Wanneer is het genoeg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:38

Te vroeg inslapen kan zeker wel. Misschien niet voor het dier, maar wel voor je eigen gemoedsrust. En nee, dit is geen pleidooi om dan maar te blijven rekken en alle laatste beetjes er maar uit te persen enkel omdat je geen afscheid kan nemen. Maar ik snap het dat je als eigenaar gewoon een beetje meer zekerheid wilt voordat je deze definitieve beslissing neemt.

Mijn hondje had al een paar maanden kanker toen we dachten dat de tijd daar was. Op een dag leek het klaar. Overduidelijk pijn, ze lag apathisch in haar mandje. DA gebeld en ondertussen afscheid aan het nemen. Ik had zelfs naar het werk gebeld dat ik die dag niet zou komen. Uiteindelijk bleek het een gewone darmontsteking te zijn en na wat antibiotica liep ze diezelfde avond terug vrolijk rond.

Zonder diagnose (of gedeeltelijke diagnose) weet je het gewoon niet. En alleen al daarom zou ik de onderzoeken wel doen. Om iets meer "bewijs" achter de hand te hebben dan enkel een klinisch beeld. En zo met iets meer cijfers en statistieken een gefundeerde beslissing te kunnen maken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:46

kiki1976 schreef:
A3a1, klopt dat is hij ook blij heb je gelijk in. Dat omdat hij niets liever doet.
Moet zeggen dat hij gisteren en vandaag echt goed is, zelfs aan de riem. En dat was wel weer een eye opener dat het de laatste tijd anders was.

Kijk 8 jaar geleden kregen we vanuit de da te horen:
* Niet meer los lopen
* Niet meer in de tuin spelen
* Niet met ballen en stokken spelen
* Niet meer met zijn grote boxer vriendin spelen
Kwam er zowat op neer dat we hem in een glazen kooitje moesten stoppen. Toen hebben we gelijk gezegd, dat gaan we niet doen.
Na de opbouw periode hebben we hem gewoon weer laten gaan als hij wilde. Dat resulteerde al snel enorme klachten van zijn hernia. Eigenlijk erger dan de vorige keer. Gebeurde in het weekend en na een spuit zou hij moeten opknappen, deed hij niet. Andere dag dezelfde spuit alleen dan 3x de eerste dosis. Hij moest dan uiterlijk donderdagmiddag weer gaan lopen, stond toen een afspraak voor 14.00 gepland. Om 13.00 die dag ging hij pas weer lopen en knapte weer op.
Toen zijn we begonnen met minder los lopen, eigenlijk 1x daags los met zijn vriendinnetje en op dagen dat hij wat minder was dan bleef hij aan de riem. Omdat zijn vriendin het wel nodig had om uit te razen ging ik vaak daarmee die dag dan fietsen.
En over die 8 jaar is het loslopen langzaam aan minder geworden en het laatste jaar was het 1x per week.
Hoe wij het voor konden blijven was naar hem kijken, hij uit weinig pijn maar je ziet wel dat hij dan iets krom ging lopen met zijn rug.

Maar goed er speelt nu alleen meer naast zijn rug, en dat is de terug komend tumor, veel plassen en drinken.

Daarom juist....
Het is een hondje van de dag geworden...

Maar jeetje, ik snap hoe je je voelt
Ik had een pup met zware HD, en de laatste 3 maanden van zijn leven waren poedersuiker....
Dat heeft zwaar op me gedrukt.

Veel sterkte met welke beslissing je ook neemt :(:)

kiki1976

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 13:37

A3a1, jij slaat eigenlijk de spijker op zijn kop, hondje van de dag dat zeggen wij ook. En voor nu meer goede dan slechte.

Gini hem opnieuw door de molen trekken gaan we niet meer doen. Is niet eerlijk tegenover hem. Levert hem zo veel stress op om naar de da te gaan. En dat houd in dat hij overal diverse keren voor heen moet. Plus op het vele drinken/plassen na (wat wel onderzocht was maar tot op heden geen diagnose) we weten wat er gaande is.

Zijn vacht zie je niets aan, ook geen kale plekken etc. Iets wat wel echt kenmerkend is voor cushing. Alleen het plassen/drinken komt overeen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:54

Is laten testen op cushing dan zo een hele molen?
Vooral omdat je zegt dat je van de rest weet wat het allemaal is (dus ongeveer een diagnose hebt), alleen van het plassen/vele drinken niet. Dat klinkt in mijn oren niet als een hond die je helemaal opnieuw door de medische molen moet halen.
Maar het kan zijn dat ik dat deel van je verhaal zelf verkeerd begrepen heb.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 14:14

Onderzoek voor cushing is 3x urine onderzoek, aanvullende bloedtest, en echo
Rest is aangeboren vernauwing van het ruggenmerg en een terug kerende tumor op het borst gedeelte net achter zijn voorpoten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:42

Als ik naar mijn eigen hond kijk, ook zn vrolijke spring in het veld, dan zou ik jullie hond zeer binnenkort op een hoge dosis pijnstillers zetten en alles met hem doen wat jullie nog willen doen. Lekker los laten lopen en met de bal spelen bijvoorbeeld. Geef de hond een paar fantastische dagen zonder beperkingen. Als hij dan pijn krijgt door de pijnstillers heen, is klaar. Maar jullie hond heeft dan wel genoten van zijn laatste dagen/ weken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:56

Ik heb 2 x voor de keuze gestaan, voor mijn gevoel de ene keer te vroeg en de andere keer te laat.

Mijn witte boxer had een tumor in haar hart, bij erge opwinding zakte zij in elkaar en het vocht liep dan uit haar mond, roerloos lag ze even om vervolgens op te staan en weer door te gaan met spelen.
Toen dit gebeurde terwijl ik net 5 meter de voordeur uit was en alle passerende mensen die ons zagen ons niet hielpen heb ik de knoop doorgehakt. Voor de volgende dag een afspraak gemaakt.
Blaffend kwispelend liep ze de dierenarts thuis tegemoed...twijfel bij mij. Maar heel eerlijk, hoe zou het vooruitzicht anders zijn geweest..

Bij mijn buldog was ik echt te laat. Geopereerd aan een baldraaing, stuk tong verwijderd ivm tumor.
Leefde in reservetijd.
In de ochtend lag hij in het halletje, nadat ik terug was van de paarden in de woonkamer. Als ik niet bij hem zat begon hij ontzettend te piepen. Wilde niet alleen zijn. Ik keek in zijn ogen en wist het direct. Dierenarts gebeld die gelijk is gekomen en hem heeft laten gaan.

Heel eerlijk, het meeste verdriet was de hond waarbij ik te laat was. Hij heeft onnodig geleden.. mijn boxermeisje stierf zoals ze was, er was.

Heel veel sterkte met je keuze, het doet zo'n hartzeer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:20

Tja, de laatste 3 honden hadden allen nog paar weken tot misschien 2 maanden kunnen blijven aldus mijn dierenarts als ik dit en dat en zus en en en maar er in zou stoppen.

Allen hebben die weken niet mee gemaakt want als men gaat spreken over weken tot 2 maanden nog kwaliteit dan is het afscheid daar. Ze konden alle 3 na korte gezellige wandeling en iets wat hun erg lekker vonden te hebben gegeten in alke rust gaan.

Ja dat is inmens moeilijk maar weken later zou ik het niet minder moeilijk vinden. Wel zou de herinnering aan de laatste tijd dan bevuild zijn door invloed van alle hulp medicatie en mogelijk dagen dat de hond zich rot voelt.

Ik werk in een dierencrematorium en hoor veelllll te vaak (bijna dagelijks) de laatste tijd was zo afzien... Blij dat het voorbij is...
Nee persoonlijk zou ik dat nooit als herinnering willen hebben. Gewoon omdat we het zo simpel bij dieren kunnen voorkomen.

Mijn maatjes, mijn alles die jaren altijd aan mijn zijde staan gaan niet onnodig moeten lijden!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:25

kiki1976 schreef:
Onderzoek voor cushing is 3x urine onderzoek, aanvullende bloedtest, en echo
Rest is aangeboren vernauwing van het ruggenmerg en een terug kerende tumor op het borst gedeelte net achter zijn voorpoten

Pfoe, ik vind het moeilijker worden om te reageren omdat ik je zeker niet een bepaalde piste in wil duwen of jou het gevoel geven dat je het anders moet doen. Jij kent je hond, ik niet. Jij weet hoe die er dagelijks bijloopt, ik niet. :(:)

Een echo heeft mijn hond in haar laatste levensfase ook nog gehad. Met pijnstiller (ze leefde ook al in geleende tijd) was ze nog best wel een vrolijk hondje, maar het was op de echo dat we zagen dat de lever het niet lang meer vol ging houden. Hierdoor hebben we met een iets of wat "vredig" gevoel kunnen beslissen dat het genoeg was. Nog tig keer op en af naar de DA zou ik ook niet meer doen, een heel behandelplan opstellen met weinig kans op slagen ook niet, maar nog eenmalig met een opgevangen plasje naar daar trekken voor een prik en een echo, zou ik waarschijnlijk wel nog doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 13:38

Snap je hoor Gini en ook betreft een echo. Maar het is zo'n neuroot bij de da dat dit gedaan moet worden met een roesje. En dat roesje is eigenlijk ook voor de da een struikelblok (ook bij het cushing onderzoek).

Of het een tijdelijk opleving is? Geen idee. Maar de laatste 4 dagen gaat hij goed. Heb hem de laatste paar dagen met de ochtend los en ook dat gaat goed. Hij rent heen en weer, springt tegen me op als een grote clown. Overigens zonder pijnstilling. Hier hebben we bewust voor gekozen om dit niet te geven. Onze ervaring met hem is dat hij met snel alweer te ver gaat wat hij weer moet bezuren (of hij moet aangeven pijn te hebben, dan natuurlijk wel).
Veel drinken/plassen is verder onveranderd
Zoals hij nu is, zeg ik laat hem maar lekker lopen en nog genieten.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:26

Wat fijn om te horen kiki! Idd gewoon genieten van deze momenten die kan niemand meer afpakken he!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:47

*Knuppel in hoenderhok*

Mag een dier wat ouder wordt niet wat mankementjes hebben? Moeten ze altijd 100% pijnvrij en
vrolijk zijn? Of mogen ze ook gewoon wat last hebben van de dingen die bij het ouder worden horen?
Kan hij niet nog even mee op een lage dosis pijnstilling? Kan hij niet nog een tijd mee als hij eens een
periode door een fysio begeleid wordt? Het houdt niet op bij de kennis en kunde van de dierenarts, he?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 16:24

Rindin mankementen met ouder worden is geen probleem, zolang het eerlijk voor hem blijft.
En indien nodig krijgt hij metacam.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:38

Rindin schreef:
*Knuppel in hoenderhok*

Mag een dier wat ouder wordt niet wat mankementjes hebben? Moeten ze altijd 100% pijnvrij en
vrolijk zijn? Of mogen ze ook gewoon wat last hebben van de dingen die bij het ouder worden horen?
Kan hij niet nog even mee op een lage dosis pijnstilling? Kan hij niet nog een tijd mee als hij eens een
periode door een fysio begeleid wordt? Het houdt niet op bij de kennis en kunde van de dierenarts, he?

Tuurlijk mogen dieren dat. Had hier een fles novacam (pijnstilling) voor paarden omdat alle 3 de oudjes dagelijks pijnstilling nodig hadden en dan is voor 110 kg hond per dag het stukken goedkoper om paard variant te geven. Mijn boxer had daarnaast nog tramadol en mijn lab kruising maanden ook nog prednoral (en sporimune 4 maanden lang)
Wat nodig is voor leuk leven dat is nodig en krijgen ze. Echter als daar het maximum van gebruikt wordt en de ongemakken komen er doorheen dan stoppen we op tijd ;)
Ze hadden allen aandoeningen die sowieso hun einde zou worden op korte termijn

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 00:17

kiki1976 schreef:
Rindin mankementen met ouder worden is geen probleem, zolang het eerlijk voor hem blijft.
En indien nodig krijgt hij metacam.

Het is geen kritiek, hè? Gewoon ff een andere visie op laten inslapen dan het gros van de mensen die hier reageert...
Als je hond vrolijk is, nu zelfs zonder pijnstilling, waarom niet gewoon ff niet denken aan inslapen? Kijk wat een fysio nog voor verlichting kan geven, geef hem pijnstilling wanneer nodig en wees net als je hond 'van de dag'.

Waarom zo plannen? De afspraak om in te laten slapen is in een minuut gemaakt en dan duurt het echt niet langer dan een dag voordat dat kan gebeuren, hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 00:21

Goede stelling over die mankementen hoor.

Mijn ervaring echter is dat wanneer je al ongemak kunt zien, het eigenlijk altijd wel al flink pijn doet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 08:50

Rindin vatte het ook niet zo op hoor. Had het topic aangemaakt omdat hij toen eigenlijk steeds minder werd en nav een gesprek met onze vaste da. En soms is geeft een tip/mening van iemand anders je net even een andere blik erop.
Maar zoals hij nu is, al stond er een afspraak gemaakt bijvoorbeeld dan was die sws niet doorgegaan. Want daar is hij nu gewoon te goed voor, en eerder was er toch enige twijfel. Ik twijfelde of het voor hem eerlijk was, dat is iets wat ik altijd voorop wil stellen, het moet voor hem eerlijk zijn.
Maar soms omdat je zelf je dier dagelijks ziet, zie je ook wel eens wat over het hoofd omdat het geleidelijk gaat. En dan nog niet eens je grens verleggen.
Want als het aan mij ligt dan houd ik het liefst hem nog 10 jaar bij me, minimaal hihi

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 08:57

poes schreef:
Goede stelling over die mankementen hoor.

Mijn ervaring echter is dat wanneer je al ongemak kunt zien, het eigenlijk altijd wel al flink pijn doet.

Dat ben ik absoluut met je eens! Maar er zijn in dat geval nog steeds heel veel opties: pijnstilling, behandeling en begeleiding door de Fysio, aquatraining waar mogelijk...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 09:33

Rindin, aqua training/ zwemmen verbetert niet, al geniet hij wel echt van zwemmen. Ostheo heeft hem in het verleden 1x behandeld en had toen een averechts effect. Zij gaf aan dit niet meer te adviseren bij hem. Eigenlijk durf ik dat nu ook niet meer. Tenminste niet voor zijn rug.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:47

kiki1976 schreef:
Rindin, aqua training/ zwemmen verbetert niet, al geniet hij wel echt van zwemmen. Ostheo heeft hem in het verleden 1x behandeld en had toen een averechts effect. Zij gaf aan dit niet meer te adviseren bij hem. Eigenlijk durf ik dat nu ook niet meer. Tenminste niet voor zijn rug.

Osteo is ook echt wat anders dan een fysio. En wellicht is z'n rug behandelen inderdaad wel onverstandig, maar de secundaire lichamelijk klachten behandelen zou voor je hondje al heel wat verlichting kunnen geven. Wellicht eens een idee om (in overleg met de dierenarts) een consult bij een dierenfysio te doen. Al was het alleen maar om te kijken of ze iets kunnen bieden :)

O, en met aquatraining bedoel ik niet zwemmen. Ik bedoel het lopen op een loopband met een laag water ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 17:05

Straks om 17.00 komt de dierenarts en word hij ingeslapen.
Voelt allemaal heel erg dubbel
Aan de ene kant blij maar zijn lijfje is op.
Hij is de laatste dagen hard achteruit gegaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:11

Sterkte.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:13

Veel sterkte!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:57

Heel veel sterkte!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:16

Sterkte! Niet fijn, maar het is goed zo.