Baby vogel gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 23:58

Bedankt voor je reactie Sabri

Is het normaal zo erg of heeft dit met het weer te maken?

Weet je hoe lang ik het beste wacht om te checken of de ouders komen? Birdie was aan het rondlopen sinds de middag op de parkeerplaats en we hebben geen ouder gezien. Dus dat was 4-5uur.

Hoe lang zoeken de ouders nog naar hun jong? En hoe pak ik dit het beste aan? Beestje in in een door of los? Ik weet niet of ik het nog kan vangen in mijn eentje als de ouders niet komen opdagen.

@ Hoppit - wij zitten midden in een industrie terrein dus geen bosjes of veilige vrije ruimte.

Binnen welke radius moet ik de vogel terug zetten zodat zijn ouders hem kan vinden. Mogelijk vind ik een betere plek verder op.

Amber_anne

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 00:13

Goed dat je de meeuw wilt helpen, pas je wel echt op met het hanteren ze kunnen lelijke wonden veroorzaken.

Als je het veilig wilt doen kun je ook een pen voor ze houden en dan happen ze daarin

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 00:17

Zullen dus ook wel op het dak gebroed hebben. Wij zitten op universiteitsterrein, dus net wat meer groen. Wij hebben de eerste 2 dagen in dee gaten gehouden, daarna verplaatst. Als ie nog fel wegrent en als je m pakt een goede poging doet om je te bijten komt ie wel goed. Je kan aan zn borstbeen voelen of ie mager is, maar de felheid waarmee ze naar je hand pikken is een goede indicatie hoor. Doet nauwelijks pijn tenzij je heel kleinzerig bent.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 00:19

Ik zal dan voor de zekerheid eerst even morgenvroeg contact opnemen en bellen naar bv vogelasiel de Wulp(zie hun website voor hun telefoonnummer). Zij krijgen veel meeuwen binnen en weten je waarschijnlijk te vertellen of en zo ja, hoe je hem dan het beste terug kan zetten of dat het toch beter is hem naar het vogelasiel te brengen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 00:27

Mijn kleine chaggie laatst *D kropje lekker vol en hierna onder een struik geparkeerd. Lastig foto maken in je eentje :') ze hebben prachtige felle oogjes <3
Afbeelding

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 00:55

jaa ze is heel chaggie en fel beestje hahahaha <3

Bedank - ik ga hen bellen morgen

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 01:24

Heel goed, zij zijn daar superervaren bij de Wulp en zetten ze ook weer vaak terug uit in het wild, een beter advies dan hun kunnen geven kan ik je niet geven. Hou ons op de hoogte mbt de vogel, ben benieuwd!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:21

Wij brengen alle vogels naar de vogelopvang.

Hier zitten ze ook in de binnenstad...erg leuk als mensen daar voor bellen. :\

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:46

Hoppit schreef:
Zullen dus ook wel op het dak gebroed hebben. Wij zitten op universiteitsterrein, dus net wat meer groen. Wij hebben de eerste 2 dagen in dee gaten gehouden, daarna verplaatst. Als ie nog fel wegrent en als je m pakt een goede poging doet om je te bijten komt ie wel goed. Je kan aan zn borstbeen voelen of ie mager is, maar de felheid waarmee ze naar je hand pikken is een goede indicatie hoor. Doet nauwelijks pijn tenzij je heel kleinzerig bent.

Misschien dat als ze heel jong zijn het geen pijn doet maar heb bij een zo goed als volwassenen toch wel een kijkje wond gezien. Mevrouw moest naar de dokter om het te laten nakijken en er iets aan te doen.

Liep met de dierenambulance mee en deze man raade dit aan voor meeuwen. Zelf pakte die ze ook alleen met katten handschoenen

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:11

Ik pak dagelijks allerlei papegaaien en reptielen ;) Ben wel wat gewend
:') Maar zo'n kleintje als dit is als een broedende duif, puur om je weg te jagen. Een pup hangt ook continu in je vingers, is toch ook geen drama. Met een volwassen mag je prima wat voorzichtig zijn als je t nooit doet, maar die hebben dan ook al jaren ervaring in vanalles uit elkaar te slopen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 11:37

Even een update

Met Birdie is alles goed. Ze is heel alert, eet en drinkt goed. Ze is dol op de katten brokjes.

Vogelopvang De Wulp vond terug zetten toch een minder goed idee; haar ouders zijn wss niet meer op zoek en een industrieterrein is geen plek voor een jonge vogel.

Dus voorgesteld om haar in mijn tuin te houden tot ze kan vliegen. Vond ze een prima oplossing! Dit zou maar een week moeten duren.

Ik laat het tuinhuisje open zodat ze kan schuilen. Nu zit ze nog binnen wegens extreeme hitte, maar morgen zijn het weer normale temperaturen.

Het hanterend gaat goed, moet zeggen dat ik gewoon met bloten handen haar optil. Ze probeerd ook niet meer te bijten. :)

Bedankt voor de adviezen allemaal!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:39

Let je wel op de buurkatten.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:43

Super gedaan TS.
Ik volgde vondeling en het leek me ook geen goed idee om hem daar terug te zetten.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 11:52

Idd - er is 1 buurtkat die soms wel eens op het muurtje zit. Snachts zou ik ze dus wel binnen in de schuur houden.

Bedankt pluisbeer :)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:12

FatCat schreef:
Even een update

Met Birdie is alles goed. Ze is heel alert, eet en drinkt goed. Ze is dol op de katten brokjes.

Vogelopvang De Wulp vond terug zetten toch een minder goed idee; haar ouders zijn wss niet meer op zoek en een industrieterrein is geen plek voor een jonge vogel.

Dus voorgesteld om haar in mijn tuin te houden tot ze kan vliegen. Vond ze een prima oplossing! Dit zou maar een week moeten duren.

Ik laat het tuinhuisje open zodat ze kan schuilen. Nu zit ze nog binnen wegens extreeme hitte, maar morgen zijn het weer normale temperaturen.

Het hanterend gaat goed, moet zeggen dat ik gewoon met bloten handen haar optil. Ze probeerd ook niet meer te bijten. :)

Bedankt voor de adviezen allemaal!

Hey super! Ik wist wel dat de Wulp je een goed advies zou geven, ze zijn daar zo ervaren en de oplossing nu klinkt ook super. Goed hoor, fijn dat Birdy bij jou mag leren vliegen! Ps, ik weet niet hoe groot je tuin is maar meeuwen hebben altijd wel een aanloop nodig voor ze daadwerkelijk omhoog komen. Zo worden we ook nog wel vaak gebeld om meeuwen die vast zitten in een te kleine tuin. Hopelijk kan hij wel een aanloopje nemen tegen de tijd hij uitvliegt en anders kun je hem over een weekje altijd nog op een grotere open plek zetten.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 13:28

Bedankt voor de tip. Tuin is 9 meter op 5. Volgens mij gaat dat wel lukken. Maar idd - ik was net even bij mijn paard en bedacht me dat dit een mooie plek zou zijn om haar vrij te laten. Open weide met bos eromheen. Dus als ik merk dat ze wil vliegen maar een duwtje in de rug nodig heeft breng ik haar daar naartoe.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:39

Eens met Cowgirl, maar thuis in de tuin lijkt voor nu een goede oplossing.
Dit is trouwens een Kleine Mantelmeeuw. Die zijn als juveniel net wat donkerder dan de Zilvermeeuw.
Ik heb 6 jaar vrijwilligerswerk gedaan in De Wulp, wij gaven toen voornamelijk Sprotjes (= vis) en geweekte puppybrokken.

Bij ons broeden ze op het platte dak, en de oudervogels gaan overdag vaak ver weg op zoek naar eten.

Ons jong van dit jaar zat gisteren ook voor het eerst op straat, levensgevaarlijk, maar ik heb hem laten zitten, hij liep zo de stoep op in het voorbijrijden.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 12:34

update:

Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:44

haha wat leuk, hij/zij wilt dalijk niet meer weg :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:51

Omg kijk dat zitten dan :')
Geniale foto!!! Diertje ziet er tevreden uit :))

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 13:04

hahah ja ze heeft zich voor een half uur uitgeleefd in het zwembadje. Echt super mooi om zien.

Ze probeerd ook al te vliegen maar ik denk nog net te jong.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:11

Ach super dit om te zien zeg! Die vermaakt zich zo te zien prima *\o/*

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:02

Rivendell schreef:
AlwaysH schreef:

Is toch echt duidelijk een meeuw. Deze gaf ik bij het VOCZ (heb vrijwilligerswerk gedaan en veel meeuwen gevoerd) altijd gesneden, rauwe vis (ben de naam van die vis vergeten, is een bekende vissoort... Ik weet niet of meeuwen ook eventueel eendenvoer lussen trouwens. Dat is nog een optie anders.... dat moet geweekt worden.
Maar ik zou gewoon even kijken voor vis en deze in grote van cm bij cm voeren.

Ik gaf ze spiering

Die bedoelde ik inderdaad!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:23

Lief dat je de vogel geholpen hebt.Als die het nu bij jou naar de zin heeft kun je hem toch wel zolang houden denk ik. Ik woon in het zuidoosten van het land,heel ver van de zee,en hier zitten ook veel meeuwen. Die eten ook brood en friet.Alles wat ze vinden. Ga maar eens bij vuilstortplaatsen kijken, daar stikt het van de meeuwen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:40

_O- _O- _O- _O-

Kijk die nou zitten :')

Je zou wat spiering erbij kunnen gooien..kijken wat hij doet.