Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:00

Goof ik snap wel dat dat irritant is, maar zoals Lanthe zegt; wacht nog even en ga eerst lekkrr met hem aan de slag. Castratie kan dan altijd nog, mocht je geen enkel resultaat boeken.

Ik zou je willen aanraden om je te verdiepen in clickertraining. Je hebt dan nog meer opties dan omdraaien en weglopen en je kunt hem dan ook leren dat je de riem altijd ontspannen hebt hangen.
Je hebt een ras dat gek is op eten, dus dat probleem is er alvast niet :D Ik heb altijd een buiktasje vol koekjes mee (ik gebruik vaak gewoon hondenbrokjes) en als ik een half tasje gebruik op één wandeling (en dat komt zeker voor) dan breng ik dat gewoon in mindering op de maaltijden.

Ik weet niet waar je woont? Ik heb "life style training" gevolgd bij Sam Turner en heb daar heel veel van geleerd (en ik werkte toen al ruim 15 jaar met de clicker, maar er ging een wereld voor me open).

Het is ook zo leuk om te leren over het gedrag en de emoties van je hond (vind ik). Moniek Bladder schrijft ook hele goede artikelen, en die kun je gewoon gratis lezen op internet.

Goof

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 18:47

Ik zal Sam Turner en Moniek Bladder eens opzoeken, thanks. Ik wil sowieso een cursus met hem meepakken.
Ik loop standaard met brokjes op zak. Hij reageert hier heel goed op en zoals ik al zei zitten de commando's er echt goed in. Zodra hij netjes naast loopt, mee looot als ik het hem vraag na het snuffelen, zich laat afleiden etc krijgt hij wat. Zodra we niet langs groen lopen en hij niet snuffelt loopt hij naast en hangt de lijn keurig in een boogje.

Ik heb besloten de afspraak voor castratie af te zeggen. Ik overweeg nog wel een chemische castratie om te kijken wat het effect is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:14

Nikass schreef:
Wat ontzettend jammer dat je hem gaat laten castreren. Je zegt dat hij niet onzeker is met andere honden, dit kan hij na castratie wel worden.

Dit geloof ik echt niet. Een gecastreerde reu die onzeker is was dat vermoedelijk ook al voor de castratie, maar kon dit verbergen onder een boel bravoure. Wat niet noodzakelijk beter is. Er zijn zelfzekere en onzekere volle reuen en zelfzekere en onzekere gecastreerde reuen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:23

Misschien over een heel andere boeg maar met een rugzakje lopen zeg maar dat ie de taak heeft om wat te dragen? Dat ie 'aan t werk' is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:28

Goof schreef:
Ik zal Sam Turner en Moniek Bladder eens opzoeken, thanks. Ik wil sowieso een cursus met hem meepakken.
Ik loop standaard met brokjes op zak. Hij reageert hier heel goed op en zoals ik al zei zitten de commando's er echt goed in. Zodra hij netjes naast loopt, mee looot als ik het hem vraag na het snuffelen, zich laat afleiden etc krijgt hij wat. Zodra we niet langs groen lopen en hij niet snuffelt loopt hij naast en hangt de lijn keurig in een boogje.

Ik heb besloten de afspraak voor castratie af te zeggen. Ik overweeg nog wel een chemische castratie om te kijken wat het effect is.

Dit is helemaal prima, maar het wordt nog leuker als je hem kan belonen voor gedrag terwijl je daar niet eerst om vraagt. Hij leert dan zelf keuzes maken.

Sclimpre: ik heb het wellicht wat te ongenuanceerd verwoord. Maar dit is een interssant artikel over castratie:
https://www.moniquebladder.nl/castratie ... al-gedrag/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 19:40

Ja helemaal gelijk en dat doe ik ook. Als hij laat zien wat ik wil zonder dat ik het vraag wordt hij ook uitgebreid beloond :D

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:51

Heb ik dan de enige labrador die dit niet doet :+
Overigens is mijn lab wel enorm gek van andere honden en was daar een periode ook heel erg op gefocussed.
Er is maar 1 ding wat mijn lab leuker vind dan andere honden en dat is eten.. daarmee doe ik dan focusoefeningen. (Kan ook in combi met clicker)

Herken dat zo van “de hele wereld is een speeltuin” :’)
Laatst bijgewerkt door Summerdreams op 03-09-18 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:04

Doe je al een cursus met je hond?

Overigens..... dit is echt niet perse een labrador ding hoor. De lab van Mn ouders had dergelijk gedrag niet (hield ook niet van zwemmen en ging ook niet achter wild aan of haar neus.... nep labrador :+ )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:09

Zwemmen vind ik wel karakteristiek voor labradors, maar achter wild aan gaan absoluut niet

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:13

wou zeggen mijn lab is nog nooit achter wild aan gegaan :) hij loopt altijd los in het bos en als we groepen herten tegen komen rennen ze zo langs hem op. Loopt ook bij mn kippen in de tuin etc. Zwemmen is ie wel gek van :D
En wat ik hier las, labradors zijn soms niet zo goed in hondentaal, dat vind ik wel kloppen :o die van mij is in benadering te enthousiast soms terwijl hij juist heel bescheiden is. Zou nooit aan eten zitten van andere hond etc.
Denk dat het helemaal goed komt met jouw labje TS zo te lezen ben je lekker met hem bezig!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:15

Volgens mij kunnen ze de hondentaal prima verstaan. Ze zijn wel eens opdringerig en dan Oost-Indisch doof, maar gaan nooit zover dat daar een gevecht uit ontstaat ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:23

Maddy_Paola schreef:
Misschien over een heel andere boeg maar met een rugzakje lopen zeg maar dat ie de taak heeft om wat te dragen? Dat ie 'aan t werk' is?

Is ook nog interessant ja. Ik zou zo even niet weten hoe ik dat concreet vorm zou moeten geven maar wellicht kan ik daar eens verder over nadenken.

Maartje1990 schreef:
Doe je al een cursus met je hond?

Ik ben nog niet gestart, maar dat ga ik zeker wel doen.

WesternWay schreef:
En wat ik hier las, labradors zijn soms niet zo goed in hondentaal, dat vind ik wel kloppen :o die van mij is in benadering te enthousiast soms terwijl hij juist heel bescheiden is. Zou nooit aan eten zitten van andere hond etc.
Denk dat het helemaal goed komt met jouw labje TS zo te lezen ben je lekker met hem bezig!

Ja precies dat. Hij is zo lomp in zijn benadering naar andere honden, maar hij is vreselijk lief en onderdanig. Onze chihuahua is de heerser in huis en de lab voegt zich er keurig naar hoor, sukkeltje :')

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:28

Nikass schreef:
Volgens mij kunnen ze de hondentaal prima verstaan. Ze zijn wel eens opdringerig en dan Oost-Indisch doof, maar gaan nooit zover dat daar een gevecht uit ontstaat ;)

hmm, niet mee eens. Ze vechten niet vaak nee maar goed hondentaal verstaan is niet plat liggen en zodra een hond in de buurt is er met 35 kilo bovenop rennen. Zo maken honden van andere rassen eigenlijk nooit kennis.

@TS, mijn hond deed dat ook zo. Hij sprong alleen nooit op maar bleef liggen tot de hond er was, dan kennismaken en dan pas opstaan. Ik heb hem dit wel afgeleerd door het simpelweg te verbieden. Bij een andere hond in de buurt de riem zo kort (aan tuig) dat hij niet kon liggen. Ik tilde 'm gewoon de lucht in aan zijn 3punts tuig :+ Ik vind het zelf nl vreselijk vervelend gedrag. Na een maand of 2 was het over en konden we alles en iedereen zonder problemen passeren :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:32

Dat heeft wat mij betreft meer te maken met opvoeding dan met hondentaal. Als een labrador dat bij mijn reu doet krijgt hij een duidelijke correctie die hij heel goed begrijpt. En hij doet het daarna dan ook nooit meer. (dus die hondentaal begrijpt hij heel goed)
Neemt niet weg dat ik ze vaak ook opdringerig vind en dat ze bij een hond die niet of minimaal corrigeert wel blijven doorgaan, maar nogmaals vind ik dat een gebrek aan opvoeding, want ik zou dat als baas nooit toestaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:57

Nikass schreef:
Dat heeft wat mij betreft meer te maken met opvoeding dan met hondentaal. Als een labrador dat bij mijn reu doet krijgt hij een duidelijke correctie die hij heel goed begrijpt. En hij doet het daarna dan ook nooit meer. (dus die hondentaal begrijpt hij heel goed)
Neemt niet weg dat ik ze vaak ook opdringerig vind en dat ze bij een hond die niet of minimaal corrigeert wel blijven doorgaan, maar nogmaals vind ik dat een gebrek aan opvoeding, want ik zou dat als baas nooit toestaan.

Als t gedrag niet stopt is t natuurlijk ook geen correctie maar alleen een onderbreking.

Ts ij denk dat ze je op cursus ook goed kunnen helpen vooral ook omdst je dan ook veel te maken zult hebben met honden aan de lijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:02

Wat een aparte redenatie Maartje? Mijn teefje corrigeert ook andere honden, maar het lukt haar niet altijd om hun gedrag te stoppen. Daarmee is het nog wel corrigeren wat ze doet en niet onderbreken (?)

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:19

Goof schreef:

Zit vast ook wel een goede trainer die positief traint bij jou in de buurt. Zou eerst echt gewoon een paar maanden flink gaan trainen, voordat je ook de chemische castratie doet. Eerst die band opbouwen en dat zal al gaan helpen dat die dan beter naar je gaat luisteren. Moet natuurlijk niet te snel resultaat verwachten, hij is er pas net, maar komt vast goed.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:49

Nikass schreef:

Ik bedoel er mee te zeggen dat ze m.i een andere manier van spelen hebben. Met poten op elkaars hoofd slaan en over elkaar heen buitelen doen ze in mijnn ervaring bij elkaar graag maar door andere rassen word dat vaak niet zo gewaardeerd (uitzonderingen daargelaten :D )

Ik heb het dus over hun natuurlijke raseigen speelgedrag en niet over gebrek aan opvoeding. Labradors worden gezien als een makkelijke gezinshond voor beginners en daarom zijn ze vaak onopgevoed, dat ben ik met je eens! Mensen/honden omver rennen, opdringerig zijn, tegen je opspringen, eten jatten dat soort dingen is puur onafgeleerd slecht gedrag i.m.o

Zoals ik al zei vaak kun je met voedsel veel bereiken. Zodra hij een andere hond ziet iets lekkers voor zn neus houden en een geluidje maken/commando koppelen en als hij niet gaat liggen en wel doorloopt geef je het brokje/vleesje/iets wat hij heerlijk vind.
En ah hij is pas net bij ts. Gewoon lekker dooroefenen komt het helemaal goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 15:00

WesternWay schreef:
Ik bedoel er mee te zeggen dat ze m.i een andere manier van spelen hebben. Met poten op elkaars hoofd slaan en over elkaar heen buitelen doen ze in mijnn ervaring bij elkaar graag maar door andere rassen word dat vaak niet zo gewaardeerd (uitzonderingen daargelaten :D )

Dat herken ik ook wel. Hij vindt het supergrappig om met 1 poot of alle 2 tegelijk te slaan naar/ te springen op onze chihuahua.
Arm ding :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 17:34

Hond pakt het goed op! Hij laat zich bij de meeste honden goed en snel afleiden en heeft dan de aandacht op mij, superfijn. Op sommige honden wil hij echter nog wel afduiken en toen we de buren met hun 4 teven tegenkwamen ging hij languit op straat liggen kwijlen :')

Vandaag ook voor het eerst met hem de rivier over geweest met het pontje en via de brug terug gelopen. Hij durfde de pont niet op, ging languit liggen en ik heb hem moeten dragen en ook de trap naar de brug durfde hij niet op. Hij lijkt weinig gewend te zijn, ook maar flink op oefenen komende tijd. Arm ding is kapot van de indrukken :+