Open bak, stinkt dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:38

Ik heb twee katten in een open en ook nog eens erg klein appartement. Hier is nooit een deur dicht, behalve dan de voordeur en de balkondeur. Ik heb twee katten en drie open bakken. Natuurlijk ruik ik het als ze net geweest zijn maar dat is maar heel even, en alleen dicht bij de bak (vanaf een meter of 2 - 3 ruik ik het). Het is waar dat de stank wordt bepaald door het voer. Ik heb de korrels van AH huismerk, al jaaaaren, en daar ben ik erg tevreden over. Catsan vond ik niks, de korrel zelf vond ik stinken en het stuift heel erg.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 17:08

Blue_Monday schreef:
Zelfs een dichte kattenbak stinkt :r

Zoveel mogelijk proberen buiyten haar behoefte te laten doen en doet ze toch iets binnen meteen opruimen. Een keer per dag is te lang wachten ivm de vieze geur vind ik. Dicht ruiken ze al behoorlijk dus open zou ik niet eens aan willen denken.

Lekker bij de buren in de tuin..
Ik heb niets tegen katten, maar die mij zatten binnnen of in de tuin en gingen op een bak.
Maakte mijn kat niet het probleem van de buren. (Zoals mijn buren wel doen en dus 2 keer per dag de tuin schoonmaak van de poep van ander mans katten)

Maar ontopic ik had simpel kattegrit en een dichte bak, vanaf kitten af aan, was ze gewend bij de ‘fokker’ en maakte de bak 2 of 3 per dag schoon, haalde dan de keutels en natte plekken uit en 1 keer per week sopte ik hem helemaal schoon.. en nooit stank gehad

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 17:25

koenlover schreef:
Ik zweer echt bij de silicaat korrels, heel erg weinig last van geurtjes. Het is wel prijzig maar ik kan makkelijk 4 weken met de bak doen, alleen om de dag de poep eruit en de urine ruik je helemaal niet. Dus dan is het onder de streep juist goedkoop. Ik bestel vaak in grote hoeveelheden bij zooplus.

Ik zou wel voor een dichte bak gaan, mijn kat is al van kleins af aan meester graver en zonder kap vind ik het grind echt door het hele huis! En dat is dan weer een nadeel van silicaat, als je er met je blote voet op gaat staan sta je wel even te vloeken :+

Ja heb ik ook! Ik heb een goedkope zak van de action van 3,50 en een gewone bak in een klein appartementje van 65 m2 en je ruikt de bak noooit..

__danielle__

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:33

Ik heb 2 open kattenbakken en 1 dichte waar het klepje uit is. Gebruik kattenbakvulling van Tigerino Canada met een geurtje. Niet te overheersend maar wel net fris. Schep elke dag de plasbollen en poep er uit en behalve als ze net geweest zijn ruik ik ze niet. Je kan een uitloopmat neerleggen voor de kattenbak, als ze daar overheen lopen neemt die de korreltjes die nog aan de poten zitten op, scheelt een hoop grit door je huis.
Silicaat vond ik echt stinken en vonden mijn katten niet fijn, en niet klontvormend grit vind ik persoonlijk helemaal drama en snel stinken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:36

Wij hebben 2 grote bakken, half open en je ruikt niks.
Wij hebben het aller, aaaaaaaaller goedkoopste grit wat er is.
Ik gebruik een niet al te dikke kaag en elke dag verschonen wij de bak volledig.
Maar het is je eigen keuze of je zin hebt in zoveel werk :') Qua kosten zijn wij niet veel meer kwijt dan duurder grid en dan scheppen en 2x per week verschonen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:18

Als je de bak goed schoon houdt, ruik je het alleen als ze net zijn geweest.

Een open bak zou ik niet voor kiezen, de meeste katten vinden een dichte zonder klep vaak fijner. Plus als je een beetje een spitter hebt, vliegt je bij elk bezoek het kattengrit om je oren (ik heb een kater die het zelfs met een dichte bak zonder klepje voor elkaar krijgt meer inhoud naast de bak te spitten dan er in). Daarnaast zijn ook zeker niet alle katten gedient van wat wij lekkere frisse geurtjes vinden, dus ook daar moet je mee uitkijken. Ik heb katten gezien die met bepaald grit geen poot meer in de kattenbak zette. Ow en een matje voor je kattenbak is ook wel aan te raden, dan hou je het grit dat tussen de pootjes zit een beetje bij de bak, ipv door het hele huis.

Wij hebben (fijn) kattengrit van de Duitse Aldi/Lidl. Dat klontert mooi en kun je met een schepje voor fijn kattengrit goed 'zeven', zodat je alles er uit vist en lang met je grit kan doen. Die van ons vonden de duurdere merken helemaal niks, maar je moet gewoon kijken waar jouw kat zich prettig bij voelt. Vooral in het begin geen grote hoeveelheden kopen, zodat je nog iets anders kan proberen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:24

Sillicaat en/of klonterend kattengrit is toch slecht voor kittens? Ivm het risico dat ze het opeten en dat sillicaat dan giftig is en klonterend kattengrit voor verstoppig kan zorgen?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:27

Ik woon samen met mijn vriend in een zolderwoning die redelijk klein is. We hebben twee katten, die in een kattenbak kunnen waarin ze moeten springen. Het gat boven is open.

Deze kattenvulling gebruiken we:
https://www.petfooddiscount.nl/product/ ... lus-20-ltr

Dit stinkt nagenoeg niet, natuurlijk wel als net een drol ligt, maar dat schep ik er dan meteen uit.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:31

Brainless schreef:
AnnetteFlame schreef:
Als je goede kwaliteit voeding geeft, stinkt je kattenbak niet/nauwelijks :)

Maar dan nog kan het per kat verschillen (helaas).

Klopt. Hier 2 katten in andere huizen op exact hetzelfde voer. Die van mijn vriend meurt een uur in de wind als ze gepoept heeft en die van mij ruik je niet.

Allebei gesloten bakken overigens. Ik gebruik Sensitive grit van de AH en mijn vriend BioKat's.