Kat plotseling verlamd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 21:46

Update; Universiteitskliniek Utrecht zat vol. Ik mocht wel komen maar alleen als ik het spoedtarief zou betalen. De dierenarts had er wel heen gebeld maar aangezien de kat al een goede CT scan had gehad konden ze nog wel een MRI doen maar dan zouden de kosten erg hoog oplopen. En de vraag zou zijn of ze het dan wel zouden kunnen zien, de behandeling zou niet veel anders worden dan ze nu al heeft. Voorlopig heb ik vooral wat oudere artikelen gevonden dat katten van bepaalde brokjes die verlammingsverschijnselen kunnen krijgen. Aangezien ik haar toevallig eens wat anders gevoerd heb zou ook dat misschien nog kunnen zijn. Ik hoop dat ze erover heen komt, ben echt bang haar te verliezen en leef nu in continue angst. Morgen weer terug naar de dierenarts als ze niet verbeterd vannacht.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:30

Mijn kat was ooit aan de achterhand verlamd. Foto's gemaakt en alles gecontroleerd maar ze konden niks vinden. Het enige wat nog aan de hand kon zijn was dat ze een bloedprop had. De kans dat ze dat zou overleven was erg klein. De dierenarts heeft aspirine voor mensen met hartproblemen voorgeschreven. Ik moest het halen bij de apotheek van t ziekenhuis. Mijn kan kon binnen een uur weer lopen na de medicijnen. Volgens de dierenarst heeft ze geluk gehad. Ze is ruim 20 jaar geworden.

Geen idee of dit bij jouw kat aan de hand kan zijn. Beterschap voor de kat en sterkte :(:)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:44

Ik lees er misschien overheen, maar zijn er foto's van de rug gemaakt?
Vreselijk he, om zulke zorgen te hebben over je kattenvriendje.. die onzekerheid is slopend. Sterkte!

magda_90

Re: Kat plotseling verlamd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:53

Dat vraag ik mij ook af, je schrijft alleen over een CT van kop, schouders en voorpoten. Maar waar is de rug, buik en achterhand dan?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:54

Ach wat sneu, arm dier!

Houd je wel in je achterhoofd dat als het inderdaad Guillain Barré is, ook de ademhalingsspieren kunnen uitvallen?

Bij mensen begint GB perifeer (dus bij handen/voeten) en trekt steeds centraler, dus richting borstkas. Daarbij valt er steeds meer uit, met als een van de laatste dus ook de ademhaling waardoor mensen soms weken/maanden aan de beademing liggen...

Héél veel sterkte iig, ik hoop dat je poezenkind snel weer opknapt! :(:)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:18

Onze kat hebben we helaas vorig jaar heel acuut in moeten laten slapen na het ontstaan van een acute rughernia
Hij kon ineens niets meer met zijn achterhand, heel sneu. Er zijn foto's gemaakt van zijn rug waarop het probleem te zien was, de ontstekingsremmers hielpen helaas niet.
Sterkte

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:58

Je verhaal doet mij denken aan E. cuniculi, een parasiet die bij konijnen vergelijkbare klachten geeft en erg vaak voorkomt. Andere diersoorten, waaronder katten, kunnen hier echter ook mee besmet raken. Naar ik begrepen heb is dat zeldzaam, maar gezien de overeenkomsten in het ziektebeeld en jouw opmerking dat je kat normaal gesproken rauw konijn te eten krijgt maakt het misschien toch het navragen waard. Ik hoop dat je kat weer opknapt, sterkte!

Edit: aangezien E. cuniculi ontstekingsreacties veroorzaakt (die vervolgens klachten geven) zou het wel kunnen verklaren waarom er bij het afbouwen van de ontstekingsremmer weer klachten zijn ontstaan. Konijnen kunnen soms jarenlang klachtenvrij zijn en dan toch opeens weer erg ziek worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:40

Ondanks alle zorgen en het vreselijke ziektebeeld probeer toch om haar aan het eten/drinken te houden. Katten kunnen niet zo best tegen vasten dan krijgen ze leververvetting en gaan ze snel achteruit.
Heel veel sterkte en beterschap!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:54

Is ze een beetje de nacht doorgekomen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:10

Wij hebben in december 2017 onze oude hond van 13 in laten slapen nadat ze plots haar achterhand niet meer kon gebruiken. Ze had met spelen een rare beweging gemaakt en kon opeens niet meer lopen. Dus in de auto getild , naar de dierenarts die zei dat er iets tegen der zenuwen drukte in haar rug ( volgens mij is dat een acute hernia). We kregen pijnstillers mee en ontstekingsremmers en dan moest de bult die tegen haar zenuwen drukte, minder worden. Daar kreeg ze 24 uur voor. Ze kon nog wel zelf plassen en poepen, maar niet meer lopen. Het was echt heel sneu en we hebben het 24 uur aangekeken maar het werd niet beter. Zelf snapte ons oudje er niets meer van, dus die hebben we in laten slapen.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:19

Onlangs een verhaal gehoord van een Jack Russell die van 1 op andere moment verlamd was. Bleek een infectie te zijn (ben vergeten of het nou een virus/bacterie of parasiet was). Heeft een paar weken geduurd, maar hondje is er helemaal bovenop gekomen. Was onder behandeling bij SDU.
Is het bloed getest van de kat? Wellicht is daar wel iets in te zien?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:33

Dit lijkt precies op wat mijn konijn had. Verlamd van achteren en met de voorpootjes heel slap.

E. Cuniculi is ook overdraagbaar op katten, honden etc. Zeker omdat het met de ontstekingsremmers beter ging verwacht ik dat dit wel een goede mogelijkheid is. Laat je DA hier zeker even naar kijken. Zeker omdat je konijn gevoerd hebt.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:38

Onze kat is ook van ben ene op het andere moment verlamd geraakt. Volgens de dierenarts een bloedpropje gezien de leeftijd en de staat van haar hart. Er kon helaas niets meer aan gedaan geworden.
Hopelijk kom je erachter wat er aan de hand is en kun je wel nog iets voor haar doen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 13:13

Bedankt voor jullie reacties. Wat een schrijnende verhalen van eigen dieren die zo hulpeloos verlamd waren en het uiteindelijk niet hebben gered. Mijn kat is de nacht goed doorgekomen. Ik heb een bench in de slaapkamer gezet, en heb haar vannacht een keer verschoond. Ze kan niet naar de kattenbak lopen en lag op gegeven moment nat in haar plas, zo sneu want ze is altijd super zindelijk . Dat konijnenvirus ga ik zeker even opzoeken en eventueel bloedtest overleggen met dierenarts. Misschien moet ik haar maar gewoon op alleen brokjes gaan zetten want ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht dat rauw konijn mogelijk ook ziektes kan bevatten. Zeker omdat twee ervaren dierenartsen dit nooit eerder bij een kat gezien hebben is het een raadsel wat ze heeft. Er zijn geen foto's van haar rug gemaakt inderdaad. Wel CT scan van haar kop, aangezien de kat zo'n 1.5 jaar geleden ook plotseling verlamd was vijf dagen lang en daarna ineens weer kon lopen. Ze dachten toen aan een binnenoor ontsteking, haar ogen gingen toen ook van links naar rechts(nystagmus). Kat hield er alleen een wat scheef hoofd aan over maar bleef steeds schudden met de kop en krabben met wondjes in nek aan toe. Ze dachten toen aan virus. Steeds antibiotica geprobeerd maar kwam steeds weer terug. Ook bleef ik haar meloxidyl een ontstekingsremmer geven. Ook had kat soms een mank voorpootje. Daarom toch CT scan paar weken terug gemaakt van kop tot en met schouders, er was goed nieuws, geen tumor te zien, binnenoren ook keurig. Geen reden dus om haar nog medicijnen te geven.
Dus ik was eigenlijk net blij dat het goed ging en ik ging de ontstekingsremmer afbouwen. En maandag zat ik dus met een weer verlamde kat, dit keer zonder ogen die heen en weer gingen..Dierenarts gaf aan dat als ik die CTscan niet had laten maken ze zou adviseren om in te slapen maar juist omdat die goed was, was er nu geen reden voor te denken aan hersentumor. Ze eet nu regelmatig wat brokjes als ik die bij haar bek hou. Drinken gaat wel moeizaam, ik dwing haar soms door regelmatig wat in bekje te spuiten. Vanochtend zie ik gelukkig toch een lichte verbetering. Er lijkt iets meer beweging terug te komen, met nog wel veel ondersteuning probeert ze soms te gaan zitten(wel alleen als ik haar oppak want zelf kan ze nog niets) en dat lukt dan even. Ook maakt ze als ik haar onder haar buik vasthoud weer loopbewegingen met haar poten, alleen mist ze nog de kracht er op te blijven staan. In haar slaap maakt ze soms loopbewegingen met alle vier haar poten. Ook kan ze haar kopje nu ook wat naar links optillen terwijl ze dat gister allen kon naar rechts.
Vanochtend de dierenarts gebeld. Ze was eigenlijk vrij vandaag, is blij dat er iets verbetering is en adviseerde opnieuw een dexometason injectie toe te laten dienen en als ze nog niet gepoept had vanmiddag dan ook een clysma om de ontlasting op gang te brengen. Ze heeft namelijk sinds zondag niet meer gepoept.
Ja, het is verschrikkelijk haar zo te zien, zeker omdat je merkt dat ze iets wil maar het haar niet lukt. Ik probeer maar zo veel mogelijk in de gaten te houden en haar regelmatig in een andere houding te leggen.
Ik hoop dat de verbetering ook al is het nog niet veel verder doorzet. Ik las inderdaad ook dat Guillan Barre mogelijk ook de adem stil kan leggen. Daar ben ik ook steeds bang voor. Ik check regelmatig of ze nog wel leeft.. En zeker niet fijn haar zo hulpeloos te zien, ze kijkt me ook steeds aan, miauwt soms ter begroeting en geeft nog steeds likjes ook al is ze nu zo slecht.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:30

Wat verdrietig zeg. Voor zover ik weet is E. cuniculi in levende dieren niet vast te stellen. Konijnen die de symptomen hebben worden bij een vermoeden al behandeld. Tenzij jouw dierenarts een ander goed idee heeft wat het kan zijn zou ik zelf denk ik vragen de kat te behandelen alsof het E. cuniculi heeft. Het ziektebeeld lijkt er namelijk echt heel sterk op. Evenwichtsproblemen, verlamming, nystagmus en incontinentie zijn allemaal symptomen die optreden bij konijnen met E. cuniculi. Daarbij, cru gezegd misschien, kan het er eigenlijk niet veel slechter op worden. Verlies de moed nog niet, ik heb konijnen die er heel ernstig aan toe waren toch weer beter zien worden, dus áls het dit is kan er toch nog kans op herstel zijn. Zoals al aangegeven is het belangrijk dat je kat blijft eten en drinken. Wat ze eet is denk ik even bijzaak, als ze maar eet. Een rustig donker plekje vindt ze waarschijnlijk wel fijn. En dan nog een waarschuwing, pas op voor vliegen! Ontlasting en urine trekken vliegen aan en als die haar weten te vinden kan het heel snel gedaan zijn. Misschien kun je iets van een klamboe ofzo gebruiken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:05

Waarom overweeg je niet om de rug, buik en achterhand ook te doen? Zou best een hoger gelegen hernia kunnen zijn bijvoorbeeld.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:12

Nou.. je zou toch zeggen dat het met het stoppen met de ontstekingsremmer te maken heeft.

De nystagmus kan je ook zien na een herseninfarct. Dat had ze destijds niet?
Epileptie lijkt me sterk.. maar ja.. wie zal het zeggen?

Mogelijk toch iets dat op haar hersenen/zenuwbanen drukt dat rustig gehouden/onderdrukt werd door de ontstekingsremmer?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 14:17

Bedankt mbt de info over de E. cuniculi. Ik schrik ervan hoeveel overeenkomsten het heeft met dat wat mijn kat vertoond. Al heeft ze geen ooglensverkleuring. Het rauwe konijn wat ik gaf is wel tijdlang ingevroren geweest(barf). Maar ze eet het wel op. Morgen is eigen dierenarts er weer en ga ik het voorleggen. Ze had het eerder al over een bloedtest, mogelijk dat nog laten doen. Kat lijkt verder op te knappen. Kan op voorkant romp wat rechter zitten waardoor ze net zelf uit de drinkbak en etensbak kon eten en drinken. Ipv dat ik het in haar bekje moest duwen.
Oude artikelen op internet schrijven wel over plotselinge verlammingsverschijnselen weer als gevolg van bepaalde brokjes waar weer stofjes in konden zitten waar sommige katten niet tegen konden. Meeste katten kwamen er weer bovenop, op enkele na.
Nee ik geef zeker de hoop nog niet op aangezien dit mogelijk nog een oorzaak heeft of kan herstellen. Zeker omdat er nu toch tekenen van wat functieherstel zijn heb ik weer wat moed. Straks kijken of het klysma wat gaat doen en krijgt ze een nieuwe dexometason injectie bij de assistente. Morgen is eigen dierenarts weer terug. Hernia denk ik niet aan vanwege gestoorde reflexen, als je haar optilt bv tolt ze als het ware naar rechts, en een voorpoot houdt ze gestrekt terwijl de ander dwangmatig buigt. Het is meer iets neurologisch wat ook de basisreflexen beïnvloed en dat zou niet bij hernia zo uiten.
Nystagmus ging d stijds van links naar rechts, als het iets in de hersenen was zou nystagmus van boven naar beneden gaan. Overigens heeft ze de nystagmus nu niet. Het vestibulair idiopatisch syndroom lijkt het nog meest op(dat zou ook dit beeld geven, oorzaak onbekend, en meestal weer spontaan herstellen, en ook kunnen herhalen jaren later). Of Guillan Barre, dat zou mogelijk verklaren waarom ze verslechterd na stoppen van ontstekingsremmer Meloxidyl. Want tot twee keer toe verlamd na stoppen meloxidyl vindt ik ook wel toevallig..
Laatst bijgewerkt door Sabri op 01-08-18 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:20

Fijn dat ze wat opknapt in ieder geval.. hopelijk zet dit goed door!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 14:23

Ja zeker. Het is ook spannend want als het niet opknapt wordt de prognose ook slechter. Hopelijk ook zo dat het doorzet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:13

Wat erg voor jullie. Ik heb een konijn gehad die ook verlamd raakte aan de achterhand.Daarmee naar de dierenarts geweest Niet die van onszelf,het was spoed,op oudejaarsdag. Die meende dat het een tumor of abces was aan de ruggegraat en heeft hem geeuthanaseerd.Dat konijn was ook incontinent geworden,maar dat is logisch bij een verlamming aan de achterhand.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:33

Eerlijk gezegd denk ik dat dat ook een geval van E. cuniculi is geweest anjali. Ondanks dat het bij konijnen heel vaak voorkomt zijn lang niet alle dierenartsen er mee bekend. Jammer, want konijnen kunnen er best vaak van herstellen en andere diagnoses leiden meestal tot euthanasie. Het kan natuurlijk best een tumor of abces geweest zijn, maar op basis van jouw beschrijving en de statistiek is E. cuniculi denk ik een stuk waarschijnlijker.

Fijn dat het met de kat ondertussen beter gaat! Hopelijk zet het herstel nu door.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 22:10

Het herstel zet verder door! De kat kan haar hoofd en voorkant romp beter recht houden en is zelfs twee keer op eigen kracht vanuit haar hol op een fleecedekentje gaan liggen en weer terug. Ze eet en drinkt beter. Vanmiddag bij assistente weer een injectie dexomethason laten zetten. Ze gaf me ook speciale luiers mee zodat ik die er snachts eventueel onder kan leggen. Ook kreeg ik een microclysma mee. En na toediening kwam er al gelijk twee drolletjes uit. Dat konijnvirus doorgegeven aan de dierenartsassistente. Ze ging gelijk zoeken in de gegevens en zag dat inderdaad ook katten dit kunnen krijgen Ze zou dit overleggen met de dierenarts als deze morgen weer terug is. Dan belt de dierenarts mij op over het verdere beleid. Waarschijnlijk haar vrijdag weer meenemen naar onderzoek bij de dierenarts zelf.
Voor de zekerheid geef ik haar nu alleen nog de brokjes en even geen konijn.
Wordt vervolgd!
Ps; anderhalf jaar terug wilde de dierenarts mijn kat ook na drie dagen verlamming inslapen. Ik heb toen een second opinion aangevraagd bij een andere dierenarts. Deze gaf haar gelijk infuus en antibiotica en zag het helemaal niet somber in al opperde hij dat het mogelijk wel een tumor in het kopje kon zijn. Na vijf dagen verlamming zat de kat ineens rechtop in de bench en rende plotseling met openen van de bench eruit. Het is bizar te zien hoe een dier zo hulpeloos is en eigenlijk stervende lijkt en dan zo plots ook weer geneest. Ik hoop echt dat het nu ook weer zo gaat, de eerste tekenen van herstel zijn er en dat maakt de kans groter dat ze mogelijk wel kan herstellen tot weer een katewaardig leven. Ze is zo lief en ligt vaak tegen mij aan en ze is mijn echte maatje want ik woon hier verder alleen. Ik ben gelukkig iets minder in de stress nu omdat de kat nu al zichzelf wat kan verplaatsen en er iets minder hopeloos uitziet. Ben daar wel heel blij mee. Ze spint ook weer als ik haar aai en ligt nu weer even bij mij op bed.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:33

Tot nu toe enkel meegelezen maar hé, dit klinkt positief! Ik duim voor verder herstel van je kat +:)+ .

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:49

Onze eigen kat heeft een keer een bloedprop gehad en raakte daar tijdelijk verlamd door.. gister de kat van mijn oom en die bleek een wervel in zijn rug verkeerd te hebben.. spit in de rug net zoals bij mensen..