Hondenfoto's gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:03

Afbeelding

Golden retriever in actie

Lugea

Re: Hondenfoto's gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 13:09

Ik typ straks even via mijn laptop wat ik wil gaan onderzoeken, via de telefoon werkt dat wat minder makkelijk. :)

Bedankt weer voor de foto's.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:58

Onze inmiddels overleden golden.
En onze kruising golden x labrador, de zwarte dame.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:05

Afbeelding
Een kaal geschoren Shih tzu/Malthezer.
ik heb ook nog een before en after foto.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:49

Afbeelding
Afbeelding

Rechte rug lang en korthaar duitse herders. Niet echt rastypisch de korthaar maar wel. Zoals de duitser vroeger was hahs

Raadplaatje

Afbeelding

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:52

Afbeelding
Staat niet in je lijstje..maar als ik ergens kan spammen met mijn hond zal ik dat zeker nie laten hahaaha..meet Coco, de shar pei

Ingeborgske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:14

Dan plaats ik mijn allerliefste Sharpei er ook maar bij. Naam : Froemel van het Okidokihof

Afbeelding

Afbeelding

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mini labradoodle Tommie, caramel kleur , 2 jaar .

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 21:56

Bedankt allemaal! Wat is Tommie een leuke Labradoodle! <3

Ik heb door het lekkere weer nog niet achter m'n laptop gezeten, dus daarom even in het kort: Ik ga een kleinschalig onderzoekje doen onder kinderen om te kijken of hun voorkeur uitgaat naar kleine, middenmaat of grote honden en of kleur of de soort vacht daarbij nog uitmaakt.
Uiteindelijk wil ik een pup gaan aanschaffen die mij in de toekomst gaat assisteren bij kindercoaching. Het is dus puur voor mezelf om een beetje te peilen wat het beste ligt bij kinderen. De rassen die in de enquête voorkomen zijn zeer beperkt, maar daardoor kan ik beter onderzoeken of de voorkeur uitgaat naar bijvoorbeeld een grote, zwarte Koningspoedel of een kleine Maltezer. :) Als er heel veel rassen in voorkomen is de kans dat andere factoren mee gaan spelen wat groter. Als ik een mini Labradoodle tegenover een grote Labradoodle zet, is de kans groter dat ze hun keuze baseren op de voorkeur in grootte dan wanneer er een totaal verschillende grote hond tegenover staat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:59

Mijn ervaring is dat zwarte honden wat bedreigender gevonden worden, ook als ze hond zo getrimt is dat de ogen niet zichtbaar zijn is het soms een probleem.
Koningspoedel
Afbeelding

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 22:25

Interessant, ben benieuwd of dat uit mijn onderzoekje ook gaat komen. Het klinkt wel erg aannelijk. :j

Door jouw (puppy)foto's staat de Koningspoedel ook op de lijst om me in te gaan verdiepen. :D

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:56

Mijn Maltezer is deze week nog naar de trimmer geweest. Vind je het leuk om betere foto’s te krijgen van hem? Dan maak ik die morgen even :D

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 22:59

Ah, graag! Ik ben nog bezig de enquête in elksar te zetten, dus kan ik hem er met z'n getrimde coupe in zetten. :D Misschien zorgt dat ervoor dat meer kinderen voor een kleine hond kiezen... <<)

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:04

Afbeelding

Hier een border collie van 10 maanden. Deze kan erg goed met kinderen. En kan je werkelijk bijna alles leren. Wel een ras waar je kennis van moet hebben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:02

Afbeelding
Getrimde Shih Tzu. :D

Afbeelding
Zelfde hond, maar dan vlak voor een trimbeurt.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 08:36

Aah, bedankt! Wat grappig om te zien dat een Shih Tzu best wat groter is dan mijn kruising Shih Tzu x Yorkshire Terriër.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:13

Golden retriever in (show)stand
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puppy

Afbeelding

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:51

BlijNijn schreef:
Aah, bedankt! Wat grappig om te zien dat een Shih Tzu best wat groter is dan mijn kruising Shih Tzu x Yorkshire Terriër.

Die van mij weegt net geen 6kg, op zich niet groot maar hij zal gerust groter zijn dan een kruising met York idd. :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:19

BlijNijn schreef:
Bedankt allemaal! Wat is Tommie een leuke Labradoodle! <3

Ik heb door het lekkere weer nog niet achter m'n laptop gezeten, dus daarom even in het kort: Ik ga een kleinschalig onderzoekje doen onder kinderen om te kijken of hun voorkeur uitgaat naar kleine, middenmaat of grote honden en of kleur of de soort vacht daarbij nog uitmaakt.
Uiteindelijk wil ik een pup gaan aanschaffen die mij in de toekomst gaat assisteren bij kindercoaching. Het is dus puur voor mezelf om een beetje te peilen wat het beste ligt bij kinderen. De rassen die in de enquête voorkomen zijn zeer beperkt, maar daardoor kan ik beter onderzoeken of de voorkeur uitgaat naar bijvoorbeeld een grote, zwarte Koningspoedel of een kleine Maltezer. :) Als er heel veel rassen in voorkomen is de kans dat andere factoren mee gaan spelen wat groter. Als ik een mini Labradoodle tegenover een grote Labradoodle zet, is de kans groter dat ze hun keuze baseren op de voorkeur in grootte dan wanneer er een totaal verschillende grote hond tegenover staat.

Mijn ervaring met kinderen is dat het uiterlijk van de hond ondergeschikt is aan het karakter. Ik heb met mijn akita's redelijk wat kinderen geholpen met oa hondenangst. Wat mij opgevallen is de laatste jaren, dat voor (de meeste) kinderen het uiterlijk van de hond niet belangrijk is, maar een rustig en evenwichtig karakter wel. Stille honden (dus geen blaffers of piepers) en honden die pas op uitnodiging van het kind bij ze komt is veel belangrijker (bij kinderen met angst en onzekere kinderen zeker, dit geeft ze het idee dat zij de situatie onder controle hebben)
Kinderen reageerde niet anders op mijn donkere brindle akita dan op de rode akita of op de bruine cocker spaniel. Dit waren/zijn allemaal evenwichtige, rustige en "stille" honden.
Geen wetenschappelijke onderbouwing, maar alleen mijn persoonlijke ervaringen ;)

Daarnaast wil ik zeggen dat het super tof is dat je een hond gaat inzetten bij het coachen van kinderen! Veel kinderen zullen daar ontzettend mee geholpen worden.
Ik ben benieuwd wat er uit je proef komt en voor welk ras je uiteindelijk kiest.

Heel veel succes!

Edit: ik merk ook geen voorkeur voor grootte of kleur van de hond bij vriendjes/vriendinnetjes van mij kinderen. Wel voor vachtstructuur, het één knuffeld fijner dan het ander :D

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:31

Hij kijkt niet zo vrolijk, hij sliep nog. Dus beetje slaperig :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:56

[quote="BlijNijn"]Bedankt allemaal! Wat is Tommie een leuke Labradoodle! <3

Bedankt :)
Hij is inderdaad heel leuk en dan te bedenken dat hij via herplaatsing bij ons os gekomen

Hij heeft overigens een enorme aantrekkingskracht op kinderen.
Van kleuters tot oude mensen , iedereen wil hem aaien.
Formaat is ook niet bedreigend hij weegt maar 9 kilo.

Afbeelding
Hier met mijn zoon

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:13

Uitzicht doet inderdaad wel iets, maar zegt lang niet alles.
Mijn tip: lijst eens op voor de doelgroep waar je mee wil werken (kinderen is heel ruim: ga je je richten op een bepaalde leeftijdscategorie? Met welke problematieken ga je werken?...) op welke competenties, affiniteiten en noden ze over het algemeen hebben (ieder kind is verschillend uiteraard!). Denk ook eens na over wat jouw competenties, affiniteiten en noden zijn. En ga tenslotte na wat de competenties, affiniteiten en noden zouden zijn van een hond die je wil inzetten (bijvoorbeeld voor de competenties: mensgericht, actief - rustig, sensitief, zelfstandig,...). Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan welke methodieken je wil gaan inzetten en wat de hond moet kunnen hiervoor. Bijvoorbeeld: sommige coaches vinden het belangrijk dat de hond bijvoorbeeld op school kan; dat ga je niet zo snel doen met bijvoorbeeld een labrador of golden retriever, andere coaches of therapeuten vinden het dan weer niet nodig dat de hond opgetild wordt, op schoot kan enz....
Ga op basis van deze dingen op zoek naar een hond(enras) dat aansluit bij de competenties, affiniteiten en noden die je verwacht voor een hond die wordt ingezet in de kindercoaching die je gaat bieden, bij jouw competenties, affiniteiten en noden (een goede band tussen jou en de hond is evenzeer heel belangrijk!) en bij de competenties, affiniteiten en noden van je doelgroep.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:17

Ik heb niet de rassen uit je OP maar ik ken wel veel borders die gebruikt worden voor therapie. Door hun fluffie vacht en hun vriendelijke uitstraling ook aantrekpleisters voor kinderen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 18:18

Ik ga mijn keuze uiteraard niet (alleen) baseren op deze simpel in elkaar gezette enquête, maar de uitkomst van dit onderzoekje is meer iets om in mijn achterhoofd te houden. :) Het is vooral ook omdat ik gewoon benieuwd ben of kinderen ergens een voorkeur aan geven, misschien komt er wel helemaal niets duidelijks uit.

De komende tijd ga ik langs bij en in gesprek met ervaren coaches met dieren om te zien waar ik op moet letten. Daarna komt er nog een tijd dat ik me zal gaan richten op de fokkers. Het hele proces gaat echt nog wel maandenlang duren, dit is gewoon even leuk iets tussendoor. :) Het is dus niet zo dat er aan de hand van dit onderzoekje een hond wordt aangeschaft, dat vergt wel wat meer onderzoek.

Bedankt voor alle input in ieder geval, ik ga het op mijn lijst schrijven en er zeker naar kijken / me in verdiepen.

Ook bedankt voor alle foto's weer. Helaas kunnen niet alle foto's terugkomem in de enquête, maar het is heel fijn dat zoveel mensen bereid zijn foto's aan te leveren. :D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:17

BlijNijn schreef:
Ik ga mijn keuze uiteraard niet (alleen) baseren op deze simpel in elkaar gezette enquête, maar de uitkomst van dit onderzoekje is meer iets om in mijn achterhoofd te houden. :) Het is vooral ook omdat ik gewoon benieuwd ben of kinderen ergens een voorkeur aan geven, misschien komt er wel helemaal niets duidelijks uit.

Ik vraag me af hoe valide de resultaten gaan zijn. Je kan volgens mij te weinig factoren stabiel houden om te kunnen zeggen dat de voorkeur van het kind uitgaat naar bv een lichtkleurige kleine hond...
Groottes vergelijken is hierbij al heel moeilijk aangezien de honden vanop verschillende afstand, met verschillende vergrotingen enz zijn getrokken. Kleuren kan je dan wel weer vergelijken tot op zekere hoogte, maar hierbij speelt ook belichting wel een rol. De getoonde non-verbale communicatie is evenmin op alle foto's dezelfde en zou ook een rol kunnen spelen bij het beoordelen van de voorkeur. De achtergrond verschilt overal,...
Herkenning kan ook een rol spelen overigens: misschien heeft kind x wel al ooit een golden retriever gehad en verkiest daardoor een golden.

Nog een bedenking ter zijde: rassen zoals labradors en golden retrievers zijn over het algemeen wel erg in trek, maar zeker ook mede daardoor zijn ze niet meer zo gezond. Erfelijke aandoeningen zoals HD, ED enz komen regelmatig voor. Het voorkomen daarvan kan je niet uitsluiten door de stamboom deftig te screenen. Voor organisaties die veel met deze rassen werken (denk aan hulphondenorganisaties), wordt dit steeds meer een groot probleem. En, ook bij de inzet van dieren in de hulpverlening wil je niet werken met een hond die door bv HD pijn heeft. Het kan uiteraard altijd voorkomen hé, maar toch iets om ook in je achterhoofd te houden, lijkt me.

Mag ik vragen waar je je opleiding mbt de inzet van dieren in de hulpverlening gevolgd hebt? Kunnen zij advies geven mbt het selecteren van 'de juiste hond'? Heb je daar ook les gehad over het selecteren van het juiste dier?