Het eten is in zoverre een probleem dat hij het zelf niet gaat pakken in zijn hok. Als ik het voor hem hou eet hij alles en slikt hij ook goed. Verder loopt hij niet veel, maar als hij loopt loopt hij wel goed, dus ik denk zelf niet dat hij de ziekte van Marek heeft.
De enige die echt verstand hebben van kippen zijn de dierenartsen die die mega-kippenstallen bezoeken. Een ervan heeft ooit op mijn telefonische symptomenlijst coccidiose geconstateerd. Deze man belde mij op verzoek van mijn DA. Hij heeft mij toen een portie medicijnen gegeven voor die kip (dat spul is niet los te koop) en die kip is opgeknapt. Heel jammer dat op het gebied van kippen/vogels zowel deskundigheid als medicijnen eigenlijk nauwelijks voorhanden zijn bij gewone dierenartsen.
Ik ga proberen te filmen voor je, weet alleen niet hoe ik dat hierop moet zetten, maar daar zal ik is naar kijken. Dat is een goed idee, ei is hij gek op, dus ik denk dat dat wel moet lukken
Filmen is helaas nog niet gelukt. Morgen ben ik vrij en ga ik het weer proberen. Gisteren dronk hij zelf en liep hij lekker rond door het hok. Maar vandaag is het weer slechter .
Ik wil je niet bang maken, maar als een kip zo duidelijk ziek blijft is het eigenlijk altijd al te laat. Ze zijn zo ontzettend hard voor elkaar wat betreft pikorde, dat ze niets laten zien tenzij ze dus eigenlijk al op zijn.
Ik zou hem apart zetten en zorgen dat hij een donker hoekje heeft (hij zal zich waarschijnlijk wel willen verstoppen). Heel soms knappen ze zomaar weer op.
Veel sterkte!
Pandora2
Geplaatst: 12-10-18 15:50
Ziet er idd erg ziek uit. Ik herken dit wel van mijn haantje en 2 hennetjes destijds. AB, pijnstilling en handmatig voeren en laten drinken hebben toen ook niet geholpen en ik heb ze laten inslapen. DA wist ook niet echt wat het was, maar zei mij ook dat als ze er zo bijzitten, het vaak te laat is helaas.
Heb je mijn tip van dafalgan / paracetamol bekeken? Ik snap dat het gek klinkt maar wij hebben al zo veel kippen kunnen redden hiermee.. zelfs 1 die niet meer bewoog niks meer zag, na 2 weken had die z’n ogen weer open en nu is dat een vrolijke scharrelkip! Baat het niet dan schaad het niet..
Heb ik wel bekeken, maar nog niet gegeven. Zal er vanavond is naar kijken.
Hij zit samen met een hennetje, deze ligt veel tegen hem aan en dat lijkt hij fijn te vinden, dus laat ze rustig samen zitten. Vind het zo lastig te bepalen wanneer het klaar is, vooral omdat hij gisteren weer zelf dronk dan denk je dat hij vooruit gaat, maar toch weer terug valt.
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 12-10-18 16:24
Terug naar de vogelarts en verder laten kijken of anders in laten slapen. Op deze manier lijdt hij.
De hen heeft hem niet verstoten? Dat is wel gek kippengedrag hoor. Zelfs uit de riante boomgaard waar de kippen van mijn ouders leven worden zieke kippen verjaagd.. Ook door de broedmoeder. Ik denk dat je er goed aan doet ook naar de hen te laten kijken door een dierenarts. En misschien een warmtelamp ophangen als ze die nog niet hebben..liefst in een donker beschut hoekje
Nee verre van. Ze zoekt hem constant op en is erg onrustig als ik hem weghaal om hem te voeren. Kip is vorige keer ook nagekeken. Maar id net als ze haan niks aan te vinden. Maar zij eet nog goed en loopt ook prima. Dus aan haar merk ik zelf ook verder niks.
snowlove
Geplaatst: 12-10-18 18:31
Wat vervelend TS, ik ben bang dat het inderdaad al te laat is. Als laatste poging zou ik als ik jou was nog een coccidiose middel proberen (werkzame stof toltrazuril). Het afvallen, ondanks het dwangvoeren, duidt erop dat hij energie verliest. Dat kan natuurlijk door heel veel processen veroorzaakt worden maar daarvan zijn parasieten zoals wormen en coccidiën maar ook bloedluis toch wel het meest voorkomend. Gezien je al hebt ontwormd en geen verbetering optreedt, lijkt dat me onwaarschijnlijk. Dus resten de coccidiën. Wat betreft bloedluis, ik las dat je geen beestjes hebt aangetroffen. Heb je ook het hok gecheckt? (kleine kiertjes! ze kunnen zich goed verstoppen en zijn enigszins lichtschuw). Bloedluizen zitten namelijk vaak uitsluitend 's nachts op de kip, dus zijn ze niet altijd terug te vinden op een aangetast dier. Hopelijk knapt hij nog op!
Als ik de kippen in mijn stal zo zie zitten is het vaak al te laat. Ik werk in zon genoemde grote kippenstal en zie zoiets vrij regelmatig, meestal zet ik ze dan apart maar als het goed gaat met de hen dan zo laten. Enkel wellicht heeft hij toch iets besmettelijks. Hoe is zijn ontlasting ? Of heb ik er overheen gelezen
Ga morgen wat verschillende dingen aanbieden. Legkorrel gaat er goed in, maar moet het wel in zij bekje stoppen, maar hij eet het wel op. Enigste wat hij tot nu toe zelf aanpakt zijn druiven.
Zijn ontlasting is af en toe wat dunner, maar over het algemeen 'normaal ' alleen wat minder vaak lijkt het.