Goedkoop kattenbak grind, online

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 21:35

Djaikha schreef:
Ik ben zelf op zoek naar nieuw kattengrit obv biologisch afbreekbaar ipv de kleikorrel die ik nu gebruik en ik kwam mini-hemp tegen. Er wordt gezegd dat dit ook geschikt is als kattenbakvulling, maar ik kan er (nog) geen ervaringen over vinden. Misschien hebben anderen hier ervaring met hemp als kattenbakvulling?

Wel is het erg goedkoop (5,99 voor 48 liter = 0,12 / L) en kan het worden thuisbezorgd vanuit verschillende webwinkels. Het is makkelijk verkrijgbaar aangezien het wordt gebruikt als strooisel voor kleine knagers ed. Zeker wanneer je elke dag de bak verschoont is dit mogelijk een goede optie voor je.

Kan ik wel even naar kijken... bedankt voor de tip

BigOne

Re: Goedkoop kattenbak grind, online

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:12

Bij zooplus is de bezorging gratis boven een bepaald bedrag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 10:18

ja klopt, maar dat grit is qua prijs niet vergelijkbaar.

Maar ik heb de oplossing gevonden, de intratuin gaat het bezorgen en aangezien ik veel af neem heb ik geen bezorgkosten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:36

En dan hopen dat je katten het eens zijn met de keuze. Die van mij zijn echt wel kieskeurig met wat ze onder hun poezelige pootjes en kontjes blieven.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:52

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 10:53

Anoniem schreef:
En dan hopen dat je katten het eens zijn met de keuze. Die van mij zijn echt wel kieskeurig met wat ze onder hun poezelige pootjes en kontjes blieven.

dat grit hebben ze al een aantal jaar, dus daar maak ik me geen zorgen om.

maar sowieso zijn de alle drie helemaal niet moeilijk... doen het overal op eigenlijk.
In het verleden veel getest en geprobeerd. Het enige wat ze niet zo prettig vonden zijn van die hout gevallen en als het heel erg op zand gaat lijken. Maar dan nog doen ze alles er wel netjes op... maar kijken er dan wat treurig bij :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:03

c_alsemgeest schreef:
Nee klopt, dat weet ik ;) Sowieso valt grind, plas en poep niet onder de noemer groente, fruit of tuin.
Biologisch afbreekbaar is imo ook tussen regulier afval wat 'beter', vandaar dat ik dat het liefste wil eigenlijk. Maar het is geen must.

Iedere dag de hele kattenbak verschonen, is dan iets waar ik nog eens over na zou denken. Dat levert een berg afval op. Bij goed kattengrit is dat helemaal niet nodig als je dagelijks de drollen en het klontje urine verwijderd. Of er moeten veel katten op 1 bak ontlasten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:08

Ts misschien kun je wat betreft voeding nog veel winst halen, eentje uitzoeken die heel goed verteerd met zo min mogelijk ballaststoffen . Betekend veel minder poep.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:13

Djaikha schreef:
Ik ben zelf op zoek naar nieuw kattengrit obv biologisch afbreekbaar ipv de kleikorrel die ik nu gebruik en ik kwam mini-hemp tegen. Er wordt gezegd dat dit ook geschikt is als kattenbakvulling, maar ik kan er (nog) geen ervaringen over vinden. Misschien hebben anderen hier ervaring met hemp als kattenbakvulling?

Wel is het erg goedkoop (5,99 voor 48 liter = 0,12 / L) en kan het worden thuisbezorgd vanuit verschillende webwinkels. Het is makkelijk verkrijgbaar aangezien het wordt gebruikt als strooisel voor kleine knagers ed. Zeker wanneer je elke dag de bak verschoont is dit mogelijk een goede optie voor je.

Dit kwam ik ook tegen. Maar kan inderdaad geen ervaringen vinden.
Heb zelf geen idee wat ik me er bij voor moet stellen. Klontert het? Absorbeert het alleen? Of wordt het een vieze plakzooi? :))

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:56

Lisette0 schreef:
Djaikha schreef:

Dit kwam ik ook tegen. Maar kan inderdaad geen ervaringen vinden.
Heb zelf geen idee wat ik me er bij voor moet stellen. Klontert het? Absorbeert het alleen? Of wordt het een vieze plakzooi? :))

Ik denk dat het alleen absorbeert en dat de bak dus regelmatig volledig verschoont moet worden. Maar wat het doet met de poepjes, geen idee..
Ik heb dit net besteld (val er geen buil aan), dus ik ga ervaren wat het is en of mijn kat het blieft :Y)

@TS: fijn dat je het zo hebt kunnen oplossen! Scheelt weer veel (uit)zoekwerk wb ander grit.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:04

Ik ben benieuwd!
Als je me een update kan en wil geven, zou dat heel tof zijn. :D
Mag ook via pb, anders gaan we zo offtopic.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 12:58

bigone schreef:
Ts misschien kun je wat betreft voeding nog veel winst halen, eentje uitzoeken die heel goed verteerd met zo min mogelijk ballaststoffen . Betekend veel minder poep.

voer is prima, alles natuurlijk... geen rare zooi.
1 kat is gewoon ziek waardoor hij dit heeft.
(tumor in schildklier en een nierbeschadiging, heeft medicatie en plast daardoor gewoon net een stuk meer, verder een hele gezonde blije meneer)
Andere zijn sphynxen en die hebben omdat ze kaal zijn gewoon een hogere verbranding waardoor er iets meer gegeten wordt en ook dus meer uit gescheiden wordt.
Het is ook niet een mega verschil hoor... want zoals ik eerder al een paar keer aan gaf hou ik zelf gewoon van een hele schone bak. Dat is ook een beetje mijn "probleem" :+

Boras schreef:
Iedere dag de hele kattenbak verschonen, is dan iets waar ik nog eens over na zou denken. Dat levert een berg afval op. Bij goed kattengrit is dat helemaal niet nodig als je dagelijks de drollen en het klontje urine verwijderd. Of er moeten veel katten op 1 bak ontlasten.

En hier had ik ook al op gereageerd eerder in het topic, jammer dat ik in herhaling moet vallen... :Y) terwijl de manier waarop ik verschoon helemaal mijn vraag niet was.
Maargoed nog 1 keer:
Ik verschoon dagelijks, maar met een dun laagje... onder aan de streep levert het niet extreem meer afval op.
En met andere zaken in huis verbruiken wij juist veel minder afval (malers etc) en is ons huis verder volledig energie neutraal... hebben we een composthoop e.d.
Dus ook daarom zou ik dit ene stukje niet aan willen passen.

Lisette0 schreef:
Ik ben benieuwd!
Als je me een update kan en wil geven, zou dat heel tof zijn. :D
Mag ook via pb, anders gaan we zo offtopic.

ja op zich ben ik daar ook nog wel benieuwd naar hoor :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:59

Stipje. Heb nu silica korrels in de bak maar ik stap denk toch liever over naar klontvormend.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 00:02

Ik vind die silica korrels echt waardeloos.
Nemen misschien wel vocht op. Maar klonteren niet.

@ts. In jou geval zou ik zeker gaan voor biologisch afbreekbaar.
Als je niet aan scheppen doet en de bak elke dag leeggooit dan is dat wel zo natuurvriendelijk om te kiezen voor biologisch afbreekbaar. ( dit is absoluut geen aanval )

Iedereen moet zelf weten hoe hij/zij zijn kattenbak schoonmaakt.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:11

Ok, mijn eerste ervaring met mini-hemp na 1 dag in gebruik:
- mijn kat accepteert het, ze is er vrijwel meteen op gegaan! *\o/*
- het plasje was ‘natte hemp’ geworden, een beetje vergelijkbaar met nat stro in een paardenbox. Het klompt dus niet, maar wordt ook geen derrie
- vocht wordt goed opgenomen, geen geur (mijn kat begraaft het redelijk diep; open kattenbakken)
- het is stofvrij en de uitloop valt mij tot nu toe zeer mee
- hoe met poepjes is nog onbekend..

Wat achtergrondinfo:
Mijn kat is een 5 jarige poes, dus geen last van sterker ruikende katerplasjes. Ze heeft 2 kattenbakken: een boven met oude grit en een beneden nu met hemp. Beide bakken worden goed gevuld, anders gebruikt mijn kat ze niet; ze is namelijk een echte (be)graver.. Dit betekent momenteel een laag van ong 10cm hemp. Aangezien ik grote plastic opbergboxen van de Blokker heb aangepast als kattenbakken, is dat voor mij gelijk aan een half pak hemp.

Ik blijf het nog wat langer testen, maar tot nu toe bevalt het best goed. Ik denk wel dat je echt elke dag de plasjes uit de bak moet verwijderen, anders wordt het waarschijnlijk wel een bende. Ik ben benieuwd hoe lang ik met een pak hemp kan doen!

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:16

En hoe gaat het nu? :)

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:21

Het gaat nog steeds hetzelfde eigenlijk :).

Nu, na een week, nog steeds de eerste vulling (wel wat bijgevuld logischerwijs, na uithalen natte plekken). Het stinkt niet, geeft ‘normale’ tot weinig uitloop en mijn kat gebruikt het super. Het enig is dat er nog steeds geen poepjes in zijn gedeponeerd. Ik ga komende week de bakken omwisselen, hemp boven en oud grit beneden, aangezien mijn kat eigenlijk altijd boven poept en beneden plast. Dat houdt ze nu ook vol, dus hemp lijkt wat dat betreft door haar niet als beter of meer geschikt gezien te worden dan mijn oude grit.

Ik denk nu dat ik ongeveer 1 maand kan doen met een zak hemp (obv 1 kattenbak). Dat zou betekenen dat ik voor 2 bakken €12 per maand kwijt ben. Hemp is voor mij, vanwege het verbruik, dan toch net iets duurder dan mijn oude grit (ong €10 per maand). Dat had ik niet verwacht, maar voor biologisch afbreekbaar heb ik dat wel over :j.

Echt het enig nadeel van hemp vind ik dat ik ook veel schone hemp uit de bak haal tijdens het schoonmaken. Het is vaak niet goed te zien waar (lees: hoe diep) de plasjes zijn (er wordt vakkundig een hele berg schone hemp bovenop gebouwd :Y)). Dan verspreid ik tijdens het zoeken de natte stukjes per ongeluk, waardoor beduidend meer hemp uit de bak gehaald moet worden dan wanneer het bijvoorbeeld een klont was geweest.

Dus:
+ kat gebruikt het, normaal tot weinig uitloop, geen geur (disclaimer: nog geen info over poepjes), licht in gewicht, weinig tot geen stof, biologisch afbreekbaar
± kosten
- efficiëntie van schoonmaken tov verbruik

Ik maak deze zak hemp gewoon op, maar ik weet nog niet of ik er daarna meteen mee doorga of dat ik eerst nog wat andere opties ga uitproberen. Het gaat dan echt alleen om de efficiëntie van schoonmaken, de rest is gewoon super :)

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:40

Ik vind het een interessant probeersel. := Maar dat schoonmaken zie ik toch niet zo zitten, haha. Denk dat het best wel aan de bodem plakt? En die hennep droogt een plasje niet uit ofzo toch?

Ik heb sinds vandaag in beide bakken goedkoop niet klontvormend spul zitten, ben benieuwd hoe lang het mee gaat. Het zat al in 1 van de 2 bakken maar die werd compleet genegeerd omdat ze de andere vulling blijkbaar fijner vonden. :+

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:11

Nog even een laatste update van de hemp:
Ik vind het op zichzelf een fijne kattenbakvulling wanneer je gewent bent de hele vulling in een keer te vernieuwen of dat graag wilt gaan doen. Ik wil dat liever niet ivm groot verbruik van in dit geval de hemp, daarom ben ik er nu van afgestapt.

Het natte hemp plakt niet, niet aan de bodem en niet aan andere hemp. De natte stukken waren ook altijd op de bodem van de bak te vinden, dus de bovenkant bleef droog. Er waren geen nare geurtjes en mijn kat gebruikte het graag. Ook de uitloop vond ik helemaal niet veel en met een zak heb ik ongeveer een maand gedaan (obv een kattenbak). Het enige nadeel, in mijn optiek, is het schoonmaken. Ik kon niet alleen de natte plekken eruit halen, maar nam heel veel schone hemp ook mee. Dat wil ik niet, weer ivm het verbruik van de hemp daardoor.

Ik ben nu dus gestopt met de hemp en een andere biologische kattenbakvulling aan het uitproberen. Deze keer een die veel meer mensen en katten gebruiken ;)

@Lisette0: hoe gaat de test?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 08:06

ik vind dat best positief klinken, denk dat ik binnenkort een extra bak met hemp erbij ga zetten, kijken of ze daar wat op willen doen. :D

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:50

Mijn katten gebruiken strokorrel. (ik koop gewoon een zak van 20kg voor paarden) ideaal. Ze lopen het niet door het huis heen en is heel makkelijk schoon te maken.