Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:18

Ts goed dat jij je best doet voor deze bok, hopelijk vind je een mooi huisje voor hem!!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:07

Het lot van de meeste bokjes en alle andere mannelijke dieren is nu eenmaal richting slager. Dat is gewoon realiteit. Je kunt dat zielig vinden, maar zo is het. Ik heb ieder jaar lammetjes en daar zitten ook rammen bij. En hoe lief ze ook zijn en hoe jammer ik het ook vind ze gaan wel weg. En wat maakt het voor jou persoonlijk uit? Als hij weg gaat naar een liefhebber of naar de slager. Hij is weg en jij ziet hem niet weer dus dat maakt niks uit.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:12

troi schreef:
Kinderboerderijen met geitjes hebben meestal ook schattige jonkies elke lente, maar toch geen overbevolking of een wei vol stinkende bokjes (behalve 1 voor de dek en die gaat flink wat jaren mee). Hoe denken jullie dat dat komt??

Precies, die doen de bokjes ook naar de slacht. Maar dan wel aan het einde vh seizoen en stiekem om de zachte hartjes van de bezoekers te sparen..

Een deel van de kinderboerderijen fokt niet, een ander deel fokt voor de slacht en weer een ander deel fokt met rasdieren die ze al verkocht hebben voordat ze geboren zijn. Juist omdat ze makke, ziektevrije dieren hebben. Dus niet te snel generaliseren.

En hoezo stiekem? Je kan het vaak gewoon navragen wat er met de dieren gebeurd. Het is echt niet alsof bezoekers gehecht zijn aan de bokjes. En daarbij zijn het vaak kinderen die het prima snappen :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:44

Bij ons gingen bokken en rammen naar de slacht simpelweg op het moment wanneer ze afgespeend moesten worden omdat ze geslachtsrijp werden. Altijd open over geweest naar cliënten en bezoekers, nog nooit een negatieve reactie gehad. ;)

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 10:52

Sabri schreef:
http://www.dierenopvangpaul.nl zou je misschien ook nog kunnen proberen. Ik neem aan wel zelf brengen en schenken door hem zelf te kopen.

Die zag ik ook inderdaad, al bericht geprobeerd te sturen, maar de site hield ermee op, na op verzenden te hebben gedrukt.

tamary schreef:
Ongecastreerd zullen ze hem in elk geval niet willen, intacte bokken stinken een uur in de wind.

Overschot aan mannetjes en zeker van grotere rassen/diersoorten is altijd lastig plek voor te vinden. Lief dat jij het probeert, maar het is wel netjes dat deze mensen hun verantwoordelijkheid nemen en zelf laten slachten ipv dat er mee gesleept wordt.

Hij wordt meegenomen naar een handelaar, en dan naar de slacht, niet helemaal dus..
Palmera schreef:
"Niet mooi genoeg" Als we toch ieder mens gingen afmaken dat niet mooi genoeg is hadden we geen menselijke plaag op deze wereld. ;)

Succes TS, ik snap je frustratie en hoop dat je tot een oplossing kunt komen. Castratie is absoluut noodzaak ivm de zeer onaangename geur. Misschien kun jij die kosten op je nemen voor een onderdak bij bv een kinderboerderij.

Klopt ik weet t. Ik weet niet precies wat de kosten voor castreren zijn? Enig idee?

miesnaom schreef:
Wat is er mis met het bokje kopen, castratie kosten op je nemen en je familielid elke maand geld geven zodat het bokje daar kan blijven?

Ze heeft al veel beesten, over een tijdje gaan de andere geiten ook weg. Ze wil hem niet meer houden en zij moet hem wel verzorgen etc want dat kan ik niet doen ivm afstand, studie etc.. Dus voor korte termijn oplossing is dat misschien wel mogelijk maar voor langer niet ben ik bang.
Denise_Storm schreef:
Ik weet zeker dat die gecastreerd heel erg welkom is op Swiffers Hoeve (in Nieuwe Wetering, Zuid-Holland). SH vangt zieke en gewonde dieren, maar ook herplaatsers op. Het is een kleine kinderboerderij én een mobiele dierenboerderij. Dit houdt in dat wij regelmatig (momenteel zover aanvragen dat we gemiddeld 2 keer per week gaan) een aantal dieren inladen en dan een verzorgingshuis (met oa demente ouderen), zorginstellingen (oa mensen met een berekening) en basisscholen bezoeken.

Het opvangen en herplaatsen doen we oa voor aankomende bewoners van het hospice dat een paar 100 meter verderop gaat komen, voor mensen die door langdurige ziekte tijdelijk niet meer voor hun dier kunnen zorgen of om de familie te ontzien op het moment dat iemand overleden is, het asiel geen uitkomst biedt (wat in onze regio vaak gebeurt door teveel asieldieren) of het dier nergens bij familie terecht kan.

Maar hij moet dus wel echt gecastreerd worden (ivm de geitjes die er al lopen), gebracht worden naar Nieuwe Wetering en een donatie voor de verbouwing van de schuur...

Dat klinkt heel leuk! Zal even kijken naar castratie hoe en wat. Verdien niet zoveel met mijn bijbaantje dus dat is wel een dingetje..
beert schreef:
Een kinderboerderij is geen opvangplek voor zielige dieren. Veel boerderijen worden overspoeld met aanbod van 'gratis vee'. Ook gratis paarden (van 20 jaar oud waar niet meer op gereden mag worden, maar hij is wel héél lief). Lieve dieren, zeker bokjes, kunnen ze overal wel vandaan halen.

Belangrijk op veel kinderboerderijen is dat het dier ook ziektevrij is bijvoorbeeld (CL cae) of geschikt is voor de fok. Een landgeit heeft niet zozeer als nadeel dat hij groot is, maar wel gehoornd. Zeker bokken van landgeiten krijgen enorme hoorns en je wil gewoon niet dat die in de ogen van kinderen prikken. Dus om die reden zitten kinderboerderijen er lang niet altijd op te wachten, zeker ongecastreerde bokken niet. Die kun je in het fokseizoen nou niet bepaald bij kinderen laten, want die stinken en pissen alles onder..

Dus nee, verwacht niet dat een kinderboerderij op een ongecastreerde bok zit te wachten. Gecastreerd kun je een bok makkelijker herplaatsen. Ook een opvang zou hem dan eerst moeten castreren voor die herplaatst kan worden. Dus dan jaag je die opvang alleen op kosten, omdat jij het dier zo leuk vindt. Ik weet niet of dat dat helemaal eerlijk is?

ik ben het eens met dat stukje over de kinderboerderij, inderdaad ook die hoorns, schrikt af ben ik bang, voor kinderen. In het geval van castratie zou ik die zelf betalen, anders is het niet helemaal eerlijk..
Suzanne F. schreef:
Ik denk dat De Bokkenbunker hem ook wel wil. Zij leidt de bokken op voor teambuilding activiteiten, leert ze kunstjes enzo. Lydia heet ze.
Nog niet van gehoord, zal zo meteen zoeken! Wellicht een idee, wil ze ze ook gecastreerd?
minikatje schreef:
Probeer eens schaapskuddes, die hebben meestal ook een paar geiten en bokken in de be grazing. Op het moment hebben wij 6 gecastreerde bokken dus het kan wel.

Bedankt! Waar kun je die precies vinden, hebben die een site of iets dergelijks?
troi schreef:
Kinderboerderijen met geitjes hebben meestal ook schattige jonkies elke lente, maar toch geen overbevolking of een wei vol stinkende bokjes (behalve 1 voor de dek en die gaat flink wat jaren mee). Hoe denken jullie dat dat komt??

Precies, die doen de bokjes ook naar de slacht. Maar dan wel aan het einde vh seizoen en stiekem om de zachte hartjes van de bezoekers te sparen..

Ik weet het, maar dit gebeurt zo voor mijn neus, heb zijn hele leven meegemaakt bijna. En tis zo'n leuk ding, zoals ik al zei, kan het niet over mijn hart verkrijgen..
pillow schreef:
Het lot van de meeste bokjes en alle andere mannelijke dieren is nu eenmaal richting slager. Dat is gewoon realiteit. Je kunt dat zielig vinden, maar zo is het. Ik heb ieder jaar lammetjes en daar zitten ook rammen bij. En hoe lief ze ook zijn en hoe jammer ik het ook vind ze gaan wel weg. En wat maakt het voor jou persoonlijk uit? Als hij weg gaat naar een liefhebber of naar de slager. Hij is weg en jij ziet hem niet weer dus dat maakt niks uit.

Het gaat mij erom dat ik in preciepe de enige ben die hem nog een leuk nieuw huisje kan geven, ik ben niet zo thuis in deze fokwereld en ben het niet gewend. Ik vind dat als hij niets mankeert, je hem altijd nog een kans moet kunnen geven. En als ik niets probeer voel ik me ook niet goed daarover. Ookal snap ik dat dat bij grotere fokkerijen ook niet aan de orde is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:02

Het is niet leuk nee, moest zelf ook iedere keer slikken. Maar niet iedere bok en ram is relaxed genoeg om gecastreerd te houden (ja, ze bokken en ze rammen :') )
Ik denk maar zo; als ze dan kort leven, dan zo fijn mogelijk.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:05

Je heb soms ook schaaps/geiten weides. Kan je ook nog kijken. Dan krijg je het zelfde als een paard op de wei, ik vind het trouwens wel n droppie.

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 11:51

Het is niet mogelijk dat ik hem betaal zodat ik langer de tijd heb, dan 'zitten we er aan vast, niemand wil hem hebben'.. Dus de tijd begint nu echt te dringen wil ik nog wat vinden..
Tis inderdaad een droppie! <3

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:03

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 12:25

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:29

Misschien niet wat je wil horen, maar waarom is het zielig? Ik snap dat jij het zielig vind maar de geit weet zelf van niks. Een beest weet niet hoe lang ie nog heeft en dat hij geslacht wordt. Ik zie het maar zo dat dit beestje tenminste nog een fijn leven buiten gehad heeft. :)

Hoewel ik er wat anders in sta hoop ik wel voor je dat je wat voor hem vind :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:44

Niet om het een of ander, maar vraag je ook af of een opvang wel echt een betere oplossing is. Er zijn goede opvangen, maar ook opvangen die alles maar opvangen en dieren in provisorische stallen zitten of met teveel dieren op te weinig grond. Allemaal goed bedoeld, maar niet altijd de beste oplossing. Zeker niet voor een geit die nog jaren mee kan.

Nu wordt de markt ook overspoeld met bokken, dus het is een lastig seizoen om dieren aan te bieden. Wellicht is het na castratie een stuk makkelijker om een eigenaar te vinden?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:45

Pb snowdon eens..
Die heeft misschien ideeën

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:48

Mocht je hem wel houden, vergeet hem niet te registreren dan. anders heb je een probleem mocht ie onverhoopt overlijden, dan kan je hem nergens kwijt. plus het is verplicht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:52

Ik hoop dat je een plekje vindt.Zelf woon ik in de stad dus bij mij kan het niet helaas.Misschien dat je hem zelf koopt en dan ergens in pension zet,zoals toch met een paard heel normaal is?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:20

SweetVanille schreef:
Mocht je hem wel houden, vergeet hem niet te registreren dan. anders heb je een probleem mocht ie onverhoopt overlijden, dan kan je hem nergens kwijt. plus het is verplicht.

Dit ook. Op de foto heeft ie geen oormerken, dus is hij wel geregistreerd? Serieuze geitenhouders hebben allemaal een ubn nummer en nemen geen dieren aan zonder oormerk. Als hij wel een oormerk heeft, zet het dan ook in de advertentie erbij. Dat kan zijn kansen vergroten.

Ik zie dat je in je advertenties ook niet hebt staan dat het een landgeit is en welke kleur bijvoorbeeld. Ik zou eerst die advertentie verbeteren, dus ook meer foto's toevoegen van de hele geit. Wellicht een foto van jou met de geit om te laten zien dat hij sociaal is. Heeft hij nog vaccinaties gehad, bijvoorbeeld voor q-koorts? Want zonder die vaccinatie mag een kinderboerderij bijvoorbeeld hem al niet zondermeer overnemen. Alle plekken met een publieksfunctie zullen gevaccineerde dieren willen en ook geregistreerde (oormerk).

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:30

Ja kan ook altijd, kopen en dan ergens bij een boer stallen. Kan nooit veel kosten. Heb je wat meer tijd om wat te zoeken. En te laten enten , castreren enz.
De bok is dus van een familielid? Valt daar dan niet over te praten dat jij hem overkoopt, de bok dus dan van jou is en jij achter zo'n initiatief als bv aan Swiffers hoeve schenkt, gecastreerd en mak gemaakt? Als zij hem graag willen hebben lijkt me dat ideaal, hun blij, jij blij, zij blij.

Als het niets kan, weet je al waar het dier geslacht gaat worden? Misschien via de handelaar naar buitenland op groot naar transport en dan op halal pijnlijke wijze geslacht? In dat geval kan je hem mogelijk nog zelf overkopen en naar een betere slachter brengen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:44

Sabri schreef:
Ja kan ook altijd, kopen en dan ergens bij een boer stallen. Kan nooit veel kosten. Heb je wat meer tijd om wat te zoeken. En te laten enten , castreren enz.
De bok is dus van een familielid? Valt daar dan niet over te praten dat jij hem overkoopt, de bok dus dan van jou is en jij achter zo'n initiatief als bv aan Swiffers hoeve schenkt, gecastreerd en mak gemaakt? Als zij hem graag willen hebben lijkt me dat ideaal, hun blij, jij blij, zij blij.

Als het niets kan, weet je al waar het dier geslacht gaat worden? Misschien via de handelaar naar buitenland op groot naar transport en dan op halal pijnlijke wijze geslacht? In dat geval kan je hem mogelijk nog zelf overkopen en naar een betere slachter brengen.

misschien moet je eerst alles even lezen. Naar een betere slager brengen? Dan zal TS zelf de slachtkosten moeten betalen en hem zelf op moeten eten. Het is wel erg lekker , maar wordt dan een duur stukje vlees. Een slager koopt geen bokken want hij kan het vlees niet kwijt want Nederlanders willen geen bokjes eten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:48

Sabri schreef:

Ja,vanaf 21 augustus is het islamitisch offerfeest. Dus een hele gevaarlijke tijd voor jouw bokje. Koop hem dan toch zelf joh,zoals iemand hier al zei kan die niet veel kosten,50 euro is al te veel.En betaal dan even pensionkosten voor hem tot het directe gevaar geweken is,en zoek intussen door naar een blijvend adres. Helaas dus zit ik midden in de stad,anders mocht je hem hier zolang zetten.Bij mijn paardenpensionhouder heb ik al ooit geinformeerd naar de opvang van een (oude) bok,dat wou hij wel doen maar had toen geen voldoende omheining.want het schijnt dat ze overal uitkomen. Dat wou ik dan wel betalen om aan te leggen,maar intussen was die bok al door iemand anders geadopteerd gelukkig. Dat was toen een geval dat in de Telegraaf stond.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:55

Wees blij dat de eigenaar gewoon zijn verantwoording neemt. Dat bokje heeft er helemaal niets om van hot naar her te worden geleurd onder het mom van zielig. Bokje heeft een goed leven gehad en wordt nu een lekker stuk vlees. Niets mis mee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:51

En daarbij veel boeren/paardenhouders willen geen geiten op het terrein. Dit ivm eventuele ziektes zoals MKZ. Met een geit op je terrein loop je dan risico op extra maatregelen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:03

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat De Bokkenbunker hem ook wel wil. Zij leidt de bokken op voor teambuilding activiteiten, leert ze kunstjes enzo. Lydia heet ze.

Dit adres wilde ik ook aandragen :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:03

Een geit / bok alleen is net zo zielig als een paard alleen, dus ik zou iig op zoek gaan naar een plek met soortgenoten.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:27

pillow schreef:
Sabri schreef:

misschien moet je eerst alles even lezen. Naar een betere slager brengen? Dan zal TS zelf de slachtkosten moeten betalen en hem zelf op moeten eten. Het is wel erg lekker , maar wordt dan een duur stukje vlees. Een slager koopt geen bokken want hij kan het vlees niet kwijt want Nederlanders willen geen bokjes eten.

Ja mijn vriend had ooit ook een lief bokje genaamd Gijsje, de plaatselijke slachter heeft toen voor hem het bokje geslacht voor een goedkoop vriendenprijsje. Het vlees smaakte wel goed. Overigens viel het niet mee en was het best sneu zo'n diertje erheen te brengen.
Ik ben ook bang dat het gruwelbeeld van een bloederige halal-slacht voor dit bokje straks zijn lot is. Doodbloeden zonder verdoven is nou niet bepaald een pijnloze dood.. Dan zou je hem beter idd zelf kunnen laten slachten en uit laten benen en opeten. Sommige slagers willen voor een eigen hobbydier dit nog weleens doen. Uiteraard zou nog leuker zijn als hij elders oud zou mogen worden, maar als dat niet haalbaar is dan zou ik hem iig nog een waardige manier van slachten gunnen. En niet offeren voor een of ander feest waarin deze dieren onnodig lijden

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:37

Je mag hem bij mij brengen, ik woon wel in brabant