Poes-aanlopertje schuw en drachtig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:37

Ik zou toch nu al overleggen met een opvang/asiel over het castreren straks. Je kan plek hebben voor een aantal katten maar als de kleintjes ook weer kleintjes krijgen draag je wel bij aan het kattenoverschot. Wilde katten mogen nu al geschoten worden en dat is niet omdat er maar een paar rondlopen..

Afbeelding

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 14:41

SweetVanille schreef:
Wel vangen. Straks krijg je haar + evt kittens helemaal niet meer te pakken. Of de kittens wel en de poes niet, dan hebben ze geen melk..

Edit; en als je haar echt niet in huis kunt houden, naar een opvang doen die haar wel alles kan bieden wat dat betreft :)

In geval van een opvang moet zij dus in een vangkooi, daarna op transport, daarna door vreemde handen
in een kooitje gestopt worden, waarna zij daar in gevangenschap haar kittens zou krijgen....... Niet heel aantrekkelijks eigenlijk. Ik voorzie daar heel veel stress. Dan toch beter bij mij in een paardenbox?

nynke55

Re: Poes-aanlopertje schuw en drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:44

Ik zou haar gewoon laten lopen en proberen aan je te laten wennen. Als ze ziet dat je te vertrouwen bent kun je ook bij de kittens komen. Als je die regelmatig aanhaalt, worden ze ook tam. Zo heb ik het gedaan met al mijn aanlopers, ging altijd goed. Zodra de kittens geboren zijn, kat aan de pil. Als de kittens een week of 8 zijn, poes laten steriliseren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:49

Ik zou haar ook laten lopen.
Ik heb hier ook 4 boerderijkatten lopen.
2 lijken er wel drachtig sinds een paar weken.
Die zijn echt ontploft.
En ja ze zijn allemaal geholpen hier.

Edit: even goed in de gaten houden of ze nog dikker wordt.
Als ze echt drachtig is ga je dat wel duidelijk zien.
Probeer haar eens te observeren als ze ergens ligt of ze dikke tepels heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:55

Gewoon laten lopen, voer en water in die paardenbox. Eventueel een doos met deksel en een gat er in met lekkere warme bekleding en verder een kattenbak met korrels neerzetten. Alleen daar eten geven en dan komt ze daar en zal ze zich daar ook veilig voelen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:58

ik ga met het advies van Uniekhorse mee en zou ik de kat nu ook nog niet vangen, omdat je niet weet of ze drachtig is en dat het onnodig veel stress geeft en hoe lang zou je haar dan gaan opsluiten? Ik zou dan eerder voor vangen kiezen en dan laten checken of ze zwanger is ja of nee of direct laten steriliseren (misschien is ze dat zelfs al wel, dat weet je ook niet ;) ) en daarna weer vrij laten.

Ik heb ook een nestje met 5 kittens gevonden vorig jaar in de braamstruiken en 1 met ongeveer 6 weken gevangen en de andere met 12 weken. Zijn allemaal goed mak geworden. Ik heb ze 1 voor 1 gevangen in een hele grote reismand en er in gelokt met natvoer. Wat ook erg goed werkt is lokken met kitten geluiden op je telefoon, als ik ze dan niet zag en die aan zette kwamen ze miauwend tevoorschijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:01

Ik vind die box met wat balen stro een goed idee.
Gewoon lekker veel tegen praten. Wat lekkers geven, vertrouwen winnen. Dan komt het met de kittens ook wel goed hoor.
Meerdere kittens gehad in de opvang van wilde katten en is allemaal goed gekomen.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:03

dees_daan schreef:
Ik zou toch nu al overleggen met een opvang/asiel over het castreren straks. Je kan plek hebben voor een aantal katten maar als de kleintjes ook weer kleintjes krijgen draag je wel bij aan het kattenoverschot. Wilde katten mogen nu al geschoten worden en dat is niet omdat er maar een paar rondlopen..

[ [url=m/m8tuxQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ondanks dat ik helemaal voor castratie ben, klopt dit plaatje natuurlijk van geen kant.
De helft van de kittens is namelijk mannelijk en kan dus geen kittens krijgen, dus het gaat iets minder snel dan dat ze zeggen ;)

@ts: ik zou de kat denk ik toch gewoon los houden. Als ik het zo hoor zal opsluiten erg veel stress geven en dat lijkt me helemaal niet bevorderlijk voor de kittens (en moeders).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:12

Die katers dekken wel weer de poezen in de omgeving. En in een agrarische omgeving lopen er daar genoeg van.
Het is gewoon echt een probleem, de katten die gedumpt worden in een landelijke omgeving en zich daar voortplanten, natuurlijk gaat er ook wel eens wat dood maar dat staat niet in verhouding met hoeveel katten er elk jaar bij komen.
Of de gemiddelde aantallen nou wel of niet helemaal kloppen, het geeft wel aan dat het niet bij een paar katten op eigen erf blijft als je niets doet.

Ik zou als ik TS was dan ook overleggen en vragen of het een mogelijkheid is om een afspraak te maken zodra de kittens voor castratie kunnen, het asiel plaatst verwilderde katten toch meestal terug dus het is niet zo dat je ze dan meteen kwijt bent.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:18

dees_daan schreef:
Die katers dekken wel weer de poezen in de omgeving. En in een agrarische omgeving lopen er daar genoeg van.
Het is gewoon echt een probleem, de katten die gedumpt worden in een landelijke omgeving en zich daar voortplanten, natuurlijk gaat er ook wel eens wat dood maar dat staat niet in verhouding met hoeveel katten er elk jaar bij komen.
Of de gemiddelde aantallen nou wel of niet helemaal kloppen, het geeft wel aan dat het niet bij een paar katten op eigen erf blijft als je niets doet.

Ik zou als ik TS was dan ook overleggen en vragen of het een mogelijkheid is om een afspraak te maken zodra de kittens voor castratie kunnen, het asiel plaatst verwilderde katten toch meestal terug dus het is niet zo dat je ze dan meteen kwijt bent.

Precies zo is het inderdaad. Ik doe zelf vrijwilligerswerk voor de stichting welke (op verzoek) katten vangt en neutraliseert, je ziet zo ontzettend veel ellende. En de populatie blijft maar groeien....

Terugplaatsen mag helaas niet meer.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 17:54

Even een update: poes loopt nog los en wordt niet heel veel dikker. Ik twijfel hierdoor of zij drachtig is. Ze is een paar dagen geleden binnen in huis geweest! Ze liep achter mij aan de stal in en zo door de bijkeukendeur mee naar binnen! Stoer ding. Ook eet zij vleeswaren (voorzichtig) uit mijn hand. Ennn: ik kan haar aanraken/aaien als zij kattenmelk drinkt! Dat vindt ze zo lekker dat ze alles ervoor over heeft. :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:36

Leuk! Komt helemaal goed! Als ze zich eenmaal gewoon laat aaien, probeer haar dan even op te pakken en gelijk weer neerzetten, zo krijgt ze steeds meer vertrouwen in jou.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:41

Hoe gaat het met de poes?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:49

Als ze drachtig is
Gewoon laten, die vind wel een warm plekje in het hooi of stro.
Als je gewoon blijft voeren, zijn die kittens als ze straks 4 weken zijn, niet beter gewend en kun je erbij gaan zitten en handtam maken.

Wat je eventueel kunt doen is een oud konijnenhok van marktplaats, pootjes eraf halen, deurtje openzetten, stro erin.
Mooi beschut plekje!

Veel plezier *\o/*

Als ze niet drachtig is, ff aankijken wat je wil, haar houden, anders handtam maken en naar asiel brengen....dan heb je wel kans dat ze weer schuw wordt en is het lastig.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 09:55

IMJ schreef:

Hoi, met de poes gaat het prima, waarschijnlijk toch niet drachtig maar alleen een beetje bol door het goede leven en een dikke vacht :-)

Ze is nog steeds gewoon los, heeft een lekker warm plekje in de stal, komt af en toe achter mij aan het huis binnenlopen en is graag in mijn gezelschap als ik op stal bezig ben.

Ze mag gewoon bij ons blijven, heb haar gisteren weer ontwormd en ontvlooid met pilletjes. Ze krijgt wat ze nodig heeft en ze voelt zich heel goed, want ze speelt!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 09:57

A3a1 schreef:
Als ze drachtig is
Gewoon laten, die vind wel een warm plekje in het hooi of stro.
Als je gewoon blijft voeren, zijn die kittens als ze straks 4 weken zijn, niet beter gewend en kun je erbij gaan zitten en handtam maken.

Wat je eventueel kunt doen is een oud konijnenhok van marktplaats, pootjes eraf halen, deurtje openzetten, stro erin.
Mooi beschut plekje!

Veel plezier *\o/*

Als ze niet drachtig is, ff aankijken wat je wil, haar houden, anders handtam maken en naar asiel brengen....dan heb je wel kans dat ze weer schuw wordt en is het lastig.

Hoogstwaarschijnlijk niet drachtig, anders waren er nu toch wel kittens geweest. Er staat al weken een grote ingerichte doos voor haar klaar in de kapschuur en nu ook binnen op stal een plekje voor haar gemaakt. Ze mag blijven, dus gelukkig geen asiel voor haar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:03

Bij aanlopers is dat lastig, ik heb een keer ruim een maand zitten wachten met een aanlooppoes tot ze beviel, ik dacht dat ze zou ontploffen.
Maar dan zie je het wel maar laat de spulletjes lekker staan, mocht het toch zo zijn, dan heeft ze haar plekje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:31

Nicky1963 schreef:
IMJ schreef:

Hoi, met de poes gaat het prima, waarschijnlijk toch niet drachtig maar alleen een beetje bol door het goede leven en een dikke vacht :-)

Ze is nog steeds gewoon los, heeft een lekker warm plekje in de stal, komt af en toe achter mij aan het huis binnenlopen en is graag in mijn gezelschap als ik op stal bezig ben.

Ze mag gewoon bij ons blijven, heb haar gisteren weer ontwormd en ontvlooid met pilletjes. Ze krijgt wat ze nodig heeft en ze voelt zich heel goed, want ze speelt!

Misschien is het wel een goed idee om ze dan toch te vangen en ermee naar de dierenarts te gaan? Laat ze snel steriliseren, anders heb je binnen een aantal maand alsnog een hoop kittens...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:52

Als je haar houd laat haar dan ook steriliseren, veel beter voor haar.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 12:07

We zullen haar zeker laten steriliseren. Ze moet alleen nog tammer en vertrouwder met ons worden. Komt goed!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:21

Nicky1963 schreef:
We zullen haar zeker laten steriliseren. Ze moet alleen nog tammer en vertrouwder met ons worden. Komt goed!

Je hebt nu in ieder geval een paar maanden de tijd om maar tam te maken en dat ze weet dat ze je kan vertrouwen.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:25

Roep dat maar niet tehard als je pech hebt in februari krols in april jongen.
Als ik ts was zo snel mogeluk vangen en helpen laten.
Mak worden komt dan wel.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:34

Ik zou dan nog 2-3 maanden nemen om tam en mak te worden.
Dat is toch een paar maanden, voor het februari is :+

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:45

Waarom zal je af wachten en de risico nemen. >;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:33

Idd niet afwachten, want voor je het weet is ze alsnog drachtig.
Dat vertrouwen komt later wel!