Konijn eet heel selectief

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:24

Haha het klonk bij mij ook bekend. :P

Die van mij doet het nu al 1 jaar goed zonder medicatie (hopelijk blijft dat zo), maar wij hebben hem ook vorig jaar naar binnen gehaald met zijn EC en beslist hem binnen te laten. Hij zag iets te hard af van de temperatuursverschillen.

Zijn hoofdvoer is toch wel echt het siergras, dit krijgt hij nu 3x per dag. Voordeel is ook dat het in de winter ook groeit.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 22:06

Gigixponys schreef:
Zijn hoofdvoer is toch wel echt het siergras, dit krijgt hij nu 3x per dag. Voordeel is ook dat het in de winter ook groeit.

Siergras ga ik eens opzoeken!

Hij heeft net weer opgeloste brokjes in hooithee gekregen, en daarna heeft hij zowaar uit zichzelf wat hooisprietjes gegeten. Het is heel groen hooi met stevige stengels, wat we net van de ene specifieke boer gekregen hebben, maar hij eet.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 23:23

Super!

Ja, wij hebben wel 4 verschillende soorten staan en ook daar heeft hij nog duidelijk zijn voorkeur in. :P

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 08:20

Gigixponys schreef:
Super!

Ja, wij hebben wel 4 verschillende soorten staan en ook daar heeft hij nog duidelijk zijn voorkeur in. :P

Haha zo herkenbaar :')
Wij voorzien mensen in de buurt met konijnen ook allemaal van hooi, omdat hij dan weer een bepaald soort weigert en anders wordt de garage te vol.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:23

Haha gelukkig heb ik nog konijnen, die dat allemaal wel opeten. :P

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:53

Fijn dat hij weer wat zelf wil knabbelen!

Ik volg met name dit sort topics om ook bij te leren wat bij eigenaren/konijnen werkt, alleen maar om meer ideeën te hebben voor als we er weer zo eentje tegen komen. 't is niet alleen maar om Angel of Doom te spelen.

Wat mss trouwens ook nog een handige is om achter de hand te hebben thuis: Emeraid Herbivore Sustain. Dat is eentje die nog niet elke dierenarts heft liggen, is pas sinds vorig jaar echt op de markt of zo. Er zit munt en nog wat kruiden in, waardoor hij echt fantastisch lekker ruikt (ook voor ons :P ). Heeft een hele goede vezelfractie, maar ook een hoge energie-inhoud voor de nijnen die het niet zo lekker doen.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:31

Vergelijkbaar met fibrafirst? Vind dat ook lekker rieken in ieder geval, maar de konijnen lusten het niet. Zelfs niet de alleseters haha..

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 14:34

Hoppit schreef:
Fijn dat hij weer wat zelf wil knabbelen!

Ik volg met name dit sort topics om ook bij te leren wat bij eigenaren/konijnen werkt, alleen maar om meer ideeën te hebben voor als we er weer zo eentje tegen komen. 't is niet alleen maar om Angel of Doom te spelen.

Wat mss trouwens ook nog een handige is om achter de hand te hebben thuis: Emeraid Herbivore Sustain. Dat is eentje die nog niet elke dierenarts heft liggen, is pas sinds vorig jaar echt op de markt of zo. Er zit munt en nog wat kruiden in, waardoor hij echt fantastisch lekker ruikt (ook voor ons :P ). Heeft een hele goede vezelfractie, maar ook een hoge energie-inhoud voor de nijnen die het niet zo lekker doen.

Dat ga ik eens opzoeken! Bij ons ruikt het huis nu helemaal naar science selective, is toch niet heel fantastisch :')

Wat hier met snot wel goed werkt is een neuspompje voor baby's. Dan zuig je een hardnekkig snotje zo uit zijn neus waardoor ademen veel gemakkelijker is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:08

Wat voor mijn gerbils werkt is o.a. Critical Care, dit doe ik niet dwangvoeren maar ik maak het klaar en zet het in een schaaltje voor hun neus, dat is dan in no time opgelikt :)

Babyvoeding al geprobeerd? Dat gebruikte ik altijd voordat ik aan critical care kon komen, dat is ook makkelijk te vinden in lokale winkels voor als je het snel nodig hebt oid. Niet 123 heel gezond, maar wat je zegt, soms moet er iets in..
In mijn geval waren het vaak dan ook zieke, verzwakte dieren en ik heb ook een paar keer tandproblemen met ze gehad. Dan hebben ze honger, willen eten maar kunnen niet, dan moet je wat!

Hier thuis is de haarbal blij met kruidvat eigen merk babyboeding bonen met appel. Dat vind de patient los van elkaar al erg lekker, en vloeibaar gaat het er daarom ook goed in. Mijne krijgt dit momenteel omdat ik iets vloeibaars moet hebben om zijn medicatie (hij heeft ook artrose, krijgt daarvoor carprofen drops) doorheen te kunnen mengen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 16:31

Babyvoeding nog niet geprobeerd, maar is wel een goed idee voor als hij weer stopt met het prutje eten wat hij nu krijgt.
On hem weer fruitsmaken te leren eten willen we wel zelf fruithapje maken met geprakte groenten en fruit.

Op dit moment moeten we hem met twee mensen voeren, want je hebt iemand nodig om hem in bedwang te houden en iemand voor het spuitje. Maar die persoon is niet om hem vast te houden zodat hij wel moet eten, maar zodat hij niet van schoot springt als het spuitje klem zit of leeg is en er niet snel genoeg nieuw eten komt :')

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:35

Voor als het toch een keer alleen moet: bunnywrap, youtube legt uit hoe je dat het handigst doet.
Je kan ook de conus van de spuit afknippen, dan is je gaatje iets groter, vooral handig bij 1ml spuitjes.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 10:37

Hoppit schreef:
Voor als het toch een keer alleen moet: bunnywrap, youtube legt uit hoe je dat het handigst doet.
Je kan ook de conus van de spuit afknippen, dan is je gaatje iets groter, vooral handig bij 1ml spuitjes.

Ik heb nu een hele grote spuit, en opzich is dat wel heel handig, maar gisteren zat er iets klem en zette ik even kracht en toen zat het tegen het plafond :')

We wikkelen hem nu gewoon in een handdoek, maar hij vindt op schoot zitten ook heel gezellig en het eten heel lekker, dus dat scheelt wel.

De weegbree wil hij niet hebben, aardbei juist weer wel heel graag. Maar ik ga de weegbree door zijn smurrie prakken, kijken of hij het dan eet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:13

Critical care is een goede, vinden ze erg lekker meestal.
Daarnaast even heel simpel... als ie graag gras eet.. dan zet je hem toch gewoon op het gras? Feitelijk heeft ie dan al genoeg te eten

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 17:13

Dorine92 schreef:
Critical care is een goede, vinden ze erg lekker meestal.
Daarnaast even heel simpel... als ie graag gras eet.. dan zet je hem toch gewoon op het gras? Feitelijk heeft ie dan al genoeg te eten

Opzich zou dat wel de makkelijkste oplossing zijn natuurlijk :')
Maar hij is langharig en heeft artrose, dus kan alleen op het gras als het droog is, anders wordt zijn vacht helemaal nat en hij dus koud. Dus hij moet ook iets te eten hebben voor de nachten, de vroege ochtend en regendagen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:25

Geef je hem verder nog iets tegen de artrose, mijn gerbil met artrose krijgt carprofen drops (pijnstillers/ontstekingsremmer) daar is hij toen flink van opgeknapt.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 18:39

Hij krijgt fysiotherapie. Toen we daarmee begonnen knapte hij ook meteen enorm op, en hij doet het daar nog steeds goed op.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 23:20

Vandaag ging hij heel goed, lekker alert en actief, at goed, en begon zelfs uit zichzelf hooi te eten.

Toen op schoot voor zijn avondvoerbeurt, maar hij had een opgezette klier. Dus wij eens kijken, en zat het vol met maden. Dus wij de dierenarts onder de douche uit gebeld, en meteen er naartoe. Daar aangekomen kon hij de maden eerst niet eens vinden, want hij zocht grote en deze waren niet groter dan horzeleitjes. Hij was heel erg onder de indruk van de snelheid waarmee we ze gevonden hadden, en vertelde dat dat vrijwel nooit voorkwam. Hij heeft het uitgespoeld en er zalf op gedaan, en toen kon Fluf weer mee naar huis. Thuis weer gespoeld, want er zaten er weer tientallen, en net toen we terugkwamen van stal weer gespoeld en toen zaten er nog maar drie. Het lijkt er echt op dat we geluk gehad hebben en dat we er op tijd bij geweest zijn.

Hij heeft ook meteen antibiotica gehad tegen het niezen, en hij is gewogen. Hij woog nu 1,10 kg terwijl hij 1,17 woog toen we hem van de oppas ophaalden, en daarna heeft hij een aantal dagen amper gegeten en is extreem afgevallen. Ons voerbeleid heeft dus effect. Dit ook met de dierenarts overlegd, en hij was er vol lof over, en vond het een goed idee om dat zo verder te zetten. We zijn er ook nog lang niet natuurlijk, want sinds zijn ziek zijn in februari woog hij 1,3 maar een gezond gewicht voor hem zit bij 1,7 kg.

Het was dus stress vanavond.

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:50

Heeft hij geen last van zijn buik/darmen? Al is dat moeilijk te zien bij een konijn. Ik gaf mijn konijn altijd voer van Beaphar Care. Dit zijn brokjes waar alles in zit wat ze nodig hebben en elk brokje heeft dezelfde samenstelling waardoor ze niet selectief kunnen eten. Maar dan moet hij wel die brokjes eten natuurlijk... Anders heb je er nog niks aan. Wat je ook eens zou kunnen proberen (zou dan wel eerst een kleine verpakking kopen) is Mixerama voer. Allemaal zo natuurlijk mogelijk. Het zijn geen brokjes maar blaadjes, bloemen, zaden etc. Mijn hamster at ook selectief en was wel dol op Mixerama hamstervoer! Ze hebben ook voor konijnen http://mixerama.shopgate.com/category/3139

Niet gezegd dat het werkt, maar misschien het proberen waard?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:53

Lienie_F schreef:
Hij krijgt fysiotherapie. Toen we daarmee begonnen knapte hij ook meteen enorm op, en hij doet het daar nog steeds goed op.

Wat goed zeg, ik ga eens googlen erop misschien dat dat voor de mijne ook fijn is, ik had er nog niet eerder van gehoord!
Heftig verhaal van gisteren met de maden -O- hoe is het nu?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:07

Geen idee of die van jou het wil, maar hier vallen ze echt aan op takken van bramenstruiken of frambozenstruiken.
We hebben het in de tuin staan en ze zoeken het zelf op.

Als ze in de ren zitten, dan knip ik wel eens een metertje "tak" af en ze knagen het in no-time weg.
En ja, ze krijgen hier (meer dan) voldoende en afwisselend voer. Ze zijn overigens ook relatief kieskeurig.

Sterkte net je nijn!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:48

Ik las je stukje over vers gras. Dat hij daar alleen op kan bij goed weer. Ik had vroeger voor mijn binnen konijnen zon lage Tupperware bak met een ijzeren roostertje erin en deed dan zelf gras zaaien. Dan heb je binnen ook altijd vers gras. Als je meerdere bakjes maakt kan hij elke dag vers gras even en blijft hij even goed warm en droog. Bakjes het liefst wel buiten onder afdakje ofzo zetten want dan blijft je grasveldje het mooiste

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 16:38

Telpeva schreef:
Lienie_F schreef:

Wat goed zeg, ik ga eens googlen erop misschien dat dat voor de mijne ook fijn is, ik had er nog niet eerder van gehoord!
Heftig verhaal van gisteren met de maden -O- hoe is het nu?

Hij is madenvrij! Hebben hem vandaag al een aantal keer gecontroleerd, maar niks meer te vinden. We hebben echt zo enorm veel geluk gehad!

Die bramen ga ik uitproberen! Al hoop ik maar dat dat goed gaat met zijn langharige vacht :')

Die tip over de bakjes met gras is ook een goede. Alleen is iedereen hier super allergisch voor gras, dus hoe we dat moeten vormgeven is even puzzelen dan.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:07

Hier ook een konijn met relatief lange vacht. Maar ik geef altijd een metertje "tak" van een bramenstruik ofzo. Het is vrij grof, dus dat zal denk ik wel goed gaan.

Wat fijn dat hij madenvrij is!! *\o/*

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 17:10

Ah kijk, dan zal het hier ook wel goed gaan!

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:15

mijn konijn eet ook geen hooi meer, wel is ze dol op stro misschien kan je dat ook proberen?