Konijn, cavia, rat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:01

Nabster schreef:
Een konijn is eigenlijk geen knuffeldier... Het zijn best complexe dieren die veel zorg nodig hebben en deskundigheid.
Ik zou voor ratten gaan...

Dit, ik zou zelf nooit konijnen aanraden aan iemand die niet ontzettend goed heeft ingelezen en bereid is om altijd bij te leren erover. Er wordt veel te makkelijk over gedacht...
Als ik ook hoor dat sommige mensen zeggen dat ze prima in een hok kunnen snachts gaan me nek haren al overeind staan

Niet specifiek naar jou ts

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:04

Amber_anne schreef:
Nabster schreef:
Een konijn is eigenlijk geen knuffeldier... Het zijn best complexe dieren die veel zorg nodig hebben en deskundigheid.
Ik zou voor ratten gaan...

Dit, ik zou zelf nooit konijnen aanraden aan iemand die niet ontzettend goed heeft ingelezen en bereid is om altijd bij te leren erover. Er wordt veel te makkelijk over gedacht...
Als ik ook hoor dat sommige mensen zeggen dat ze prima in een hok kunnen snachts gaan me nek haren al overeind staan

Niet specifiek naar jou ts

Mee eens. Een knuffelkonijn wat in een kooi past haal je bij de intertoys.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:04

Ik heb alledrie gehad. Met allen moet je natuurlijk mazzel hebben maar de beste herinneringen heb ik aan mijn ratje. Superslim dier dat echt een band aanging met me. Zat de halve dag op mijn schouder verstopt in mijn haar. Heerlijk beest!

Konijnen vond ik behoorlijk temperamentvol. Behoorlijke einzelgangers die mensen best leuk vonden maar liever wat anders deden. Meer kijkdieren.

Cavia’s zijn leuk en goed hanteerbaar al was koppelen lastig (ook bij de opvang, dan dacht je een match te hebben, veranderden ze na een dag van mening). En ik vond ze wat uitdrukkingloos, ze leken het contact meer te ondergaan dan dat ze het opzochten. Maar zeker heel lief!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:11

Misschien kan je ook naar chinchilla's kijken? Kunnen ook heel tam worden, ruiken bijna niet en hebben niet extreem veel speciale verzorging nodig. Enigste waarmee je op moet letten is dat ze vrij sober voer moeten krijgen, enkel hooi en hun brokken (en dan geen 'mix' brokken), en af en toe mogen ze een rozijn.

Heb er zelf heel wat gehad (paar nestjes gehad), nu heb ik er nog vijf, en ze hebben allemaal hun eigen karakter, sommige worden als het ware vanzelf tam en komen zo op je hand springen en anderen worden liefst met rust gelaten. Ook houden ze er van als je onder hun kin krabt. <3

Trucjes leren is wel wat anders denk ik.. Heb het zelf nog nooit geprobeerd dus ik zou het niet weten. Weet alleen dat ze voor een rozijn alles doen.. :')

Ze kunnen 20 jaar worden overigens.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 15:20

DezeNaam schreef:
Misschien kan je ook naar chinchilla's kijken? Kunnen ook heel tam worden, ruiken bijna niet en hebben niet extreem veel speciale verzorging nodig. Enigste waarmee je op moet letten is dat ze vrij sober voer moeten krijgen, enkel hooi en hun brokken (en dan geen 'mix' brokken), en af en toe mogen ze een rozijn.

Heb er zelf heel wat gehad (paar nestjes gehad), nu heb ik er nog vijf, en ze hebben allemaal hun eigen karakter, sommige worden als het ware vanzelf tam en komen zo op je hand springen en anderen worden liefst met rust gelaten. Ook houden ze er van als je onder hun kin krabt. <3

Trucjes leren is wel wat anders denk ik.. Heb het zelf nog nooit geprobeerd dus ik zou het niet weten. Weet alleen dat ze voor een rozijn alles doen.. :')

20 vind ik wel heeeel oud :D had juist gelezen dat ze speciale verzorging nodige hadden maar dat heb ik dan mischien verkeerd begrepen?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:45

Een kleine tip, neem alleen ratten als je hun dierenarts kosten kunt betalen. In korte tijd (1 maand) heb ik al bijna 300 euro aan dierenarts kosten gehad.
Je kan geluk hebben maar ook pech.

Een kooi MOET groot zijn, he bent ak gauw 200 tot 300 euro kwijt aan een gebruikte kooi. Mijn kooi had 350 euro gekost, was gebruikt maar in goede staat.

De kooi moet lekker vol ingericht zijn, kosten al gauw klauen vol geld. Of je bent handig met naaimaschinen.

Helaas worden ze niet oud, en hebben veel aandacht en beweging nodig.

Wat je kiest is jou beslissing, zijn alle leuke dieren.
Maar bedenk dat je bij alle dieren torenhoge dierenarts kosten kunt hebben.

Edit: toevoeging, had bericht te vroeg weg gedrukt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:00

Cactusknuf schreef:
DezeNaam schreef:

20 vind ik wel heeeel oud :D had juist gelezen dat ze speciale verzorging nodige hadden maar dat heb ik dan mischien verkeerd begrepen?

Ze worden 15 tot 20 jaar inderdaad. Wilt niet zeggen dat ze allemaal zou oud worden natuurlijk, ze kunnen altijd dood gaan aan iets anders.. := Ik weet niet welke speciale verzorging ze nodig zouden hebben? Ze hebben gewoon een zandbad nodig een paar keer in de week en een hoge kooi om in te klimmen, verder zijn ze vrij 'simpel'.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je per se een knaagdier wilt? De meeste zijn niet zo'n knuffeldieren voor zover ik weet en slim zijn ze ook niet allemaal. Ratten zouden mij nog het aanhankelijkste lijken maar met die korte levensduur en het geld dat je eraan kwijt bent..
Heb zelf ook veel knaagdieren gehad maar persoonlijk zou ik altijd vogels boven knaagdieren verkiezen. In mijn ogen zijn ze veel aanhankelijker en ook wat slimmer. Ook ruiken ze niet zo fel als de meeste knaagdieren en de rommel valt ook nog wel mee (afhankelijk van de vogelsoort natuurlijk), alleen moet je er wel tegen kunnen dat ze af en toe lawaai maken.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:03

Ach qua kosten... een greep uit de stomme dingen die ze uithalen: jonge chinchilla met externe pootfixatie (kost ongeveer een maandloontje), konijnen met dramatische gebitten (om de 2-4 weken MOET het gebit gebeuren, anders knoeperds van abcessen), evenveel chinchilla's met dramatische gebitten, konijnen met gigantische pododermatitis (ok, huisvestingsprobleem), thymoom bij konijnen (3 weken bestraling en 2 ct-scans), ratten die 100g lichter zijn na weghalen tumor, staartamputatie bij vechtende ratten, cavia's met allerlei plasproblemen, ...

Alles kost, dan moet je geen dieren nemen.

Kyno

Re: Konijn, cavia, rat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:27

Ik zou voor cavia’s gaan. Heb met al mijn cavia’s vrij weinig moeite hoeven doen om ze tam te maken. Zijn erg vriendelijke dieren (ben bijv nog nooit door één gebeten... ook fijn).
En ik vind alle verschillende geluidjes die ze maken om zich uit te drukken grappig. Je kunt vrij makkelijk een band met de opbouwen.
Let wel op tocht als je ze in een stal wilt houden, want daar zijn ze erg vatbaar voor.
De mijne worden vaak tussen de 7-8 jaar oud.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:29

Zoals velen hier zeggen is een konijn (of beter gezegd twee) niet zo makkelijk als de meeste mensen denken. Ik weet natuurlijk niet hoeveel jij ervan af weet. Om te beginnen moet je er dus sowieso 2 nemen, maar dat is ook zo bij cavia's/ratten. Het vervelende daaraan is dat wanneer er één sterft, je er weer één bij moet nemen, en zo blijf je dus bezig. Ik heb zelf 2 dwergkonijnen die op 4 m² zitten, en dat vind ik eigenlijk wel ongeveer het minimum. Moest het kunnen had ik ze liever nog wat meer ruimte gegeven. Een ren die (minstens) 4 m² is, vind je heel moeilijk in de winkel of in webshops, dus ofwel moet je het op maat laten maken, ofwel er zelf aan beginnen. Daarnaast kan ik ondertussen beter een abonnement kopen bij de DA. Ik weet niet of het aan mijn konijnen ligt, maar ze mankeren vaak wat. Ze zijn vaak ook niet erg knuffelig. Met een beetje geluk zijn ze aaibaar, maar oppakken vinden de meeste konijnen echt niet fijn. Trucjes leren kunnen ze dan weer wel erg goed! En ze worden meestal vrij oud (+- 8 jaar). Ik vind het heerlijk om ze af en toe te aaien en zou uren naar ze kunnen kijken <3 . Ik heb dit alles er zeker voor over! Als je je goed inleest en dit alles ziet zitten, zijn het hele leuke huisdieren! :j

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:40

Ik heb 2.5 jaar met heel veel plezier van mijn 3 ratten genoten. Maar nu ligt er uiteindelijk toch een hond naast mij. Ratten zijn fantastische dieren, maar in een half jaar tijd alle 3 mijn ratten verliezen was echt heel pijnlijk en wil ik niet nogmaals meemaken. Daarnaast kosten ze inderdaad klauwen vol geld. Want dat je rat tumors gaat krijgen is bijna zeker, daarnaast worden ze snel verkouden of krijgen andere ziektes. Ik heb al mijn ratten meerdere keren laten opereren en toch heb ik ze uiteindelijk in moeten laten slapen vanwege terugkomende tumors. Daarnaast hebben ze een ruime kooi nodig met veel inhoud zoals hangmatjes. Mocht je ratten willen zorg wel ervoor dat je ze NIET bij een dierenwinkel haalt (geld uiteraard voor alle dieren). Zoek een goede opvang of Rattery. Deze maken de ratten al tam en fokken enkel met gezonde ouders! Ook raad ik
je aan om 3 ratten te nemen, naast dat het voor de ratten leuker is komt er na overlijden geen rat alleen te zitten en kun je op je gemak opzoek naar een eventuele nieuwe rat.

Succes met je beslissing!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:43

Ratten zijn hele leuke tamme huisgenootjes, maar er gaat wel veel tijd in zitten voor je ze zover hebt haha. En inderdaad, de levensverwachting i.c.m. eventuele dierenartskosten zijn voor veel mensen de reden om er uiteindelijk mee te stoppen. Als je voor ratten gaat zou ik ze wel alleen binnen houden of in ieder geval niet in een schuur of stal laten lopen. Ze hebben erg gevoelige luchtwegen dus stof is snel een probleem. En hooi / stro is super stoffig.

Konijnen zijn inderdaad niet echt knuffelbeesten, dat is iets om rekening mee te houden. Ze zijn wel het meest "low maintenance" van je 3 kandidaten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:18

Simoonzel schreef:
Ratten zijn hele leuke tamme huisgenootjes, maar er gaat wel veel tijd in zitten voor je ze zover hebt haha. En inderdaad, de levensverwachting i.c.m. eventuele dierenartskosten zijn voor veel mensen de reden om er uiteindelijk mee te stoppen. Als je voor ratten gaat zou ik ze wel alleen binnen houden of in ieder geval niet in een schuur of stal laten lopen. Ze hebben erg gevoelige luchtwegen dus stof is snel een probleem. En hooi / stro is super stoffig.

Konijnen zijn inderdaad niet echt knuffelbeesten, dat is iets om rekening mee te houden. Ze zijn wel het meest "low maintenance" van je 3 kandidaten.

Mag ik vragen waarom konijnen low maintenance zijn? Ik heb er hier 4 zitten en moet zeggen dat ik veel tijd en geld aan ze kwijt ben

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:25

Amber_anne schreef:
Simoonzel schreef:

Mag ik vragen waarom konijnen low maintenance zijn? Ik heb er hier 4 zitten en moet zeggen dat ik veel tijd en geld aan ze kwijt ben

Hier kosten ze ook redelijk wat tijd en geld.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:32

Hamster :Y)

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 09:53

Denk dat ik voor de cavia ga....

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:08

Amber_anne schreef:
Simoonzel schreef:

Schoonmaken en zo kost natuurlijk wel tijd, maar als ze met z'n tweetjes zitten vinden ze het vaak allemaal wel best, het zijn geen dieren die elke dag "vermaakt" moeten worden zoals een rat of een hond oid. Voor cavia's geldt dat natuurlijk ook maar ik vind caviahokken altijd na een dag of 2 al goor :')

En ja in dierenartskosten kan het hard gaan, maar dat geldt voor alle dieren die er zijn, mensen denken op de een of andere manier dat de aanschafprijs representatief is voor wat je er verder voor kosten aan hebt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:37

Ik denk dat alle dieren het beter met elkaar kunnen vinden dan met mensen en als je 2 van iets hebt dat je ze dan makkelijker alleen laat. Een konijn hoeft idd minder vermaakt te worden door de mens dan bijvoorbeeld een hond maar als je er een band mee wilt dan gaat er zeker net zo veel tijd in zitten. Ik zit dagelijks met mijn konijnen en ben behalve het schoonmaken ook veel tijd kwijt gewoon aan de konijnen zelf, aan aandacht, aan het kijken naar hoe hun onderlinge band is etc.

Ik noem ze altijd mijn kleine honden

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:58

Cactusknuf schreef:
Denk dat ik voor de cavia ga....

Volgensmij een hele goede keuze! Veel plezier met de voorbereiding en het aanschaffen. Zoek wel voor een goede opvang of fokker i.p.v. een dierenwinkel (dierenwinkel = broodfok meestal).

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:05

Ik denk ook een goede keuze! Ik ben benieuwd naar foto's als jou dieren er zijn :D Ik wens jou dan alvast veel plezier met jou beestjes als je er voor gaat :D

En ja zoals al gezegd worden is, niet uit de dierenwinkel halen..

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 13:09

Foto’s komen er morgen gaan we bij een particulier kijken, die heeft 2 caavjes die ze wegens ziekte niet meer kan houden.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:58

melody7 schreef:
Cavia's zijn prima te trainen hoor! Je hebt er alleen wat geduld bij nodig :D
[ [url=m/zlUGhW.jpg]Afbeelding[/url] ] [ [url=m/P3XbIq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat cool! Superschattig! <3