Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:40

Als z'n dekentje viel. _O- Katten....wat een diva's

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:47

Ik ben benieuwd hoe het is gegaan. Hier ook een zeur kat.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:49

Ik heb hier een rooie die alleen maar brokjes wilt eten die voor de bak op de grond liggen.
Soms is de bak gewoon vol, of het bakjes van onze andere kat en dan zeurt hij net zo lang tot ik daar een handje uit pak en voor de bak neer leg. En dan is hij tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:50

Cookies schreef:
Als z'n dekentje viel. _O- Katten....wat een diva's

Ja maar echt... :') En dan legde we het dekentje weer terug en sprong hij er dolblij spinnend en melkend in. :')

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 14:01

WoW wat een reacties al! Ik reageer even een beetje in het algemeen, meer tijd heb ik nu even niet, zal vanavond wat uitgebreider reageren.
Vannacht is dan plan stofzuiger in werking gegaan en voor vannacht was alleen de stofzuiger voor de deur al genoeg... maar heel af en toe heeft hij er zo nu en dan eens een nacht bij zitten dat het een keer goed gaat, dus dat zou ook toeval kunnen zijn.

Betreft het een keer goed straffen heb ik wel eens geprobeerd. Heb hem een keer heel erg laten schrikken (hij hing nog aan de deur terwijl ik de deur open gooide) en 10 minuten later hing ie er weer aan. Het zelfde gebeurden met toen ik hem onder de douche gezet had... hij heeft een mening, en dan moet het gebeuren, zo word je slaaf van je eigen kat.
Hij heeft ook genoeg plekken om te liggen, de openhaard is omgebouwd naar een kattenbed, hij heeft een mandje, een radiator mandje, en dan kan hij nog op de stoelen en bank gaan liggen.

Dat verhaal van Jolieen over dat dekentje, hilarisch :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:10

koetjeboe schreef:
Ik heb hier een rooie die alleen maar brokjes wilt eten die voor de bak op de grond liggen.
Soms is de bak gewoon vol, of het bakjes van onze andere kat en dan zeurt hij net zo lang tot ik daar een handje uit pak en voor de bak neer leg. En dan is hij tevreden.

Hahaha wauw _O-

Mijn katten hebben ook een handje gehad om de dienst uit te maken, in veel dingen krijgen ze toch hun zin, op schoot komen, dat ik de kriebel. Maar wat betreft slapen... daar heb ik geen consessies in gedaan. Ze weten dat het bed off limits is. Maar hebben wel terrein gewonnen in de slaapkamer zelf. De ene heeft een eigen stoel, de ander gaat onder er bed liggen want daar blijft de warmte van de vloerverwarming het fijnst hangen schijnbaar :=

Maar voorheen zeurden zij ook als ze de slaapkamer niet op mochten komen. Dan niet zoals die van TS door te krijsen, maar wel non stop proberen de deur open te krijgen door hun pootje te haken aan de hoek van de deur. Of te krabben tegen de deur aan. Als een malle door de huiskamer rondjes te rennen..
ik heb het eruit gekregen doordat ik de bovenop mijn nachtkastje allerlei dingen had gelegd waar ik mee kon gooien tegen de deur aan, zodat ze me niet horen, maar wel een schrik effect is als ze dus ongewenst gedrag vertonen.
Heel arsenaal aan spullen, van een slipper tot aan knikkers en honing drop := Zolang het onbreekbaar en hoorbaar was was het goed.

Heeft bij de mijne goed geholpen toen. Nu mogen ze wel de slaapkamer in (ik slaap nou eenmaal veel fijner met de deur open dan gesloten), maar niet op bed, dat respecteren ze ook. (Weet natuurlijk niet 100% wat ze overdag uitvreten als ik er niet bij ben }:0

Ben wel super benieuwd hoe TS haar nacht is doorgekomen :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:21

koetjeboe schreef:

Hij vindt het waarschijnlijk vervelend als zijn snorharen tegen de rand van het bankje stoten. Zijn meer katten die dat vervelend vinden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:52

Jemig, een ieder ander zou een moord doen voor zo een mensgerichte kat!!
Het is ook nooit goed!! :D

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 17:54

Zo ziet de deur van de slaapkamer er nu uit:Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen ligt hij prinsheerlijk op zijn troon in de openhaard omdat koning Bruno niet naar buiten wilt met dit weer.

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:01

sannedeedee1 schreef:
Zodra ik hem binnen haal ligt hij de hele avond bij me op schoot, maar mijn vriend vind hij maar niks. Zodra die hem aait terwijl die op mijn schoot ligt word hij direct wakker (terwijl ik hem de hele tijd aan het kriebelen ben) en gaat ie grommen of blazen, hij heeft nog nooit uit gehaald maar hij laat duidelijk merken dat hij hem niet aardig vind.

Even los van de rest: dit zou ik niet accepteren.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:27

Heel vervelend probleem TS! Hopelijk werkt de stofzuiger..

Wat een verhalen, dan vallen mijn katten nog meer. Hilarisch :')

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:32

Ik ben absoluut geen kattenexpert (maar wel fan van die kattentherapeut op TLC O:) ), maar het klinkt mij als een kat die heel onzeker is en daarom jou continu in de gaten wilt houden (en misschien zelfs beschermen tegen die gevaarlijke vriend van jou ;) ).

Ik zou zeggen: kat een heel duidelijke eigen plek in huis (die hij volgens mij ook heeft) en jullie je eigen ruimte opeisen, niet alleen 's avonds, maar ook overdag/'s avonds. Kroelen en knuffelen mag best, maar hij hoeft jou niet op te eisen. Resoluut oppakken en op de grond zetten en verder negeren op het moment dat hij zo eisend is.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:34

sannedeedee1 schreef:
WoW wat een reacties al! Ik reageer even een beetje in het algemeen, meer tijd heb ik nu even niet, zal vanavond wat uitgebreider reageren.
Vannacht is dan plan stofzuiger in werking gegaan en voor vannacht was alleen de stofzuiger voor de deur al genoeg... maar heel af en toe heeft hij er zo nu en dan eens een nacht bij zitten dat het een keer goed gaat, dus dat zou ook toeval kunnen zijn.

Betreft het een keer goed straffen heb ik wel eens geprobeerd. Heb hem een keer heel erg laten schrikken (hij hing nog aan de deur terwijl ik de deur open gooide) en 10 minuten later hing ie er weer aan. Het zelfde gebeurden met toen ik hem onder de douche gezet had... hij heeft een mening, en dan moet het gebeuren, zo word je slaaf van je eigen kat.
Hij heeft ook genoeg plekken om te liggen, de openhaard is omgebouwd naar een kattenbed, hij heeft een mandje, een radiator mandje, en dan kan hij nog op de stoelen en bank gaan liggen.

Meen je dat je hem voor straf onder de douche hebt gezet? Dat is echt heel erg achterhaald en vooral een goede manier om je kat alleen maar onberekenbaarder te maken (naar je vriend ook).
Ook het gebruik van die stofzuiger vind ik geen handig plan, dan wordt stofzuiger = straf, dus als je dan gewoon in huis stofzuigt wordt dat ook gelinkt aan straf. Niet praktisch, maar vooral sneu.

Lees de blogs van deze praktijk even door, staan zeer bruikbare, goed onderbouwde tips in met een onderzochte achtergrond. https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:42

Allereerst: wat een waanzinnig mooie kat is hij! En die foto in de openhaard.. <3

Ik denk dat de stofzuiger een hele goede optie is voor als hij weer begint. Ook heb je zo'n sprayding met sensor die, zodra hij in de buurt komt, sprayt waar ze flink van schrikken en erg naar vinden. Vroeger hadden wij met onze kat ook heel veel gezeur. Hij wilde dan het liefst bij je slapen 's nachts, maar zodra meneer het zat was, bleef hij gillen en spoken tot hij z'n zin kreeg en aandacht/eten etc. kreeg. Oplossing: we gooiden hem gewoon standaard 's nachts buiten (slecht weer daargelaten, dan was hij rustig). Dit heeft jarenlang heel goed geholpen. Nu is het een oud meneertje en slaapt hij vooral heel graag binnen en hoor je hem niet meer.

Wat voor de rest misschien kan helpen is zo'n Feliway verstuiver. Wellicht dat hij zich hierdoor relaxter gaat voelen zonder jullie 's nachts.

Gedragstherapeut lijkt me heel bijzonder, deel je dan wel je ervaring???

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 18:49

Sokje_6 schreef:
sannedeedee1 schreef:

Meen je dat je hem voor straf onder de douche hebt gezet? Dat is echt heel erg achterhaald en vooral een goede manier om je kat alleen maar onberekenbaarder te maken (naar je vriend ook).
Ook het gebruik van die stofzuiger vind ik geen handig plan, dan wordt stofzuiger = straf, dus als je dan gewoon in huis stofzuigt wordt dat ook gelinkt aan straf. Niet praktisch, maar vooral sneu.

Lees de blogs van deze praktijk even door, staan zeer bruikbare, goed onderbouwde tips in met een onderzochte achtergrond. https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/

Ach weet je, ik vind het pas sneu dat ik al 4 maanden geen normale nachtrust heb gehad door die kat. Op een gegeven moment na 100 manieren ga je eens kijken of het dan maar op een minder lieve manier werkt. overigens heb ik hem niet geheel onder de douche gezet, alleen met zijn nek/kop onder de koude kraan gehouden, douchen met lauw water vind ie namelijk nog lekker ook. Hij heeft wel eens eerder in de mestput gelegen en moest ie gedoucht worden.
Het is ook niet zo dat ik hem iedere nacht onder de kraan heb gehouden , het is 1 keer een probeersel geweest krijgt ie echt niks van hoor.

Ik ga je link door lezen, bedankt daar voor !

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:05

Krijgt hij misschien niks van, maar ze begrijpen er ook geen reet van. Daarom werkt het ook niet. Ze linken de gebeurtenis aan ik doe dit = baasje pakt me op = baasje doet dit en dat. Dus baasje is altijd de boeman bij straf en niet zijzelf zeg maar :D

Die kat weet niet dat hij jou een slechte nachtrust bezorgt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:16

ach hier zit de terror met vlagen ineens achter de hond(en) aan, of achter 1 van de andere katten. En dan vliegt er ook gewoon een pantoffel door de ruimte. En als ie bij ons op de bank wil en daarmee de honden er vanaf mept dan komt hij de bank ook gewoon niet meer op. En geen zorgen dit gebeurd echt niet dagelijks. Zelfs niet wekelijks. Maar we hebben hier 3 katten. 2 hiervan weten gewoon al als ze iets fout gedaan hebben. Terror (nummer 3) kun je niet eens ''straffen'' die incasseert gewoon. Zodra hij de pantoffel ziet rent ie naar de vensterbank en gaat daar in elkaar gedoken zitten. Alsof ie afgemept word. Om 2 seconden later weer achter de kat of de hond aan te zitten.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:27

heb je misschien een beter idee hoe te communiceren dat sommige gedragingen ongewenst zijn? nee zeggen werkt blijkbaar niet, dan worden er andere dingen verzonnen.
Kat heeft er waarschijnlijk nog geen trauma van en ik vind het ook altijd wel prettig als ze niet in de weg liggen als ik ga stofzuigen.

Ik hoop dat je een redelijke oplossing vindt ts, ik zou een kat als die van jou waarschijnlijk vermoorden na 3 maanden zonder fatsoenlijke nachtrust. Of nee dat is misschien overdreven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:30

Ik heb oordoppen in en volledig genegeerd :+ het hielp nogal dat ik hem ook echt niet hoorde :')

Nu is het klaar, en slaapt hij gewoon op zijn eigen plek. Kat mag overal komen, behalve op mijn slaapkamer. Ik wil geen katten in bed. Hij heeft een heerlijk warm plekje, en krijgt aandacht en vrijheid zat, en heeft de wereld aan speelgoed, dus het is goed met 'm.

Deur was hier ook een issue, maar ik heb niet zoveel zin in naar binnen, naar buiten, naar binnen, naar buiten, of twijfelen of je wel naar binnen wilt, en dan in de deur gaan zitten. 't Zijn toch rare beesten ook eigenlijk :') hoe dan ook, ik ben kalmpjes af gaan tellen, drie twee een, en bij een gaat de deur dicht. Hij kan nu binnen 3 seconden beslissen :D maar heeft nog wel altijd de volle 3 seconden nodig :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:36

Het is in ieder geval wel duidelijk waarom er gezegd wordt dat katten personeel hebben en honden een baas. :j

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 19:43

Het vervelende is, in die bovengenoemde link staat eigenlijk alles wat ik al maanden doe.

Ik probeer met hem te spelen, hem te vermaken , genoeg aandacht te geven als hij geen ongewenst gedrag vertoont. Overdag en snachts negeer ik zijn akelige miauw, en zodra we sochtends op staan negeren we hem volledig, dus het op staan van ons staat niet gelijk aan aandacht. Als hij zo naar mijn vriend doet zet ik hem op de grond neer en krijgt hij verder geen aandacht.
Voor het slapen gaan heeft hij brokjes, speeltjes, een balletje met eten er in en heel veel plekjes om te liggen.
Ik ben nu 2 keer voor niets naar de DA geweest voor een onderzoek, want hij mankeert niks , hij is snachts eenzaam.
Vandaar dat we een maatje er bij gekocht hebben zodat hij niet meer alleen is, en ook dat is niet goed. Hij claimt me gewoon, en idd hij is zo naar mijn vriend omdat hij me een soort van probeert te beschermen voor die akelige man.
Normaal had ik gedacht laat maar, dan maar op de slaapkamer maar mijn vriend die krijgt echt geen lucht meer, hoest bloed, en voelt zich de hele dag door ruk. De HA raad dus echt af om hem op de kamer te laten.

Op het moment word het ook gewoon gevaarlijk om auto te rijden, aangezien we bijna in slaap vallen. Mijn vriend is ook bezig met zijn master stage dus die moet ook overdag nog presteren en hard nadenken, waardoor die prestaties ook achteruit gaan.

Mochten de genoemde tips niet werken ga ik een afspraak maken met een gedragstherapeut , dan laat ik jullie uiteraard weten hoe dat is verlopen. Ben nog steeds benieuwd of hier iemand tussen zit die daar ervaring mee heeft!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:01

Toch ook even zeggen TS dat ik je volharding en inzet knap vind hoor _/-\o_ . Bij menig ander was poeslief al laaaaang vertrokken :evaw: .

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 21:23

Lukasje schreef:
Toch ook even zeggen TS dat ik je volharding en inzet knap vind hoor _/-\o_ . Bij menig ander was poeslief al laaaaang vertrokken :evaw: .

Dank je wel! Alleen als het aan mijn vriend lag was ie allang weg geweest hoor :')
Maar het valt niet onder mijn princiepen, we hebben het beestje nu eenmaal en dan zorg ik een ook voor, hoe lastig ze dan ook zijn.
Toen hij bij ons kwam was het een mager en best sneu mannetje, en als ik dan zie hoe hij er nu bij loopt, dan kan ik het hem toch nooit aandoen om hem weg te doen? Hij hoort nu in onze levens, en ik ben onwijs gek op dit dier, dus weg doen is voor mij nooit een optie.

Hij maakt het alleen nu zo ontzettend bont dat het voor gevaarlijke situaties in het verkeer zorgt, en dat wij niet op ons werk en stage kunnen presteren zoals het zou moeten. Ook onze relatie word niet echt beter van het enorme te kort aan slaap, gelukkig weten we het van elkaar dat het daar door komt en kunnen we dat redelijk accepteren van elkaar.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:49

Hopelijk komt er toch snel een oplossing want dit moet niet meer lang aanhouden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:53

De kat-gedragstherapeut kan vast wel helpen :j die mensen weten heus wat ze doen :j