welk hondenras?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XwendyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 05:24

heb je al gedacht aan een friese stabij?
volgens mij zijn dat ook prima erf honden en mens gericht.
wij zelf hebben een labrador en een kruising boerenfox / border collie.
die laatste is ook wat kleiner en erg mensgericht / werkwillend/ bescheiden hondje.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:31

Ineke2 schreef:
Heidewachtel of Engelse springer spaniël. Zijn wat kleiner als een labrador, maar wat groter als een boerenfox.

Super leuke honden, zelf een ESS gehad. Maar dat vind ik écht geen erfhonden... een ESS is erg graag onderdeel van het gezin. Buiten slapen - ook met een andere hond - is voor zo'n hond een straf.

Ook bij sommige andere genoemde rassen krijg ik niet direct het idee van een erfhond, maar daar heb ik geen eerstehands ervaring mee, dus dat laat ik even in het midden. Een spaniel als erfhond, in mijn ogen niet de beste plaats ervoor...

Voor erfhonden kom je toch gauw bij bijv een stabij uit in 'dat type uiterlijk', of bij totáál andere rassen, zoals de beauceron bijv.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:44

Ik vrees alleen dat asiel of stichting geen adoptie gaan toestaan als de hond in een kennel gehouden wordt. Voorwaarde is toch bijna altijd dat ze mee in huis moeten mogen leven.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:58

capopjekop schreef:
Kleiner dan een labrador en mensgericht. Dan denk ik meteen aan een pitbull.

Hoeveel pitbulls ken jij? Standaard pitje is niet kleiner als een labrador eerder evengroot of groter (veel mensen halen rassen door elkaar maar een pitje is echt wel groot, ik heb zelf een vrij grote Engelse Bullterriër en die is in veel gevallen iets kleiner dan een standaard pitbull).
Zijn inderdaad wel erg leuke honden al hebben ze veel beweging nodig.

Zoe_97

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:03

en daarbij is een pitbull ieteens een ras. ter wordt vaak voor verschillende rassen o.a. american stafoordshire terrier, amarican bulldog, anglish bull terrier en dan nog alle kruisingen en look-a-likes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:20

primera schreef:
capopjekop schreef:
Kleiner dan een labrador en mensgericht. Dan denk ik meteen aan een pitbull.

Hoeveel pitbulls ken jij? Standaard pitje is niet kleiner als een labrador eerder evengroot of groter (veel mensen halen rassen door elkaar maar een pitje is echt wel groot, ik heb zelf een vrij grote Engelse Bullterriër en die is in veel gevallen iets kleiner dan een standaard pitbull).

Heel wat. We hebben er zelf ook een en in de wijk lopen er veel rond. Echte pitbulls worden niet zo heel groot. Die van ons is 55 cm maar waarschijnlijk een kruising. Zit er nog wel wat anders doorheen en dan worden ze groter idd. De pitbull van kennissen heeft een stamboom en die is maar 45 cm hoog. Denk eerder dat ik alleen maar grote labradors in de wijk heb want die zijn vaak nog wel iets hoger, breder en lomper dan die van ons :')

American pitbull terriër is wel degelijk een ras dat iig in de vs erkent is en is juist van oudsher een geschikte gezinshond.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:37

america geeft zowat elke hond een stamboom ahhaa en we zitten in europa. FCI of geen enkeele andere organisatie heeft de pitbull als ras herkend maar is gewoon een kruising.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:52

capopjekop schreef:
primera schreef:

Heel wat. We hebben er zelf ook een en in de wijk lopen er veel rond. Echte pitbulls worden niet zo heel groot. Die van ons is 55 cm maar waarschijnlijk een kruising. Zit er nog wel wat anders doorheen en dan worden ze groter idd. De pitbull van kennissen heeft een stamboom en die is maar 45 cm hoog. Denk eerder dat ik alleen maar grote labradors in de wijk heb want die zijn vaak nog wel iets hoger, breder en lomper dan die van ons :')

Hier wonen dan zeker alleen de grote ;) wel veel reutjes. Zijn fijne honden verder, bij een juiste eigenaar. (De meeste kan je wel heel sociaal gedrag van verwachten)
Labradors zijn idd heel groot en heel lomp, mijn hond(en) is vaak aangevallen/gebeten door de lompe labradors. (Maar goed daar gaat dit topic totaal niet over)

Ik denk dat als het idee kleiner dan een labrador valt, dat een pitje echt te groot is. Een Engelse Staffordshire Bullterriër zou denk ik dan juist meer richting het idee kwa hoogte komen dan een pitje.

Aan de TS zou ik idd meer kijken voor asieldieren óf plaats eens een bericht met wat je precies zoekt in een herplaats bericht op bv Facebook.
Als je goed toelicht wat je precies zoekt en wat je bied, tref je vaak op kort termijn een leuke passende hond.
Niet alles staat zichtbaar voor herplaatsing omdat veel mensen negatieve reacties kunnen krijgen

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 18:12

Bedankt voor alle suggesties.
Rotweiler is niet mijn ras, veel te groot. En het moet geen specifieke waakhond zijn. Pitbull of andere bullterriers spreken mij ook niet zo aan.
Gisteren heb ik nog wat gegoogled, en een friese stabij lijkt me wel wat of kooiker.
Ik heb al een paar keer een asielhond gehad, maar op dit moment zitten in het asiel hier in de buurt alleen mechelse herders en pitbulls met problemen. Maar wie weet over een paar maanden zit er misschien wel een geschikte hond.
Buitenlandse asielhonden begin ik niet aan, ik vind dat eerst de honden hier een fijn plaatsje moeten krijgen en dat andere landen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar dat is mijn mening.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:18

Deze stichting plaats honden zoals de Friese stabij's https://stichtingzino.com/2018/07/27/guus-zoekt-een-nieuwe-mand/
Staat nu een mooie heidewachtel op die zo te lezen ook goed in buitengebied kan.
Zijn Nederlandse honden die om bepaalde reden een ander huis zoeken.
Verder zal ik regelmatig de website dierenasiels.com bijhouden. De asiels zijn in deze periode overvol en ik weet in mijn regio dat het zo vol zit dat er zelfs veel honden nog op een wachtlijst staan om opgenomen te worden in het asiel omdat het asiel zelf overvol is. Sommige zitten daar nog veel langer dan een jaar en worden daarom zelfs soms eerder ingeslapen, ik snap je beweegreden daarom wel om geen buitenlandse asielhond te willen. Mogelijk zou je het asiel bij jou in de buurt ook nog kunnen benaderen of er mogelijk een soort hond die jij zoekt al op een wachtlijst staat

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:00

Zoe_97 schreef:
ik denk dat echte erfhonden zoals bv een rotweiler of een beauceron echt wel in jullie situatie zouden passen. erfvaste honden die wel wat afschrikken. Waarom wil je man een kleine hond als dit de functie voor de honden is?

No offence naar jou toe hoor.
Maar ik vind het zo frappant dat er tegenwoordig zo vaak een beauceron geadviseerd word.. als je een diep ongelukkige hond wilt hebben moet je een beauceron in een kennel stoppen.
Absoluut zwaar ongeschikt voor de situatie van ts. Daarnaast is een beauceron geen erf hond maar een herders hond die heel veel beweging en werk nodig hebben!
( zie mijn hond in haar element https://youtu.be/9gFqpekYAqk )
Met hun zeer gevoelige karakter is het een ras die niet voor iedereen is weg gelegd.

(Overigens krijg ik het gevoel dat er sowieso niet veel mee gedaan word dus welke hond vind dat nou wel leuk om heel veel in een kennel te vertoeven)

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 22:36

Mooi om je hond aan het werk te zien Essiesilly, maar je hebt gelijk, zo'n hond is niks voor ons. Wij hebben niet de tijd om zo aan het werk te gaan met onze honden.
Ze gaan mee de boomgaard in en we maken regelmatig wandelingen door de polder.
Verder zie ik niet zo veel verschil met een kennel of een huiskamer, ze hebben bij ons wel een kennel van 6x5 meter met verschillende ligplekken en hokken. ze komen er meerdere keren per dag uit en ook als we langs de kennel lopen krijgen ze altijd even aandacht.
Ik heb gereageerd op een hond op de site van stichting zino. Ik was het eigenlijk nu nog niet van plan, maar we denken dat het toch beter voor onze boerenfox is als hij wat sneller gezelschap krijgt. Ik ben benieuwd naar de reactie van de stichting.