Honden slaan aan als ik niet thuis ben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Honden slaan aan als ik niet thuis ben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 10:41

Mentaal? Je bedoelt met spelletjes? Ik wandel grote stukken met ze. Mijn ene hond is 12 jaar oud en de andere 7.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:46

SophievdV schreef:
Mentaal? Je bedoelt met spelletjes? Ik wandel grote stukken met ze. Mijn ene hond is 12 jaar oud en de andere 7.

Wandelen behoort niet tot voldoende mentaal uitdagen.

Hier kun je wat voorbeelden vinden: http://uitgelatenhond.nl/node/233

Als je ze mentaal stimuleert zullen ze ook vermoeid raken en lekker slapen.
Plus het is afwisselend en houd ze dus fris in het koppie.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:04

Jayney schreef:
Camera in huis plaatsen en even kijken of het inderdaad wel jou honden zijn

Dit! En soms wil het dichtdoen van de gordijnen ook goed helpen. Dat geeft een wat veiliger gevoel en zien en horen ze minder dingen van buitenaf waar ze op ‘moeten’ reageren.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:09

Begin inderdaad even met alles dicht en de radio of tv aan. Wij hebben ook de bel eruit.

Ik ben geen tegenstander van een blafband, maar probeer het eerst even zo. Je hebt kans dat ze reageren op dingen van buiten. En loop even naar de overburen, laat je goede wil zien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:14

Cayenne schreef:
SophievdV schreef:

Wandelen behoort niet tot voldoende mentaal uitdagen.

Hier kun je wat voorbeelden vinden: http://uitgelatenhond.nl/node/233

Als je ze mentaal stimuleert zullen ze ook vermoeid raken en lekker slapen.
Plus het is afwisselend en houd ze dus fris in het koppie.

Handige reclamejongens bij zooplus !

Ik geloof hier echt niet in, er is niets waar je de meeste honden een groter plezier mee kan doen als een wandeling. Dat is zeker wel een mentale uitdaging, een hond ruikt en hoort vanalles wat wij niet merken. Hij moet hindernissen overwinnen en daarbij nadenken hoe hij dat het bestt aanpakt.
Natuurlijk geen wandeling strak aan de leiband of naast de fiets, dat is idd alleen spierenwerk. Maar echte wandelingen zijn zowel fysiek als mentaal ideaal.

3 dagen per week alleen zijn zou moeten kunnen, vooral omdat ze met zijn 2 zijn en ook naar buiten kunnen. Boerenfoxjes zijn van nature uit misschien we iets waakser dan de gemiddelde hond.

Misschien zelf eens naar de overburen stappen om een praatje te maken over de honden?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:36

Ik heb dit probleem ook voorgehad met mijn duitse herder.
Zelf wist ik het niet, totdat mijn buurvrouw mij er op wees.

Nu bracht ik mijn herder wel altijd naar mijn schoonvader als ik ging werken, maar voor een boodschapje of iets dergelijks bleef hij wel thuis.
Wat ik heb gedaan:

* Camera gekocht, zo kan ik live kijken en heb er ook geluid bij.
* Gordijnen aan de voorkant voortaan dicht als ik weg ben ( = prikkels van de straat weg )
* Radio aan ( = geluid van de straat weg )

Nu hebben we er nog een hond bij (wolfhond), en we zijn eigenlijk dus helemaal vanaf het begin begonnen.
Dus dit was eigenlijk ook super voor mijn herder.
Steeds met minuten uitbreiden, daarna werden die minuten kwartiertjes, van kwartiertje naar half uur etc etc.
Ik had dan bijvoorbeeld een korte ochtenddienst, en mijn schoonvader was zo'n held om dan na een x tijd naar ons toe te komen en zo heb ik de tijd kunnen uitbouwen.

Ze kunnen nu perfect samen 5,5uur alleen thuis zijn. Geen geblaf, gehuil of wat dan ook, gewoon 2 ontspannen honden.
En ik ben heel blij, want wolfhonden staan er normaal om bekend dat ze niet zo makkelijk alleen thuis kunnen zijn.

Dus, heb ik een korte ochtenddienst, of avonddienst ( dan is er een overbrugging van 2 uur tot mijn vriend thuis komt ) dan blijven ze thuis.
Heb ik een lange dienst gaan ze naar mijn schoonvader.

Overigens is mentaal uitdagen zeker wel belangrijk, wij puzzelen ook een paar keer per week.
Worden ze zelfstandig van :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:38

Sclimpre schreef:
Handige reclamejongens bij zooplus !

Ik geloof hier echt niet in, er is niets waar je de meeste honden een groter plezier mee kan doen als een wandeling. Dat is zeker wel een mentale uitdaging, een hond ruikt en hoort vanalles wat wij niet merken. Hij moet hindernissen overwinnen en daarbij nadenken hoe hij dat het bestt aanpakt.
Natuurlijk geen wandeling strak aan de leiband of naast de fiets, dat is idd alleen spierenwerk. Maar echte wandelingen zijn zowel fysiek als mentaal ideaal.

3 dagen per week alleen zijn zou moeten kunnen, vooral omdat ze met zijn 2 zijn en ook naar buiten kunnen. Boerenfoxjes zijn van nature uit misschien we iets waakser dan de gemiddelde hond.

Misschien zelf eens naar de overburen stappen om een praatje te maken over de honden?

Ach, ik pakte gewoon de eerste site die ik tegen kwam :+ Heb verder niets met Zooplus, maar de voorbeelden waren wel netjes.
En mentaal uitdagen is zeker wel belangrijk. Zo gingen wij twee keer in de week een half uurtje speuren en een keer in de week een uurtje naar les.
En daar was ze na een uurtje een heel stuk vermoeider van dan van een hele lange wandeling van bijna 4 uur.
Het is echt bewezen dat mentaal uitdagen heel belangrijk is voor je hond.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:04

Als je iets speciaals moet doen om de hond mentale uitdaging te geven, dan lijkt het erop dat zijn dagelijkse leven nogal saai is. Bij ons is het net andersom, onze honden zorgen zelf voor mentale uitdagingen, voor zichzelf maar ook voor ons :+ . En als ik weer eens zo een geweldig speelgoedje besteld heb bekijken ze me met een meewarige blik, en gaan verwachtingsvol bij de deur staan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:12

Sclimpre schreef:
Als je iets speciaals moet doen om de hond mentale uitdaging te geven, dan lijkt het erop dat zijn dagelijkse leven nogal saai is. Bij ons is het net andersom, onze honden zorgen zelf voor mentale uitdagingen, voor zichzelf maar ook voor ons :+ . En als ik weer eens zo een geweldig speelgoedje besteld heb bekijken ze me met een meewarige blik, en gaan verwachtingsvol bij de deur staan.

Neuh, voor een hond is het juist goed om eens wat nieuws te doen. Een zelfde routine is ook maar saai.
Daar zou ik zelf ook verveeld van raken.
De ene hond heeft er overigens meer behoefte aan dan de ander. Onze witte herder maakte je echt niet blij met alleen maar wandelingen. Die wilde juist graag werken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 12:16

Nou ik heb zojuist getest wat er gebeurt als ik weg ben en alle kinderen van de basisschool voorbij wandelen. Heb vandaag even een auto van de garage mee omdat mijn auto een beurt krijgt dus het geluid van de auto konden ze niet herkennen.

Ik ben met open ramen de straat in gereden zodat ik goed kon horen of er geblafd werd. Maar... niks... noppes... nada! Pas toen ik de sleutel in de deur om draaide sloeg er 1 aan. Dus niks mis mee voor nu ;)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:40

Sclimpre schreef:

Honden die alleen maar wandelingen mogen maken hebben in mijn ogen een saai leven ;)

SophievdV: wellicht een camera in huis zetten? Zo kun je ook live volgen wat er gebeurt.
Zelfde geldt blafte ze gewoon net even niet toen jij de straat in kwam rijden, misschien blaffen ze ook niet nonstop maar wel veel.
Persoonlijk zou ik klachten van buren wel serieus nemen, niet alleen voor hun, maar zeker voor je eigen honden want die hebben er kennelijk last van als jij er niet bent. Ik bedoel dit niet als verwijt overigens.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 12:55

Mijn directe buurvrouw zegt geen last te hebben.

Ik ga het wel verder onderzoeken hoor. Maar dat ze nu niet heftig aansloten op al die kinderen stemde mij wel enigzins gerust.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:37

SophievdV schreef:
SweetVanille schreef:

Precies. Ze geven zelf heel duidelijk aan dat ze te lang alleen zitten door te gaan blaffen. Hond probeert te communiceren, dat moet je niet aftraffen met een evt blafband... -O-

Deze discussie ga ik dus niet aan. Was er al bang voor. Ik ben regelmatig thuis en ik laat ze vaak genoeg uit. Als ik een nacht weg ga, regel ik oppas voor ze.

Welke discussie? Je honden geven prima aan wat ze willen, het is aan jou of je daar naar luistert of niet, dat wil je blijkbaar niet, maak ik op uit deze reactie.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:42

sunshine schreef:
Honden die alleen maar wandelingen mogen maken hebben in mijn ogen een saai leven ;)

Ik denk dat weinig honden het met jou eens gaan zijn, bij de meesten is wandelen de kers op de taart, iets waar ze al de rest voor laten vallen *\o/*
Trouwens 'alleen maar' is ook niet echt van toepassing op de honden van TS, ze zijn met z'n 2, ze hebben een tuin en bovenal het zijn boerenfoxjes, die verzinnen zelf wel leuke dingen :)

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:50

Misschien is het een idee om een Foscam (of soort gelijke) camera in je huis te plaatsen.
Bij deze kan je bewegings en geluidsmeldingen in schakelen.

Dit houd is dat als je honden beginnen te blaffen jij een melding op je smartphone ontvangt en dan ook live mee kan kijken wat er gebeurd (icm een micro SD kaartje kan je ook de meldingen terug kijken).

Wat ook prettig is met deze camera's is dat er een luidspreker functie opzit.
Mochten je honden lekker blaffen kan jij ze dus op afstand met je stem corrigeren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 14:11

Sclimpre schreef:
sunshine schreef:

Ik denk dat weinig honden het met jou eens gaan zijn, bij de meesten is wandelen de kers op de taart, iets waar ze al de rest voor laten vallen *\o/*
Trouwens 'alleen maar' is ook niet echt van toepassing op de honden van TS, ze zijn met z'n 2, ze hebben een tuin en bovenal het zijn boerenfoxjes, die verzinnen zelf wel leuke dingen :)

Thanks, zo kijk ik er ook tegenaan :)

SweetVanille: jij suggereert dat ik niet goed naar mijn honden luister. Maw: ik zou niet goed voor ze zorgen. Die discussie ga ik dus niet aan.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:13

Mensen geven tips en ik zie nog nergens dat je er iets mee doet.
Zelf weten hoor maar ik ga mijn tijd daar dan niet aan verdoen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:18

sunshine schreef:

Toch vreemd dat jij dit zo schrijft...
TS geeft aan geluid en video opnames te willen gaan maken, gordijnen te sluiten en radio aan laten.
Dus ze doet wel iets met de tips. Alleen niet met allemáál de tips.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:22

sunshine schreef:

Wanneer had TS dan wat met de tips moeten doen?
Topic is pas sinds vanochtend geopend.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 14:23

Lezen blijft soms lastig hier op Bokt ;) Ik heb zeker wel bruikbare tips gehad die ik toe ga passen.

Voor nu lig ik in de tuin met ze en zij zonnen nog liever dan ik :')

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:41

Kan je niet aanbellen bij de klagende buren en even vragen wat er nu precies van aan is? Dit is toch allemaal van horen zeggen? Eventueel kan je even bij hun in huis/tuin zitten en horen of ze blaffen als je wegbent.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 14:45

Ik heb gevraagd welke buren het zijn. Daar werd geen antwoord op gegeven. Alleen dat ik er beter wat aan kon doen.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:53

Ik vind dat mensen ook goede tips geven wat betreft opnames enzo :)

Omdat de mijne ook blafte als we weggingen heb ik met de instructrice van de hondenschool overlegd wat we het beste kunnen doen. Sowieso opnieuw opbouwen, maar wat nog meer?

Zij gaf ons ook mee dat ze dan graag eerst geluids- en video-opnames zou willen zien en horen. Om te zien hoe hij zich gedraagt en hoe hij blaft. Want daaruit is af te luiden waarom hij blaft.

Is het stress? Het alleen zijn? Of inderdaad aanslaan vanwege geluiden buiten? Of gewoon luid blaffen omdat hij zijn zin niet krijgt?

Dit soort overwegingen moet je ook meenemen met je oplossing. Een blafband als korte correctie kan werken, maar als een hond uit stress blaft, dan maakt een blafband het alleen maar erger, je voegt meer stress toe.

Dus als je mogelijkheid tot geluid-video opnames hebt, denk ik dat dat een stap in de goede richting is!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:00

Maar je zegt dat de buren ze al 'de blaffers' noemen? Daarmee ging ik er van uit dat je wel wist wie er last van zou hebben.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:08

Ik gebruik de app Alfred. Die installeer je op twee apparaten. 1 als camera en de ander als ontvanger. Je kunt heel de dag live meekijken en bij beweging/geluid slaat hij het op.

Ik denk dat dat naast radio aan en gordijnen dicht toch stap 1 moet zijn. Dan weet je iig of/wanneer/waarom ze blaffen.