Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 01:53

Ik heb 2 ruwhaar teckels. Helaas heb ik onlangs onze eerste ruwhaar teckel in moeten laten slapen, hij is 16,5 geworden. 2 Jaar geleden hebben we er een pup bij genomen. En nu hij (inmiddels 2) weer alleen was, heb ik er weer een pup bijgenomen. Ze kunnen mee naar mijn werk maar nu in de vakantie zorgen mijn pubers voor ze op mijn werkdagen.

Onze eerste was superlief, aanhankelijk en een jachtinstinct dat hij goed onder controle had omdat hij erg gehoorzaam was. Hij kon altijd loslopen met ons. Degene van 2 is een ongelooflijk eigenwijs, speels dier dat wat meer op zichzelf is. Veel lastiger opvoeden en als ik hem los laten lopen zonder roedel, ben ik hem kwijt en moet ik geluk hebben als ik hem terug krijg. Heel anders dus.
Beide teckels waren/zijn dwerg ruwhaar.

Onze pup (16 weken) is een standaard ruwhaar. Ongelooflijk geweldig karakter; aanhankelijk, (mensgericht) speels. Gaat ontzettend goed met de andere teckel (allebei reutjes) en enorm genieten om in ons leven te hebben. Vooral voor mijn kinderen (autisme) heel fijn dat hij ook zo graag op schoot klimt en met zijn hele lijf enthousiast groet als je binnenkomt.

Het zijn echt honden die je vanaf het begin heel consequent op moet voeden en waarbij je je bewust moet zijn van hun flinke jachtinstinct. Ze kunnen echt alles in de wind slaan en hun neus achterna gaan.
Daarbij zijn het ook vaak clowns en is het vreselijk lachen met en om ze.

Ik heb zelf ook nog een Beagle, Fauve de Bretagne, Smoushond en de Border Terrier overwogen. Maar ja, toch ruwhaar teckel fan blijkbaar ;-) Ik kan ze alleen maar aanraden :-)

Afbeelding

Afbeelding

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 02:53

Teckels en terriers zijn honden waar veel pit in zit, en die je over het algemeen dus ook 'kort' moet houden. Heel consequent en streng zijn in opvoeding. Pups in het algemeen zijn net kleine kinderen, je moet er constant bij zijn en je hebt er je handen vol aan. Ik weet niet of je dit aankunt aangezien je momenteel arbeidsongeschikt bent?

Daarnaast, pups zijn geweldig, heerlijk, en die puppie adem <3

Maar de ene hond is de andere niet, en qua persoonlijkheid weet je nooit precies hoe het uitpakt. De ene teckel zit meer jachtinstinct in dan de ander. De ene terrier is net wat feller dan de ander- en dit geldt voor ieder ras. Natuurlijk hangt een heel groot deel ook vast aan de opvoeding.

Heb je aleens gedacht een jonkie uit een opvang te halen? Daar weten ze na de puppie fase wat meer over persoonlijkheid ook.

Maar pups zijn dan toch ook weer zooooo heerlijk!

Wat willen jullie er later mee doen?Veel wandelen, weinig... of veel lekker op schoot?

Lhasa apso's zijn ook leuk- weliswaar niet kortharig en hebben daarmee wat meer trim werk nodig, maar lijkt me ook een leuk ras voor jullie. Met wat oefening zou je ze qua knippen redelijk zelf bij kunnen houden.

Overigens, houd er rekening mee dat draadhaar honden eigenlijk geplukt moeten worden- ook goed zelf te doen als je er de handigheid in hebt.

Zoek je echt een hond die alleen met borstelen goed uit de vacht komt, zou je eerder in de kortharige richting zitten.

West highland white terriers en schotse terriers zijn ook érg leuk (ik heb een zwak voor schotjes), maar daar zit weer meer vachtverzorging in.

Kabayo

Re: Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 06:40

Begrijp dat je in een huis woont met 3 verdiepingen? Of woon je op de 3de verdieping? Als dat het eerste betreft kan je hond toch gewoon beneden blijven? Niks is zo slecht als traplopen, voor elke hond/puppy.. en zou het zeker niet doen als het niet nodig is

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:07

Ook wij hebben twee ruwharige teckels <3
Wat zijn het leuke honden !
Ze zijn speels, waaks ( lees: blaffen wel vrij veel ) , ontzettend komisch, mens gericht en makkelijk.
Wij hebben altijd honden gehad, maar wat me van een teckel opvalt is dat ze eigenlijk wel een maatje moeten hebben. Ik vind één teckel een beetje sneu....als je er twee of meerdere hebt is het voor de hond wel veel leuker. Ze spelen echt met elkaar, slapen samen en halen samen leuke streken uit ( vinden ze zelf tenminste :D )

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:22

bigone schreef:
Borderterrier , daar eens in verdiepen. Heerlijke hondjes.

Wilde ik ook typen! Of een jack russel inderdaad
Wel beiden echte terriërs, maar echt leuke honden :)

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:24

Dallista schreef:
Ene (ruwharige) teckel is de andere niet.
Mijn eerste was een schat, maar echt eentje met jachthond instinct (waaks, post/kranten waren niet welkom en werden geperforeerd, graven, traplopen naar boven was niet tegen te houden, en altijd neus achterna, dus loslopen buiten was er niet bij). En jong gestorven aan een dubbele hernia. Bij alle vreemden 1 minuut op haar hoede, maar dan brak het ijs en een allemansvriend.

De tweede is heel oud geworden, maar was ook het compleet tegenovergestelde. Ze zou het niet in haar koppie halen om weg te lopen, spande zich zo weinig mogelijk in, wandelen was niet haar ding en bracht het liefst 24/7 door door aangehaald en geknuffeld te worden... voor haar waren wildvreemden aan de deur haar grootste vrienden. :-)

Kan teckels echt wel aanraden, maar ja, hoe ze precies uitpakken is altijd een gokje.

Jij beschrijft nu qua gedrag precies mijn 2 teckels :D
Alleen is mijn eerste teckel (langarige dwergteckel) gestorven aan ouderdom ,kwam uit het asiel waar ik op dat moment werkte en ruim 13 jaar gehad.

Nu hebben wij een kortharige kaninchen teckel, ook een herplaatser.
De grootste knuffel die er maar is.
Helaas is bij haar vorige week kanker geconstateerd, wij zijn er nog wat ondersteboven van....
Vooral mijn dochter van 7, het is haar hondje en ze kan werkelijk waar alles met dat beestje doen...niks is te gek.
We hopen dat ze nog even bij ons blijft,maar als het zover is zal ze erg gemist worden.

Wij willen nooit iets anders meer dan teckels, het zijn heerlijke honden!
Idd is de ene teckel de andere niet, maar dat heb je met alle honden zo.
De ene golden retriever is de andere niet....
iedere hond is verschillend en heeft een eigen karakter....net als mensen ;)

EDIT; over het traplopen. Onze eerste hond deed het niet. De 2de nu wel en wij hebben gewoon een traphekje geplaatst :)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:29

Ik heb een ruwharige teckel gekend en dat was een vreselijke hond. Veel blaffen, niet luisteren, koppig. Maar kwam ook wel een beetje omdat hij totaal geen opvoeding kreeg.

Mijn moeder heeft een border terriër. Erg leuke hondjes. En overal voor in!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:48

Even ook voor t’s een nuance. Er zinniger enkele mensen die beweren dat kruisingen altijd gezonder zijn want geen erfelijke ziektes. Dit is dus een fabeltje dat al eeuwen de ronden doet. Een rashond van een goede fokker is oo die ziektes getest en weet je precies van je in huis haalt. Ik ben niet tegen kruisen (als is kruisen van rassen voor de Belgische wet zelfs verboden), maar dan wel voor verantwoord kruisen zoals de bokker die Duitse herder met Hollander of Mechelaar (even vergeten welke) kruiste. Zij had wel alle gezondheidstesten gedaan en dan heb je een verantwoord gefokt nest. Echter zijn er zat mensen met hond van ras a die hond van de buurman van ras B erop gooien zn dan is het zogezegd gezonder want het is een kruising. Nou net niet. Het hondje kan net de gezondheidsproblemen die in beide rassen voorkomen bij zich dragen.
Als mensen het over de slechte rashondenfok hebben hebben ze het meestal over de broodfokkers (ja die heb je zelfs met stamboom).

Ik heb een border collie uit het asiel en ik heb er 1 met stamboom. Je merkt toch echt verschil. De border uit het asiel is veel gevoeliger voor allerhande kwaaltjes. Ookal heb ik haar helemaal op de RX gezet. Die goed was. Er zit toch genetische aanleg in.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:54

Teckels zijn een ras apart maar oh zo leuk!
Mijn teckel is momenteel aan het herstellen van een hernia, maar hij is nog precies dezelfde hond met karakter als voorheen.

Afbeelding

Voor het het hele verhaal, kijk mijn onderschrift.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:39

Ik heb zelf ook niks met truttige kleine hondjes maar onze kruising maltheser x shi tzu is zo'n ontzettend stoer, beetje brutaal, grappig, speels, aanhankelijk en tegelijk gemakkelijk hondje dat ik helemaal om ben. Onze andere hond is een kruising sheltie x aussie maar die vraagt veel meer opvoedkundig werk en is wel ERG waaks. Samen zijn ze de max. Wat kan ik lachen om de toeren die ze samen uithalen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:49

Zweedse herders (Västgötaspets) zijn echt heel leuk, maar het blijven werkhonden ondanks dat ze niet heel groot zijn. Daar zou je dan rekening mee moeten houden, ze gaan prima mee in gehoorzaamheid en bv behendigbeid.

Ik vind ze echt heel leuk! Ik weet alleen niet of er veel fokkers in nederland zijn :j

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 11:52

Heel erg bedankt voor de reacties! Had er niet zo veel verwacht!

De linkjes en asiels ga ik sowieso even bekijken. We willen wel echt graag een jonge pup, zodat we alles zelf kunnen aanleren. Wij zijn beiden erg consequent in de opvoeding, dat hebben we met onze kat ook gedaan en dat is een topdier geworden. Krijgen we vaak complimenten over.

We willen graag een kleinere hond die je makkelijk kan oppakken. We wonen inderdaad op drie verdiepingen, dus de hond zou eventueel beneden kunnen blijven, en anders inderdaad naar boven en beneden getild worden.

Wat we met de hond willen doen is inderdaad ook wel goed om even te melden. We zijn zelf niet super actief, we hoeven niet perse te sporten met een hond oid. Hij hoeft verder ook niet zo veel. Lekker knuffelen en mooie wandelingen maken door de buurt en door het bos. Ik zou het ook heel fijn vinden als ik een hond makkelijk mee zou kunnen nemen overal naartoe, zoals bijvoorbeeld naar stal en dergelijke. Thuis lekker spelen en in de tuin chillen. Er komen hier niet veel mensen over de vloer. We willen wel graag dat de hond makkelijk los kan lopen en niet te veel blaft (maar dit is voor een groot deel ook opvoeding toch?).

Over de rastips:

- Border terrier en Cairn terrier zijn wij niet zo'n fan van, we vinden ze niet zo heel aansprekend.
- Schipperke lijkt mij ook wel geinig inderdaad, maar een beetje harig en kan ook een wat tuttig hondje zijn. Mijn vriend wil een beetje een stoere hond.
- Corgi vind ik ook heel erg leuk, alleen mijn vriend vind ze niet zo helaas, maar dit ga ik zeker nog een keer aan hem voorleggen. Deze hondjes vind ik namelijk echt heel grappig.
- Poedel en Schnauzer vinden wij niet echt bij ons passen. Wat te tuttig.
- Boerenfox kunnen we inderdaad ook nog naar kijken, daar weet ik nog niet zo heel veel van af.
- Parson Russell-terriër is inderdaad ook heel erg grappig! Zeker een goede optie.
- Smous ook wel grappig, alleen een lange wachtlijst en daar vinden we ze net niet leuk genoeg voor.
- Spaniel is ook niet echt wat voor ons.
- Basset Griffon ook niet echt, misschien wat te groot al.
- Beagle is ook wel grappig, al zou ik dan eerder voor een kruising gaan denk ik. Zijn Beagles niet erg druk?
- Lhasa Apso, West Highland White Terrier en Schotse Terrier zijn wij niet zo'n fan van. Dat vinden we een beetje te harig en te tuttig voor ons. Daar wil mijn vriend niet mee over straat.
- Jack Russel weet ik niet zo goed, zit in mijn hoofd dat het hele drukke hondjes zijn. Een kruising zou misschien wat kunnen zijn?

Qua kruisingen vinden we ook veel leuk, de kruising van xsensibel vind ik ook echt heel grappig!
Maltezer x Shih Tzu vind ik ook een beetje harig en tuttig.

Mijn tante heeft een Yorkshire Terrier en dat heb ik ook altijd echt een leuk dier gevonden. Maar die ziet er totaal niet uit als een Yorkie. Dus misschien een beetje een uitzondering.

Wat schattig je teckeltje in een bolder kar saskiaojan!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:57

Reactie op je lijstje:
Schipperke zijn totaal niet tuttig maar echte wekkertjes. Het is naast de groenendaeler,Tervuren, lakense en Mechelaar de 5e Belgische herder. Echt hondjes met een eigen karaktertje
Een boerenfox kan je qua karakter redelijk met een Jack ussel vergelijken
Beagles vallen qua drukte goed mee. Hangt ook van de opvoeding af. Ik ken er genoeg die als ze voldoende beweging krijgen leuke rustige huishondjes zijn.
Als je niet voor tuttige hondjes ben kan ik je een horkie echt wel afraden :p zijn echt het voorbeeld voor tuttig hahahah. Voor de chi’s populair werden hadden de oudere dames van hogere afkomst allemaal een yorkie op schoot. Hahhaha.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:04

Poedels en schipperkes zou ik echt niet als tuttig afschrijven. Vind tekkels net echte tuttige hondjes, maar komt vast door het feit dat we hier in de wijk 13 tekkels hebben rondlopen die allemaal blaffen, verlatingsangst hebben en allemaal met bling bling rondlopen.

De poedels zijn hondjes waar je mee moet werken en als je ze niet als een toiletborstel laat trimmen, zijn ze heel stoer.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:59

Wij trimmen onze Maltezer x Shih Tzu elke 6 weken. Die lange haren zien wij ook totaal niet zitten.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 13:00

blue_sky schreef:
Wij trimmen onze Maltezer x Shih Tzu elke 6 weken. Die lange haren zien wij ook totaal niet zitten.

Heb je een foto?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:11

Pluttersput schreef:
Even het ras daar gelaten, maar ik zie dat niemand er nog over begonnen is.
Trappen lopen is echt wel een hele belasting voor een hond, dat moet je te alle tijden zoveel mogelijk proberen te beperken.

Best zou je denk ik dus zoeken naar een klein hondje, want je kan hem het beste de trappen maar gewoon op- en af tillen. Dan wil je geen zware hond hebben om mee te zeulen.

Dan qua ras, ik moest ook meteen aan een border terriër denken bij jullie :j

Maar hou er rekening mee dat trappen lopen echt een fikse belasting is, die je eigenlijk weinig tot niet wilt voor je hond. Egaal hoe ze gebouwd zijn :)

Hier dacht ik ook gelijk aan, probeer de hond zoveel mogelijk te tillen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:17

Als eerste wil ik wel ingaan op wat je zegt over de opvoeding van de kat.
Een kat of een hond opvoeden kun je totaal niet met elkaar vergelijken. Zelf heb ik ook een kat en twee honden, maar de kat was appeltje eitje.
Consequent zijn is altijd goed, maar in de opvoeding zijn ze echt heel verschillend.

Toen ik nog thuis woonde hadden we een teckel, schat van een beest maar ook echt wel een pittig ding zeg maar. Tevens hadden we ook een Shih tzu en een middenslag keeshond en de keeshond was echt een heel fijn beestje, lief in omgang, zat geen kwaad in alleen verloor wel heel veel haar...

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:24

Ik heb 3 yorken en een kruising york×jack Russell.
Verder lopen er hier een rottweiler een pitbull en 2 broers mechelaar× husky en een ruwharige jack.
De kleintjes zijn allemaal fanatiek.
Spelen graag en zijn Waaks maar ook knuffelig.
De grote honden zijn vergeleken met de kleintjes veel minder actief.
Waken prima in voor een aai op zijn tijd maar meer op zich zelf.
Ieder hond zijn eigen ding.
Maar ze moeten wel allemaal genoeg beweging krijgen.
Ik zou traplopen tot een minimum beperken.
Bij mijn weten is dat voor geen enkele hond echt goed.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:34

Wel grappig dat je een teckel overweegt als je graag een hondje in verhouding hebt.. een teckel met die dwergaandoening heeft net korte pootjes en is juist helemaal uit verhouding. :)

We hebben altijd al een dwergpincher gehad, kortharige erg stoere hond, en ook al noemen ze dwergpincher... deze zijn wel in een mooie verhouding. Maar ze hebben soms ook een handleiding nodig want ze vergeten dat ze klein zijn en gedragen hen als grote honden. Je hebt ook de Duitse pincher en die is een maatje groter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:40

Ik vind teckels een van de weinig echt leuke honden (geen honden mens :+ ).
Echter heb ik ook wel de ervaring (vriendin is fokker) dat ze op hun best zijn als ze regelmatig mogen jagen. Als huishond worden ze wel erg snel druk en sloperig. Waaks zijn ze doorgaans in iedergeval ook.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:41

De honden die je aanmerkt, zijn wel de honden die werk-gefokt zijn van vroeger uit, en die over het algemeen veel beweging en uitdaging nodig hebben...

Mijn mening is dat je een hond beter kunt kiezen op karakter, en wat jij die hond te bieden hebt. Beter een wat tuttiger hondje (wat met een ruig kapsel getrimd kan worden) dan een hond die je niet kunt bieden wat je wilt. Dat wil heus niet zeggen dat alle 'pittige' hondjes heel veel moeten lopen en breinwerk willen doen, maar de kans zit er wel in.

Overigens is een kat opvoeden bij lange na niet hetzelfde als een pup, al doe je er natuurlijk evengoed ervaring mee op :)

Welke hond je ook kiest, ik hoop dat jullie er een perfecte match in vinden en jarenlang goed van kunnen genieten!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:03

Als je een hondje zoekt om vooral mee te knuffelen en chillen, kun je denk ik het best kijken naar honden uit de rasgroep gezeldschapshonden. Terriërs etc. zijn toch wat meer werkhonden die vaak echt wel behoefte hebben aan wat meer activiteiten.
Maltezers en havanezers zijn vaak erg leuke en gezellige hondjes, en als je de vacht kort houd zien ze er ook wat minder truttig uit. Netals poedels, die zijn qua karakter zeker niet truttig en met een korte vacht worden ze vaak nieteens herkent als poedel. Of boomers, zitten ook leuke hondjes tussen.

Mijn tip is om vooral echt naar het karakter te kijken en wat minder naar het uiterlijk. Het zal toch je maatje moeten worden, en dat lukt niet alleen met een leuk uiterlijk.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:34

Afbeelding

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:11