Lastige situatie agressieve buurt kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:25

Juridisch is deze kwestie glashelder, schade gemaakt door jouw dier draai je 100 % voor op. Dus idd haar die rekening presenteren, als ze het in haar portemennee gaat voelen gaat ze misschien wel maatregelen nemen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:25

Goof schreef:
Ze is zelf verantwoordelijk voor haar kat dus als het zo niet gaat zal ZIJ een oplossing moeten bieden, niet jij.
Ik zou haar om te beginnen sowieso alles laten betalen.

Ts is ook verantwoordelijk want ze laat haar kat ook buiten :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:26

Gypsy schreef:
Juridisch is deze kwestie glashelder, schade gemaakt door jouw dier draai je 100 % voor op. Dus idd haar die rekening presenteren, als ze het in haar portemennee gaat voelen gaat ze misschien wel maatregelen nemen.

En hoe wil TS dan bewijzen dat het de buurkat was behalve "Ja, die van de buren was het!"?

Kan net zo goed een van die andere katten zijn in de buurt.
Laatst bijgewerkt door KimD op 17-10-18 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:27

Kmbrly schreef:
Goof schreef:
Ze is zelf verantwoordelijk voor haar kat dus als het zo niet gaat zal ZIJ een oplossing moeten bieden, niet jij.

Ik heb ook last van loslopende katten in de buurt. Nou schijnen die beesten het leuk te vinden om ovrr de schutting te lopen als mijn honden buiten zijn. Mijn kruising Setter springt ernaar en als hij er een te grazen krijgt is hij dood. Mag ik dan mijn honden niet meer in mijn eigen tuin loslaten?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:27

Gee schreef:
Ik heb dit opgelost door hem een halsband te geven met twee luide belletjes. (Niet de standaard meegeleverde kleintjes)
Zodoende konden andere katten hem altijd horen en op tijd maken dat ze weg kwamen. Daarna zijn er nooit meer incidenten geweest.

Wellicht helpt dit bij jullie ook.

Dit dus. Het helpt. Nu nog je buurvrouw zover krijgen om hem een halsband met belletjes om te doen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:28

Mensen vergeten dat katten jagers zijn, hun eigen territorium hebben en als er veel katten in de buurt zijn, gaat dat fout..vaak hebben de katten een ritme met naar buiten gaan en gaan om en om, maar als er te veel zijn, gaat het fout

Is niet de verantwoording van de buurvrouw, belletjes is een goed idee, maar als jouw kat het niet leert om niet in de jachttijden en territorium van zijn buurkat te komen, wordt het vechten...en de sterkste wint.

Je kat meer binnen houden en helaas is hij de piepel die korte buitenritjes mag maken in de territoria van de andere katten, of hij moet een goede padvinder worden en zijn gebied ver buiten de buurt gaan zoeken..
Laatst bijgewerkt door Indestal op 17-10-18 21:29, in het totaal 3 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:28

Billy schreef:
Kmbrly schreef:

Ik heb ook last van loslopende katten in de buurt. Nou schijnen die beesten het leuk te vinden om ovrr de schutting te lopen als mijn honden buiten zijn. Mijn kruising Setter springt ernaar en als hij er een te grazen krijgt is hij dood. Mag ik dan mijn honden niet meer in mijn eigen tuin loslaten?

Een van de buurkatten liep ook altijd door onze tuin. Daar heb ik de honden ook niet meer voor terug gefloten. Dat dier kwam ook in onze tuin schijten. 8)7

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:29

KimD schreef:
Gypsy schreef:

En hoe wil TS dan bewijzen dat het de buurkat was behalve "Ja, die van de buren was het!"?

Kan net zo goed een van die andere katten zijn in de buurt.

Ze schrijft in de op dat ze het hem heeft zien doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:32

Indestal schreef:
Mensen vergeten dat katten jagers zijn, hun eigen territorium hebben en als er veel katten in de buurt zijn, gaat dat fout..vaak hebben de katten een ritme met naar buiten gaan en gaan om en om, maar als er ge veel zijn, gaat jet foit.

Is niet de verantwoording van de buurvrouw, belletjes is een goed idee, maar als joiw kat het niet leert om niet in de jachttijden en territorium van zijn buurkat te komen, wordt het vechen...en de sterkste wint.

Je kat meer binnen houden en helaas is hij de piepel die korte buitenritjes mag maken in de territoria van de andere katten, of hij moet een gorde padvinder worden en zijn gebied ver buiten de buurt gaan zoeken..

Mijn binnenkatten hebben anders nergens last van met zn tweetjes.

Als de buurvrouw niks onderneemt (vervelend hè die katteneigenaren) dan zal je dat toch echt zelf moeten doen.
Zoals gezegd kost dat echt geen honderden euro's.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 21:32

Dank voor de veroordelende reacties, ik ben met jullie eens dat ik een bepaald risico loop door mijn kat zijn vrijheid te gunnen buiten.
Echter staat dat imo los van mijn vraagstelling nl: "mag/kan ik wat van mijn buurvrouw verwachten hier in gezien zij de eigenaresse is van deze problematische kat?"
Of mijn tuin afzetten nou 300 of 1000 euro kost laat me geen nacht minder slapen maar het is tegen mijn principe omdat mijn dier dit niet veroorzaakt. En ja, mocht mijn kat dit gedrag vertonen dan kwam hij niet meer los buiten.

@gee, heel erg bedankt voor de tip. Ik ga het haar morgen direct voorleggen.

Mbt bewijs, ik en mijn andere buurvrouw hebben het tot 3 keer toe zien gebeuren.

Da rekeningen indienen bij de buurvrouw is geen probleem, dat doet haar echter niet van gedachte veranderen. Daar verdienen we beide te goed voor ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:32

Maar wat is het bewijs dan? Als ik de rekening gepresenteerd kreeg zou ik graag bijbehorend beeldmateriaal willen zien.

Anders zou ik als buurvrouw de dag daarop bij TS aanbellen met een hogere rekening, 'Ik zag het jouw kat doen! Hier is mijn rekeningnummer. Bedankt!'

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:37

Gypsy schreef:
Ze schrijft in de op dat ze het hem heeft zien doen.

Ja dus? Misschien was het wel die rooie van 2 straten verderop die zoveel op die van de buren lijkt. Heeft ze het gefilmt? Is er meer bewijs dan alleen het zien doen? Niet? Dan denk ik echt dat je kan fluiten naar je centen.

Ik blijf erbij dat ik vind dat élke katteneigenaar zijn eigen verantwoording moet nemen voor zijn of haar kat. En als jij het risico neemt je kat overal te laten lopen, dan moet je het ook kunnen incasseren als hij met vechterswonden thuiskomt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:38

Lekkere eigenaar als je principe belangrijker is dan de veiligheid van je kat... Daarbij kun je het blijkbaar ook nog prima betalen, zoals je zelf aangeeft.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:41

sneeuwpop schreef:
Lekkere eigenaar als je principe belangrijker is dan de veiligheid van je kat... Daarbij kun je het blijkbaar ook nog prima betalen, zoals je zelf aangeeft.

Sorry, maar dat is inderdaad precies wat ik dacht.
Blijkbaar is het een principekwestie die belangrijker is dan de veiligheid en gezondheid van je kat.

Je verwacht namelijk wel verandering van je buuf, maar zelf kom je haar nergens in tegemoet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:43

Gypsy schreef:

Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat zijn.
Ts heeft ook een eigen verantwoordelijkheid in het los laten lopen van haar kat op openbaar terrein, ik geloof niet dat de buurvrouw daar 100% verantwoordelijkheid voor zou gaan krijgen.

Ik vind die van dat bandje met een belletje wel goed een goed idee.
Zelf zou ik, denk ik, zorgen dat mijn kat in eigen tuin beschermd zou kunnen rondlopen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:44

Het is jullie beide verantwoordelijkheid, jij laat je kat buiten op openbaar terrein en zij die van haar ook. Als je niet meer wilt dat je kat aangevallen wordt geef je je kat of een lesje weerbaarheidscursus of laat je hem binnen.
Dat van het bandje vind ik inderdaad wel een goed idee :j

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:46

Tsja, als je de keuze maakt om je kat onbeheert buiten te laten maak je bewust een keuze dat deze risico’s kunnen voorvallen.
Als je dat niet wilt moet je de kat binnenhouden, simpel. :) (Of in een veilige omgeving naar buiten laten).
Ik vind het al heel netjes dat de buurvrouw wil meedenken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 21:47

Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk.
Als we er niet uitkomen dan gaat er een ijzeren hekwerk rond mijn tuin, jammer voor kat zijn zwerflust maar beter veilig en wel frisse lucht dan vrijheid en verwondingen of erger.
Nogmaals, dat staat los van mijn vraag.
Kan en mag ik wat verwachten van mijn buurvrouw hierin?
Jullie persoonlijke mening is niet relevant, ik zoek een stuk informatie en/of ervaringen van mensen met vergelijkbare situaties.

@sieltjuh en sneeuwpop, deze aanval heeft gisteren rond 23.00 uur plaatsgevonden, ik heb nog geen tijd gehad mijn tuin aan te passen ;)
Ik heb vanmiddag vanuit alle openheid het gesprek met mijn buurvrouw gevoerd, als zij voet bij stuk houdt en niets aan wil passen zal ik dat inderdaad gaan doen. Ik laat mijn dier niet moedwillig aanvallen/ verwonden. Ik zeg nergens dat ik die aanpassing niet wil...ik wou echter eerst kijken of de buurvrouw maatregelen wil nemen gezien het haar kat is. Ik had dat nl als eigenaresse dan een agressieve kat wél gedaan.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:47

Lizzyy schreef:
Het is jullie beide verantwoordelijkheid, jij laat je kat buiten op openbaar terrein en zij die van haar ook. Als je niet meer wilt dat je kat aangevallen wordt geef je je kat of een lesje weerbaarheidscursus of laat je hem binnen.
Dat van het bandje vind ik inderdaad wel een goed idee :j

_/-\o_

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:49

Ik heb zo'n killerkat. Thuis superlief en eerder angstig voor onbekende dingen, maar andere katten zijn het kwaad zelf, aldus hem. Hij weegt zeker 7 kg maar is wel niet iets ouder (dus ik ben het niet :P ).
Mijn kat komt alleen in mijn tuin. Ik wil hem niet op straat waar hij andere katten opzoekt en aanvalt, en ik wil hem niet plat. Of in andere tuinen laten poepen.
Ik zou zelf wel die verantwoordelijkheid voelen (ik houd hem immers in mijn tuin), die je buurvrouw niet ziet. Maar mijn kat is ook geen zwerver of jager, dus die vindt het allemaal prima dat hij niet weg mag/kan.

Kmbrly

Citaat:

Ik neem aan dat de honden wel mooi binnen jou tuin blijft.
Die zekerheid heb je niet met katten.

Moest jou setter hem te pakken krijgen, nog altijd verantwoordelijkheid eigenaar had die de kat binnen moeten houden of de tuin afzetten.

Is mijn persoonlijke mening.

Sieltjuh

Wildgirl schreef:
Christiene schreef:
Moet je tuin wel ook zo afdichtingen dat hij er van boven of buiten af ook niet in kan

En dat is dus bijna niet te doen gezien onze huizen en daken dus aan elkaar grenzen(2o1).
Daarnaast, zo'n grapje kost mij een paar honderd euro en een hoop werk wat ik uiteraard er voor over heb maar ergens steekt het me omdat het haar kat is welke de problemen veroorzaakt...

Dan had je dit misschien anders moeten formuleren, want hieruit maak ik op dat je niet van plan bent je tuin af te zetten ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:51

Kmbrly schreef:
Goof schreef:

Precies. Iedere diereneogenaar is verantwoordelijk voor zijn eigen dieren.
Van een eigenaar van een valse hond wordt verwacht dat hij deze muilkorft en nooit los laten lopen, als de kat van de buurvrouw schade toebrengt aan anderen noet daar dus ook verantwoordelijkheid voor genomen worden. Als het ts haar kat had geweest had zij moeten voorkomen dat hij andere nog schade kon toebrengen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:54

Dus kort samengevat.

Fredt heeft een buurkat, zijn buurkat is niet lief. Hij is de pineut en wordt afgeronseld door buurkat.
Arme Fredt.

Fredt en zijn baasje willen dat hij niet meer de pineut is.
Oplossing a: tuinafzetten
Oplossing b: fredt moet binnen blijven
Oplossing c: naar buiten onder begeleiding en met tuigje

Ik zie het probleem ff niet.
Dan zet je toch gewoon je tuin af?
Wat als het een straatkat was? Of onbekende kat?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:57

Wildgirl schreef:
Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk.
Als we er niet uitkomen dan gaat er een ijzeren hekwerk rond mijn tuin, jammer voor kat zijn zwerflust maar beter veilig en wel frisse lucht dan vrijheid en verwondingen of erger.
Nogmaals, dat staat los van mijn vraag.
Kan en mag ik wat verwachten van mijn buurvrouw hierin?
Jullie persoonlijke mening is niet relevant, ik zoek een stuk informatie en/of ervaringen van mensen met vergelijkbare situaties.

@sieltjuh en sneeuwpop, deze aanval heeft gisteren rond 23.00 uur plaatsgevonden, ik heb nog geen tijd gehad mijn tuin aan te passen ;)
Ik heb vanmiddag vanuit alle openheid het gesprek met mijn buurvrouw gevoerd, als zij voet bij stuk houdt en niets aan wil passen zal ik dat inderdaad gaan doen. Ik laat mijn dier niet moedwillig aanvallen/ verwonden. Ik zeg nergens dat ik die aanpassing niet wil...ik wou echter eerst kijken of de buurvrouw maatregelen wil nemen gezien het haar kat is. Ik had dat nl als eigenaresse dan een agressieve kat wél gedaan.

Fijn.
Ik schrok echt van je vorige post dat het een principiële kwestie voor je was.

Succes!