Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maitu

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:12

Als je geen bench wil gebruiken, probeer dan iig een vast patroon in te bouwen waarbij de hond een gedeelte van de dag ( paar uur) in een andere ruime blijft als jullie.
Dus bijvoorbeeld opstaan uitlaten en vervolgens in de hal oid met iets lekkers. Ga lekker stofzuigen oid...
Onze pup van 5 mnd is van begin af aan gewend dat er ' momenten' zijn waarbij hij in de bench moet blijven. Geen enkel probleem...
Is een kwestie van de eerste dagen niet op gemiep in gaan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:15

Kan je ook tegen haar praten door de camera? dat heeft een kennis ook en helpt haar pup wel goed

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:20

Ik ga ook mee met de meeste voorgangers. Verbreek eerst het huidige patroon.

Maar zoek een patroon dat wel werkt. Zoals ook al eerder gezegd, honden zijn ook wel gewoonte-dieren en hebben behoefte aan routine.

Bij die van mij was het ook zoeken wat werkte wat betreft volgorde van opstaan, spelen, eten, wandelen en weggaan.

Hier werkt nu opstaan, even knuffelen, baasjes ontbijten, wandelen, hond ontbijten, baasjes tandenpoetsen, radio aan, hond in bench met lekkers, en gaan.
Hij is moe van wandelen en een volle buik, dus die slaapt gerust een paar uurtjes.

Hondje houdt zich hier ook strak aan. Als hij ontbijt en ik ga tandenpoetsen, dan ligt ie al in de bench tegen de tijd dat ik beneden kom.
Hij houdt zich hier zo strak aan dat toen ik een doordeweekse dag eens een keer niet weg moest, hij in de bench ging liggen, en na 5-10 minuten me aan ging kijken en naar mij ging blaffen. “Ga weg en geef mij lekkers.”
Is ook al meerdere keren voorgekomen :D

Maar zoek wat werkt voor jullie en wat jullie beide ontspanning geeft.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:51

vevina schreef:
Sochtends maak ik altijd een wandeling en ga daarna even spelen en knuffelen. Daarna ga ik even een kwartiertje zitten zonder aandacht en dan ga ik. In de kwartiertje ben ik altijd wel even bezig om het huis ‘hondproef’ te maken. Vanaf dan weet ze ook dat ik bijna wegga en begint de stress al een beetje te komen. Dit uit zich in mij volgen bij elke stap die ik zet.

Hier ga je wel aardig de mist in. Je zegt dat je een kwartiertje gaat zitten voor je weggaat (waarmee je lijkt te impliceren dat er rust is), maar je doet juist het tegenovergestelde. Je bent niet alleen aan het lopen en hondproef aan het maken, je bent haar in dat kwartier dus ook enorm aan het opstressen doordat je die hele tijd laat weten dat je zo weg gaat. Als jij weggaat terwijl je hond al zo gestrest is is dat niet handig.

Dus zorg ervoor dat je het hondproef maken al lang gedaan hebt en dat je het laatste kwartier voordat je weggaat daadwerkelijk gaat zitten en zorgt voor rust in huis én in je hond.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:09

GDG schreef:
vevina schreef:
Sochtends maak ik altijd een wandeling en ga daarna even spelen en knuffelen. Daarna ga ik even een kwartiertje zitten zonder aandacht en dan ga ik. In de kwartiertje ben ik altijd wel even bezig om het huis ‘hondproef’ te maken. Vanaf dan weet ze ook dat ik bijna wegga en begint de stress al een beetje te komen. Dit uit zich in mij volgen bij elke stap die ik zet.

Hier ga je wel aardig de mist in. Je zegt dat je een kwartiertje gaat zitten voor je weggaat (waarmee je lijkt te impliceren dat er rust is), maar je doet juist het tegenovergestelde. Je bent niet alleen aan het lopen en hondproef aan het maken, je bent haar in dat kwartier dus ook enorm aan het opstressen doordat je die hele tijd laat weten dat je zo weg gaat. Als jij weggaat terwijl je hond al zo gestrest is is dat niet handig.

Dus zorg ervoor dat je het hondproef maken al lang gedaan hebt en dat je het laatste kwartier voordat je weggaat daadwerkelijk gaat zitten en zorgt voor rust in huis én in je hond.

Ik denk idd dat de hond jou gewoontes herkent en zich al druk gaat maken.

Probeer toch eens iets anders bij ons hielp dit super goed.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:07

amies100 schreef:
Wat een leuke hond zeg! Ze moet gewoon wennen, de een doet er langer over dan de andere.

Wij proberen altijd een week vrij te nemen als we een nieuwe pup hebben maar dit is niet altijd mogelijk en dan gaat een pup gewoon de hele dag de bench in en mag er na ongeveer 8 uurtjes weer uit.
Vaak zijn ze ook schoon en na 1 of 2 dagen stil.
Waarschijnlijk krijg ik nu heel bokt over mij heen :+

Wij krijgen meerdere pups per jaar en ze groeien allemaal uit tot vrije en sociale honden.

Wacht even, je zet een pup 8 uur in de bench terwijl hij de bench nog niet kent? Want een pup die je net een week hebt kent nog geen bench normaal gesproken.
In dat geval vind ik het echt bizar en absurd dat je dat doet.

TS, wat ik je zou aanraden, start weer vanaf het begin dus steeds met een x aantal minuten uitbouwen dat je weg bent. De tijd dat je echt weg bent voor studie/werk zorg dat je een oppas hebt of breng hem naar een oppas.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:31

Wat je zelf zegt is dat de stress dus al begint vóórdat je weg bent. Daar valt iets aan te doen lijkt me.
Wat je namelijk wilt is dat de hond niet geëngageerd is met jou, op het moment dat je vertrekt, maar met iets anders of ergens rustig ligt te chillen. Een kong uitlebberen terwijl ze je met 1 oog aankijkt telt dus niet.

Nu is de cocker ook niet gebouwd op alleen zijn, maar ze kunnen het heus leren.

Mijn advies zou dan ook zijn om 's ochtends niet te interessant te doen/zijn. Spelen en knuffelen vinden ze heerlijk, des te lastiger is het als je daarna weg gaat. Cockers zijn uitmuntende speurders! Dat is dan ook een activiteit die ik je liever aan zou raden ipv spelen en knuffelen. Zo kan ze iets voor zichzelf doen, waar ze ook fysieke en mentale voldoening uit kan halen.
Speuren kun je zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt.

Helemaal handig als je ze een tijdje naar de kong kan laten zoeken, want als ze dan klaar is met speuren heeft ze de kong nog. Mocht je brokken voeren kun je ook nog ergens een voerbal verstoppen.

Maar het belangrijkste is dat ze niet met jou bezig is als je weggaat. En val dus niet in de val dat je alleen gaat speuren voor je weggaat. Doe dit vooral ook als je thuiskomt! (Want zowel weggaan als terugkomen moet niet een al te big deal zijn)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:59

Marjo89 schreef:
Wat doen jullie met de pup voordat jullie vertrekken. Honden zijn gewoonte dieren.
Wat ook erg kan helpen is hersenwerkjes i.p.v. juist lichamelijk activiteit.
Wij hebben het opgebouwd in kwartieren. Onze honden kunnen nu samen goed alleen zijn. Max 8 u. Los in huis. Wii hebben ook een camera. Ons uitzicht is slaap verwekkend

Ah, dat was ook mijn tip. En daarnaast, maak geen heisa van het weggaan. Gewoon gaan, maar zorg ervoor dat de hond rustig is. En train dat ook als je gewoon thuis bent, dus regelmatig even kort weggaan.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:01

Radio aan misschien nog een optie? gewoon iets van een radio Gelderland waar veel op gepraat word? Een kong met smeerkaas, snuffelmat en haar daar de brokken in voeren als je weggaat, heeft ze wat te doen. Een teddybeer geven als vriendje, voordat je weggaat veel spelletjes doen dat ze psychisch moe word. En als dat allemaal niet werkt, toch een dagopvang regelen of oppas, uitlaatservice oid....

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 18:57

Stom ik had mijn eigen topic ontstipt :+
Ondanks alle tips bleef het alleen zijn slecht gaan en sinds deze week werd het zelfs erger.
We hebben de afgelopen weken geprobeerd haar snachts los in huis te laten i.p.v. in de bench. Maar tot onze verbazing vond ze dat niet fijn. Snachts bij de bench wachten, rust niet kunnen vinden en overgeven snachts. We hebben haar snachts weer ze bench in gedaan en ze is weer helemaal rustig en zichzelf in de nacht.
Overdag ging in de bench niet goed, maar we hadden ook nog een grote reisbench staan. Deze hebben we opgezet met haar mandje erin en dit lijkt ze wel te accepteren. We zijn nog niet langer dan een half uur weg geweest met haar in de bench, dus we moeten nog even kijken hoe het gaat voor bijvoorbeeld 2 uur. Maar ik heb het idee dat ze toch meer haar rust kan vinden zo. Afgelopen week los in huis sprong ze alleen maar onrustig overal op en kon echt geen 5 minuten rust vinden. We gaan kijken hoe het met de bench gaat en kunnen het hopelijk na een tijdje dan ook weer afbouwen naar het los in huis blijven.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:09

Wel goed dat je aan het kijken bent wat wel en niet werkt!

Hier ook een die erg onrustig is als hij los alleen in huis is, in de bench kan hij wel echt zijn rust vinden.
Nu al ruim 2 jaar oud en los alleen gaat nog steeds niet helaas... maar heb wel een maat XL bench (volgens beschrijving voor rottweiler grotes) voor een kleine hond (sheltie), dus hij kan ruuuuuuim uitgestrekt liggen. Geen mand of kleed, die werkt ie een hoek in, ligt liever op de plastic plaat, maar wel een kussentje om zijn kop op te leggen (meneer heeft nogal specifieke eisen).