Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 08:50

Yipee schreef:
Tritrichomonas is vrij specifiek. Is de ontlasting in huis getest of opgestuurd naar het lab? Het uitgebreide ontlastingsonderzoek waar ik het over heb kost namelijk wel 100-150 euro. Dan testen ze ook op allerlei bacteriele componenten en parasieten.

Van de antibiotica kan een kat ook een dysbacteriose krijgen. Ik weet niet of beide katten de antibiotica hebben gehad? Dan is het een kwestie van een goede voeding kiezen en juist niet switchen en er verder niets anders bij gaan geven. Rust voor het maag darm kanaal. Eventueel probiotica erbij kan wel. Je hebt van Royal canin ook speciale gastrointestinal brokken. Voor gevoelig maag darm kanaal. Is eventueel een optie. Is er ook in de junior variant volgens mij.

Nee het is bij de dierenarts getest.. De ontlasting van een aantal dagen..

Nee 1 kat heeft de kuren gehad + antibiotica. De ander niet..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 08:51

Sourire schreef:
Als de een giardia had is de kans groot dat de anders het nu (ook) heeft. Giardia is redelijk hardnekkig en er is zelfs met drie dagen ontlasting geen 100% zekerheid dat het uit de test komt.

Ik zou niet teveel gaan prutsen en wisselen met voer, dat kan diarree veroorzaken. Maar als de diarree aanhoudt en er geen aanwijsbare oorzaak is dan zou ik overgaan op Royal Canin Gastro Intestinal (verkrijgbaar via Zooplus). Dat heb ik ook gedaan met mijn kitten die hele dunne diarree had zonder aanwijsbare oorzaak. Nu na een paar maanden ben ik terug op het voer wat ze voor de diarree kregen (Royal Canin Sensible) en gaat het hartstikke goed. Ik vermoed dat de darmflora door de stress van de verhuizing en nieuwe katten ontregeld is geweest en hij nog te jong was om dat zelf op te lossen, al blijft dat een aanname. Maargoed, dit is speciaal voer voor katten met diarree. Na 3 dagen had mijn kitten alweer goede ontlasting. Lees de recensies eens zou ik zeggen. Je hebt een vrij grote kans dat dit gaat helpen (als er geen parasiet oid in het spel is) en het geeft de darmen de mogelijkheid om tot rust te komen. Met andere voersoorten loop je de kans dat het niet werkt en je dus blijft wisselen en zo ook de diarree in stand houdt.

Dank voor de tips!

Gwenvd

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:58

Hoelang heb je ze al? Komen ze bij een erkende fokker vandaan? En hoe snel is dit ontstaan nadat je ze kreeg? Heb je al meerdere problemen gehad? Gewisseld met voer?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:20

laura1987 schreef:
Onze Maine coon had 6 jaar geleden ook regelmatig diarree en kreeg ook royal canin. Ons andere kitten toen had geen diarree, dus bij ons was het naar grote waarschijnlijkheid geen parasiet.
We zijn alle nu 3 de katten taste of the wild gaan voeren en hebben geen diarree meer gehad.

Wij voeren trouwens af en toe natvoer van applaws en snoepjes alleen van cosma.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:23

Ik zou eens een bioresonantie therapeut die ook behandeld eropzetten.
Ik ken alleen Wies Dekker van Visioen uit Breda die ook behandeld.

Mijn hond is gered met bioresonantie.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:37

Mijn mainecoonkitten had ook problemen met haar ontlasting en kwam niet aan. Panacur gegeven, bleef aanhouden. Uiteindelijk ook antibiotica kuur gehad om even de darmflora opnieuw te laten vormen. Ook overgestapt op rc Pediatric growth voer en dat ging top.

Daarna geen last meer gehad. Ze is nu 8 maanden en eet nu de rc hairball care.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:39

Antibiotica geven om de darmflora opnieuw te laten vormen?
Probiotica neem ik aan?

:D

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:46

Als er maar 1 kat is behandeld, dan is de kans dus wel vrij groot dat je toch nog steeds Giardia in huis hebt, want als een van de twee dat heeft moeten ze namelijk wel allebei worden behandeld met Panacur.
En alle speeltjes en mandjes en zo grondig reinigen plus alle plekken waar ze veel komen. Een stoomreiniger is een uitkomst daarbij!

Want de Giardia parasiet scheidt namelijk een soort cysten uit, die vervolgens weer ontwikkelen tot nieuwe giardia. En die krijg je alleen met bepaalde middelen dod, of door verhitting.

Dit afscheiden van de cystes is een cyclus waar ook rustdagen in voorkomen, vandaar dat ontlasting van meerdere dagen moet worden onderzocht. En dat moet om het zeker te weten, op een lab onder de microscoop gebeuren, een zogenaamde snaptest werkt niet altijd betrouwbaar.

Ik zou het bij deze symptomen en voorgeschiedenis toch eerder in die richting zoeken als in iets anders.
Probiotica bij geven is een goed plan in elk geval, omdat dit de darmflora in elk geval ondersteunt. Wel pas geven na een eventuele antibiotica kuur.

Edit: Onze kat heeft het ook gehad en ik moest 2 katten en de hond behandelen. En wassen tijdens de kuur, ik geloof op de derde dag een keer en op de laatste dag ook. Was nog een heel gedoe maar waren er wel gelukkig daarna gelijk van af!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:12

A3a1 schreef:
Probiotica neem ik aan?

Nee antibiotica ;)
Bij effect is vaak diarree door dysbacteriose omdat het ook de goede bacteriën dood . Maar omdat t slepend probleem was wilde de da dit toch proberen. Even een herstart. En dat werkte ;)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 16:15

Gwenvd schreef:
Hoelang heb je ze al? Komen ze bij een erkende fokker vandaan? En hoe snel is dit ontstaan nadat je ze kreeg? Heb je al meerdere problemen gehad? Gewisseld met voer?

Ik heb de katten van twee verschillende particulieren. De eerste kat had niks, behalve vlooien. Ik heb haar toen behandeld en geen problemen gehad (tot een week geleden). Ik heb ze inmiddels 8 of 9 weken.. Vanaf 29 juli.. De andere kat is twee weken later binnen gekomen. Ze had toen al diarree toen ik haar kreeg. En liet hele vieze scheten.. We zijn gewisseld van voer en toen naar de dierenarts gegaan.. Die bleek de parasiet te hebben. Na drie kuren en antibiotica was ze er vanaf, poep nog steeds niet volledig zoals het hoort maar wel beter.. Maar nu begint die andere kat dus ook.. En ik snap niet waarom, omdat we al meer dan een maand t zelfde voer hebben en ze negatief uit de test kwam.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 16:16

A3a1 schreef:
Probiotica neem ik aan?

Ze heeft antibiotica gehad.. Geen probiotica..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 17:40

Billy1970 schreef:
Als er maar 1 kat is behandeld, dan is de kans dus wel vrij groot dat je toch nog steeds Giardia in huis hebt, want als een van de twee dat heeft moeten ze namelijk wel allebei worden behandeld met Panacur.
En alle speeltjes en mandjes en zo grondig reinigen plus alle plekken waar ze veel komen. Een stoomreiniger is een uitkomst daarbij!

Want de Giardia parasiet scheidt namelijk een soort cysten uit, die vervolgens weer ontwikkelen tot nieuwe giardia. En die krijg je alleen met bepaalde middelen dod, of door verhitting.

Dit afscheiden van de cystes is een cyclus waar ook rustdagen in voorkomen, vandaar dat ontlasting van meerdere dagen moet worden onderzocht. En dat moet om het zeker te weten, op een lab onder de microscoop gebeuren, een zogenaamde snaptest werkt niet altijd betrouwbaar.

Ik zou het bij deze symptomen en voorgeschiedenis toch eerder in die richting zoeken als in iets anders.
Probiotica bij geven is een goed plan in elk geval, omdat dit de darmflora in elk geval ondersteunt. Wel pas geven na een eventuele antibiotica kuur.

Edit: Onze kat heeft het ook gehad en ik moest 2 katten en de hond behandelen. En wassen tijdens de kuur, ik geloof op de derde dag een keer en op de laatste dag ook. Was nog een heel gedoe maar waren er wel gelukkig daarna gelijk van af!

Ja misschien is dat het wel. Als het aan het eind van de week niet minder is of verbeterd is laat ik het nog een keer testen..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:36

future_vet schreef:
A3a1 schreef:
Probiotica neem ik aan?

Nee antibiotica ;)
Bij effect is vaak diarree door dysbacteriose omdat het ook de goede bacteriën dood . Maar omdat t slepend probleem was wilde de da dit toch proberen. Even een herstart. En dat werkte ;)

Ok, nooit van gehoord.
Uit nieuwsgierigheid, hoe ben je dan de darmflora weer op gaan bouwen?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 21:21

[/quote]

Nee antibiotica ;)
Bij effect is vaak diarree door dysbacteriose omdat het ook de goede bacteriën dood . Maar omdat t slepend probleem was wilde de da dit toch proberen. Even een herstart. En dat werkte ;)[/quote]

Ok, nooit van gehoord.
Uit nieuwsgierigheid, hoe ben je dan de darmflora weer op gaan bouwen?[/quote]

Nou ik ben net pas klaar met de kuur. Ik denk dat ik een product ga bestellen van bioron

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:44

A3a1 schreef:
future_vet schreef:

Nee antibiotica ;)

Ok, nooit van gehoord.
Uit nieuwsgierigheid, hoe ben je dan de darmflora weer op gaan bouwen?

Dat doet het lichaam zelf weer + goed verteerbaar voer gegeven.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:16

Moeten ze perse kitten voer nog hebben? Misschien mengen met volwassen voer.
Mijn kat kreeg op den duur diarree hier van omdat het veel vetter is. Op volwassen brok gezet en probleem was over.
Tevens kun je ook nog zo'n pasta kopen, weet even niet hoe het meer heet. Maar hier mee ondersteun je het maag/ darm stelsel als het even van slag is.

Gevonden
https://www.medpets.nl/probiotica+kat/

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 10:58

alysha92 schreef:
Mijn kat kreeg op den duur diarree hier van omdat het veel vetter is. Op volwassen brok gezet en probleem was over.
Tevens kun je ook nog zo'n pasta kopen, weet even niet hoe het meer heet. Maar hier mee ondersteun je het maag/ darm stelsel als het even van slag is.

Gevonden

Ja ik moet nog kittenvoer geven, want ze zijn pas 19 weken. Pas vanaf een jaar mag je volwassen voer geven toch? Dat is wel een goede die pasta. De vetheid van deze brok valt best mee. Beter dan purina one.. Of minder vet ten minste..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:07

Ik heb meer enorm kapot zien gaan dan beter zien worden na anti biotica....
Dus ik vind het een erg gewaagde actie.

Mocht het op termijn toch niet blijken te werken, zou ik het niet nog een keer doen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:49

Ik voer nu applaws, maar hiervoor zonder problemen sanabelle gegeven en beide merken van het pets place nieuwe huismerk. Die zijn beide graan-vrij. Meneer werd kieskeurig en daarom gewisseld van voer. Hij is nu ruim anderhalf en wij zijn nu pas rustig bezig met echt overschakelen naar volwassen brok.. Ze groeien lang door en kunnen die voedingsstoffen goed gebruiken. Onze kat in ieder geval wel, die heeft zelfs groeipijnen gehad :\. Dus persoonlijk zou ik liever niet te snel overschakelen naar volwassen brok omdat zij juist zo hard groeien.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:19

Gizeppie schreef:
alysha92 schreef:

Gevonden

Ja ik moet nog kittenvoer geven, want ze zijn pas 19 weken. Pas vanaf een jaar mag je volwassen voer geven toch? Dat is wel een goede die pasta. De vetheid van deze brok valt best mee. Beter dan purina one.. Of minder vet ten minste..

Ojah dat is nog wel erg jong inderdaad. Dan helpt misschien iets van die pasta oid.

Ik denk trouwens dat het niet erg is om ze van kitten voer af te halen dan dat ze daadwerkelijk een jaar zijn.
Mijn kat is eerder over gestapt op volwassenen, zij kon het andere gewoon niet meer hebben. Dat uitte zich ook in diarree en braken. En op den duur zijn ze ook toe aan grotere brokken.

Ik hoop dat je kleintjes snel opknappen. Veel sterke!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 11:38

Dankjullie wel voor alle tips! Ik ga er eens goed over denken. Inmiddels heb ik weer opnieuw contact met de dierenarts. Kan wel een abonnement nemen :P..

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:54

Mijn kitten (nu 4,5 maand) had ook last van dunne ontlasting. Ze is geen maincoon, maar bij haar lijkt het opgelost te zijn door een paar dagen zoolac propaste (probiotica welke helpt de darmflora te herstellen) en gewoon te bestellen via bol.com. Zij kreeg in het nest ook royal canin kitten brok, maar hier leek ze toch niet goed tegen te kunnen. Nu overgestapt naar een graan vrij brok met af en toe vers vlees en haar ontlasting stonk minder en werd al iets minder dun, maar nog steeds vaak te dun. Dus na wat rond lezen op een kattenforum besloten de propaste te geven en na 48h was haar ontlasting normaal, haar kontje is niet meer geïrriteerd rood en ze heeft eindelijk een schoon kontje. Ik heb 1 spuit van 15ml opgevoerd dus dat was 5 dagen (1ml per keer, 3x per dag) en ben nu 2,5 dag gestopt en het gaat nog steeds goed.

Andere tip van de main coon van mijn ouders is inderdaad overstappen naar royal canin sensitive als ze toch gevoelige darmen blijken te hebben. De kat van mijn ouders kan niet tegen groenten. Dan laat ze constant stinkende windjes en heeft ze diarree. Nu met royalcanin sensitive en natvoer van gourmet (enkel smaken zonder groente) gaat het al ruim 10 jaar goed. Zij is inmiddels 15 en nog steeds een mooie fitte dame met weinig problemen.

Hoop dat je hier wat aan hebt! Veel succes in elk geval.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:11

mijn kruising coon kwam hier 5 jaar geleden ook met constante dunne ontlasting, dit was 1 van de redenen dat ze volgens het asiel niet plaatsbaar zou zijn, heb haar toch mee genomen, een op dat moment graatmagere, doodsbange coon.. Nu 5 jaar later hollands glorie, ietsie pietsie te zwaar net als de rest van dit huishouden :+ .

Ik voer al jaren prins multicat en s avonds een klein beetje natvoer van gourmet heel enkel wat vers vlees maar al mijn katten glanzen als spiegels, hebben mooie ontlasting en krijgen iedere dierenarts check complimenten dat ze zo zacht aanvoelen :o

Heb hier ook een huistuinenkeukenkater die binnen kwam met ontzettend ruwe vacht, kapot gebeten rug en overal andere smetplekjes van overmatig wassen, ook hij glimt als een vers gelegd keuteltje in de manenschijn.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 13:53

maliejane schreef:
Mijn kitten (nu 4,5 maand) had ook last van dunne ontlasting. Ze is geen maincoon, maar bij haar lijkt het opgelost te zijn door een paar dagen zoolac propaste (probiotica welke helpt de darmflora te herstellen) en gewoon te bestellen via bol.com. Zij kreeg in het nest ook royal canin kitten brok, maar hier leek ze toch niet goed tegen te kunnen. Nu overgestapt naar een graan vrij brok met af en toe vers vlees en haar ontlasting stonk minder en werd al iets minder dun, maar nog steeds vaak te dun. Dus na wat rond lezen op een kattenforum besloten de propaste te geven en na 48h was haar ontlasting normaal, haar kontje is niet meer geïrriteerd rood en ze heeft eindelijk een schoon kontje. Ik heb 1 spuit van 15ml opgevoerd dus dat was 5 dagen (1ml per keer, 3x per dag) en ben nu 2,5 dag gestopt en het gaat nog steeds goed.

Andere tip van de main coon van mijn ouders is inderdaad overstappen naar royal canin sensitive als ze toch gevoelige darmen blijken te hebben. De kat van mijn ouders kan niet tegen groenten. Dan laat ze constant stinkende windjes en heeft ze diarree. Nu met royalcanin sensitive en natvoer van gourmet (enkel smaken zonder groente) gaat het al ruim 10 jaar goed. Zij is inmiddels 15 en nog steeds een mooie fitte dame met weinig problemen.

Hoop dat je hier wat aan hebt! Veel succes in elk geval.

Dank voor de tip! Ja ze hebben beiden denk ik wel gevoelige darmen. Mag ik vragen waar jij die graanvrije brok vandaan hebt?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:30

Reageren op het graan lijkt mij bijna niet kunnen, iets van een graan allergie of intolerantie komt echt bijna nooit voor. Plantaardige grondstoffen in brok zijn altijd heel goed bewerkt (zeker bij RC) dus echt last er van krijgen is vrij zeldzaam. Vaak veroorzaken dierlijke eiwitten de problemen.

Je kan overschakelen van voer, maar ik zou wel op kittenvoer blijven omdat kittens wel degelijk een andere behoefte hebben dan volwassen dieren. Als je voor graanvrij gaat, kijk dan wel even naar dat er geen peulvruchten in zitten, die veroorzaken mogelijk problemen. Graanvrije brokken vind ik vaak wel enorm hoog in het eiwit, dus ga zeker geen volwassen brok voeren met idioot hoge eiwitpercentages. Zo rond de 33% vind ik wel netjes. Sowieso vind ik niks mis met granen in een brok, je hebt toch echt een bron van koolhydraten nodig om een brok te persen.

Wel enorm jammer dat je kittens zo'n slechte start hebben gehad. Parasieten mag gewoon echt niet, dan hadden die fokkers de boel niet op orde.