Help! Mijn hond word een monster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:41

netjuh6 schreef:
KarmaChansy schreef:
Ik heb 1 eigen teef 1 volle reu en 1 geholpen reu. Daarnaast heb ik 2 teven als oppas hondjes. De oudste is 3 nu jongste 1 jaar. Ook 2 russels thuis knokken zij ook soms. Hier wagen ze het niet omdat mijn teef ze 1 keer heeft gecorrigeerd.

Ik lees dat het al 2 maanden aan de gang is? Je zegt dat de oudste al een stuk oor mist ik denk ook dat apart houden in ieder geval totdat een GT is geweest het komt op mij over dat de jongste dus echt geen respect heeft. Ik bedoel luna is ook een echte dominante trut maar als karma een correctie geeft als oudere hond luisterd ze echt wel.

Apart houden ga ik niet doen. Ze vechten echt alleen als we thuis zijn zodra ik wegga slapen ze beide. Bij elke beweging krijg ik een melding, ze worden dus echt de hele dag in de gaten gehouden.

Wat je zegt mbt respect denk ik dat je gelijk hebt. Een correctie van de oudste doet weinig met haar. Wat zou ik kunnen doen om meer respect voor de oudste te kunnen krijgen.

Ineke, het probleem is dat ze gewoon aanvalt als ze langs loopt of als ik ze beide naar buiten roep om even te spelen. Ze is verder super lief naar andere honden en snapt volgens de dame van Puppycurcus de hondentaal onwijs goed. Bij ons is de oudste de eerste die haar eten krijgt en als eerste een aai. Heb je nog tips om de rangorde beter te maken? hoop dat je snapt wat ik bedoel.

En het ligt niet aan jouw houding t.o.v. de honden? Omdat je het al gaat verwachten, dat je meer spanning hebt en de honden dit merken en daarop reageren?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:43

netjuh6 schreef:
bigone schreef:
Laat die jongste ook gewoon steriliseren, ze is wel laat om loops te worden dus dat kan er ook nog achter zitten.

Dat wil ik ook erg graag alleen de dierenarts weigert omdat ze nog loops moet worden.

Dan ga je naar een andere dierenarts. Uiteindelijk ben jij als baasje degene die beslist wat er met het beest gebeuren moet, niet de dierenarts. :)

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:44

En het ligt niet aan jouw houding t.o.v. de honden? Omdat je het al gaat verwachten, dat je meer spanning hebt en de honden dit merken en daarop reageren?[/quote]

Dit is iets waar ik zeker over heb gedacht. Ik weet alleen niet welke aanleiding ik zou geven. Ik schrik er zelf eigenlijk altijd van als ik ze hoor ruziën.

Ik heb via Pb een gedragsdeskundige in mijn omgeving door gekregen. Ik denk dat ik die van de week maar eens ga bellen.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:45

[/quote]

Dat wil ik ook erg graag alleen de dierenarts weigert omdat ze nog loops moet worden.[/quote]

Dan ga je naar een andere dierenarts. Uiteindelijk ben jij als baasje degene die beslist wat er met het beest gebeuren moet, niet de dierenarts. :)[/quote]

Ze geven aan dat het een gevaar voor de hond is doordat ze elk moment loops kan worden. Ik ga er vanuit dat ze weten waar ze het over hebben ik wil niet dat ze gevaar loopt doordat ik ff eigenwijs ga doen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:47

Lukasje schreef:
Zoe_97 schreef:
Dit is de reden waarom ik als mensen me advies vragen om het nemen van een tweede hond altijd aanraad het andere geslacht te nemen dan ze al hebben. 2 reuen gaat vaak nig goed als er geen teef in de buurt is, maar 2 teven gaan eens in/na de puberteit vaak vechten. Als je geluk hebt gaat het over maar in de meeste gevallen blijft dit zo. Teven vechten en zullen blijven vechten. Reuen zullen vechten en een rangorde bepalen.
Ik ken talloze gevallen van mensen die zelfs na gedragsterapeuten een teef hebben moeten herplaatsen.

Dit advies, een reu bij een teef, geldt dit ook voor een gesteriliseerde teef?

Best wel. Omdat het geen questie van hormonen is. (Wat bij reuen onderling wel vaak is) maar echt een probleem van rangorde. Een teef staat altijd boven een reu in de roedel (een roedelleider is de alfat teef), uitzonderingen daar gelaten. 2 teven zullen altijd de competitie blijven houden voor de hoogste positie, zeker eens ze al gevochten hebben.

netjuh6

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:48

Misschien moet ik het stuk oor eruit een beetje nuanceren.

Dit is gekomen doordat wij ze uit elkaar rukte de jongste had nog een oor vast van de oudste en daardoor is dat gebeurt. Ze heeft niet bewust tot bloedens toe gebeten. Ze is wel enorm fel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:52

Je probeert het enorm weg te praten en het minder erg te laten lijken dan het is. Maar t’s geloof me. Dit is niets dat zomaar over gaat. Ze hebben NOG NIET gevochten als je niet thuis bent. Maar als ze dat wel doen ben je nooit op tijd erbij. In het slechtste geval zie je op je camera hoe de een de ander verscheurt....
Je moet echt de ernst van de situatie inzien. Haal ASAP een goede therapeut erbij. Maar in mijn ervaring eens teven vechten gaan ze door en escaleerd het steeds meer...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:54

Een schokband? Voor heel bokt me kapot scheld.. bij de dogwhisperer heb ik vaker gezien dat het het moment van omslag in gedrag is wat dan door middel van direct reageren (=schok) je het beste corrigeert. Wel moet ik erbij zeggen dat hij dit altijd als laatste optie gebruikte

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:56

netjuh6 schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik denk dat een goede GT inderdaad wel een optie is. Ik heb het idee dat er zomaar eens heel veel signalen gemist kunnen worden van wat er speelt.

Scheiden als je weg gaat zou ik altijd doen. Dat doen wij ook. Beide een eigen bench waaar ze in gaan als we weg zijn maar ook voor de nacht. Zo hebben ze ook altijd een eigen plekje waar ze niemand hoeven te verwachten en wat echt hun veilige eigen plekje is. Die van ons willen de bench ook niet delen. Niet met elkaar en niet met de katten. Niet dat ze dan vechten ofzo maar dan komen ze ons wel halen om het op te lossen.

Camera is leuk als je weg bent, maar ja als er iets fout gaat ben je ook nooit optijd..

Ik ben er dan met max 5 minuten. Dat risico durf ik te lopen. Zou het helpen haar “eigen” plek te geven.

5 min kan echt veel te lang zijn.
Een kennis vond 1 van zijn honden dood, terwijl ze altijd prima samen gingen.

Mijn ouders hebben een reu en een teef, waarbij de reu zo nu en dan de teef pakt.
Dat gebeurt gelukkig nog maar heel zelden.
Maar als dat 5 min duurt dan is dat wel al klaar.
Zij zijn dan ook nooit samen als er niet iemand direct bij kan zijn.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:59

Ik probeer t zeker niet goed te praten. Ik heb alleen het idee dat sommige de situatie erger maken dan deze is. Ik besef mij heel goed dat het mis kan gaan maar dit kan ook mis gaan bij honden die nooit knokken. Om even heel hard te zijn risico van honden houden.

Ik ga morgen contact zoeken met de gedragsdeskundige in mijn omgeving. Wellicht dat ze kan helpen.

Bedankt voor alle adviezen, en een fijne avond!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:02

Je weet dat als ze langs elkaar lopen dat de jongste begint met het gevecht. Zo gaat het toch?

Waarom straf je dan beiden en niet alleen de jongste?
Dan nog vraag ik mij ook af hoe je straft en de hond erop reageerd?

Honden bepalen onderling hoe de rangorde tussen hen is. Hoe meer je je bemoeit met de rangorde-bepaling tussen uw honden, hoe meer onrust je zult krijgen. Straf bijvoorbeeld de ranghogere hond dus nooit, als ze de ander eens hardhandig op zijn plaats wijst. Negeer het hele gebeuren en mopper alleen op de ranglaagste en stuur deze weg. Geef de ranghoogste eventueel een aai wanneer de rust is weergekeerd.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 22:07

Ineke2 schreef:
Je weet dat als ze langs elkaar lopen dat de jongste begint met het gevecht. Zo gaat het toch?

Waarom straf je dan beiden en niet alleen de jongste?
Dan nog vraag ik mij ook af hoe je straft en de hond erop reageerd?

Honden bepalen onderling hoe de rangorde tussen hen is. Hoe meer je je bemoeit met de rangorde-bepaling tussen uw honden, hoe meer onrust je zult krijgen. Straf bijvoorbeeld de ranghogere hond dus nooit, als ze de ander eens hardhandig op zijn plaats wijst. Negeer het hele gebeuren en mopper alleen op de ranglaagste en stuur deze weg. Geef de ranghoogste eventueel een aai wanneer de rust is weergekeerd.

Ik haal ze beide uit het gevecht en geef een boze bulk. De jongste wordt flink in zijn nekvel gegrepen en idd weggestuurd. Bedoel met beide corrigeren dat ik een schreeuw geef en die horen ze beide. De jongste krijgt wel daarna een soort extra corrigering.

Ik ga eens proberen wat je zegt. De jongste op de kop geven en de oudste niet corrigeren. Dankjewel bruikbare tip.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:33

netjuh6 schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik denk dat een goede GT inderdaad wel een optie is. Ik heb het idee dat er zomaar eens heel veel signalen gemist kunnen worden van wat er speelt.

Scheiden als je weg gaat zou ik altijd doen. Dat doen wij ook. Beide een eigen bench waaar ze in gaan als we weg zijn maar ook voor de nacht. Zo hebben ze ook altijd een eigen plekje waar ze niemand hoeven te verwachten en wat echt hun veilige eigen plekje is. Die van ons willen de bench ook niet delen. Niet met elkaar en niet met de katten. Niet dat ze dan vechten ofzo maar dan komen ze ons wel halen om het op te lossen.

Camera is leuk als je weg bent, maar ja als er iets fout gaat ben je ook nooit optijd..

Ik ben er dan met max 5 minuten. Dat risico durf ik te lopen. Zou het helpen haar “eigen” plek te geven.

Of het helpt, geen idee. Maar alle honden die ik tot nu toe gehad heb en gekend heb die een eigen bench hebben of kregen zijn hier echt blij mee. Hier delen ze de manden, maar de bench echt niet en gaan gewoon voor de bench staan als ze naar hun eigen plekje willen. In de avond na de laatste wandeling lopen ze ook automatisch naar hun bench en dat terwijl ze eigenlijk nooit direct na het wandelen de bench in gaan.
Ik vind het voor een hond een waardevolle toevoeging. Het liefst eentje die alleen aan de voorkant open is.

Zag ook de vraag over geholpen teven of reuen voorbij komen, teven die geholpen zijn(of reutjes) zijn niet perse makkelijker qua karakter. Zeker voor teefjes heeft het laten helpen echt heel vaak geen zin en werkt juist tegenovergesteld. Uiteraard lang niet bij iedere hond maar wel echt heel vaak.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:32

Als ze alleen vechten als jij erbij vent en niet als ze alleen zijn, is jouw aanwezigheid op dd een of andere manier de trigger. Ik denk dat teef 2 tegen de loopsheid aanzit.
Alsik het verhaal goed lees denk ik dat de rangorde al verschoven is, dat teef 2 de baas is en dat de spanning komt doordat de verkeerde gecorrigeerd wordt.
Advies om te castreren is wat tricky..... veel teven worden feller na castratie, in dit geval wil je dat niet.
Trouwens, ik heb 5 Jack Russell teven bij elkaar... het kan dus wel....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:49

Lukasje schreef:
Zoe_97 schreef:
Dit is de reden waarom ik als mensen me advies vragen om het nemen van een tweede hond altijd aanraad het andere geslacht te nemen dan ze al hebben. 2 reuen gaat vaak nig goed als er geen teef in de buurt is, maar 2 teven gaan eens in/na de puberteit vaak vechten. Als je geluk hebt gaat het over maar in de meeste gevallen blijft dit zo. Teven vechten en zullen blijven vechten. Reuen zullen vechten en een rangorde bepalen.
Ik ken talloze gevallen van mensen die zelfs na gedragsterapeuten een teef hebben moeten herplaatsen.

Dit advies, een reu bij een teef, geldt dit ook voor een gesteriliseerde teef?

Ik geloof er niet in, want in grote roedels zou je dan alleen maar bloedbaden hebben. Want na twee honden zal er toch een van hetzelfde geslacht moeten binnen komen.

Wel is het zo dat er een duidelijke hiërarchie moet zijn en je als eigenaar zijnde weet waarmee je bezig bent.

Reuen hebben in een roedel sowieso weinig te mekken, een teef is (of teven zijn) de baas.

In ons geval is de teef die als derde binnenkwam de baas, en de teef die als vijfde binnenkwam wilt die positie graag overnemen. Maar daar zal ze nog de nodige jaren geduld voor moeten hebben. Onze oudste hond en eerste reu staat achter de roedel teef, hij heeft niks te vertellen maar hem wordt wél duidelijk gemaakt wat van hem verwacht wordt. Daarachter komt de teef die als laatste erbij kwam daarachter de jongste reu en dan komt de teef die we als tweede hadden. Zij is echter blind aan een oog en om die reden niet in staat om iets te willen. Zij heeft daar verder ook geen problemen mee en staat haar plek binnen drie tellen af.

Laatst kreeg een vriend van ons een hartinfarct en kwamen er vier intacte reuen bij ons in huis erbij. Binnen vijf minuten had onze oudste teef de reuen duidelijk gemaakt "mijn huis, mijn roedel, mijn regels". Zoals gezegd, reuen hebben sowieso niks te merken.

Het is écht zo belangrijk dat je een goede stabiele roedel hebt, waar de hiërarchie duidelijk is.

Ik bemoei me er ook niet mee, de leider corrigeert de teef die haar positie wilt soms fel en hard maar volledig terecht.

Nog nooit heb ik een hond gecorrigeerd of gestraft, dat werkt volledig averechts en begrijpen zij niks van.

Ik zie mijzelf ook niet als een onderdeel van de roedel of als baas, ik treed pas op als het écht noodzakelijk is. Tot nu toe één keer moeten doen toen een aantal ruiters met op hol geslagen paarden snel naderde, dat zou onze roedelleider niet snel genoeg onder controle hebben.

TS, ik zou in jou geval hulp inschakelen van iemand met verstand van gedrag en bereid is te komen observeren. Diegene ziet waarschijnlijk dingen die jij zelf niet ziet en niet in de gaten hebt. Die zal je ook vertellen dat corrigeren niet helpt en zal je handvaten geven hoe je het op de juiste manier kunt oplossen zonder een verstoring van de 'roedel'.

Iets wat ik al vaker heb gezien als mensen met een probleem bij mij terecht kwam. Twee honden is geen roedel en gaat vaker fout, maakt niks uit welke combinatie in geslacht je hebt. Twee honden gaan vaker hard op hard, zeker terriers en zeer zeker Jackies!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:02

Een volledige roedel is dan ook iets anders dan enkel 2 teven hè. Een erg gerenommeerde gedragsterapeut die ik persoonlijk ken heeft ooit tegen le gezegd: als je er een 3e bij neemt neem je er beter ineens 5, dan pas hebben de honden onderling de verhoudingen van een echte roedel.

Ik ben het niet 100% eens met zijn uitspraak, maar er zit wel een kern in.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:10

Ben ik het zeker niet mee eens. We hebben er twee en drie gehad, en zijn toen pas (door toeval) naar vijf gegaan.

Het is, ongeacht de samenstelling, ze er belangrijk dat een roedel zelf kan bepalen wie waar staat.

Toen wij onze derde hond erbij kregen was dit een pup van 6 maanden met ernstige gedragsproblemen in de vorm van agressie. Zelf heb ik daar non-stop aan gewerkt, maar vooral de roedel (dus 2) hun werk laten doen.

Één hond is geen hond, twee honden zijn geen roedel, maar die hebben wel degelijk een plaatsbepaling nodig en die moet duidelijk zijn anders krijg je dat soort fratsen als waar de TS last van heeft.

Als ik die berichten doorlees heb ik het idee dat TS volledig verkeerd gereageerd en handelt. Vandaar ook de tip iemand in de arm te nemen die verstand van zaken heeft maar zeker ook bereid is te komen observeren en handvaten aan te bieden hoe TS ervoor kan zorgen dat dit in goede banen wordt geleid en dit probleem zich in de toekomst niet meer voordoet.

Hoe meer honden hoe makkelijker, dat is een feit, maar die optie heeft TS niet, dus zal ze verder moeten kijken naar andere oplossingen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:15

Ik zou zeker niet gaan castreren nu. Vaak studies laten zien dat een hond dan net feller wordt en gedragsproblemen verergeren.

Omdat de eerste hond de oudste is, betekend ook echt niet dat die de hoogste in rang is. Zou ze gescheiden houden als je weg bent m, ieder een eigen plekje en gaan bedenken wat jij doet waardoor ze vechten als je aanwezig bent.

Hier een tijdje twee vechtende teven gehad. Probleem is nu opgelost doordat de jongste de leiding heeft overgenomen en die krijgt dus als eerste te eten. De volgende teef die erbij komt, gaat temperamentvoller moeten zijn dan de oudste teef en de reu, maar veel minder fel als de teef die nu de leiding heeft. Om dit te voorkomen ben je dus al te laat, je teven liggen qua temperament te dicht bij elkaar. Castreren gaat dit alleen maar versterken als ik jouw berichten goed lees.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:27

Wij hebben 2reuen en 2teven. Deze hebben nr nooit gevochten maar tussen de teven voel je wel al spelend dat de jongste toch probeert al spelend hoe sterk de andere teef is. Soms wil ze al spelend de rang overnemen grommend op elkaar springen. Toch word de jongste steeds gecorrigeerd.
Als het spel of haar gemoed toch niet denderend is mogen ze niet samen naar buiten anders keren roep ik haar terug om het spel te stoppen.

Binnen slapen ze samen knuffel hier knuffel daar.
Maar geen 1van onze honden zitten samen als wij weg dan heeft elke hond zijn rust even zijn 2teven vechten echt om te doden.
Mijn ouders hadden 2teefjes steeds samen nooit ruzie ze gaan 1x weg en voile bij de 1 een oog eruit en het bloed vloeide langs alle kanten.

Als ze elkaar door de dag vaak zien is die enkele uren per dag gescheiden houden niet veel..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 05:36

Misschien een andere kijk en een vreemde vraag maar zit je zelf wel goed in je vel? In sommige situaties is een veranderde concentratie of gemoedstoestand van de baas of bijv een verandering in het gezin de aanleiding. Verder geloof ik er persoonlijk niet zo in om de leider van de twee honden eerder eten te geven dan de ander, de ene te straffen en de ander niet etc om de rangorde te bevestigen. Het is vaak onduidelijk wie dat in welke situatie is en het kan juist voor ellende zorgen. Allebei de honden evenveel aandacht, beiden individueel met je laten werken zodat de focus bij jou ligt en ook evenveel rechten en grenzen.
Misschien zit het probleem hem in jouw leiderschap en veroorzaakt dat onrust?
Het kan in deze situatie geen kwaad om de signalen van spanning vroegtijdig te leren herkennen en in de kiem te smoren dus een gedragstherapeut is wel een goed idee! Sterkte ik hoop dat het goed komt!

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 06:03

JPS schreef:
Misschien een andere kijk en een vreemde vraag maar zit je zelf wel goed in je vel? In sommige situaties is een veranderde concentratie of gemoedstoestand van de baas of bijv een verandering in het gezin de aanleiding. Verder geloof ik er persoonlijk niet zo in om de leider van de twee honden eerder eten te geven dan de ander, de ene te straffen en de ander niet etc om de rangorde te bevestigen. Het is vaak onduidelijk wie dat in welke situatie is en het kan juist voor ellende zorgen. Allebei de honden evenveel aandacht, beiden individueel met je laten werken zodat de focus bij jou ligt en ook evenveel rechten en grenzen.
Misschien zit het probleem hem in jouw leiderschap en veroorzaakt dat onrust?
Het kan in deze situatie geen kwaad om de signalen van spanning vroegtijdig te leren herkennen en in de kiem te smoren dus een gedragstherapeut is wel een goed idee! Sterkte ik hoop dat het goed komt!

Dit is iets wat ik ook ga meenemen. Gisteren had ik niet mijn dag en de honden dan ook niet echt. Ik ga straks eens contact opnemen met de GT hier uit de buurt. Ik ben me er zeker van bewust dat het aan mij kan liggen al is dat dan onbewust.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:59

Alpha theorie en roedeltheorie is volledig achterhaald
Haal je honden gewoon uit elkaar (zeker) tot er een goede gedragstherapeut bij is geweest, en dan ook niet alla leipe leidy maar echt iemand met kennis en kunde van honden.
En ipv het allemaal goed te praten neem je verantwoordelijkheid. Ookal nuanceer je nog alles, je jongste is op dit moment gewoon agressief en het is wachten tot dit een keer goed mis gaat.

Achterhaal de reden (moest deze er zijn) en handel daarnaar. En zolang je geen reden hebt, houd ze gewoon uit elkaar voor de veiligheid van je honden. Dan ben je verantwoordelijk en heb je het beste met je hond voor

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:17

julius_juut schreef:
netjuh6 schreef:

Dat wil ik ook erg graag alleen de dierenarts weigert omdat ze nog loops moet worden.

Dan ga je naar een andere dierenarts. Uiteindelijk ben jij als baasje degene die beslist wat er met het beest gebeuren moet, niet de dierenarts. :)

Leuk bedacht maar zo werkt het niet. Een hond moet 1 a 2 keer loops zijn geweest voor deze operatie kan. Iets met gezondheid voor het dier ;)

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 07:19

[/quote]

Dan ga je naar een andere dierenarts. Uiteindelijk ben jij als baasje degene die beslist wat er met het beest gebeuren moet, niet de dierenarts. :)[/quote]
Leuk bedacht maar zo werkt het niet. Een hond moet 1 a 2 keer loops zijn geweest voor deze operatie kan. Iets met gezondheid voor het dier ;)[/quote]

Klopt dit is wat de dierenarts ook zegt. En ze zeggen dat het gevaarlijk is er vlak voor omdat de Baarnmoeder dan dunner is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:24

GUSTIxBILL schreef:
Alpha theorie en roedeltheorie is volledig achterhaald
Haal je honden gewoon uit elkaar (zeker) tot er een goede gedragstherapeut bij is geweest, en dan ook niet alla leipe leidy maar echt iemand met kennis en kunde van honden.
En ipv het allemaal goed te praten neem je verantwoordelijkheid. Ookal nuanceer je nog alles, je jongste is op dit moment gewoon agressief en het is wachten tot dit een keer goed mis gaat.

Achterhaal de reden (moest deze er zijn) en handel daarnaar. En zolang je geen reden hebt, houd ze gewoon uit elkaar voor de veiligheid van je honden. Dan ben je verantwoordelijk en heb je het beste met je hond voor

Dan ben ik wel benieuwd hoe je onze situatie wilt noemen. 2 mechelaar teven en 2 mechelse reuen.

Zijn moeders vriend of ik thuis, is er niks aan de hand. Spelen en slapen samen etc.

Maar zodra wij weg zijn, dan is er gedonder in de keet. En moeten 1 reu en teef apart zetten. Want anders komen er dikke knokpartijen.