Zoolgangster schreef:...en had minder leuke buien zoals heel lief `kom maar, kom maar´ zeggen en was je binnen bereik werd je gebeten, en bijten kunnen ze erg goed.
Zo hebben wij een grijze roodstaart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoolgangster schreef:...en had minder leuke buien zoals heel lief `kom maar, kom maar´ zeggen en was je binnen bereik werd je gebeten, en bijten kunnen ze erg goed.
Yellowbird schreef:Hij moet niet veel schreeuwen, anders denk ik dat mijn vriend zich gaat irriteren. Kooi komt in de achterkamer zodat niet t hele huis onder de veren ligt, en ook voor het lawaai.
Ik wil vooral een vriendelijk karakter, niet al te druk.
superpony schreef:Ik heb niet zoveel ervaring en verstand als bovenstaande, maar we hebben wel div vogeltjes gehad, zoals grasparkietjes. Ook tam gemaakt en veel los in huis. Ze zaten graag in mn Border Collie verstopt. ( en die vond het wel best )
Je moet er echt wel wat voor over hebben. Ik heb planten weg gedaan die giftig waren voor ze, draden goed weggewerkt etc etc. Je moet echt nadenken over zaken.
In een achterkamer lijkt me geen fijne plek. Hooguit als je een ritme aanleert om daar 's avonds te gaan slapen en de kooi daar dan afdekt. Maar overdag daar alleen zitten, lijkt me juist lawaai veroorzaken.
Een stok in de keuken wordt ook sterk afgeraden. Kook lucht/damp is slecht voor vogels. En las toevallig ook laatst over geurkaarsen, wierook etc Of mensen die met chloor flink schoonmaken.
Als je onervaren bent en je ziet al op tegen de zaken die toch wel bij dergelijke vogels horen, zou ik het echt niet doen. De leuke filmpjes die je vaak voorbij ziet komen, zijn meestal ( vast niet altijd ) gemaakt door mensen die er veel tijd in investeren.
Ik kende iemand die gedumpte vogels opnam en veel vogels plukten zichzelf helemaal kaal. Zij kreeg ze weer mooi in de veren en zocht soms een huisje. Dat is wel lastig, want ze kunnen oud worden en ze kunnen daardoor de eigenaren overleven. Het probleem is daarna dat veel mensen niet open staan voor een dier van bijv 40 jaar.
Een klant van ons was al 80+ toen ze overleed. Haar papegaai ( weet niet meer welk soort ) was toen al over de 40, dus als vrij jonge vrouw gekocht. Familie wilde het beestje niet en bij de opvang kwijnde het weg. Teveel verandering na zoveel jaren samen met het baasje. Als je een dergelijke vogel kiest, moet je ook goed nadenken over hoe oud ze worden.
Cayenne schreef:Dat klopt inderdaad. Sowieso is sigarettenrook voor ieder levend wezen slecht, maar vogels hebben enorm gevoelige longen en kunnen er absoluut niet tegen. Net zoals dat wierook, geurkaarsen, verflucht en houtkachels etc ook slecht voor ze zijn.
Pannen met een aanbaklaag kunnen zelfs dodelijk zijn wanneer ze op het vuur staan. Je mag daarom ook nooit gourmetten met een vogel in de buurt.
GDG schreef:Cayenne schreef:Dat klopt inderdaad. Sowieso is sigarettenrook voor ieder levend wezen slecht, maar vogels hebben enorm gevoelige longen en kunnen er absoluut niet tegen. Net zoals dat wierook, geurkaarsen, verflucht en houtkachels etc ook slecht voor ze zijn.
Pannen met een aanbaklaag kunnen zelfs dodelijk zijn wanneer ze op het vuur staan. Je mag daarom ook nooit gourmetten met een vogel in de buurt.
Stel dat je 's winters vaak de open haard aan hebt, dan is dat eigenlijk niet verenigbaar met het (verantwoord/gezond) houden van een vogel?
Furrow schreef:Vertelt ook dat bijten echt niet normaal hoeft te zijn.
Yellowbird schreef:De reden waarom ik dit topic opende was mijn twijfel.
En nu blijkt dat mijn twijfel terecht is. Dus dan is de keuze heel simpel. Als ik het beestje niet kan bieden wat hij nodig heeft, moet ik het niet doen.
Ook de veiligheid van mijn kindje staat voorop.
Nu heb ik al een hond formaat kalf rondlopen, dan moeten we het daar maar mee doen
pjer schreef:Verder moet je bij een pratende vogel echt rekening houden dat je de komende tientallen jaren altijd op je woorden moet passen, want je weet nooit welk woord ze ineens fantastisch gaan vinden en nog 3 miljoen keer gaan herhalen voor je. Die van mij praat als de beste, maar de woorden die ik hem graag leer moet hij niets van weten (ons adres bijvoorbeeld) maar hij heeft zelf het woord toiletpapier verzonnen (blijkbaar iets te vaak gemeld dat ik ff naar het toilet ging en hij heeft zelf de combinatie gemaakt met papier van hoedje van papier). Mijn vader noemt hem dikzak, dus dat is ook een woord wat nog wel eens langskomt...
Zo noemt de vogel mijn ouders ook: kopje koffie, tas, vakantie! en daar zitten ze dus maar mooi aan vast (mn vader is kopje koffie omdat dat het woord is wat hij bart geleerd heeft, mijn moeder is tas, want ze roept altijd als je belt - oh mijn telefoon zat nog in mijn tas! en vakantie is een woord wat bart maar al te goed kent, want dan mag hij een paar dagen bij kopje koffie en tas logeren....)