kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:36

Nicky1963 schreef:
ellenimar schreef:
nee geen vos, die trekken de koppen er af grrr weet ik helaas uit eigen ervaring... misschien vanzelf doodgegaan en daarna aangevreten?

Maar waardoor dan? Het moet in de ochtend gebeurd zijn, dan zijn vossen en marters en zo toch niet meer op jacht? En het lag helemaal bezaaid met veren, dat zou toch niet hoeven als ze vanzelf dood is gegaan en aangevreten zou zijn?
Eten eksters en bonte spechten aas? Die vogels hebben wij hier in de tuin. Ook is er een buizerdfamilie in de bomenrij om ons land. Maar die vallen toch geen kip aan?

Buizerds durven rustig een mals kippetje te pakken hoor

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:36

Een roofvogel daar hebben wij bij de kippen het meeste last van.

Ja hoor laatst nog een torenvalk van een brahma gejaagd en de buizerds hebben hier al brahmas gedood

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 17:38

criollo_yess schreef:
Ik denk een buizerd oid. Kip was waarschijnlijk te zwaar om mee te nemen, dus heeft ter plekke ervan gegeten. Toen is de roofvogel misschien verstoord en vertrokken. In de vroege ochtend is dan niet zo gek, omdat juist in de vroege morgen de buizerds hongerig zijn van de nacht. Hier laat ik de kippen ook pas wat later op de ochtend vrij, want ben in het verleden aan buizerds juist in de vroege morgen kippen verloren, maar nog nooit later op de dag.

Ja, de kip was geen lichtgewicht. Maar wat ik ook vreemd vind: er was geen bloed. Ik neem toch aan dat, als een buizerd mijn kip opeet, er ergens bloed(vlekken) moet(en) hebben gezeten.

Mijn man opperde heel voorzichtig of onze hond het misschien gedaan kon hebben. Ook omdat mijn man hem gistermiddag met een dode jonge haas in zijn bek in de wei had zien lopen. Maar, onze hond! Dat kan ik niet geloven! Die durft niet eens langs de kippen als zij in de stal zitten!

*Edit: die haas was waarschijnlijk al dood en Lobo wilde hem in de tuin verstoppen.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:41

Buizerds pakken zeer zeker wel kippen. Tenminste het stel wat hier in de buurt woont heeft bij onze naaste buren en ook bij de overburen wel eens kippen gepakt. Ook de sperwer heeft wel eens een kip te pakken genomen bij de buren naast ons.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:04

Toen mijn 3 gesneuveld zijn ook geen druppel bloed te zien. Nergens.
Zelfs bij de buuf met zijn 20 dode brahma's geen spat bloed in het hele hok.

Pluttersput

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:18

Zo aangevreten is wel atypisch. Inderdaad de meeste marterachtigen en de vos pakken de kip, halen de kop er af of slepen hem mee. Maar zullen hem niet zo laten liggen.
Ik zou ook eerder denken een roofvogel..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:22

belle_boef schreef:
Een marter of een wezel. Wezel slacht je kip en drinkt enkel was bloed. De rest laten ze achter.

Ehm.. je weet dat een wezel ongeveer 75 gram weegt en niet groter is dan een beetje muis? Dus geen dieren beschuldigen die hun pootjes wassen in onschuld :). Daarbij is een wezel een marterachtige die net als andere roofdieren ook zijn prooi opeet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:23

Dat verklaard ook waarom er overal veertjes liggen omdat roofvogels die eraf plukken.
We hebben hier al van alles gehad aan vossen, marters ratten etc en dit lijkt het meeste op een roofvogel.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:33

Ik zou ook gaan voor een roofvogel. Die durven bizar grote prooien te pakken en lusten zeker wel een kippetje. Hier wel eens een sperwer (relatief klein roofvogeltje) een grote Brahma haan op zien eten. Hij had de kip niet dood gekregen, maar had al wel een volledige borstspier (de kipfilet) weggegeten. Zelfs daar geen druppel bloed op de grond...
Toen we twee buizerds al vliegend samen aan een kip zagen trekken is het gevogelte hier opgehokt. Een keer een beest weg door roofdieren is ok, maar dat ging wat te hard.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:35

Zou het dan niet kunnen dat de kip wel een natuurlijke dood is gestorven en de hond er daarna mee is gaan spelen?
Dat verklaard dan misschien ook dat er geen bloed lag.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:42

Roofvogel heeft bij onze buren ook kippen te pakken gehad.
Dat weet ik vrijwel zeker, omdat ik zelf een roofvogel boven hun tuin heb zien cirkelen en kort daarna een hoop paniek was bij de kippen. Dit was overigens gewoon overdag.

Later vroeg de buurvrouw of ik misschien iets gezien had, omdat ze 2 dode kippen aangetroffen had.
En katten/honden kunnen daar niet in de tuin komen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:09

Lijkt mij een buizerd of sperwer, iig een roofvogel. Zeker buizerds grijpen kippen, gebeurt hier in de buurt heel veel. Bij mijn buurman grijpen ze zelfs de grote brahmas, en dat zijn echt geen kleine kipjes. Meenemen doen ze niet, de gemiddelde kip is veel te zwaar voor een buizerd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:14

beert schreef:
belle_boef schreef:
Een marter of een wezel. Wezel slacht je kip en drinkt enkel was bloed. De rest laten ze achter.

Ehm.. je weet dat een wezel ongeveer 75 gram weegt en niet groter is dan een beetje muis? Dus geen dieren beschuldigen die hun pootjes wassen in onschuld :). Daarbij is een wezel een marterachtige die net als andere roofdieren ook zijn prooi opeet.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... rstig.html

Geen onterechte beschuldiging. Hoe mkkelijk is het voor zo’n dier om een logge brahma te pakken.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 19:16

justdiesel schreef:
Zou het dan niet kunnen dat de kip wel een natuurlijke dood is gestorven en de hond er daarna mee is gaan spelen?
Dat verklaard dan misschien ook dat er geen bloed lag.

Spelen, onze hond? Nee, dat doet ie niet. Hij is 10 en slecht ter been (poot), die gaat geen moeilijke dingen doen. Heb hem in de twee jaar dat hij bij ons is nog nooit zien spelen. (ex Spaanse asielhond)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:27

Ik durf te wedden dat het een buizerd is geweest. De kippen van de buren sneuvelen helaas ook regelmatig door een buizerd, en dat ziet er exact hetzelfde uit als bij jouw kip.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:49

ja, mijn eerste ingeving buizerd.. heeft mij ook 1 kip gekost ooit... cirkelde al poosje rond toendertijd boven bos.. ik ging 's ochtends kips voeren, niks aan de hand en 3 uur later lag er een op dezelfde manier, heel de borst leeg gehaald... flink gat... echt vreselijk. Vreemd genoeg de andere kippen niet overstuur, niks gehoord, niks... heel vreemd..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:57

belle_boef schreef:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... rstig.html

Geen onterechte beschuldiging. Hoe mkkelijk is het voor zo’n dier om een logge brahma te pakken.

Pakken misschien, maar dan nog krijgt ie het niet voor elkaar een brahma te doden en vervolgens zo toe te takelen. Wezels eten voornamelijk woelmuizen en soms jonge vogels. Dat is niet te vergelijken met een gezonde kip.

Maar wat hier gezegd wordt, een roofvogel klinkt veel geloofwaardiger.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:09

Kraai
Ik heb ook zo een paar keer mijn kippen gevonden
Wij hebben geen marters oid en het was in de ochtend en op de dag gebeurt

Roofvogels nemen de kippen meestal mee
Marters bijten de koppen eraf.

Sneu voor het kipjes.
Hier gebeurde het ook gewoon in de tuin op klaarlichte dag.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 20:16

Mando schreef:
Kraai

Sneu voor het kipjes.

Een kraai die mijn kip vermoordt? Hoe dan, die kip is 10 keer groter! Ik denk niet dat hem dat zou lukken.
Eerder denk ik ook, net als velen in dit topic, aan een roofvogel die haar vermoord heeft en niet mee kon nemen omdat ze te zwaar was.
Een stel buizerds huist hier op het terrein en komen met regelmaat in onze tuin. Dus dat zou nog het aannemelijkst zijn indien buizerds kip lusten.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 30-07-18 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:18

Kan ook zomaar een egel zijn geweest.. Geloof het of niet, ik spreek uit ervaring :D

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 20:19

Liesje89 schreef:
Kan ook zomaar een egel zijn geweest.. Geloof het of niet, ik spreek uit ervaring :D

Een egel die een kip vermoordt? Nee, dat geloof ik niet..... Alhoewel, SuperEgel misschien wel. Al is die niet onlangs gesignaleerd hier :+

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:21

Ja serieus.. wij vroegen ons ook af welk dier onze kippen zo toetakelde, tot mijn vriend een keer een egel van een kip af heeft moeten trekken. Of nouja, de kip meer los moest trekken van de egel := Ze lijken zo schattig :=

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:21

Bij onze stalhouders zijn het ook de roofvogels, meestal buizerds die al 3 x 5 kippen vermoord hebben ....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:27

Mando schreef:
Kraai

Sneu voor het kipjes.

Vertel dat de sperwer die bij ons in de tuin achtereenvolgens een mus, een dikkedakduif, een mus en een merel heeft verorberd. Geen bloed, wel uitgevreten karkas laten liggen.

Heb er zelfs een foto van gemaakt toen hij of zij heerlijk zat te peuzelen vlak naast mijn fiets in de tuin.

Ik ga dus ook voor roofvogel.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:35

Marters zijn echt horror killers. Onze buurman had 6 kippen in een hok met volledig gaas afgezet. Alle 6 hebben ze het niet overleefd.. hij miste er 3 en er lag er 1 aangevreten in het hok, de andere 2 aangevreten half door het gaas getrokken.. het zijn zeker weten marters geweest omdat ze in de buurt veel zitten en er een groep fanatiek beschermt maar wat een drama voor hun 5 jarige dochter die de kipjes in de ochtend zou gaan voeren.. sterkte met het overgebleven kipje..