Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
troi schreef:Kinderboerderijen met geitjes hebben meestal ook schattige jonkies elke lente, maar toch geen overbevolking of een wei vol stinkende bokjes (behalve 1 voor de dek en die gaat flink wat jaren mee). Hoe denken jullie dat dat komt??
Precies, die doen de bokjes ook naar de slacht. Maar dan wel aan het einde vh seizoen en stiekem om de zachte hartjes van de bezoekers te sparen..
Sabri schreef:http://www.dierenopvangpaul.nl zou je misschien ook nog kunnen proberen. Ik neem aan wel zelf brengen en schenken door hem zelf te kopen.
tamary schreef:Ongecastreerd zullen ze hem in elk geval niet willen, intacte bokken stinken een uur in de wind.
Overschot aan mannetjes en zeker van grotere rassen/diersoorten is altijd lastig plek voor te vinden. Lief dat jij het probeert, maar het is wel netjes dat deze mensen hun verantwoordelijkheid nemen en zelf laten slachten ipv dat er mee gesleept wordt.
Palmera schreef:"Niet mooi genoeg" Als we toch ieder mens gingen afmaken dat niet mooi genoeg is hadden we geen menselijke plaag op deze wereld.
Succes TS, ik snap je frustratie en hoop dat je tot een oplossing kunt komen. Castratie is absoluut noodzaak ivm de zeer onaangename geur. Misschien kun jij die kosten op je nemen voor een onderdak bij bv een kinderboerderij.
miesnaom schreef:Wat is er mis met het bokje kopen, castratie kosten op je nemen en je familielid elke maand geld geven zodat het bokje daar kan blijven?
Denise_Storm schreef:Ik weet zeker dat die gecastreerd heel erg welkom is op Swiffers Hoeve (in Nieuwe Wetering, Zuid-Holland). SH vangt zieke en gewonde dieren, maar ook herplaatsers op. Het is een kleine kinderboerderij én een mobiele dierenboerderij. Dit houdt in dat wij regelmatig (momenteel zover aanvragen dat we gemiddeld 2 keer per week gaan) een aantal dieren inladen en dan een verzorgingshuis (met oa demente ouderen), zorginstellingen (oa mensen met een berekening) en basisscholen bezoeken.
Het opvangen en herplaatsen doen we oa voor aankomende bewoners van het hospice dat een paar 100 meter verderop gaat komen, voor mensen die door langdurige ziekte tijdelijk niet meer voor hun dier kunnen zorgen of om de familie te ontzien op het moment dat iemand overleden is, het asiel geen uitkomst biedt (wat in onze regio vaak gebeurt door teveel asieldieren) of het dier nergens bij familie terecht kan.
Maar hij moet dus wel echt gecastreerd worden (ivm de geitjes die er al lopen), gebracht worden naar Nieuwe Wetering en een donatie voor de verbouwing van de schuur...
beert schreef:Een kinderboerderij is geen opvangplek voor zielige dieren. Veel boerderijen worden overspoeld met aanbod van 'gratis vee'. Ook gratis paarden (van 20 jaar oud waar niet meer op gereden mag worden, maar hij is wel héél lief). Lieve dieren, zeker bokjes, kunnen ze overal wel vandaan halen.
Belangrijk op veel kinderboerderijen is dat het dier ook ziektevrij is bijvoorbeeld (CL cae) of geschikt is voor de fok. Een landgeit heeft niet zozeer als nadeel dat hij groot is, maar wel gehoornd. Zeker bokken van landgeiten krijgen enorme hoorns en je wil gewoon niet dat die in de ogen van kinderen prikken. Dus om die reden zitten kinderboerderijen er lang niet altijd op te wachten, zeker ongecastreerde bokken niet. Die kun je in het fokseizoen nou niet bepaald bij kinderen laten, want die stinken en pissen alles onder..
Dus nee, verwacht niet dat een kinderboerderij op een ongecastreerde bok zit te wachten. Gecastreerd kun je een bok makkelijker herplaatsen. Ook een opvang zou hem dan eerst moeten castreren voor die herplaatst kan worden. Dus dan jaag je die opvang alleen op kosten, omdat jij het dier zo leuk vindt. Ik weet niet of dat dat helemaal eerlijk is?
Suzanne F. schreef:Nog niet van gehoord, zal zo meteen zoeken! Wellicht een idee, wil ze ze ook gecastreerd?Ik denk dat De Bokkenbunker hem ook wel wil. Zij leidt de bokken op voor teambuilding activiteiten, leert ze kunstjes enzo. Lydia heet ze.
minikatje schreef:Probeer eens schaapskuddes, die hebben meestal ook een paar geiten en bokken in de be grazing. Op het moment hebben wij 6 gecastreerde bokken dus het kan wel.
troi schreef:Kinderboerderijen met geitjes hebben meestal ook schattige jonkies elke lente, maar toch geen overbevolking of een wei vol stinkende bokjes (behalve 1 voor de dek en die gaat flink wat jaren mee). Hoe denken jullie dat dat komt??
Precies, die doen de bokjes ook naar de slacht. Maar dan wel aan het einde vh seizoen en stiekem om de zachte hartjes van de bezoekers te sparen..
pillow schreef:Het lot van de meeste bokjes en alle andere mannelijke dieren is nu eenmaal richting slager. Dat is gewoon realiteit. Je kunt dat zielig vinden, maar zo is het. Ik heb ieder jaar lammetjes en daar zitten ook rammen bij. En hoe lief ze ook zijn en hoe jammer ik het ook vind ze gaan wel weg. En wat maakt het voor jou persoonlijk uit? Als hij weg gaat naar een liefhebber of naar de slager. Hij is weg en jij ziet hem niet weer dus dat maakt niks uit.
SweetVanille schreef:Mocht je hem wel houden, vergeet hem niet te registreren dan. anders heb je een probleem mocht ie onverhoopt overlijden, dan kan je hem nergens kwijt. plus het is verplicht.
Sabri schreef:Ja kan ook altijd, kopen en dan ergens bij een boer stallen. Kan nooit veel kosten. Heb je wat meer tijd om wat te zoeken. En te laten enten , castreren enz.
De bok is dus van een familielid? Valt daar dan niet over te praten dat jij hem overkoopt, de bok dus dan van jou is en jij achter zo'n initiatief als bv aan Swiffers hoeve schenkt, gecastreerd en mak gemaakt? Als zij hem graag willen hebben lijkt me dat ideaal, hun blij, jij blij, zij blij.
Als het niets kan, weet je al waar het dier geslacht gaat worden? Misschien via de handelaar naar buitenland op groot naar transport en dan op halal pijnlijke wijze geslacht? In dat geval kan je hem mogelijk nog zelf overkopen en naar een betere slachter brengen.
Sabri schreef:Ja kan ook altijd, kopen en dan ergens bij een boer stallen. Kan nooit veel kosten. Heb je wat meer tijd om wat te zoeken. En te laten enten , castreren enz.
De bok is dus van een familielid? Valt daar dan niet over te praten dat jij hem overkoopt, de bok dus dan van jou is en jij achter zo'n initiatief als bv aan Swiffers hoeve schenkt, gecastreerd en mak gemaakt? Als zij hem graag willen hebben lijkt me dat ideaal, hun blij, jij blij, zij blij.
Als het niets kan, weet je al waar het dier geslacht gaat worden? Misschien via de handelaar naar buitenland op groot naar transport en dan op halal pijnlijke wijze geslacht? In dat geval kan je hem mogelijk nog zelf overkopen en naar een betere slachter brengen.
pillow schreef:Sabri schreef:Ja kan ook altijd, kopen en dan ergens bij een boer stallen. Kan nooit veel kosten. Heb je wat meer tijd om wat te zoeken. En te laten enten , castreren enz.
misschien moet je eerst alles even lezen. Naar een betere slager brengen? Dan zal TS zelf de slachtkosten moeten betalen en hem zelf op moeten eten. Het is wel erg lekker , maar wordt dan een duur stukje vlees. Een slager koopt geen bokken want hij kan het vlees niet kwijt want Nederlanders willen geen bokjes eten.