Kat eet niet en heeft vocht in buik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:25

Dacht gelijk aan FIP. 1 kat aan natte FIP kwijt geraakt maar droge FIP bestaat ook. Sterkte!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:25

Dat klinkt goed! Hoop dat alles goed komt met je poes. Heb toen het topic gevolgd over je pony, ontzettend verdrietig!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:28

Sterkte! Hopelijk blijft hij goed opknappen en mag hij snel naar huis :)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:43

hoe is het nu met de kat?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:46

Deugenietje schreef:

Zie update van vandaag door ts

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:36

Hannanas schreef:
Deugenietje schreef:

Zie update van vandaag door ts

snap er niks van, toen ik dit schreef stond de datum nog op 18 oktober, of was in de waar met 2018, vandaar, sorry

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:33

Ik duim voor een spoedig herstel van Kitty!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:00

Is Kitty inmiddels thuis?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:03

Ben ook benieuwd. Hoe gaat het?

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 09:27

Het gaat eigenlijk wel goed met Kitty! Hij is nog steeds op de kliniek maar sinds een kleine week is hij heel actief en alert. Hij loopt veel rond en ziet er goed uit (behalve dat hij heel mager is).
Hij krijgt nog steeds sondevoeding. Afgelopen woensdag was ik bij hem en heeft hij een klein beetje gegeten. Hij vloog erop als een bezeten kat maar na 1 hap had hij al genoeg :')

Zaterdag heeft hij bij de verzorging een stukje kip gegeten en in de namiddag bij mij 2 snoepjes. Ik denk dat hij terug wat moet wennen aan het eten. Ik heb ook geen idee hoe lang dat gaat duren maar zo lang hij niet echt eet zal hij nog daar moeten blijven.

Inwendig ziet alles er goed uit. Hij ziet ook niet meer geel en het buikvocht is weg :)
Het is volgens de dierenartsen nu aan hem. Als hij nu begint te eten en er geen complicaties meer optreden zou hij snel naar huis mogen :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:34

Heb je meer katten? Vaak knappen katten dan enorm op als ze hun speelkameraadjes terug zien of hun eigenaar. Je hebt kans dat hij thuis wel eet.

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 09:47

@Hevonen: Nee Kitty is de enige kat in huis. Ik heb wel 2 honden maar die is hij liever kwijt dan rijk :+
Als hij nu elke dag kleine hapjes eet denk ik wel dat hij binnenkort naar huis mag mits hij thuis ook nog wat sondevoeding krijgt tot hij terug zelfstandig eet.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:00

Wat goed!
Ja ga maar regelmatig op bezoek! Sommige dieren eten het best als hun eigenaar er is :P

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 14:07

Kitty is sinds gisterenavond thuis :D
Hij is actief, springt overal op, komt veel aandacht vragen en lijkt zijn draai wel terug te vinden in huis.
Hij heeft nog steeds een sonde waardoor ik zijn medicatie moet geven en de sondevoeding als hij thuis niet genoeg eet. Sinds hij gisterenavond thuis is heeft hij gisteren nog maar 1 snoepje uit mijn hand gegeten en vandaag ook. Daarnaast geef ik hem dan zijn sondevoeding maar probeer dit telkens in kleine hoeveelheden te doen om hem toch te stimuleren zelf te eten.

Als ik met een kommetje voer aankom wordt hij enthousiast maar als hij zijn neus erin steekt moet hij er niets meer van weten...

Hebben jullie nog tips om hem weer zin in het eten te doen krijgen? :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:49

Wat voor voer? nat , droog ?
Voer voor oude katten is vaak extra smakelijk gemaakt dus zou wel eens kunnen helpen. Of zelfs de speciale voeding die je bij DA kan krijgen, er zijn er die extra smakelijk zijn voor moeilijke eters. Poging waard.
Zelf ben ik fan van vers voer ook voor katten, maar als ze dat niet kennen dan gaan ze waarschijnlijk ook hun neus ophalen :')
De potjes zalm of kip van almo nature gaan er anders wel heel vlot in (is eerder gekookte zalm en kip al en niet rauw)
De catmilk van whiskas is ook iets wat er vaak vlot in gaat, is geen voer maar ok, is al iets :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:02

Heel in en in slecht, maar ik kreeg zieke katten vroeger aan het eten met de blikjes leverworst van unox. :+
Het is het proberen waard, het kost ook de wereld niet. :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:23

Spaghetti/pasta met tomatensaus doen sommigen ook echt een moord voor. Ik zou gewoon lekker verschillende dingen voor schotelen. Wat ze eet is even niet zo belangrijk. Eerst moet ze weer gaan eten zodat ze die gewoonte weer krijgt. Daarna kan je overstappen op wat ze zou moeten eten.

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 08:56

Een update:
Kitty doet het eigenlijk super!
Ik heb enkele dagen na thuiskomst zijn sonde laten verwijderen omdat ik de indruk had dat hij wel wou eten maar niet goed kon met die sonde.
We zijn die periode door een 'hel' gegaan omdat hij na het verwijderen nog steeds niet goed wou/kon eten en ook niet zelfstandig wou drinken. Ook zijn medicatie die hij eerst door de sonde kreeg moesten we nu via de mond geven... Wat een gevecht, elke dag opnieuw!

We konden enkele medicijnen vervangen door spuitjes gelukkig. Maar 2 pilletjes moest hij toch oraal innemen. Hij werd al misselijk als we het pilletje voor zijn neus hielden, begon te slijmen en moest dan braken. Al het eten wat we ervoor gegeven hadden kwam er dus uit -O-

Na 2 weken ben ik gestopt met de orale medicatie omdat ik vond dat het toch geen zin had om hem hier langer mee te kwellen. Of hij ze nu kreeg of niet, het kwam er toch terug uit.
Enkele dagen later stonden we met grote ogen te kijken hoe hij zelf begon te drinken :))

Sinds die dag is het alleen maar bergopwaarts gegaan. Ondertussen eet en drinkt hij de hele dag door, hij gaat sinds een week ook terug buiten als hij wil en doet daar ook zijn behoefte, hij springt zelfs bij ons op tafel om restjes van de borden te eten wat hij vroeger nooit deed!
Sinds vorige week heeft hij een verslaving aan gebakken kip :+
Zijn dieet is niet al te gevarieerd, zo laat hij liever zijn brokjes links liggen, maar wij zijn al lang blij dat hij terug met smaak eet.

Hij krijgt zijn medicatie via de spuitjes nog steeds, maar de pilletjes durf ik echt niet meer geven (terwijl deze eigenlijk het belangrijkste zijn). Maar hij doet het super, dus ik wil hem hier ook niet meer mee lastigvallen.

Bedankt allemaal voor de tips en steun! Het was een moeilijke tijd voor ons maar vooral voor Kitty. Ik ben toch blij dat we hebben doorgezet en ik denk dat Kitty daar nu ook zo over denkt :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:07

Heel fijn om te lezen dat het zoveel beter gaat!

OOk met medicijnen geldt dat je je gevoel moet volgen. Heb daar zelf ook eens een fout mee gemaakt, want je denkt dat de DA het wel weet. Dat zal ook wel, maar niet elk wezen is hetzelfde/reageert hetzelfde.

Hopelijk blijft ze vooruit gaan. Sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:42

Ahhhh wat fijn!

Nog even over de pilletjes.
Zijn dat oa Zantac en Cerenia? Zantac is extreem bitter en staat bekend deze klachten te geven.

Dan is dé oplossing deze pilletjes in een lege capsule maat 4 te stoppen! Past ruim samen in één capsule maat 4. Wij toppen de capsules af met andere supplementen. De capsules zijn klein, glad en smaakloos. Capsule beetje natmaken en tussen een pillenschieter zetten en hoppa pil zit er zo in. Meerdere partijen verkopen lege capsules maat 4. Maat 5 capsule wordt te klein.

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 11:00

@Hevonen: Bedankt! Ja klopt, hij doet het voorlopig goed zo dus ik wil hem echt niet vervelen met die pillen...

@Hannanas: Hij krijgt nu in spuitvorm cortisone (moderin) en primperan. Cerenia kreeg hij ook in spuitvorm maar daar moesten we na 10 dagen mee stoppen en een pauze inlassen. Na een week mochten we daar terug mee beginnen maar omdat hij terug begon te eten hebben we dat niet meer gedaan.
Zantac mocht ik laten vallen. Het belangrijkste dat hij eigenlijk moet krijgen is de ursochol, maar dat is er dus enkel in pilvorm... Bedankt voor de tip! Dat is misschien nog wel een goede oplossing om te proberen.
Volgende week ga ik nog eens een bloedtest laten doen om te kijken hoe zijn waardes zijn. Mocht het dan toch nodig zijn kan ik terug beginnen met de ursochol op die manier.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:33

Goh wat goed dat Kitty eindelijk terug beter is +:)+ .

Ivm met de pillen die niet willen lukken ... kan je ze niet vermalen/verpulveren, in water oplossen en via een spuitje in haar bekje spuitje?

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 11:44

@Lukasje: Dat hebben we allemaal al geprobeerd. Met water, melk, vloeibaar voedsel,... Hij proeft het er allemaal door, wordt al misselijk bij het idee en krijgt dan een afkeer voor hetgeen waar we het pilletje in verwerken en dat wil ik nu echt niet meer nu hij zo goed eet en drinkt...
Als ik hem eens kon duidelijk maken dat het voor zijn eigen bestwil is :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:45

Dat is echt super ranzig, oplossen in water of eten.

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 11:54

@Hannanas: We hebben gewoon alles geprobeerd. Vanachter in de keel steken kon de DA bijna niet omdat hij meteen bijt, laat staan dat ik het moet doen. Pillenschieter ook geprobeerd, hij werd daar ook misselijk van met als gevolg overgeven. Hij doet het nu goed zonder die pillen.