Oppashond met diabetes eet brokken niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:54

Klaas15 schreef:
Als zijn bloedsuikers 30, 22, of 15 zijn is het logisch dat hij niet eet. Hij voelt zich beroert door te hoge suikers.
Dan zal hij zeer waarschijnlijk meer water drinken.
Met een bloedwaarde van 22 kan je rustig spuiten hoor, ook al eet hij niet. Wel daarna regelmatig controleren als je ziet dat hij snel daalt dan wat eten geven.
Maar als hij boven de 15 zit, is echt veel te hoog, dan is hij lichtelijk aan het verzuren. en zal hij ook wat moe zijn. Ik snap niet dat de da die suiker waardes oke vindt, want ze zijn echt veel en veel te hoog.

Ik ga dit even vergelijken, Mijn vader is suikerpatient. Toen ze dat bij hem vonden, had hij ook een veeeel te hoge suiker standaard. Hij is gigantisch ziek en beroerd geweest toen ze in het begin zijn suiker dus naar beneden moesten halen. Want, was die hoge waarde gewend. Het heeft best een tijdje geduurd voordat zijn lichaam weer gewend was aan een lagere suiker.
Lijkt mij logisch, dat dit ook zo voor een hond geld.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 21:14

kiwiwitje schreef:
Klaas15 schreef:
Als zijn bloedsuikers 30, 22, of 15 zijn is het logisch dat hij niet eet. Hij voelt zich beroert door te hoge suikers.
Dan zal hij zeer waarschijnlijk meer water drinken.
Met een bloedwaarde van 22 kan je rustig spuiten hoor, ook al eet hij niet. Wel daarna regelmatig controleren als je ziet dat hij snel daalt dan wat eten geven.
Maar als hij boven de 15 zit, is echt veel te hoog, dan is hij lichtelijk aan het verzuren. en zal hij ook wat moe zijn. Ik snap niet dat de da die suiker waardes oke vindt, want ze zijn echt veel en veel te hoog.

Ik ga dit even vergelijken, Mijn vader is suikerpatient. Toen ze dat bij hem vonden, had hij ook een veeeel te hoge suiker standaard. Hij is gigantisch ziek en beroerd geweest toen ze in het begin zijn suiker dus naar beneden moesten halen. Want, was die hoge waarde gewend. Het heeft best een tijdje geduurd voordat zijn lichaam weer gewend was aan een lagere suiker.
Lijkt mij logisch, dat dit ook zo voor een hond geld.

Dit is ook wat wij hebben meegekregen van de DA idd kiwiwitje! Rustig aan naar beneden en dat doen we nu ook. Hij krijgt pas anderhalve week de insuline, dus best tevreden voor nu :) .

Hij drinkt momenteel idd veel, maar voor nu vind ik dat "normaal".
Hij voelt zich nu idd niet lekker, vandaar dat t voor nu belangrijk is om hem in n ritme te krijgen met eten en insuline spuiten, om hem op (hopelijk korte) termijn weer een stuk beter te krijgen.

Caira

Re: Oppashond met diabetes eet brokken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:48

Tipje, ik heb op mijn telefoon standaard een alarm om 8.45 en 20.45 staan, zo vergeet ik het niet en heeft mijn kat ( je die heeft hier suikerziekte) altijd precies op hetzelfde moment zijn eten en insuline

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:41

Ik zou in deze situatie eerder zijn normale voer geven en spuiten, en dan langzaam “beter voer” voor hem introduceren.
Met die slechte waardes voelt deze hond zich hartstikke beroerd en dat moet je geen dag langer willen. Liever spuiten met “slecht” voer dan nauwelijks eten en slecht / niet spuiten.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 15:04

Hannanas schreef:
Ik zou in deze situatie eerder zijn normale voer geven en spuiten, en dan langzaam “beter voer” voor hem introduceren.
Met die slechte waardes voelt deze hond zich hartstikke beroerd en dat moet je geen dag langer willen. Liever spuiten met “slecht” voer dan nauwelijks eten en slecht / niet spuiten.

Helaas eet ie zn oude voer dus ook niet meer... als we zn nieuwe (of oude) brokken door iets lekkers mengen, eet ie hier zorgvuldig omheen. Krijgt ie perongelijk een brokje in zijn mond, spuugt ie die uit (het is dus niet gewoon voorkeur, anders zou ie dat verdwaalde brokje wel op eten denk ik)

Die rol vlees die ik gekocht heb vind ie heerlijk. Maar helaas, ondanks grainfree en weinig suiker, lijkt t toch zn bloedsuiker hoger te houden.

MAAR, hij ziet er goed uit en is happy en alert! Wel snel moe met wandelen, maar dat is op het oog momenteel het enige probleem..

Mijn vriend zn oom heeft zijn eigen merk hondenvoer (welke (nog) niet verkocht word in Nederland) en hij kijkt nu mee of een van zijn brokken geschikt voor hem zouden kunnen zijn.
De trimsalon waar ik werk is in het gebouw van een dierenarts uit dezelfde keten als waar Buddy heen gaat (kunnen dus gegevens makkelijk opvragen hierover) en ik zou dus in overleg hier die brokken kunnen proberen.

Zaterdag zijn zn baasjes weer thuis, maar alles wat we nu al beter kunnen doen is mooi meegenomen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:11

Wat een gedoe, net in de vakantie van de baas :\

Nu heb ik alleen ervaring met diabetes bij mijn kat, maar die van mij gedraagt zich qua eten als een labrador :+
Mijn kat krijgt animonda carni, volgens mij is dat er ook voor honden en wanneer ik hem test krijgt hij als beloning altijd rauwe kip, maar kan bv ook gehakt (rund) zijn. Nu is rauwe kip en gehakt erg eenzijdig qua voeding, maar misschien helpt dit om hem aan het eten te krijgen?

Wel complimenten aan jullie hoor! Ik weet er alles van wat het meebrengt bij een suikerdier, je geeft het alleen uithanden als het heel vertrouwd is!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:33

Hoeveel eenheden krijgt hij en is hij al ingesteld?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 21:17

Ik geloof dat ie 2 eenheden krijgt (kan dat?).
Nog niet echt ingesteld, hij is pas n krappe 3 weken geleden gediagnostiseerd.

Toen ik studeerde voor DA-assistent (9jaar geleden en nooit echt gewerkt als assistente na mn studie, dus theorie is voor n groot deel vervaagt helaas..) had ik idd ook het idee dat instellen een veel intensiever proces was in combi met de DA. Maar daar heb ik helaas niks over te zeggen.
Buddy doet het verder goed zoals ie het nu doet, dus nog niet echt het gevoel dat we hem naar de DA moeten nemen, denk dat het beter is als zn baasjes dat verder regelen..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:35

ImkeTarek schreef:

Toen ik studeerde voor DA-assistent (9jaar geleden en nooit echt gewerkt als assistente na mn studie, dus theorie is voor n groot deel vervaagt helaas..) had ik idd ook het idee dat instellen een veel intensiever proces was in combi met de DA. Maar daar heb ik helaas niks over te zeggen.
Buddy doet het verder goed zoals ie het nu doet, dus nog niet echt het gevoel dat we hem naar de DA moeten nemen, denk dat het beter is als zn baasjes dat verder regelen..

Hoe hoog zit hij na het spuiten? Hij moet idd goed ingesteld worden en dat duurt wel een tijdje, dus dan klopt het dat zijn waarde nog wat hoog blijft.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 09:56

Caira schreef:
ImkeTarek schreef:

Hoe hoog zit hij na het spuiten? Hij moet idd goed ingesteld worden en dat duurt wel een tijdje, dus dan klopt het dat zijn waarde nog wat hoog blijft.

Het was maandag (na de eerste keer op die rol vlees) eng hoog: 38.1 maar is nu weer mooi aan het zakken. Gister 34.1 en vanmorgen 26.6! We zullen zien wat morgen doet, hopelijk zet deze nette daling door!
Ik spuit de insuline 10 minuten nadat ie zijn ontbijt op heeft en test een uur later.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:00

Ik weet niet hoe dat bij honden zit, maar mijn kat krijgt prozinc (insuline voor katten) en die werkt op z'n sterkst na 6 uur, dat is dan ook het moment dat je test.
De hond krijgt hoogst waarschijnlijk caninsulin? Dat wordt ook wel voor katten voorgeschreven en werkt bij katten op z'n sterkst na 4 uur, dus dan test je na 4 uur.
Ik ga even voor je googlen, maar weet vrij zeker dat testen na 1 uur weinig zin heeft :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:11

Hmm, ik kan niet vinden...
Wat je zou kunnen doen, mits je daar tijd voor hebt, is hem om 4uur, 6uur en 8uur na het spuiten testen.
Op het diabetes bij katten forum zeggen ze dat caninsulin na 3 weken zijn werking verliest, op de bijsluiter staat dat het 6 weken houdbaar is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:29

Letizia schreef:
Ik weet niet hoe dat bij honden zit, maar mijn kat krijgt prozinc (insuline voor katten) en die werkt op z'n sterkst na 6 uur, dat is dan ook het moment dat je test.
De hond krijgt hoogst waarschijnlijk caninsulin? Dat wordt ook wel voor katten voorgeschreven en werkt bij katten op z'n sterkst na 4 uur, dus dan test je na 4 uur.
Ik ga even voor je googlen, maar weet vrij zeker dat testen na 1 uur weinig zin heeft :)

Dat hangt er heel erg vanaf of je langwerkende of kortwerkende insuline spuit (of een mix). Dus zou vooral aanhouden wat de DA adviseert daarin.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 11:23

Wij hebben te horen gekregen dat we moeten testen een uur na het spuiten van de (idd) caninsulin. Heb hem al wel eens later op de dag en 's avonds ook getest. Ik Ben helaas hele dagen aan het werk en mijn vriend krijgt het op de een of andere manier niet voor elkaar.

Buddy begint er ook een beetje een hekel aan te krijgen, dus pest hem er liever niet vaker mee dan nodig. Dus houd iig dat uur na spuiten aan, zoals aangegeven door de DA :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:30

Nee snap ik, ik vind het ook jammer dat er voor honden zo weinig te vinden valt op het internet.
Nu blijf ik na 1 uur testen apart vinden, want je test als de insuline op z'n sterkst werkt en als dat na 1 uur is, zou het daarna al weer gaan afzakken, wat mij onwaarschijnlijk lijkt.
Ik snap volledig dat je je aan het advies van de dierenarts houdt hoor!
Alleen heb ik met mijn kat gemerkt dat veel dierenarts alleen wat basisinfo hebben en verder weinig. Als ik mij aan het advies van de dierenarts had gehouden, dan spoot ik mijn kat nog met caninsulin (voor honden) en was ie al 80 keer in een hypo geschoten.
Mijn dierenarts viel al achterover toen ik vertelde dat ik zelf test, dat had hij nog nooit meegemaakt, mensem laten hun dier bij de dierenarts testen waardoor je met stresswaardes zit en het dus totaal niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Wat ik mij nog wel afvraag: toen je hem later op de dag testen, na hoeveel uur was dat en hoe was de waarde toen?
Ben even kwijt of je 1 of 2x per dat spuit?

Mijn kat had btw in het begin ook een hekel aan het testen, maar inmiddels weet hij dat hij rauwe kip krijgt na het testen, dus zit meneer er voor klaar :7

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:06

Gowlan schreef:
Mijn hond wilde toen ze nog leefde ook regelmatig zomers haar brokken niet.
Ik ging er maar een spelletje van maken (was overigens zelf een jaar of 10 toen) en noemde het 'vang het brokje'.
Ik maakte haar nieuwsgierig alsof ik iets lekkers had en gooide 1 voor 1 de brokjes die ze dan ving en zo wel op at.
Zo kon je rustig een half uur bezig zijn en het is dan niet zo geweest dat ze er achteraan zou rennen, maar daardoor ging het voer er wel in. En soms slaagde we er op die manier zelfs in dat ze na een brokje of 10 ineens zelf begon te eten.
Het weer kan natuurlijk ook meespelen, waardoor de eetlust afneemt.

dit deed ik ook als meneer zijn brokken weer eens afkeurde :D

Hoe gaat het nu?

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:18

Mijn oude chihuahua van 12 heeft ook insuline elke dat spuit ik 1x smorgens en 1x savonds.Onze DA checkt bloed na 6 uur dan is het op zn laagst

Met dit warme weer heb ik hem wel op een koele plek in huis .

Kipfilet vinden de meeste honden lekker mijn chi doet er een moord voor. Maar Barf,wat ook in de supermarkt te krijgen is in de vorm van hart en pens etc daar zullen weinig honden nee tegen zeggen.

Op zich als de bloedspiegel in orde is kunnen ze er gewoon oud mee worden hoor.
Succes hoop dat ie gaat eten want zeker als je oppast op een hond en het gaat niet goed met eten is dat natuurlijk mega vervelend

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 13:20

IMJ schreef:
Gowlan schreef:
Mijn hond wilde toen ze nog leefde ook regelmatig zomers haar brokken niet.
Ik ging er maar een spelletje van maken (was overigens zelf een jaar of 10 toen) en noemde het 'vang het brokje'.
Ik maakte haar nieuwsgierig alsof ik iets lekkers had en gooide 1 voor 1 de brokjes die ze dan ving en zo wel op at.
Zo kon je rustig een half uur bezig zijn en het is dan niet zo geweest dat ze er achteraan zou rennen, maar daardoor ging het voer er wel in. En soms slaagde we er op die manier zelfs in dat ze na een brokje of 10 ineens zelf begon te eten.
Het weer kan natuurlijk ook meespelen, waardoor de eetlust afneemt.

dit deed ik ook als meneer zijn brokken weer eens afkeurde :D

Hoe gaat het nu?

Ik heb t geprobeerd met spelletjes. Hij trapt er eerst in, tot ie t eerste brokje (van Nieuw en/of oud) in zn mond heeft.. Dan spuugt ie t uit en is ie klaar met spelen.. Hij vind t dus écht niet lekker..

Om te zien gaat t goed. Helaas was de bloedsuiker vanochtend hoger dan gisterochtend, maar ook met minder tijd tussen insuline spuiten en testen..
Het eten wat ie nu krijgt lijkt dus niet echt het juiste voor hem, maar voor nu ben ik blij dat ie eet en er goed uit ziet.
Ook plaste hij een paar nachten (voor de overstap op het voer dat ie nu krijgt) in huis door het vele drinken, en dat heeft ie afgelopen 3 nachten ook niet gedaan!

Zaterdag komen zijn baasjes weer thuis en zij kunnen dan opzoek gaan naar een beter alternatief :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:58

Wat bij mijn moeilijke eter nog wel eens helpt is je handen door iets halen wat hij lekker vind (mijne doet een moord voor kattenvoer en chips := ), dan het voer wat hij moet eten door je handen en eventueel zelfs uit de hand laten eten. Dan krijgt hij toch binnen wat hij binnen moet hebben, en niet teveel van het gene wat hij eigenlijk niet moet hebben.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:56

Wij hebben ook wel eens pannenkoeken gebakken voor de hond of brinta pap gemaakt als onze hond niet wou weten. Maar misschien als de nood heel hoog is. Verder geen ervaring met suikerziekte. Zelf vind ik dat ze eten soms belangrijker dan wat ze eten. Dit hangt soms wel af hoe dik het beest is. Maar succes

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:31

Wat lief dat je op die hond past!
Zoals het er nu uitziet, zou ik wachten tot zaterdag. Dan kunnen de baasjes kiezen wat ze willen. Een dierenarts bezoekje kan geen kwaad denk ik. Of in ieder geval even overleg.
Lief dat je zo goed bezig bent voor de hond

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 19:55

Helaas werkt het lekkerder maken van de brokken ook niet Princesj, met vanalles geprobeerd, maar dan nog steeds eet hij het niet, of om de brokken heen (en evt uitspugen als ie toch n brokje binnen krijgt perongelijk)

Brintapap en pannenkoekken is veel te veel koolhydraten voor een diabeet, dus dat word het ook niet helaas, maar bedankt voor je tip :) !

En we doen het met liefde, hij is zo leuk en lief! Zo ontzettend vriendelijk ook :) !
Hoop dat zijn baasjes in overleg met de DA de perfecte oplossing kunnen vinden, want denk dat Buddy nog lang niet klaar met leven is!