Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:24

Een konijn is helemaal niet zo simpel hoor.

Ik zou voor twee ratten gaan. Die stinken helemaal niet zo, gewoon goed schoon houden.

Bijzondere dieren willen houden leidt te vaak tot dierenleed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:38

Lestrange01 schreef:
Dat van slangen is niet waar. Slangen moeten zich veilig en beschut voelen, een slang van 1.50 zal niet aangeraden worden ook zo'n groot terrarium voor te kopen, eerder een van 1 meter. Voor koningspythons (worden zo'n 1.20 tot 1.50) wordt zelfs kleiner aangeraden.

Je moet ze ook veel de mogelijkheid geven om beschut en veilig te voelen, maar ook om languit te gaan liggen, niet óf óf maar én én. En ja, daarmee worden slangen opeens een stuk duurder om te houden, maar dat komt wel ten goede van het welzijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:12

Lestrange01 schreef:
Dat van slangen is niet waar. Slangen moeten zich veilig en beschut voelen, een slang van 1.50 zal niet aangeraden worden ook zo'n groot terrarium voor te kopen, eerder een van 1 meter. Voor koningspythons (worden zo'n 1.20 tot 1.50) wordt zelfs kleiner aangeraden.

Dit is echt niet waar en achterhaalde informatie. Beschutting creëer je door voldoende schuilplekken, niet door een klein hok. Dat veel kwekers in Amerika het huisvesten in belachelijk kleine plastic bakken proberen goed te praten door dit soort onzin de wereld in te brengen wil helaas nog niet zeggen dat het goed is voor de dieren.

Goof

Re: Bijzonder huisdier, wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:19

Waarom wil je een zogezegd 'bijzonder' dier? Om te kunnen zeggen dat je een bijzonder dier hebt? Lijkt me een slechte reden.
Zoals eerder gezegd; bekijk gewoon wat je wensen zijn en wat je te bieden hebt en kijk welk dier daarbij past.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:30

Witbuikegels zijn leuk, wel lastiger om te houden. Groot verblijf, goed schoonhouden, moeilijk dieet en soms moeilijke eters en eigenlijk vind ik (persoonlijk) dat je de witbuikegel zijn natuurlijke gedrag moet kunnen laten uiten als je er eentje aanschaft. (Dus niet op fleece zetten etc. :o )

Ook moet je in principe wel over insecten voeren kunnen. Daarbij ook rekenen op hogere energiekosten ivm warmtelamp. Je noemt ze knuffelig maar dat zijn ze echt niet. :') Het meeste plezier uit het hebben van een witbuikegel is voor mij het voeren, goed dieet uitzoeken, het hok zo natuurlijk mogelijk inrichten en alles zo aangenaam mogelijk maken voor mijn egeltje. Eigenlijk is het een behoorlijke commitment voor een 'speciaal beestje'.

Eigenlijk als ik het zo lees zou ik gewoon voor cavia's oid gaan. (En als je alsnog iets speciaal wilt hebben, kan je altijd naar bijzondere kleurslagen binnen cavia's kijken). Een speciaal diertje heeft vaak ook speciale zorg nodig en zijn duurder, daar moet je rekening mee houden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:05

Wat wil je er precies mee? Alle dieren verschillen, de een heeft veel aandacht nodig, de ander een verwarmd verblijf, vers of levend voer...
Veel knaagdieren zijn makkelijk en leuk te houden, hier heb je ook exotischere soorten van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:08

Ik wil heel graag een prachtig aquarium. Voor mij speciaal zat haha en kun je zo speciaal maken als dat je zelf wil. Echter heb onvoldoende tijd en daarnaast vrees ik financiële ruimte om het echt super goed te doen dus blijft voorlopig een droom. Al heb ik al 2 jaar aquarium en pomp en inrichting staan haha. Enkel planten en de vissen missen nog maar weet okk al. Welke planten en vissen en hoeveel ik wil. Zodra het kan dan komt het er zeker.
Aquarium is niet knuffelig natuurlijk maar wel super mooi en rustgevend

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:43

Nabster schreef:
Een konijn is helemaal niet zo simpel hoor.

Ik zou voor twee ratten gaan. Die stinken helemaal niet zo, gewoon goed schoon houden.

Bijzondere dieren willen houden leidt te vaak tot dierenleed.

Dat laatste idd.

Ik ben deze zomer op excursie geweest naar de reptielen opvang en ik vond het echt schokkend, nog erger dan een asiel voor knagers of honden/katten.

Slangen lagen maar in een terrarium, heleboel baardagamen, schildpadden, leguaan , alle soorten spinnen, gifslangen, anacoda, en een kameleon.

Allemaal van mensen die het 'zo leuk en stoer vonden'.
Maar de meeste zitten daar gewoon te wachten tot ze dood gaan, herplaatsten is ontzettend moeilijk en in sommige gevallen niet eens mogelijk.
Er word op en top goed voor deze dieren gezorgd nu maar ik vind het gewoon triest en wat mij betreft mag er een verbod komen op het houden van deze dieren.

cavia's zijn super leuk, worden heel tam en vragen een gewone basis verzorging.
Doe een goede daad en haal er 2 uit het opvangcentrum bij je in de buurt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:45

Naakt cavia ook niks voor je? :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:45

Cowgirl schreef:
Er word op en top goed voor deze dieren gezorgd nu maar ik vind het gewoon triest en wat mij betreft mag er een verbod komen op het houden van deze dieren.

Er zitten vele malen meer asiels vol met honden, katten, etc.
Daar is verreweg het meeste leed bij te vinden. Neemt niet weg dat jouw verhaal niet sneu is, maar heeft niks met het feit dat het exoten zijn te doen. Doorgaans lezen mensen die exoten kopen zich juist wat meer in dan iemand die een konijn of hamster uit de dierenwinkel haalt of een kat van MP. Verbieden werk averechts, wat mij betreft zou er wel meer aan banden gelegd mogen worden wbt de eisen aan huisvesting en verzorging.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:49

Een bijzonder dier zoeken maar niet weten wat je wilt op een klein kamertje met kostenbeperkingen... Dat komt heel cru gezegd op mij over als iets willen om er interessant over te kunnen doen.

In een klein kamertje gaan alle dieren echt als de neten ruiken. Alle knaagdieren zitten met die enorme pislucht (valt wel mee omdat je er op den duur aan went, maar kijk maar eens naar de reactie van iemand die er niet aan gewend is) en ook een reptiel stinkt als ie poept. Die gelukkig al een stuk minder dan knaagdieren omdat die efficiëntere urine/uraatproductie hebben en daarmee al een hoop stank vermijden, maar toch, in een kleine ruimte stinkt alles.

Mss zijn kleurmuizen leuk? Lekker actief en ondernemend, kunnen heel tam zijn, met hun spiffy kleurtjes zien ze er leuk en interessant uit, door met verdiepingen te werken kan je op kleine ruimte er leuke dingen mee maken... Maar dat is uiteraard als je knaagdierengeur in een kleine ruimte wil/kan hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:00

Wandelende Takken :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:07

dierenfan schreef:
Een dier nemen en deze een top verzorging geven is al bijzonder. Oftewel ga voor een dier wat je aan staat en je de prefecte zorg kan geven dat is namelijk bijzonder ;)

+1 :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:10

Ikzelf heb tamme ratten op mijn kamer, ook niet erg groot en zolang ik het goed schoon houdt, ruik je het niet tot nauwelijks. Wel houd je deze met twee of meer, anders is het erg sneu. Het zijn kleine knuffeltjes en slapen overdag. Dus als ik thuis kom uit mijn werk, worden ze actief! Het scheelt daarbij ook dat mijn huisgenoten ze erg leuk vinden en ook vaak met ze knuffelen.

Daarnaast heb ik gerbils bij mijn ouders en die zijn zo leuk om naar te kijken <3 Ze hebben een groot aquarium waar ze lekker kunnen rausen en een enorme laag bodembedekking en veel knaag spul. Ik vind het zelf niet erg knuffelige diertjes (verschilt van dier tot dier) maar ik kan ze wel makkelijk pakken :)

Vroeger heb ik ook veel diertjes gehad :)

Echt bijzondere dieren verzorg ik op mijn werk en als ik een eigen huisje heb, komen er zeker wat meer exoten bij, maar dat kan niet op een studentenkamer naar mijn mening.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:28

Cayenne schreef:
Waarom wil je een bijzonder huisdier?
Ik zou eerder kijken naar wat bij je omgeving, je tijd en je eigen karakter past.
Een 'bijzonder huisdier' is relatief en helemaal niet zo stoer als het klinkt.

Dit!!
Waarom is een leuk htk-huisdiertje niet goed genoeg meer.
Een bijzonder dier heb je als je er een bijzondere band mee hebt, of dat nu een vis, een parkietje of een cavia is.
Neem een kansloos diertje uit een opvang en bied die een gouden kooitje of mandje.

Niet persoonlijk bedoeld, maar het doet me een beetje denken aan "een kat of hond die moet passen bij het bankstel verhaal."

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:44

Gerbils zijn ontzettend leuke beesten, en heb ik jaren op m'n slaapkamer gehouden, niets geen stank. Goedkoop in onderhoud, leuk om mooie hokken voor te maken, en kunnen erg tam zijn. Veel verschillende kleuren van te krijgen.

Zelf zie ik de hobby van 'eens wat anders dan anders' ook wel (hier gifkikkers en krabben, en als ik geld en ruimte had liep er nog veel meer) maar er is inderdaad een reden waarom sommige dieren minder gehouden worden. :)
Houd er ook rekening mee dat er heel hard geprobeerd wordt om het houden van allerhande dieren te verbieden. Voor nu zijn de positieflijsten behoorlijk gesloopt omdat ze niet correct tot stand zijn gekomen, maar er komt heus wel weer iemand die het weer gaat proberen. XD

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:02

Ik vind dat dieren niet uit het wild gevangen mogen worden om als exotisch huisdier verkocht te worden. Beter is om een keuze te maken uit dieren die al huisdier zijn. Nog mooier is om een dier op te vangen die een plekje nodig heeft.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:10

anjali schreef:
Ik vind dat dieren niet uit het wild gevangen mogen worden om als exotisch huisdier verkocht te worden. Beter is om een keuze te maken uit dieren die al huisdier zijn. Nog mooier is om een dier op te vangen die een plekje nodig heeft.

Wildvang is maar een klein percentage, en zit allerhande papierwerk bij. Illegale wildvang is natuurlijk ook wel te krijgen, maar daar komt je als gewone hobbyist niet direct in terecht, zeker niet als je je eerst netjes inleest.
Veel exotische dieren worden hier gewoon gekweekt. Ik kom bijvoorbeeld bij tijden om in de jonge gifkikkers. ;)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:46

Wat gewoon een beetje jammer is, is dat het tegenwoordig allemaal apart en bijzonder moet zijn, ook waar het gaat om een huisdier.
Maar ik praat wel uit een bevoorrechte positie.
IK heb 7 straatkatten en daarvan is er van geen van de 7 een tweede te vinden <3

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:50

Zelf heb ik 2 rattenslangen in een terrarium van 160cm breed 70cm hoog en 60 cm diep, helemaal ingericht met takken/stukken drijfhout en stukken boomschors. Ze kunnen in een laag van 5/6 cm ook wat graven en liggen regelmatig in het zicht, of juist helemaal onder de bedekking :') Zijn erg leuk om naar te kijken en als je terrarium op orde is valt de verzorging enorm mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:18

Wil je een knuffeldier dat ook menselijke interactie opzoekt, dan kom je heel rap op kat of hond uit. Misschien cavia omdat die ook heel lang in huis gehouden zijn (weliswaar als vleesvee, maar dan nog zullen veel kinderen er wel een huisdier van gemaakt hebben). Al deze dieren zijn gedomesticeerde soorten, je reptielen, etc. zijn dat niet en daar zitten zeker qua verzorging en nodige leefomgeving haken en ogen aan. In een kleine kamer al helemaal.

Een huisdier als een kat zou mogelijk ook welkom zijn bij huisgenoten en dus meer ruimte, etc. hebben dan enkel jouw kamer. Hondje kan misschien mee overdag en heeft dan ook meer ruimte dan enkel kamertje. Leer hond (of zelfs kat) paar trucjes en je hebt net zo goed een bijzonder huisdier.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:31

julius_juut schreef:
anjali schreef:

Wildvang is maar een klein percentage, en zit allerhande papierwerk bij. Illegale wildvang is natuurlijk ook wel te krijgen, maar daar komt je als gewone hobbyist niet direct in terecht, zeker niet als je je eerst netjes inleest.
Veel exotische dieren worden hier gewoon gekweekt. Ik kom bijvoorbeeld bij tijden om in de jonge gifkikkers. ;)

Afhankelijk van die diersoort is (bijna) 100% wildvang, tot nog geen 5% of helemaal niets (meer). Veel exoten worden tegenwoordig zo succesvol in gevangenschap gefokt dat wildvang niet meer nodig is.

Bij wildvang hoeven doorgaans geen papieren te zitten tenzij het om bepaalde beschermde soorten gaat (maar die mogen dan juist vaak niet uit het wild gevangen worden, dus veel wildvang is onbeschermde soorten).

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 10:33

Ratten hebben we al gehad :)

Waarom ik een 'bijzonder' huisdier wil, is omdat mij dat meer aanspreekt. Als neem ik niet jullie gelijk af dat een konijn bijv. ook heel bijzonder kan zijn. En dat ik moet kiezen naar wat bij mij past.

Met wat aanpassingen in mijn kamer kan ik er best een groot terrarium/kooi in kwijt. Maar iets wat sterk ruikt is dan niet zo handig nee. Evt. kan ik het ook beneden kwijt als het niet anders kan. Maar ik woon in een pleeggezin, en een huisdier kan in overleg, maar om het dan in openbaar neer te zetten vind ik zelf niet fijn en andere misschien ook niet.

En misschien neem ik ook wel helemaal niks. Het is niet dat ik per sé iets wil, ik ben me even aan het oriënteren en ervaringen aan het zoeken. Ik wil namelijk het beste voor het beestje en als mensen zeggen dat dit niet kan in mijn situatie of niet handig is dan kijk ik ook realistisch naar of die optie er wel of niet is. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:39

Pepperrr schreef:
Ratten hebben we al gehad :)

Waarom ik een 'bijzonder' huisdier wil, is omdat mij dat meer aanspreekt. Als neem ik niet jullie gelijk af dat een konijn bijv. ook heel bijzonder kan zijn. En dat ik moet kiezen naar wat bij mij past.

Met wat aanpassingen in mijn kamer kan ik er best een groot terrarium/kooi in kwijt. Maar iets wat sterk ruikt is dan niet zo handig nee. Evt. kan ik het ook beneden kwijt als het niet anders kan. Maar ik woon in een pleeggezin, en een huisdier kan in overleg, maar om het dan in openbaar neer te zetten vind ik zelf niet fijn en andere misschien ook niet.

En misschien neem ik ook wel helemaal niks. Het is niet dat ik per sé iets wil, ik ben me even aan het oriënteren en ervaringen aan het zoeken. Ik wil namelijk het beste voor het beestje en als mensen zeggen dat dit niet kan in mijn situatie of niet handig is dan kijk ik ook realistisch naar of die optie er wel of niet is. :)

Neem dan een opvangdier. Er zitten vaak ook aparte dieren in opvangen,en als het toch niet gaat dan kun\moet je ze meestal terugbrengen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:05

Ik zou gaan voor een reuzenslak.
Ze zijn niet slijmerig.
Super makkelijk in onderhoud.
Kosten weinig
Nemen weinig ruimte in beslag
Ze ruiken niet.