Bull mastiff met HD. Wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:04

Ik vind het een mooie gedachte dat je hem, zonder met hem te gaan dokteren en leuren, een mooie laatste tijd gunt! Hou die gedachte vooral in je achterhoofd en volg je gevoel wanneer genoeg genoeg is

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:06

Ik heb niet alles doorgelezen dus vergeef me als dit al gezegd is, maar zitten er NSAIDS in die pijnstiller? (is het een pijnstiller? Ik ken het niet). NSAID's zijn erg slecht voor de maag en darmen, dus ik zou overstappen op een opiaat als dat kan. We hebben hier een Cane Corso met slechte knieeen staan op drie kwart pilletje (100 MG per pil) tramadol per dag en dat gaat prima zonder wappie te worden. Ook zou je eens kunnen overwegeen een maagbeschermer te geven, gewoon die van de kruidvat, de omeprazol. Dat verricht ook wonderen. Ik ken het probleem met alles behalve voer opvreten maar al te goed... Pas asjeblieft goed op dat alles wat er in gaat, ook weer uitkomt, anders is de boel van binnen zo ontstoken. We hebben dat al een keer meegemaakt en ze worden er doodziek van.

Succes met je knappe man! Snap dat het een getob is.

Edit: Geen duivelsklauw geven, dat is ook slecht voor honden met maag/darm klachten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:13

Peelie schreef:
kiwiwitje schreef:
Of je hem er een plezier mee doet om de auto in te gaan zou mij eigenlijk niet zoveel boeien. Ja dat klinkt wat hard en grof. Maar daar zit het probleem ook niet. Als hij daadwerkelijk zoveel beter word van de fysio en de training vind ik het dat wel waar dat je hem daar geen plezier mee doet.

Maar als je dat niet ziet zitten en daarbij de andere klachten pakt dan kun je ook voor een andere keuze komen te staan. Foto's maken is wat mij betreft nutteloos. Want het maakt in zekere zin niet uit wat er op de foto's te zien is. Hij geeft namelijk zelf al aan dat t slecht is. Wat je nu alleen kan doen is iets als andere medicatie proberen, supplementen proberen of fysio en training. En van pijn kunnen rare gedragsproblemen naar voren komen.

Ik snap je punt wel, maar hij wordt bij voorbaat al zo veel slechter van de autorit an sich dat ik niet zeker weet of dat wel opweegt tegen de mogelijke baten van fysio.

Wat bedoel je met slechter worden van de auto rit? Wat word er slechter?
Ja zeker weten doe je nooit. Met wat er ook geroepen word, je weet nooit of het werkt. Maar het is wel het proberen waard.
Er zijn ook Fysio's die aan huis komen. Dan mis je de aquatraining, maar heb je nog de fysio.

Nynke1

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:24

Ik kan ook alleen maar zeggen: aquatraining (voordat ze de aquatrainer in gaan krijgen ze dan fysio). Je hoeft er niet wekelijks heen, dus dat hij het dan niet zo leuk vindt in de auto zou ik heel eerlijk gezegd dan maar van denken; jammer dan. In het begin moeten ze vaak wel wat korter op elkaar maar als ze eenmaal een stabiel punt hebben bereikt kan je gewoon onderhoudsdosering doen(bijv 1 keer in de 4 weken). Ik heb een hond met spondylose, een extra wervel en verzakking van de lendenwervels. Dit kwam aan het licht toen hij zo'n 1,5 was doordat ik m'n hand nog niet op z'n rug/kont kon leggen of hij schreeuwde het al uit. Inmiddels is hij straks alweer bijna 2 jaar pijn- en medicatie vrij dankzij fysio&aquatraining (ik heb Ridgebacks en die vinden water verschrikkelijk). Hij gaat nog maar 1 keer in de 4 weken en hij kan echt alles weer; rennen, springen, lomp doen, spelen, auwhoeren. Echt, ik zou dat toch overwegen ook al vindt hij het autorijden misschien niet zo leuk. Op de site die Kiwi plaatste staan inderdaad alles fysio's met een aquatrainer.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:13

dacht van dat nachtelijk blaffen naar niets en heen en weer lopen ook aan dementie.
En indd al naar cannabinoïde olie gekeken? ken iemand haar hond heeft heel veel angsten en zij gebruikt dit. en mijn oma en haar hond gebruiken dit beide voor artrose en zij merkt wel duidelijk een verschil!

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:22

Eventuele dementie kan zo snel gaan. Ik merk bij mijn ouwetje (dik 8, Duitse Dog) dat ze soms even een sprong achteruit maakt. Dan blijft ze weer een tijdje stabiel, en dan opeens verslechterd ze weer. Maar die sprongen kunnen dan opeens hard gaan.

Verder wil ik wat tegengeluid geven voor de fysio/aqua. Ivm milde Wobbler en een hernia ben ik daar ooit mee begonnen, maar ik zag eigenlijk weinig verbetering dus toen ben ik weer gestopt. Nadat onze hond haar kniekruisbanden had gescheurd en geopereerd is ben ik weer begonnen maar ook daarbij zag ik echt bijna geen verbetering in haar beweging. Wel levert het onze hond stress op om het water in te gaan. Dus daar zijn we ook weer mee gestopt. De hond van mijn ouders heeft HD en ED, is aan de ED geopereerd en ook daar heeft aquatherapie weinig verbetering geleverd (gelukkig voor deze hond heeft het ouder worden en veel buiten lopen wel zoveel geholpen dat hij pijnvrij leeft zonder medicatie).

Ik geloof best in aquatherapie, maar als de reis of de behandeling een hond stress oplevert zou ik er niet aan beginnen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:32

Ach wat sneu.
Ik zou niet te snel opgeven.
Zo te zien is er nog weinig geprobeerd.
Ik zou 4 dingen doen:

1: pijnstilling
Sowieso op medicijn gebied kun je proberen of Previcox, Cimalgex of Onsior, allen als nieuwere generatie NSAID met specifieke COX-2 remmer, beter voor hem zijn (minder maag-darm belastend). Je ziet het vaker dat bij chronisch nsaid gebruik je op een gegeven moment moet switchen. Daarnaast is Troxocil nog een aparte om te benoemen, als langwerkende waarbij je uiteindelijk alleen eens in de maand een pil geeft.

2: supplementen
Daarnaast zou ik hem direct ondersteunen met collageen, omega 3 en groenlipmossel (glucosamine en chondroitine).

3:
Eventueel een voer switch voor darmproblemen, zoals Hills I/D. Of vers (KVV).

4:
Goed na laten kijken door de dierenarts (misschien is het wel heel iets anders als oorzaak, van een blaasontsteking kunnen ze ook aardig verward raken, en van een hartprobleem bijvoorbeeld moe en is het simpel op te lossen) én toch lichamelijk kijken of je hem kunt ondersteunen dmv een fysio met aquatainer, osteopaat of bijv Aharon van kreupeldier.nl

Succes! Lief dat je hem in huis genomen hebt. Nu verdient hij ook eigenlijk wel alle inzet voor zijn fysieke toch?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:46

AikePeer schreef:
sevke schreef:
De onze was als tweejarige al zo slecht op de fotos dat de DA zei : ik sta er versteld van dat hij nog rechtop kan staan. En hij is nu acht en nog happy.

Sorry maar je zegt zelf dat hij 23,5 van de 24 uur ligt en dat je hond niet kan staan tijdens het eten?. in welk opzicht is jou hond happy dan? Honden laten helaas hun koppie niet snel hangen dat mag geen reden zijn om in onze waan te blijven dat ze ‘happy’ zijn. Ik ken jou of je verder niet dus zal verder niet oordelen maar ik snap niet hoe dit met elkaar strookt ?

Voor mij is een dierwaardig bestaan het criterium. Dat houdt voor mij in ; gezonde eetlust, zelf de behoefte kunnen doen/ ophouden, en geen pijn.

Ik ken mijn hond. Hij is echt niet ongelukkig, waakt nog, komt snoepjes vragen, een knuffel. Speelt de baas over de bully. Hij gaat nog af en toe eens wandelen in de tuin, op zijn betere dagen. (Onze tuin is 1,5 HA)Doet netjes op de wei zijn behoefte. Nu heeft hij betere periodes, nu het droog en warm is, maar ik denk eerlijk gezegd dat hij de winter niet meer dierwaardig doorkomt. |(

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:47

Aquatrainen kost ook tijd. Je hebt niet in 4/5 behandelingen ineens het probleem onder controle en de manier van trainen en de opbouw is natuurlijk ook een belangrijke rol hierin. Er zullen altijd wel wat gevallen zijn waarbij het wellicht niet genoeg helpt maar ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik lees dat het geen enkele verbetering gaf. Dat is natuurlijk erg jammer. Mijn fysio heeft echt heel veel dieren, van verlamd, tot verwijderde heupkom, tot katten(ja echt), tot gescheurde kruisbanden, hernia's, spondylose etc. weer op de rit gekregen. Ook oudjes. Het neemt het bestaande probleem natuurlijk niet weg, dat dat duidelijk mag zijn. Ik zou er dus wél aan beginnen, ook als de hond er misschien niet zo veel lol in heeft. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken natuurlijk.

Groenlipmossel schijnt inderdaad ook goed werk te doen! Ik heb me daar van de week toevallig in verdiept maar voor zover ik het begrijp moet je dat wel zo puur mogelijk proberen te kopen omdat er anders teveel werkbare stoffen verloren zijn gegaan.

Daarnaast is het wel zo dat rust roest. Dus in de benen houden en dit goed doseren over de hele dag.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:51

Nynke1 schreef:
Aquatrainen kost ook tijd. Je hebt niet in 4/5 behandelingen ineens het probleem onder controle en de manier van trainen en de opbouw is natuurlijk ook een belangrijke rol hierin. Er zullen altijd wel wat gevallen zijn waarbij het wellicht niet genoeg helpt maar ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik lees dat het geen enkele verbetering gaf. Dat is natuurlijk erg jammer. Mijn fysio heeft echt heel veel dieren, van verlamd, tot verwijderde heupkom, tot katten(ja echt), tot gescheurde kruisbanden, hernia's, spondylose etc. weer op de rit gekregen. Ook oudjes. Het neemt het bestaande probleem natuurlijk niet weg, dat dat duidelijk mag zijn. Ik zou er dus wél aan beginnen, ook als de hond er misschien niet zo veel lol in heeft. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken natuurlijk.

Groenlipmossel schijnt inderdaad ook goed werk te doen! Ik heb me daar van de week toevallig in verdiept maar voor zover ik het begrijp moet je dat wel zo puur mogelijk proberen te kopen omdat er anders teveel werkbare stoffen verloren zijn gegaan.

Daarnaast is het wel zo dat rust roest. Dus in de benen houden en dit goed doseren over de hele dag.

Hier ga ik in mee. De fysio waar ik kom heeft een ''project'' gehad met HD pups. Pups die volgens de artsen o.a. het advies tot inslapen kregen. En dat was een heel succesvol project.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:58

Ik zou voor fysio of wat dan ook eerst naar een DA gaan voor een goeie diagnose, daarna kijken wat er verder voor hem mogelijk is en of het allemaal nog wel hondwaardig is!

Niet te lang wachten hoor! Voor een hond ben je eerder te laat dan te snel met inslapen, klinkt zo stom maar ze lopen vaak door met pijn tot het bittere eind.. het blijft een jager en geen prooidier. Prooidieren geven gewoon eerder op.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:02

IMJ schreef:
Ik zou voor fysio of wat dan ook eerst naar een DA gaan voor een goeie diagnose, daarna kijken wat er verder voor hem mogelijk is en of het allemaal nog wel hondwaardig is!

Niet te lang wachten hoor! Voor een hond ben je eerder te laat dan te snel met inslapen, klinkt zo stom maar ze lopen vaak door met pijn tot het bittere eind.. het blijft een jager en geen prooidier. Prooidieren geven gewoon eerder op.

Zou ik nog niet zo snel zeggen. Prooidieren moesten zich groot houden. vanaf een moment van zwakte en ze waren in het vizier van de jagers.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:03

:wow: prooidieren geven eerder op? Echt niet. Ratten en dergelijke gaan door tot het bittere end.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:06

Is een rat een prooidier?

Edit..
Maakt ook niet uit, flink of topic. In mijn ervaring loopt de hond door tot het bittere eind
Laatst bijgewerkt door IMJ op 05-07-18 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:07

Prooidieren lopen juist langer door. Een moment van zwakte en ze worden te grazen genomen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 17:08

Het is niet dat hij geen lol heeft in autorijden. In tegendeel. Hij wilt maar al te graag mee. Maar hij krijgt zo veel pijn van de rit zelf dat hij dagrn of zelf weken lang kreupel kan lopen, ondanks een hoge dosering pijnstiller.

Omega (visolie. Mn. Zalmolie zei de DA) zou hij goed kunnen helpen voor zijn darmen had ze verteld.

Gedoseerd bewegen doen we sowiezo (ik ben zelf humaan fysio, ik weet hoe belangrijk dat is). Hij gaat meerdere keren per dag uit en dan doen we een rustig rondje wandelen. Soms heeft hij een gekke 5 min en dan krijgt hij last van zoomies en moet hij even rennen. Gevolg is wel dat hij daarna altijd kreupel is.

Andere pijnstilling vind ik lastig, omdat hij zo heftig kan reageren op verandering van voer, dat ik bang ben dat ook verandering van medicatie heel slecht uitpakt. Maargoed. Dat zijn mijn eigen gedachte natuurlijk, dat wil niet zeggen dat dat ook zo is.

CBD olie wil ik zeker wel proberen, maar ik zou werkelijk niet weten wat voor soort ik zou moeten proberen. Mijn moeder gebruikt voor haarzelf ook cbd olie met goed resultaat.

Verder bedankt voor alle adviezen. Ik ga me er verder over inlezen. En ik ga een advies inwinnen van een collega fysio wat zij aanraad (zij is dierenfysio). Misschien kan ik hem daar zelf wel ondersteunen met wat tips en tricks van haar.

Enne. Een prooidier geeft eerder op? Volgens mij bedoel je het andersom :P

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:31

Nynke1 schreef:

Gezien ik vermoed dat dit een reactie op mijn bericht is, wil ik nog even reageren :) .

Elke vorm van therapie/trainen kost zeker tijd, beide honden hebben ook echt ruim voldoende de tijd gekregen (en natuurlijk oefeningen en beweging thuis) om het een goede kans te geven. Naast deze twee ken ik ook vooral goede verhalen, hoewel de chirurg die beide honden geopereerd heeft wel meerdere verhalen kende waarbij het niet (genoeg) deed. Ook inderdaad bij mijn fysio kwamen verschillende problemen en dieren, en allemaal met goed resultaat. Maar het is geen garantie, dat wilde ik vooral aangeven met mijn post. Rust roest zeker, een korset van spieren is bij afwijkingen als HD toch hetgeen wat nodig is om die gewrichten te helpen. Maar in mijn ervaring gaat dat dus net zo goed, of eigenlijk zelfs beter, door wandelen. Nu met deze hitte wandelt mijn hond veel minder dan normaal, en ja dat is goed terug te zien in haar beweging. Het is voor haar even kiezen tussen twee kwaden, of een oververhitte hond, of wat slechter lopen. Veel km's maken komt dan wel weer als het minder warm wordt.

Heel eerlijk, als mijn oudje op een moment geen lol meer in haar wandelingen in de natuur heeft, of ze zou opnieuw ernstig last krijgen van Wobbler, een hernia of andere gewrichtsproblemen dan is het einde verhaal. Ik ga geen grote operaties meer laten doen of behandelingen die alleen maar tijd rekken. Ze is oud, ze heeft een prachtig leven gehad, en ik wil niet te laat zijn. Daar speelt dan wel natuurlijk in mee dat ze niet alleen qua beweging slechter wordt maar ook tekenen van dementie begint te vertonen. Maar daar heeft ts weinig aan, klinkt alsof je prima de kwaliteit van leven in de gaten houdt :) .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:33

Hij krijgt zoveel pijn van zitten in de auto dat hij nog dageblang kreupel loopt?
Ts, lees die zin eens een paar keer door.
Ik begrijp dat je de hond pas kort hebt, je hebt hem nooit gezien en mee gemaakt toen hij gezond en vitaal was. Dat maakt dat je nu niets hebt om te vergelijken en ook niet kunt zien hoe slecht hij eigenlijk is geworden. Waarschijnlijk ben jij al ingestapt op het punt dat hij al slecht was.
Echt, ik zou hem op de foto laten zetten en zeer goed bespreken met de da.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:37

Peelie schreef:
Andere pijnstilling vind ik lastig, omdat hij zo heftig kan reageren op verandering van voer, dat ik bang ben dat ook verandering van medicatie heel slecht uitpakt. Maargoed. Dat zijn mijn eigen gedachte natuurlijk, dat wil niet zeggen dat dat ook zo is.

Ik heb zelf dus een hond die werkelijk waar allergisch voor alles is en slecht reageert op veranderingen maar verschillende soorten medicatie zijn dus nooit een probleem geweest. Van pijnstilling veranderen zou ik me dus niet erg druk over maken. De een werkt wel beter dan de ander natuurlijk en dat is wel een puntje wat je in de gaten moet houden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:10

Peelie schreef:
Het is niet dat hij geen lol heeft in autorijden. In tegendeel. Hij wilt maar al te graag mee. Maar hij krijgt zo veel pijn van de rit zelf dat hij dagrn of zelf weken lang kreupel kan lopen, ondanks een hoge dosering pijnstiller.

Omega (visolie. Mn. Zalmolie zei de DA) zou hij goed kunnen helpen voor zijn darmen had ze verteld.

Gedoseerd bewegen doen we sowiezo (ik ben zelf humaan fysio, ik weet hoe belangrijk dat is). Hij gaat meerdere keren per dag uit en dan doen we een rustig rondje wandelen. Soms heeft hij een gekke 5 min en dan krijgt hij last van zoomies en moet hij even rennen. Gevolg is wel dat hij daarna altijd kreupel is.

CBD olie wil ik zeker wel proberen, maar ik zou werkelijk niet weten wat voor soort ik zou moeten proberen. Mijn moeder gebruikt voor haarzelf ook cbd olie met goed resultaat.

Verder bedankt voor alle adviezen. Ik ga me er verder over inlezen. En ik ga een advies inwinnen van een collega fysio wat zij aanraad (zij is dierenfysio). Misschien kan ik hem daar zelf wel ondersteunen met wat tips en tricks van haar.

Enne. Een prooidier geeft eerder op? Volgens mij bedoel je het andersom :P

Hoe dat dan? Wat doet hij in de auto?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:16

Goof schreef:
Hij krijgt zoveel pijn van zitten in de auto dat hij nog dageblang kreupel loopt?
Ts, lees die zin eens een paar keer door.
Ik begrijp dat je de hond pas kort hebt, je hebt hem nooit gezien en mee gemaakt toen hij gezond en vitaal was. Dat maakt dat je nu niets hebt om te vergelijken en ook niet kunt zien hoe slecht hij eigenlijk is geworden. Waarschijnlijk ben jij al ingestapt op het punt dat hij al slecht was.
Echt, ik zou hem op de foto laten zetten en zeer goed bespreken met de da.

Ik ga hier helemaal in mee.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 19:46

De auto is stomweg te klein de hond kan letterlijk zijn kont niet keren. Als hij er in zit dan zit hij er in. Aan de andere kant moet hij er weel uit. Hij moet zichzelf balanceren op de bank die eigenlijk te klein is. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?

Morgen ga ik met hem naar de DA om de verschillende opties door te spreken. De assistent gaf, na overleg met de DA, aan dat een hond op een gegeven moment immuun kan worden voor carpodyl en daarbij enorm aan de diaree raken en overgeven.

Ik heb nu iets mee gekregen tegen de diaree.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:53

Peelie schreef:
De auto is stomweg te klein de hond kan letterlijk zijn kont niet keren. Als hij er in zit dan zit hij er in. Aan de andere kant moet hij er weel uit. Hij moet zichzelf balanceren op de bank die eigenlijk te klein is. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?

Morgen ga ik met hem naar de DA om de verschillende opties door te spreken. De assistent gaf, na overleg met de DA, aan dat een hond op een gegeven moment immuun kan worden voor carpodyl en daarbij enorm aan de diaree raken en overgeven.

Ik heb nu iets mee gekregen tegen de diaree.

Wauw wat reageer je aangebrand zeg...
Als je steeds maar kleine deeltjes zegt maar geen uitleg dan kun je het niet raar vinden dat er mensen zijn die er geen hol van snappen...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:55

Ik snap het wel hoor TS. Mijn hond met spondy vindt de auto ook niet mega relaxed ondanks dat hij op een matras met dekens en kussens ligt (ik heb speciaal voor de honden een bus aangeschaft). Dus dat begrijp ik zeer zeker. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen dus dat ik niet wist dat hij niet op de foto is gezet recent. Dit zou ik dan inderdaad zoals anderen al zeggen eerst doen.

Qua CBD is de olie van medihemp goed. En dan moet je de 10% nemen voor een hond van dit formaat. Met CBD moet je wel een spiegel opbouwen. Dus ik zou beginnen met 3x 2 druppels en dan na een week verhogen. Wat trouwens ook een fijn supplement is, vind ik, is Doils Joint. En ik ga nu groenlipmossel bestellen, voor zowel mezelf als de hond, bij Synofit. Zij hebben een speciale variant voor honden en ik vond ze zeer behulpzaam qua vragen en informatie!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:55

Nynke1 schreef:
Ik snap het wel hoor TS. Mijn hond met spondy vindt de auto ook niet mega relaxed ondanks dat hij op een matras met dekens en kussens ligt (ik heb speciaal voor de honden een bus aangeschaft). Dus dat begrijp ik zeer zeker. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen dus dat ik niet wist dat hij niet op de foto is gezet recent. Dit zou ik dan inderdaad zoals anderen al zeggen eerst doen.

Qua CBD is de olie van medihemp goed. En dan moet je de 10% nemen voor een hond van dit formaat. Met CBD moet je wel een spiegel opbouwen. Dus ik zou beginnen met 3x 2 druppels en dan na een week verhogen. Wat trouwens ook een fijn supplement is, vind ik, is Doils Joint. En ik ga nu groenlipmossel bestellen, voor zowel mezelf als de hond, bij Synofit. Zij hebben een speciale variant voor honden en ik vond ze zeer behulpzaam qua vragen en informatie!

Edit: CBD olie is wel duur, houd daar rekening mee.
Nog een toevoeging; druppel de druppels een voor een op je vinger en smeer het aan de binnenkant van de wang. Ik zag hierbij meer effect dan dat ik het over het vlees deed. Via de wang wordt het beter opgenomen schijnt.