Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
mag schreef:Is het het beste om hetzelfde merk kvv te blijven geven of kan ik nu ook een ander merk voeren? Of is dat dan weer een aanslag op de darmen? Het merk wat de fokker gaf is hier in de buurt niet makkelijk te verkrijgen.
Edit: de eerste 2 dagen had hij mooie harde drolletjes. Nu is het wat dunner met soms wat slijm. Maar dat kan verschillende oorzaken hebben denk ik: de verhuizing? De warmte? Ontworming? Wennen aan de brok?
kiwiwitje schreef:Mizora schreef:
Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat brok + vlees niet samen gegeven kunnen worden, wel heel veel praktijkbewijs dat het prima kan. Alleen voor mensen die barf geven met hard bot is het niet ideaal en zou ik inderdaad de botmaaltijd niet combineren met brok. Maar zelfs daar heb ik nooit verhalen uit eerste hand gehoord qua problemen (wel van honden die ziek waren en met de weerstand flink onderuit gegaan waren die, ondanks dat ze gewend waren volledig rauw te eten, bij het eten van flink bot opeens last van verstoppingen kregen. Vandaar dat ik daar wel een veilige marge inbouw, maar dat is eigenlijk een andere situatie).
Farmfood is de fabrikant die is begonnen met roepen dat alleen geperste brokken met vlees gecombineerd mogen worden, en dat is heel slim van ze, want in die tijd waren de meeste brokken nog geëxtrudeerd omdat honden dat vaak beter verteren.
Als je per se geen bewust light brok wilt kiezen, kies dan voor een brok met een hoog eiwitgehalte (±30%) met een laag vetgehalte (10%) en bij voorkeur een hoog vezelgehalte (10+%) waarvan je alsnog weinig hoeft te voeren. Maar eigenlijk vind ik het onverstandig. Een mineralentekort is niet alleen bij mensen een serieus probleem, maar ook bij dieren, zelfs al kunnen zij de klachten een stuk minder duidelijk aangeven. En zolang voeding aangepast is op een % van het lichaamsgewicht, betekent minder voeren dan het % van het lichaamsgewicht ook dat je daarmee tekorten creëert. En het hangt van de voeding af hoe groot deze tekorten dan zijn, want sommige producten hebben meer reserve dan anderen (zeker goedkope brok zit vaak erg aan het randje) maar minder dan 75% van de aanbevolen hoeveelheid voeren geeft vrijwel altijd tekorten en bij kvv zie je sowieso al dat er een hoop producten zijn die hun mineralen niet op orde hebben en zou ik het dus al helemaal niet bij doen.
Honden zijn niet gemaakt voor vlees eten, honden zijn gemaakt voor afvaleters. De oerhond at de resten van de mens en voorkwam daarmee ongedierte (eigenlijk waren zij in het begin zelf het ongedierte). Tot 50 jaar terug aten ze gewoon met de pot mee, en dat betekende zo af en toe een stukje vlees en verder wat ze zelf vingen en aardappelen met groenten en bonen en brood. De spijsvertering van een hond is ook echt meer ingericht op het verteren van koolhydraten dan dat van een wolf.
Even een quote uit een ander topic (Mizora @ [BB] hond moet nog 10 kg afvallen, loopband? )
mag schreef:Hij is nu gewend aan Kivo en Farmfood rund. Ik zou over willen gaan naar Duck of Naturis.
lisem94 schreef:Bedankt voor je reactie kiwiwitje ik ben ervan op de hoogte dat er geen wetenschappelijke bewijs is inderdaad.![]()
De reden dat ik toch voorstel om het per 24 uur te veranderen en niet per maaltijd is omdat TS dat al geprobeerd heeft. Met minder goed resultaat, sommige honden reageren toch wel degelijk gevoelig op het in korte tijd wisselen van vers vlees naar brok. Of liever gezegd het in korte tijd wisselen van voer in zijn algemeen.
TS heeft de pup nog maar kort en heeft dus ook geen uitgebreide ervaring met wat voor deze hond al dan niet werkt en daarbij is het maag/darmkanaal nu al iets van streek dus het lijkt me dan een goede keuze om het opnieuw switchen net even anders te doen dan de eerste keer.
Vandaar
KimD schreef:Ik schrik van de reacties hier, je haalt een puppy in huis, dan moet je je toch wel realiseren dat dit veel werk is?!
5x op een nacht van 22u tot zeg 7u(?) is toch niet veel? Dat is op 9 uur tijd 5 keer plassen en/of poepen. Dat is ongeveer iedere twee uur, voor een pup van 13 weken überhaupt niet gek.
Wij zijn met één van onze pups tot ruim 8 maanden twee keer per nacht moeten opstaan, haar blaas was toen eenmaal nog niet zo sterk. Zij gaf het zelf aan en wij moeten haar dan plassen / poepen. Wij zeiden niks tegen haar, en ze ging daarna zonder morren in de bench.
De ene pup is de andere niet, de ene pup moet nou eenmaal meer dan de andere. Zeker met dit weer, ze drinken meer, moeten dus ook meer plassen.
Zo vreemd is het allemaal niet.
kiwiwitje schreef:lisem94 schreef:Bedankt voor je reactie kiwiwitje ik ben ervan op de hoogte dat er geen wetenschappelijke bewijs is inderdaad.![]()
De reden dat ik toch voorstel om het per 24 uur te veranderen en niet per maaltijd is omdat TS dat al geprobeerd heeft. Met minder goed resultaat, sommige honden reageren toch wel degelijk gevoelig op het in korte tijd wisselen van vers vlees naar brok. Of liever gezegd het in korte tijd wisselen van voer in zijn algemeen.
TS heeft de pup nog maar kort en heeft dus ook geen uitgebreide ervaring met wat voor deze hond al dan niet werkt en daarbij is het maag/darmkanaal nu al iets van streek dus het lijkt me dan een goede keuze om het opnieuw switchen net even anders te doen dan de eerste keer.
Vandaar
Maar dat kan 1001 redenen hebben. Veel poepen heeft daar ook tal van redenen van. Mijn hond kreeg bij de fokker RC brok en dat kregen wij ook mee. Ik ging ieder uur naar buiten en hij poepte ook gewoon bijna ieder uur. Vervolgens heel wat brokken en KVV geprobeerd maar hij bleef vrij veel poepen (zeker als ik hier lees 2x pd) Inmiddels voeren we Kivo en wolf of wilderness en poept hij 2 tot 3 x per dag.
Het kan dus ook aan de brok liggen. De combi hierin hoeft dus helemaal geen probleem te zijn. Je kan nu ook niet zeggen waar het vandaan komt. Want komt het door het wisselen, of is deze brok gewoon niet geschikt?
Kivo troep[b] KimD ? Ik voer het hier gewoon naar volle tevredenheid al bijna 2 jaar dus ben wel benieuwd wat voor problemen er zijn volgens jou. Incl de bewijzen dan. Mag ook per PB[/b].
Azmay schreef:Ik schrik er van dat dat blijkbaar normaal zou moeten zijn, mijn ouders fokken regelmatig nesten en voordat ze het nest verlaten zijn ze allemaal de hele nacht droog. Dat ze een kleine terugval hebben bij de nieuwe baasjes komt voor, maar elke 2 uur zou ik echt zelf helemaal kapot van gaan.
Kivo vind ik vreselijk goor spul, stinkt en is vies vettig maar over de inhoud kan ik weinig zeggen heb enkel eens een rol gekregen.
kiwiwitje schreef:Die ervaring hebben wij hier niet. Het vlees is altijd heel mooi, ruikt goed en nog niks tegen gekomen wat er niet in thuis hoort. Ook geen honden die hormonaal niet kloppen en loopsheid overslaan gelukkig. Hier in de buurt al verschillende verkooppunten gesproken en die roepen allemaal dat kivo het beste verkocht word.
Heb hier een paar kieskeurige miepjes zitten(de katten en honden krijgen het) maar kivo gaat er gelukkig altijd in. In tegenstelling tot wat andere KVV merken (smuldier, naturis, lotgering, dogmeat )
Bedorven vlees, verkleurd vlees en dingen die er niet in thuishoren +zieke honden ken ik dan wel weer van lotgering.
mag schreef:Is het het beste om hetzelfde merk kvv te blijven geven of kan ik nu ook een ander merk voeren? Of is dat dan weer een aanslag op de darmen? Het merk wat de fokker gaf is hier in de buurt niet makkelijk te verkrijgen.
Edit: de eerste 2 dagen had hij mooie harde drolletjes. Nu is het wat dunner met soms wat slijm. Maar dat kan verschillende oorzaken hebben denk ik: de verhuizing? De warmte? Ontworming? Wennen aan de brok?
mag schreef:Hij heeft nu vanmorgen brok op, ga vanmiddag en vanavond weer kvv geven, kijken of dat beter gaat vannacht.
mag schreef:Dat hij in de bench zit wil niet zeggen dat hij alleen zit. ‘S nachts is hij inderdaad alleen, overdag ligt hij naast mij in de bench of gewoon op de vloer. We hebben ook jonge kinderen en in de bench is zijn plekje waar hij rust heeft en de kinderen hem met rust moeten laten. Ik werk vanuit huis dus pup is bijna nooit alleen thuis (tot nu toe alleen om boodschappen te doen).