ik daarmee moet.....

laura1987

Berichten: 7153
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:00

Fijn dat het goed gaat met Donut en Balou!
Zou je een derde erbij wel doen? Je gaf zelf al aan dat je je kooi eigenlijk niet groot genoeg vind, dan is dit voor 3 toch zeker zo?

Zoals ik al zei ik heb er weinig verstand van, maar de chinchilla’s die ik van vroeger ken zaten in kooien zo groot als een hele muur in een kamer.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 14:21

Hij is opzich groot genoeg, voor mijn gevoel kan en mag het groter. Maar overdag slapen ze, als ik savonds thuis ben staat de kooi open dus hebben ze ruimte genoeg......dus wat dat betreft kan het niet veel kwaad.

laura1987

Berichten: 7153
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:45

Dan zou ik gewoon voor 3 gaan. Stel dat er met 1 iets gebeurd heb je er nog 2 over.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 22:21

Uiteindelijk na verschillende gesprekken met bekenden en een goed overwogen beslissing voorlopig toch besloten het bij 2 te houden.

Vandaag weer een update gehad. Ze zitten al even in een grotere kooi samen. En het gaat erg goed! Ook met Donut zijn gezondheid gaat het goed. Hij knapt goed op!

Afbeelding

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:05

Heerlijk :) Wij hebben er laatste nog een setje van 3 gecastreerd :D Alle drie tegelijk hakkie takkie :')
Schattig spul <3

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 14:07

Haha nawwhh!!! Hakkie takkie zonde van t zakkie! Hahaha _O- maar snap het wel.

Weer updates gehad. Donut is qua gezondheid goed opgeknapt. Koppeling is verder goed verlopen. Zitten nu in het laatste stadium, de chins zitten bij elkaar in een grotere kooi. Als dit goed gaat kunnen ze naar alle waarschijnlijkheid voor volgend weekend worden opgehaald.

Ben zo benieuwd, ben zo enthousiast!

Afbeelding

Urbanus

Berichten: 44977
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:44

Jaaa leuk!!!

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 01:16

Oei, net bericht gehad van de fokker. Is fout gegaan met koppelen. Gelukkig geen verwondingen en alleen wat plukken vacht weg.

We hadden dit allemaal niet echt verwacht en aan zien komen....gelukkig was de fokker er snel bij. Nu even kijken en overleggen over wat en hoe nu verder....even een tegenslag en spannend en onzeker weer....damn, poedersuiker

imaudy
Berichten: 5122
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 01:28

Is het niks om er twee jonkies bij te doen? Jonkies bij oudere dieren zetten gaat meestal makkelijker.
Ik weet niet veel van chins, maar ik vond ze niet echt een open houding naar elkaar hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110919
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 01:32

Het showkooitje waar ze in zitten is ook wel heel erg klein. Dat kan ook voor heel wat spanning zorgen omdat ze niet de mogelijkheid hebben elkaar uit de weg te gaan.

idylle
Berichten: 5842
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:04

Met welke reden worden ze eerst in een heel klein kooitje gestopt met koppelen en daarna steeds groter?
Lijkt mij dat ze in een klein kooitje eerder gaan vechten ondat ze elkaar niet kunnen ontlopen?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 15:24

De laatste foto was in een grotere kooi.

In eerste instantie zijn ze in een koppelkooi geplaatst, dit zijn 2 kooien aan elkaar vast zegmaar. Toen dat goed ging zijn ze in een showkooi geplaatst en als het goed bleef gaan na een x aantal dagen naar een steeds grotere kooi. De kleine kooi dient ervoor dat je ze “verplicht” in elkaars terretorium te zijn waardoor ze elkaar moeten accepteren. Tijdens deze processen is er altijd toezicht geweest door de fokker om de veiligheid te waarborgen. De exacte manier en redenen ken ik niet, maar de fokker uiteraard wel, die weet hoe het allemaal werkt en zit.

Donut was circa 3 jaar, Baluo net een half jaar en was dus aan het puberen. We verwachten dat dit het probleem gaf waardoor het in de laatste stap fout is gegaan.

Gisteravond en vanmorgen overleg gehad met meerdere fokkers en de fokkers onderling met elkaar (gelukkig is dit een klein wereldje). Een andere fokker heeft een chin van 8 weken te koop. We gaan nu kijken komende week of een koppeling daarmee wel succesvol gaat zijn.

We verwachten van wel, de manier van koppelen is heel anders dan bij 2 “volwassen” chins. Dus het is allemaal weer even afwachten! Als het goed gaat gaat dit de nieuwe aanwinst worden.

Afbeelding

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:25

Wat balen dat het toch niet is gegaan zoals gehoopt..
Echt top dat er zo verantwoordelijk mee omgegaan wordt!

En wat heeft zo'n baby-chin een hoog aaibaarheidsgehalte <3

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 13:14

Het heeft even geduurd maar er is een volgende update -O-

De koppeling met de baby chin heeft afgelopen week plaatsgevonden. Helaas is deze ook mislukt :(

We hebben nu 2 koppelingen geprobeerd. Allebei mis gelopen. Contact en overleg gehad met 3 verschillende fokkers....en we zijn het er met zijn allen mee eens dat het voor nu niet het juiste moment is om een nieuw maatje te zoeken. Dit nav verschillende gedragingen en symptonen die donut afgeeft. Het is een chin met een flinke rugzak.

Hoe het in de toekomst gaat lopen weten we nog niet. Voor nu is besloten dat donut ook terug gaat naar zijn oude huisje en niet naar mij. Door verschillende dingen en omstandigheden stel ik het houden van chins nog even uit.

Wel kan ik jullie op de hoogte blijven houden van hoe het met donut gaat. Donut kwam bij een goeie vriendin van me vandaan. Inmiddels m’n vriendin....dus wat dat betreft verdwijnt donut niet uit beeld gelukkig.

Helaas allemaal heel anders gelopen dan ik en we hadden verwacht. Maar goed, datsoort dingen heb je niet volledig in de hand.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:20

Wat een teleurstelling -O-

Ik had het al eens gezegd volgens mij, maar ik vind het zo goed dat jullie allemaal kijken naar het belang van de beestjes.

Urbanus

Berichten: 44977
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:14

Oh wat balen :(

Linde99
Berichten: 864
Geregistreerd: 19-06-17

Re: [VOLG]Mijn nieuwe avontuur, 2 chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:21

Wat jammer zeg :( maar goed dat jullie vooral focussen op het belang van de chins