Wat te doen met onzindelijke poes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Wat te doen met onzindelijke poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:29

I.p.v. de vloer coaten, zou je ook met betonverf de vloer kunnen doen. 1 component, 2 lagen, dan ben je echt al een heel eind. Wel even checken dat de verf aangeeft dat het vloeistof dicht is. Voor een grote pot ben je ongeveer 90 euro kwijt, maar dat is waarschijnlijk veel te veel. Denk dat je met 50 euro al een heel eind bent, zo groot zal de garage niet zijn. Gewoon aanbrengen met kwast en roller.

Ik heb het al in 2 huizen op de vloer gedaan en het werkt echt perfect. Fantastisch met schoonmaken.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:31

Peper houden katten ook niet van toch? Misschien dat wat buiten strooien tegen de buurtkat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:39

Toch de kat uit de garage houden. Je geeft aan dat het luik niet dicht kan, maar je kan natuurlijk heel simpel een plaatje ervoor timmeren/ plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:48

Shanna schreef:
In ons oude huis was de bank een plek waar ze ging plassen als er in de tuin allemaal andere katten rondliepen, dus ik zit er echt niet op te springen dat ze dat hier ook gaat doen als ik de garage onbereikbaar maak.. Voor mijn gevoel verplaats ik dan het probleem, en dan is de garage een betere plek om dit te hebben dan elders in het huis.

Garage onbereikbaar maken is geen optie dus. Ik zoek nog liever een nieuw huis voor de poesjes als dat ik weer mn meubels laat onder zeiken.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:56

Ik krijg een beetje het idee dat je al een keuze gemaakt hebt om ze maar gewoon weg te doen...alle tips en adviezen die gegeven worden spreek je tegen...
Die keepoff spray kan goed werken voor de buurtkat, zo reteduur is dat spul niet dus tja...echt weggooien? Het zij zo, dan kan je iig je eigen meubels en katten houden...
En anders moet je gewoon die kat gaan vangen en naar dierenambulance sturen...de eigenaren worden er vanzelf flauw van als ze iedere x moeten betalen om hun dier bij de dierenambulance weg te halen...
Ook kan je gewoon zeil in de garage leggen, kost niet zoveel, zelfs niet met een verbouwing in werking.

Maar ik krijg voor alsnog het idee dat je al een keuze gemaakt hebt...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:08

Shanna schreef:
In ons oude huis was de bank een plek waar ze ging plassen als er in de tuin allemaal andere katten rondliepen, dus ik zit er echt niet op te springen dat ze dat hier ook gaat doen als ik de garage onbereikbaar maak.. Voor mijn gevoel verplaats ik dan het probleem, en dan is de garage een betere plek om dit te hebben dan elders in het huis.

''Gewoon die vloer coaten'' is niet zo simpel als het lijkt hoor, dat is behoorlijk prijzig om te doen en met net een huis gekocht en alle verbouwingen binnenshuis is daar op dit moment geen geld voor. Een huis kopen is nou eenmaal duur, en verbouwen binnenshuis noodzakelijk want alles was gestript en we moeten er wel al in leven.

Ik kan de keepoff spray wel halen voor buiten, nadeel hiervan is echter dat je het om de paar uur opnieuw moet sprayen en dat voelt een beetje als het weggooien van dat spul omdat die buurtkat niet op vaste tijden langs komt..

Is er niet een mogelijkheid de keep off spray in een soort van automatische dispenser te doen? Zodat die iedere zoveel tijd een keer spray?

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:10

Beetje te vergelijken met mijn hond toen ze nog pup was. Ze plaste ook altijd op dezelfde plaats en op die moment heb ik heel veel opgezocht over het goed reinigen van de plas. Het voordeel bij mij was dat het op een stenen vloer was, dat het nu op een ruwe betonnen vloer is werkt dus niet mee.

Honden, en ik denk ook katten, blijven op dezelfde locatie plassen zolang die geur aanwezig blijft. Ik heb na toen heel goed opzoeken/inlezen een product gekocht dat speciaal bedoeld is om in kennels de geuren te bestrijden. De naam weet ik niet vanbuiten, maar kan ik later nazien. Goed reinigen blijft belangrijk, maar het vloertype werkt niet mee...

Zolang die plasgeur aanwezig blijft kan je volgens mij niet van het probleem afkomen en zal je kat daar blijven plassen... Ik denk dat jij zelf een kleine inspanning zal moeten doen om die ruwe betonvloer te behandelen of te bedekken, anders zie ik zelf geen oplossing. Kan je geen vynil vloer plaatsen? Je kan vrij goedkoop vinyl vloeren kopen en zelf plaatsen, al weet ik niet of de goedkope rollen ook echt waterbestendig zijn. Quick step heeft een waterbestendige variant, maar die zijn duurder. Hierboven gaf ook iemand al aan om je vloer te behandelen met verf, vind ik ook een heel goedkope en goede oplossing. Ik begrijp dat je in een verbouwing zit en dat alles dan veel geld kost, maar heb je geen 50€ (+ wat tijd) opzij liggen voor je kat verder te helpen? Dat van die verf vind ik een enorm goede en goedkope tip die je volgens mij niet mag laten liggen :)

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:11

kim_1990 schreef:
Ik krijg een beetje het idee dat je al een keuze gemaakt hebt om ze maar gewoon weg te doen...alle tips en adviezen die gegeven worden spreek je tegen...
Die keepoff spray kan goed werken voor de buurtkat, zo reteduur is dat spul niet dus tja...echt weggooien? Het zij zo, dan kan je iig je eigen meubels en katten houden...
En anders moet je gewoon die kat gaan vangen en naar dierenambulance sturen...de eigenaren worden er vanzelf flauw van als ze iedere x moeten betalen om hun dier bij de dierenambulance weg te halen...
Ook kan je gewoon zeil in de garage leggen, kost niet zoveel, zelfs niet met een verbouwing in werking.

Maar ik krijg voor alsnog het idee dat je al een keuze gemaakt hebt...

Ik moet helaas jouw mening volgen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:22

Shanna schreef:
Garage onbereikbaar maken is geen optie dus. Ik zoek nog liever een nieuw huis voor de poesjes als dat ik weer mn meubels laat onder zeiken.

Maw, jouw kat piest sowieso in huis/op je meubels, of er nu een buurtkat tegen de garage aan piest of niet. Dan lijkt het me een algemeen stressprobleem (je eigen andere kat?) dat niets met die garage te maken heeft.

Is het geen algemeen probleem zou ik gewoon zeggen: richt een slaapkamer in als kattenkamer. Geen meubels, geen buurtkat die langs kan komen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:23

Puppytrainers leggen waar ze plast,dringt het niet in je vloer en je pakt ze op en gooit ze weg.

Zo'n kattenschrik gasbusje bij de deur zetten waar ze plast daar schrikken ze ook van dat ze uit de hoek bij de deur wegblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:35

De betonverf vind ik zeker een goede oplossing! Dat keepoff buiten in een verstuiver doen ga ik ook proberen, je hebt van die geurverstuivers die je om de 3 a 4 uur kan laten sprayen, dat is wel een goede voor buiten.

In dit huis is ze pas begonnen met plassen buiten de bak toen de buurtkat hier buiten mee begon. In het oude huis heeft ze inderdaad in een bepaalde periode onzindelijkheid vertoont wederom door buurtkatten, maar dit was gelukkig niet standaard.

We hebben er ook al aan gedacht om onze poezen dan ook maar buiten te laten (dan kunnen ze het buiten gaan uitvechten, buiten het territorium gaan afzetten) maar daarmee zouden ze natuurlijk ook overlast bij anderen kunnen veroorzaken, en dat is nou juist de reden waarom we binnenpoezen hebben.
We hebben ook geen poezen om ze op te sluiten in de slaapkamer..

En ja, zoals ik al aangaf zie ik op dit moment ook weinig andere keuzes dan de poezen weg te moeten doen (daarom open ik ook dit topic). Gelukkig zijn er al wel tips binnen gekomen die zekers nog het proberen waard zijn dus daar ga ik ook echt mee bezig!
Maar als er iemand is die 2 knuffels inclusief toebehoren wilt hebben dan zou ik ook echt niet twijfelen moet ik eerlijk toegeven.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:39

Misschien een kattengedragsdeskundige een berichtje doen? Dit soort dingen zijn altijd op te lossen en in mijn ogen nooit een reden om een kat weg te doen, een dier is niet disposable..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:42

Als je de katten weg doet zadel je iemand anders met dit probleem op. Dat vind ik echt geen optie.
Om maar te zwijgen over je katten die je al 7 jaar hebt....
Probeer de buurkat eens te vangen en knoop een briefje om zijn halsband (of doe er eentje om met je verhaal).

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:19

Ik haak even aan... Ik ben ook helemaal gek aan het worden.
Al zoveel matten, mandjes, dekentjes, kussens weggegooid, zelfs een hele zetel...
Elke ochtend op zoek naar plekken plas, vanmorgen midden op het net schoongemaakte aanrecht. Heel vrolijk word je dan niet.
Ondertussen ben ik plasjes-paranoïde, ik loop de hele tijd te ruiken en ben als de dood dat ik een keer onverwachts bezoek krijg.
Katten zijn medisch in orde.
Ik ga die Feliway eens proberen...
Laatst bijgewerkt door Oryani op 20-09-18 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:34

Als het echt zo'n groot probleem is dat je de katten weg wil doen, waarom dan niet een kattengedragstherapeut in de arm nemen?
Je kan wel zelf allerlei dingen gaan doen aan de hand van een forum, maar een gedragsdeskundige kan een behandelplan/advies gericht op jouw situatie geven en daarin ook ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:48

Ik heb op dat kattenforum ook een topic geopend en daar werden diverse afleveringen van my cat from hell geplaatst. Op elk filmpje zie ik terug komen dat zo'n blaas-apparaat buiten wel degelijk effectief is/ kan zijn! Dat vind ik wel het proberen waard dus!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:30

Je kat leeft in angst, dat is wel duidelijk. In plaats van je druk maken om de betonvloer (wat uiteraard heus wel heel vervelend is!!) is het denk ik belangrijker te bedenken hoe je het leven van de kat kunt verbeteren. Daarmee zal het plasgedrag ook verdwijnen.
Kan jullie kat de kat buiten zien of alleen maar ruiken? De buitenkat is duidelijk de stressor. Als je die nu weg jaagt, maar jullie kat ziet dat niet schiet je er niks mee op want ze ruikt hem nog steeds. Misschien zou het helpen als ze de kat fysiek kan zien en leren dat ze zich niet bedreigd hoeft te voelen in haar eigen territorium.
Laat een goede gedragstherapeut langskomen en aanbevelingen doen, probleem gedrag bij katten is vaak echt op te lossen, maar niet met sprays/peper of folie....

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:19

Ik kan je aanraden eens te testen of probleempoes nog steeds problemen geeft als de andere poes er niet is voor een aantal dagen. De stress kan namelijk ook heel goed van de andere kat komen. Dan kun je vaak probleempoes alleen aanhouden of juist voor haar een nieuw huisje zoeken zonder andere huisdieren.

Dus kijk eens of je de andere een paar dagen uit logeren kan doen. Als dat het blijkt te zijn dan hoef je ook niet beide weg te doen, maar kun je voor eentje een nieuw plekje zoeken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:40

Ik heb het verhaal weleens op bokt geplaatst.
Wij hadden dit ook met de kat.
Ik werd er helemaal gek en wanhopig van.
Alles ook geprobeerd wat hier gezegd wordt.
2x de vloer eruit gehaald enz
Helaas met deurmatten nog steeds dus die hebben we niet.

In het kort ik heb onze kat laten "praten" met iemand.
Ik zag bij de kro de wandeling een meisje zij kon met dieren praten.
Zij was echt de laatste optie.

Zij heeft gepraat en de energiebanen van de kat gereinigd.
Het huis moest ik met salie reinigen.

Ik ga even haar naam opzoeken.
De kat plast nu dus alleen nog op deurmatten verder nooit meer gedaan!

Dus werkt dat ding buiten niet is dit nog een optie.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 21-09-18 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:44

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:53

Ik zou echt de pssst catspray een kans geven. Bij ons is precies hetzelfde probleem (plassen bij de voordeur om territorium af te bakenen) opgelost. Busje staat er nu alleen nog steeds en dat is als waarschuwing al voldoende voor ze.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:51

Wij hebben een buurtkat gehad die tegen onze voordeur sproeide en onze binnen katten terroriseerde voor het raam. Ik heb alles gereinigd met azijn en andere producten tegen de urineluchtjes en daarna elke dag een flinke dosis peper gestrooid op en om de plekken waar de kat kwam (voor de deur en ook op de deur en op de vensterbank). Dit werkte direct! Kat kwam niet terug en ik had weer 2 relaxte katjes binnen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:14

Ik had vroeger ook zo’n poes. Die plaste in mijn ouderlijk huis iedere keer bij de deurmat. Ging ook gewoon naar buiten.

Ik heb haar meegenomen toen ik zelfstandig ging wonen en ze moest van een buitenkat wennen aan een leven binnen.

Bizar genoeg, was ze heel happy en heeft ze in dit huis nooit geplast. Ik denk dat mijn meisje de stress in het lijf had in het ouderlijk huis. Misschien te veel mensen, misschien was het de sfeer. Maar het was zeker stress van iets.

Toen ze eenmaal samen met mij en haar moeder hier woonde, was alles goed en is het nooit meer gebeurd.

Ik denk dat je kat stress ervaart. En dat ze de sfeer in huis als vijandig ervaart waardoor ze het blijft doen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:23

TS, ik begrijp je volledig. Probeer de negatieve reacties van Bokkers die zeggen: "je hebt je keuze toch al gemaakt" van je af te laten glijden. Het is mooi roepen vanaf de zijlijn maar jij zit er wel mee uiteindelijk. Ik heb in eenzelfde soort situatie gezeten en hoe dol ik ook op ze was, elke keer gingen ze met hun kont op mijn wit eikenhouten meubels zitten en pieste alles onder. Ik had álles geprobeerd! Aan het eind van de rit kon ik de beestjes wel wat aan doen zo gefrustreerd raakte ik er van.

Uiteindelijk heb ik ze jankend weg gegeven aan iemand op een boerderij. Kittens wonen daar nog steeds, dol gelukkig en ze zijn bij die mensen nog NOOIT onzindelijk geweest. Soms is er gewoon iets aan een omgeving waar je ze niet zindelijk kunt krijgen. Ik had precies dezelfde omstandigheden als jij en wegdoen was echt onze laatste optie.

Veel wijsheid gewenst!

Edit; ik had ook 2 zusjes.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:31

Een van onze poezen was heel onzeker en deed niets anders dan overal overheen sproeien. Ze heeft dat ruim 10 jaar gedaan. (Is inmiddels op 18-jarige leeftijd overleden). Het is een ellende. Ik heb heel veel boeken moeten weggooien omdat ze ondergeplast waren, meubilair (kasten) die na eindeloos vaak schoonmaken gewoon bleven stinken, en alle mogelijke dingen die helemaal plakkerig waren van de kattenpies.

het is echt een verschrikking. De enige controle die ik had, was dat ze alleen in dezelfde ruimte mocht als ik. Dan kon ik haar enigszins in de gaten houden en bij mensen was ze kalmer. Maar mijn kinderen waren toen nog jonger en die lieten wel deuren openstaan en dan ging het toch weer mis. Ik had op de onderste planken van boekenkasten lege dozen staan. als daartegen geplast werd gooide ik ze weg. Verder zette ik op allerlei plakken opgevouwen dozen tegen muren etc, die kon je tenminste weggooien. Gordijnen moesten steeds weer gewassen.

Ik heb echt nooit overwogen om haar weg te doen, maar heb wel de pest in als katten plassen. Ik let heel goed op dat het huidige viertal het niet doet, want als het eenmaal begint...

Overigens, een van onze katers plast soms op rare plekken en sproeit dan ook, maar ik heb gemerkt dat hij dan blaasontsteking heeft. Zodra de behandeling aanslaat is het plassen over.