Kat adopteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 11:43

Vandaag dag 2 van het kennismakings proces. Het blijkt dat de grijze erg bang is.
Ze zondert zich veel af op het kamertje en sluipt echt door de woonkamer heen. Op het kamertje is ze echt lekker haarzelf.

We hebben ze vanochtend door de glazen deur laten kijken, muis was erg geïnteresseerd en kwam direct naar de deur, en de grijze rende bijna direct naar boven weer.

Wat denken jullie dat handig is? De grijze vindt het geurtje van muis niet vervelend, maar lijkt bang voor muis zelf. En dat terwijl Muis ook geen held is.

Vannacht is de deur van grijze haar kamertje open geweest en kon ze een beetje rondscharrelen. Ze is ook al bij mij op bed geweest, en bij mijn moeder.

Anoniem

Re: Kat adopteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:04

Lekker laten zitten. Laat ze eerst op hun eigen plek op hun manier onderzoeken zodat ze daar vertrouwd mee worden. Niets forceren. Soms kruipen ze zo ineens uit hun schulp.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:19

Gewoon afwachten en zien dat ze zeker een plekje heeft waar ze zich kan afzonderen als ze dat wil. Op die manier gaat ze jullie huis als een veilige plaats beschouwen. Veel geduld hebben, ze zal vast wel uit haar schulp kruipen. Het kan ook helpen om ze eens om te wisselen. Zodat muis grijze haar geur eens kan ontdekken, en andersom.
Ze zal het gewoon spannend vinden, muis is in haar domein dus zij zal zelfverzekerd zijn maar nieuwsgierig. Grijze is ergens anders met een poes die ze ook niet kent.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 09:17

Dankjulliewel voor het meedenken. Inmiddels hebben ze elkaar per ongeluk ontmoet. Onze eigen kat had het eerst niet door.

Ze hebben wel lopen blazen en grommen, tik verkocht. Maar geen echt gevecht gelukkig.

Grijze heeft verder de hele tijd onder de bank gezeten. Eerst gestresst en toen op haar gemakkie. Muis moet nog niet te dichtbij komen, dan gaat ze weer grommen.

Inmiddels zijn ze weer apart en gaan ze weer een keertje samen als moeders en ik er allebei zijn.

Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:19

Hoe gaat het inmiddels?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 22:24

Niet veel beter..

Muis durft niet naar boven, grijze niet naar beneden, als ze elkaar zien, gaat grijze blazen en klaar om aan te vallen indien nodig. Deuren blijven open, ook snachts, maar er gebeurt in feite niks want ze ontlopen elkaar..

Ik weet het even echt niet meer.

Grijze blijft ook veel onder het bed liggen en dat is ook haar plekje.

Ik wil grijze niet weer kwijt.. moet er niet aandenken. Weet dat het egoïstisch is, maar man wat valt me dit zwaar..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:28

Ik denk dat je wat te snel wil, even terug gekeken je hebt haar nog maar vier dagen.
Wij hebben de laatste keer geïntroduceerd middels een bench. Mega grote bench voor honden, daar nieuwe kat in, zodat andere katten rustig konden kennis maken en hij vertrouwen kon krijgen in het nieuwe huis. Na een week is hij voor het eerst pas los geweest, centraal in de kamer stond de bench en dat was dan ook zijn eerste veilige vertrek, waardoor die ook niet meteen weggekropen was en als er wat was hij weer terug ging zijn bench in waar hij nog wel centraal stond. Het heeft een aantal weken geduurd, maar nu zijn het de allerdikste maatjes. Ik denk dat je te snel wil. Wat je omschrijft klinkt ook niet echt heel slecht, maar het kan wel aantal weken duren voordat ze echt relaxt zijn, na vier dagen verwacht ik persoonlijk nog niks :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:47

Toen wij ooit twee katten aan elkaar lieten wennen zetten wij ze beide in de woonkamer, deur dicht en succes. Was ff blazen, rennen en gillen maar dat was snel over. Maak je dr ook niet een te groot ding van? Als alles open staat zien ze elkaar snel genoeg en ze lossen t wel op onderling. Op deze manier ben je misschien heel lang bezig... maar moet bekennen....misschien is gewoon het ze zelf uit laten zoeken niet altijd de beste manier hoor...

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 08:59

Alle deuren staan nu denk ik 3 dagen open, maar ze ontwijken elkaar meestal.

Als muis te dichtbij komt valt grijze aan.

We laten ze het nu ook uitzoeken, ik hoop alleen dat ze elkaar niet afmaken..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:43

Veel katten zijn tamelijk solitaire dieren,dat is het probleem.Ik vind het wel heel goed van je dat je het zwervertje een tehuis wilt geven.Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:50

Heb je een feliway adapter hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:55

Geduld, 2 maanden he ;)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 13:58

Grijze voelt zich wel meer thuis! Ze heeft net een stuk pizza uit mijn handen gepakt :')
Afbeelding

Het is trouwens net een elfje met dat oorfluf <3

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 22:35

Hier helaas nog geen goed nieuws..

Grijze is en blijft nog steeds aggressief (bang?) naar muis. En muis blijft bang voor grijze.

Grijze valt muis ook echt aan en zodra ze in het zicht is gromt ze en gilt ze.

Moeders heeft er geen vertrouwen meer in en wil haar tot woensdag geven. En daar ben ik het niet mee eens, maar haar wil is wet helaas.

Feliway wil ze niet proberen en ze moeten het zelf maar uitzoeken..

Ik schrijf dit met een pijnlijk hart en hoor ze beneden weer grommen..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:51

Joh, jullie willen veel te snel en veel te veel.
Zoek eens wat informatie op over koppelen en neem dat samen met je moeder door. Zou niet tof zijn voor de poes om het geen eerlijke kans te geven.

Jullie hebben haar nu een week? Dat is niets. Geeft het, zoals joolien ook al zei, een maand of 2 de tijd.
Niet zo druk om maken en niet teveel aandacht aan schenken. Ze zoeken hun eigen weg wel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:16

Vind dat jullie ook veel te snel veel te veel willen. Katten zijn solidaire dieren en moeten zich nu aanpassen aan het leven in een huis. Daarbij komt dat de grijze een buitenkant was en zich nu aan binnenshuis leven moet gaan aanpassen.
Ik krijg van dat geforceerd gedoe en de “dreiging” dat ze dan maar terug moet eerlijk gezegd de kriebels. Lees je eens wat beter in over de koppeling van katten.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 23:20

Jongens ik wil haar alle tijd van de wereld geven. Maar mijn moeder vind het zielig voor muis. Die durft t huis bijna niet meer in.

Als het aan mij lag gaven we haar 3 jaar de tijd, dus dit is voor mij ook niet leuk.

Ik zit al te janken omdat mijn moeder zo is zoals ze is..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:27

Het probleem zit hem in de mentaliteit. En de methode. De tip met de banch of bijvoorbeeld een grote kamerkennel is een supergoede. Dan is er meer contact dan achter een deur. Nieuwe kat erin en oude los. Minstens een week deze opstelling. Daarna kan je verder kijken.
Eens ze los zijn. Altijd het aantal katten +1 over voederplekjes en kattenbakken. Dus 2 katten is 3 waterbakken, 3 voerbakjes en 3 kattenbakken. Ook minstens 2 krabpalen dat ze elk hun eigen plek hebben.

Een kat die ergens onderin kruip is ook niet zcht natuurlijk gedrag. Creer genoeg hoge plekjes dat ze vanop hoogte en afstand elkaar kunnen bestuderen eens ze los zijn. Bv een stoel langs een kast kan al helpen dat ze erop kunnen maar ideaal zou zijn dat kebab die zwevende planken rond de kamer hebt. Dat geeft veel gelegenheid tot in de hoogte gaan. Een kat die hoog kan is veel zelfzekerder en veel meer op het gemak.

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:45

Zoiets heeft naar mijn ervaring toch wat meer tijd nodig, mijn oudere ex-kater vond mijn vriend zijn jonge poes stront irritant toen wij gingen samen wonen. De eerste twee dagen hebben we ze gescheiden gehouden en ze aan elkaars geur laten wennen, daarna de deuren wel open gezet want mini appartement, meneer moest toen niet veel van poes weten, maar poes vond hem wel interessant. Op af en toe wat geblaas en een tik gingen ze lekker hun eigen gangetje, als je genoeg plekjes voor ze hebt, meerdere kattenbakken, krabpalen, voerbakjes, dan scheelt dat al een heel eind. Een aantal maanden later waren ze dikke vriendjes.

Nu gaat het met jonkies vaak iets makkelijker, maar het is vaak gewoon een kwestie van geduld. En ze hoeven natuurlijk niet per se besties te worden hè, zolang ze elkaar over een poosje tolereren en beide meer relaxed zijn is dat ook prima!

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:53

Zoe_97 schreef:
Het probleem zit hem in de mentaliteit. En de methode. De tip met de banch of bijvoorbeeld een grote kamerkennel is een supergoede. Dan is er meer contact dan achter een deur. Nieuwe kat erin en oude los. Minstens een week deze opstelling. Daarna kan je verder kijken.
Eens ze los zijn. Altijd het aantal katten +1 over voederplekjes en kattenbakken. Dus 2 katten is 3 waterbakken, 3 voerbakjes en 3 kattenbakken. Ook minstens 2 krabpalen dat ze elk hun eigen plek hebben.

Een kat die ergens onderin kruip is ook niet zcht natuurlijk gedrag. Creer genoeg hoge plekjes dat ze vanop hoogte en afstand elkaar kunnen bestuderen eens ze los zijn. Bv een stoel langs een kast kan al helpen dat ze erop kunnen maar ideaal zou zijn dat kebab die zwevende planken rond de kamer hebt. Dat geeft veel gelegenheid tot in de hoogte gaan. Een kat die hoog kan is veel zelfzekerder en veel meer op het gemak.

Dit !
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 00:20

Dat probeer ik idd uit te leggen aan haar, maar ze staat er echt op.

Maar ik ben er niet zo makkelijk in. Grijze betekent heel erg veel voor me en ben enorm gehecht aan haar. Misschien nog wel meer dan onze oude kat.
Dus ik ga ook echt alles op alles zetten om haar de tijd te geven die ik haar zo erg gun.

Ze ligt nu heel lief naast me op bed en praat ook zo lief. Mevrouw heeft echt haar eigen karakteftje, en ik heb k ontdekt dat ze heel blij wordt van propjes.

Ik heb haar nog nooit zien spelen, maar dat vond ze zo leuk.
Ze hebben allebei hun eigen drink en eet bakjes en plekjes, eigen kattenbak, en allebei veel kroeltijd.

Maar ik vind het zo naar dat ik nu het gevoel krijg dat ik t niet goed kan doen, ik wil juist het beste voor ze. Maar ik ben helaas niet de enige in huis..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 01:04

Naar voor je :(:)
Waarom wil je moeder niet luisteren ? :(
Als ze googelt ziet ze in no time dat het niet zo makkelijk gaat.... hier na 3 weken ook nog niet hoor maar t begint elkaar nu te tolereren gelukkig.
Dit word alleen echt nog een heel proces.
Gelukkig ben ik de baas in eigen huis ~~}>
Maar ik vind het ook echt heel Naar voor je :(:)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 07:37

Als ik dat toch eens wist..

Ze is gewoon gigantisch koppig.. ik heb echt alles geprobeerd, filmpjes laten zien van het koppelen, websites laten lezen.. maar dat kost allemaal teveel tijd.

Ik heb ook wel weer gedacht om haar buiten te laten leven zoals ze eerst deed, we hebben haar eergisteren in de tuin gehad, maar kwam eigenlijk binnen 5 minuten weer binnen huppelen.

Vond ik wel erg bijzonder..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:30

En als je haar de reacties in dit topic laat lezen? Zou dat misschien helpen

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 08:34

Wil ze helaas niet..

"Zoveel mensen die allemaal verschillende meningen hebben"

Ik zei dus; mam ze zeggen allemaal hetzelfde. We moeten haar meer tijd gunnen, ze gaat niet weg punt!

En toen kregen we ruzie hier om..
Afbeelding

Maar dat koppie kan je toch niet weerstaan..