Afweging euthanasie huisdier - wanneer is het tijd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:07

Ik vond het heel erg lastig om het te bepalen en, achteraf bekeken, ben ik de 2x dat ik het moest laten doen, veel te laat.
Ik ken dat boekje van de dierenarts niet maar daar ga ik eens achteraan!

Want het blijft nog steeds een lastig punt, wanneer laat je inslapen, ik denk dat we het als diereneigenaren pas echt registreren, als het in 1 klap flink achteruit gaat.

En over je specifieke vraag....
Ik heb ook een pup gehad met HD en heb laten opereren.....NIET DOEN!!!!!
Het is een lijdensweg voor je hond, voor jou en de kwaliteit van leven wordt niet meer zoals het was.

En dan heb ik het alleen maar over de HD, maar kennelijk mankeert je hond erg veel....
Ik zou op zoek meteen op zoek gaan naar dierenarts die het wel doet, zodat je, op het moment dat het zover is dat je hem zelf los kunt laten, je hem in kunt laten slapen.

Veel sterkte met het bepalen van het juiste moment :(:)
Dikke knuffel voor jullie!
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 19-08-18 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Re: Afweging euthanasie huisdier - wanneer is het tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:09

Mijn da zegt, als baasje het tijd vind, dan is het echt tijd....bij mijn oudste hond, zo een oude hond had hij nog nooit gezien, die niets liet zien, zei hij, de hond geeft aan...de eerste dag dat hij niet wilde eten en in mandje bleef liggen, heb ik gebeld.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:13

In mijn ogen ben je nooit te vroeg. Maar je kan wel te laat zijn. Liever korter maar goed leven dan een leven met alleen maar ellende.

Dag na mijn verjaardag Joy laten inslapen.. Zijn lichaam was gewoon op. Ging natuurlijk langzaam, maar veel goede dagen en buiten lekker vrolijk rennen etc. Alleen steeds minder op de bank (hoog) en meer op zijn plek of grond (laag).
Uiteindelijk op zondag letterlijk door zijn poten gezakt en toen ging het snel. Woensdag was ik jarig. Donderdag dierenarts gebeld.. Dierenarts zag hem liggen en kon der ogen niet geloven dat hij een uur terug nog vrolijk huppelde tijdens de wandeling, voor de wandeling hadden we al gebeld. De timing was precies goed. Want hij was nog net een 3 jarige hond in zijn kop. Als we hem een dag eerder hadden inslapen hadden we kans dat hij zou vechten, maar hij sliep rustig in en ook gelukkig geen epileptische aanval. Voor die aanval waren we ook erg bang voor, maar gelukkig sliep hij rustig en was zo weg.
Dierenarts zeiden ook, kunnen kijken wat het is. Is alleen de vraag of je wat kan doen. Want narcose was bij hem al een risico. Met inslapen was hij met alleen narcose al bijna weg.. Mogelijk ook nog kanker, gigantische bult bij zijn rib, die werd de laatste jaren ook enorm groot.

Mijn gevoel zei woensdag avond al dat het niet lang meer zou duren.. Toen wist ik eigenlijk al genoeg. -O-

Onze andere hond Queenie loopt nog rond. Zij is ondertussen 15. Af en toe buikpijn, maar dat heeft ze haar hele leven al (darmen). Pijnstiller erin, eten weken, kijken of ze wil eten etc. Soms keertje extra uitlaten. Maar is niet vaak of erg genoeg om te zeggen van het is nu einde verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:17

Meest lastige met huisdieren , meer slechte dan goede dagen is al een indicatie . En heeft het dier een waardig bestaan ...

Zo had ik een konijn met een fikse tumor op zijn neus , zijn vriendin overleed (zij was door ziekte al stervend en heb ik laten gaan om de strijd te besparen) en opeens kwamen er bulten op zijn rug bij . Zwarte bulten en in combi met zijn neus was de kans groot dat het helemaal verkeerd was (melanomen). Zijn neus had hij al last van , toen heb ik de knoop doorgehakt ze weer samen te brengen . Zij de ene week en hij een week later , geen spijt van gehad het moet dierwaardig blijven

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:20

Ik vind jou casus ook wel heel moeilijk, maar zou ook wel neigen naar euthanasie denk ik.

Hier gelukkig nog nooit een twijfelachtig dier hoeven inslapen. Paard een paar jaar geleden weggebracht met idee dat hij niet te redden zou zijn maar die had uiteindelijk nog een paar jaar als grasmaaier. Van een op andere moment lag hij in de wei en kon niet meer lopen dus was zonder twijfel.

Met onze oudste hond wel al jaren aan het modderen en begin dit jaar op het punt van inslapen gestaan omdat ze ongeveer 2wkn per maand volledig neurologisch instortte met epilepsie en verlamming, dat was een duidelijke zaak. Uiteindelijk nog een keer bij neuroloog geweest omdat we alles wilde hebben gezien en die had ineens een helder moment en wist wat haar mankeerde. Nu met medicatie al 8mnd aanvalsvrij dus ook geen twijfel meer over.

Ik hou me altijd vast aan dat het dier geen last heeft va de euthanasie, wel van de kwaal. Zodra de kwaal dus te erg wordt is euthanasie voor het dier iig altijd een verbetering.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:28

Een dier heeft geen besef van morgen. Wel van nu in pijn en ongemak.
Dat is mijn mening. Wanneer het teveel wordt, en mijn idee over jouw hond is het genoeg..

Ik heb hier een bijna 11 jarige hond. Twee jaar terug at ie niet meer en dook weg. Da concludeerde rugproblemen. Na tijdje pijnstillers knapte hij op.
Nu merk ik langzaam dat het een oudere hond wordt, kan soms de bank niet meer opspringen, hele lange wandelingen wordt ie wat trager enzo. Slaapt wat meer overdag en slaapt dieper, waardoor hij zich wat afzonderd omdat ik kinderen heb.
Maar, de hond blijft eten jatten als ie kan, als hij het tijd vind om te spelen rent ie het hele huis door met zijn flos of bal, hopend dat je ermee gaat gooien.
Wanneer dat hier minder wordt, nog voordat ie echt geen boe of ba meer kan zeggen ga ik naar de dierenarts. Liever een dag te vroeg, dan met pijn en ongemak.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:36

Ik zeg altijd, het moet eerlijk blijven tegenover het dier.
Ja dat is moeilijk om vanuit het dier te handelen en je hart en verstand dan op één lijn te krijgen.
Houden van is ook los laten.

Hier helaas ook al diverse keren voor dit feit gestaan, en iedere keer doet het weer ongelooflijk veel pijn.

Helaas hier ook iemand in de familie die altijd weer te lang wacht, en dan ook echt te lang. Puur omdat degene er zelf niet aan toe is om het dier te laten gaan (te moeten missen). Die kan heel moeilijk de knoop doorhakken ondanks veel mensen aangaven dat het niet eerlijk meer is.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:04

Een goede indicatie is meer slechte dan goede dagen. Maar ook dan ben je eigenlijk te laat.. je wilt het lijden voor zijn.

Ik heb in mei de knoop doorgehakt met mijn haflinger Nico dat het klaar is. Weliswaar geen huisdier.. Maar ook deze keuze was moeilijk. Want wanneer hak je de knoop door?
Het liefst wou ik hem zo lang als mogelijk bij me houden.. Maar aangezien dieren niet kunnen vertellen wat hun mening is moeten wij deze keuze maken voor hun en mogen we niet egoïstisch zijn.
Nico kreeg van de een op andere dag aanvallen. Ataxie, slechte reactie vermogen, rondjes draaien rond eigen as, tijdelijk blind. Direct bloed laten prikken en de volgende dag waren ze binnen... Geen redden meer aan..
Dan ga je aan alles denken wat Nico leuk vond. Hij rende graag, speelde graag, stond graag zorgeloos op de weide. Deze dingen kon hij niet meer. Dat was voor mij al redenen genoeg om hem diezelfde avond te laten gaan naar de eeuwige rust.

Als een dier de dingen niet meer kan doen welke hij graag deed is het tijd om los te laten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:07

Wat puppy1128 ook zegt. Je bent niet te vroeg, maar je kan wel te laat zijn. En dat maakt de keuze echt niet makkelijker. Vroeger was het toch makkelijker toen mijn ouders de beslissingen nog moesten nemen. Tegenwoordig met eigen dieren moet ik het zelf doen en gatver wat is dat toch klote. Maar als ik kijk naar onze kat en fret, die hebben we tegelijkertijd laten gaan, fret had tumoren in zijn alvleesklier en nog weinig problemen, maar ook voor hem wilde we niet te lang wachten. Ze waren beide heel snel weg. Dat zegt mij al dat het ook echt op was.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:14

Te vroeg kan voor het dier niet, die leeft in het nu. Wanneer je merkt dat de levenslust eruit is (niet meer eten, niet meer mee uit willen) zou het zeker met deze geschiedenis super onderbouwd zijn.

Mocht de arts er nog niet aan willen vanwege leeftijd. Misschien Kun je hem nog een poosje op sterke pijnstillers zetten (trocoxil? Carproral icm Tramadol? Icm maagbeschermers?). Superslecht voor de nieren, maar die gaan sowieso niet beter worden. Wellicht dat dat niet werkt, maar de dierenarts dan wel het gevoel heeft “er nog iets aan gedaan” te hebben en dan wel wil inslapen?

Wanneer ik merk dat mijn katten met meer pijnlijke dan fijne momenten door het leven moeten, laat ik ze inslapen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:12

Hier speelt mee dat (veel) DA's in Thailand geen euthanasie willen plegen uit geloofsovertuiging. Niet omdat ze denken dat er nog iets aan te doen is.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:27

Ik heb helaas al met meerdere dieren ervaring. Bij 1 van mijn vogels bleef de kwaal terug komen na een periode met medicijnen die leken aan te slaan na de zoveelste terugval heb ik die laten gaan.

Zelfde met mijn konijnen 1 ervan was niet meer in staat zelfstandig te eten binnen een dag na de diagnose (toen at hij nog prima) de eetlust was er nog wel maar hij had telkens hulp nodig ook dan laat ik ze gaan.

Ik heb nooit echt nagedacht over wanneer laat je ze gaan maar voel eigenlijk vrij snel aan wanneer het geen zin meer heeft. En ik probeer het voor te zijn dat een dier het zelf opgeeft door pijn oid.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:34

Nathalie18x schreef:
Ik sta op dit moment ook voor deze vraag met onze hoogbejaarde hond. Hij loopt nu al een week ontzettend mank met veel pijn. Pijnstillers doen niets tot weinig helaas. We kunnen wel foto's laten maken maar ik weet niet of die stress wel opweegt met de resultaten daarvan. Hij slaapt de hele dag en is echt niet meer zichzelf. Heel moeilijk!

Hij heeft veel pijn en reageert niet op pijnstillers.. Welke vraag heb je dan nog? Dat het moeilijk is, begrijp ik helemaal.

Indestal schreef:
Mijn da zegt, als baasje het tijd vind, dan is het echt tijd....bij mijn oudste hond, zo een oude hond had hij nog nooit gezien, die niets liet zien, zei hij, de hond geeft aan...de eerste dag dat hij niet wilde eten en in mandje bleef liggen, heb ik gebeld.

Als het baasje het tijd vindt, is het vaak al veel te laat..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:35

Heb alleen de OP gelezen ivm tijd :')

Hier in NL zou ik met het ziektebeeld wat je beschrijft niet direct zeggen dat t tijd is voor inslapen aangezien hier tegenwoordig met HD bijv al veel opties zijn voor een goede kwaliteit van leven(over het algemeen). Voeding en supplementen, evt operaties maar zeer zeker, voor mij, op de 1e plaats; fysio en hydro therapie. Dit ook als je het hebt over opnieuw leren lopen na operatie van zijn poot. Dat soort dingen zou ik hier dus niet als een probleem zien.
Zijn nierproblemen daar in tegen zou ik wel een ding vinden. Al kun je hier vaak nog redelijk wat bereiken met dieetvoer en holistisch/homeopatisch. Maar hoever ze daarmee in thailand zijn weet ik niet..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:50

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:55

Second opinion kan geen kwaad.
Belangrijkste is om dierenwelzijn voorop te stellen.

Onze oudegolden van 11 jaar kreeg al jaren pijnstillers.
Geen probleem voor ons. Af en toe urine laten lopen, ach kan gebeuren. Veel slapen en moeilijk opstaan, ach op die leeftijd mag dat.
Dement worden, tja lastig maar als hij nog lol heeft.

Vorig jaar is hij uit logeren geweest bij schoonmoeder ipv mee te gaan op vakantie.
Weer thuis zagen we een hond waarvan de lichtjes in zijn ogen doofden.
Hij was op en klaar zagen we. Binnen een week hebben we hebben, huilend, laten inslapen.

Maar goed wij, proberen te, kijken ook naar de levensverwachting en kwaliteit van leven van het dier.
Mijn 15 jarige kater laat ik niet meer opereren. Antibiotiva vanwege een wond of verkoudheid krijgt hij wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:56

Bedankt, die ga ik straks even doorlezen Bravura!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:21

Holy f*ck, de tekst van Mayflower en dat boekje komen enorm binnen hier. Zit met een zelfde vraag bij mijn oude kat en als ik dat zo lees moet ik dus toch naar euthanasie toe.
Blijft zo moeilijk zo’n beslissing! :( maar we KUNNEN deze beslissing in ieder geval maken.
Sterkte!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:56

Lastige keuze is het zeker, maar als ik het zo lees...zou ik euthanasie overwegen.

De keren dat ik dieren heb moeten laten inslapen zijn er gelukkig niet veel, maar allemaal waren ze in het welzijn van het dier.
Een ratje met een gezwel. Had er geen last van, maar wegens leeftijd (4) vond ik een operatie een groot risico. Toch wilde ik voorkomen dat ik te laat zou zijn, dat ze last zou krijgen van haar gezwel. Toen ik zag dat ze iets meer moeite kreeg om goed om het gezwel heen te poetsen, heb ik haar naar de dierenarts gebracht. Deze gaf aan dat ze nog prima liep, en vroeg hoe het met haar eten en drinken was. Toen ik aan gaf dat ze dat nog prima deed, kreeg ik een verbaasde blik. ''Waarom dan inslapen?'' Toen ik aangaf hoe ik haar die ochtend zag poetsen, kon de dierenarts mijn punt begrijpen. Ik wilde het lijden voor zijn.

Drie jaar geleden hebben we onze labrador in moeten laten slapen. Hij is 12.5 jaar lang een kerngezonde hond geweest, die genoot van het leven. Op een avond kreeg ik te horen van mijn vader dat ik niet moest schrikken als ik thuis kwam, want hij wilde niet meer eten. Eenmaal thuisgekomen was er niks aan de hand. Ik zag mijn oude lobbes vrolijk overeind komen, en hij nam gewoon eten van mij aan. We hebben een rondje gelopen, en alles was ok. Die nacht toch maar bij me gehouden, just to be sure. De volgende dag leek hij iets slomer, maar nog geen gekkigheid te zien (dus ach...misschien virusje dacht ik toen nog). Lekker in de buurt gehouden, hij mocht slapen op mijn bed, en daar leek hij van op te knappen. Daardoor besloten wij hem mee te nemen voor een kleine boswandeling. Na 20 meter stond hij te hijgen alsof 'ie al een stuk had gerend...en op de terugweg liepen we zo langzaam, dat hij besloot er maar bij te gaan liggen. Tranen met tuiten, ik dacht dat het over was ;( Dierenarts gebeld, en zij gaf aan ''jij gaat toch ook niet een uur trampoline springen als je de griep hebt? Lekker mee naar huis nemen, warm houden, en als je het niet vertrouwd gewoon weer bellen.''
Mijn moeder had de auto opgehaald ondertussen, en pikte ons op vanaf het bospad.
Eenmaal thuis heeft hij veel geslapen. De rest van het gezin sijpelde langzaamaan binnen, en Rosco begon steeds slomer te worden. Enkele uurtjes gingen voorbij, en we konden als gezin nog afscheid nemen, aangezien ons onderbuikgevoel zei dat dit zijn laatste dag zou zijn. Hij weigerde brokken...broodje, en zelfs zijn favoriet; een stukje kaas. Toen ik zijn lip op trok, zag ik dat zijn tandvlees bleek was geworden. Met spoed zijn we naar de DA gereden, al wetende dat we hem niet levend mee zouden nemen. Interne bloeding, vermoedelijk een gezwel die geknapt is. Hij had vetbulten aan de buitenkant, maar wat er intern zat hebben we nooit geweten. Dat moment dat we hem moesten laten gaan was hartbrekend, en was voor mij het duidelijke voorbeeld dat je liever te vroeg bent, dan te laat. Zijn blik zei alles voor ons. Hij heeft ons zo veel liefde gegeven, en dit was het laatste stukje liefde wat wij terug konden geven ;(

Het is lastig, heel lastig. Je houdt van zo'n dier, en wil alles voor hem doen. Soms betekent dat, dat je eeuwige rust moet gunnen. Als leven lijden wordt, is sterven een verlossing Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:05

Allereerst enzino, enorm veel sterkte met deze rotbeslissing. Want dat is en blijft het.

Ik heb altijd vrij nuchter kunnen kijken naar mijn dieren. Liever een week te vroeg dan een dag te laat is mijn mening altijd geweest.

In jouw geval zou ik kiezen voor euthanasie. Niet omdat het misschien nu niet meer gaat maar omdat eindeloos dokteren in mijn ogen niet in het belang van het dier is.

Breekt een dier een poot, dan is het behandelen en je gaat verder. Heeft een dier een specifieke ziekte; zelfde verhaal.

Maar een dier dat al vanaf aanleg niet goed in elkaar zit, daarbij is het altijd de vraag wat het volgende is. Buiten het feit dat er, heel cru gezegd, op een bepaald moment een steeds groter wordend bodemloos prijskaartje aan hangt wat niet iedereen eindeloos kan dragen, kan je een dier ook niet uitleggen waarom er steeds meer momenten zijn dat hij niet gewoon 'dier' kan zijn.

Wij hebben er 2,5 jaar geleden voor gekozen om onze reuf in te laten slapen op een goede dag. Hij was op een paar dagen na 3, maar in aanleg al niet goed. Dat wisten we ook. We hadden daardoor wel de luxe dat we van begin af aan al een mentale grens hadden getrokken. Tot daar en niet verder.

Nogmaals sterkte.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:17

allereerst heel veel sterkte gewenst!

Nu 2 jaar geleden stonden wij voor dezelfde keuze voor onze toe 14 jarige hond.
Vreselijk, wat hebben wij gejankt.
Als je eigenlijk diep van binnen al weet dat het niet verder kan zo en dat het gewoon beter is voor de hond, maar je wilt de beslissing niet nemen omdat je de hond niet wilt missen.

Dan is het moment daar, je mag de hond niet laten "lijden" omdat jij niet zonder kunt.
Maar o zo moeilijk!

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:09

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:30

Lastig...
De laatste keer dat ik er mee te maken had was bij ons jonge katje. Het beestje was pas anderhalf en altijd goed gezond, totdat ze op een dag thuis kwam met verlammingsverschijnselen bij de achterpoten en staart.
Haar staart kon ze helemaal niet meer gebruiken, haar achterpoten nog deels. Controle over haar blaas had ze niet meer.
We hebben het in overleg met de dierenarts een tijdje aangekeken, met pijnstillers en ontstekingsremmers, maar het verbeterde niet. De dierenarts vermoedde een gedeeltelijke dwarslaesie.
Foto's maken had misschien gekund, maar wat schiet je er mee op?

Dus heb ik haar laten inslapen.
Ik vond dit geen leven voor een jong dier, een kat die geen controle heeft over haar blaas is gewoon heel sneu.
Je merkt ook aan haar dat ze nog van alles wilde, maar dat haar lijf niet meewerkte.
Ik heb de ogen uit mijn hoofd gehuild, maar heb absoluut geen spijt dat ik haar heb laten gaan.

Een van de dierenartsen had het al over staart amputeren en een apart deel van het huis voor haar inrichten of haar buiten houden, maar ook dat was voor mij geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:27

De beslissing is genomen; Caesar is een uurtje geleden ingeslapen.

Helaas was het nog even vervelend aan het einde: 's avonds probeerde hij te staan en is door zijn achterpoot heen gegaan: gescheurde kruisband. Meteen naar het dierenziekenhuis, hem daar onder pijnstillers de nacht laten doorbrengen, en de volgende dag op zoek gegaan naar een dierenarts die euthanasie doet. Na wat doorverwijzingen hebben we er een gevonden en hij is zonder pijn, in onze armen, in slaap gevallen.

Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor de steun en posts, het heeft echt heel veel geholpen in het maken van de beslissing. We zijn er 100% zeker van dat we de juiste beslissing hebben genomen.

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:40

Heel veel sterkte, de beslissing is door zijn ongeval voor jullie genomen. Maar ook zonder dat, het was een goede beslissing die wij als mensen gelukkig voor onze huisdieren kunnen nemen.