Kat extreem kieskeurig sinds gebitsreiniging! Help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Re: Kat extreem kieskeurig sinds gebitsreiniging! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 10:41

Malih; hij wordt misselijk en helemaal apathisch, eet dan dus helemaal niet meer. Ik heb er inderdaad over nagedacht om andere medicatie te proberen. Het lastige is dat het ook nog eens een heel angstige kat is. Dus steeds bloedwaarden laten checken is zeer stressvol voor hem. Daarbij is twee keer daags een pil geven ook lastig. Het voer is wat dat betreft een uitkomst.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:50

Ik heb met onze jongste kat in een soortgelijke situatie gezeten. Ook vrijwel niet willen eten. Tot ik stopte met de metacam... toen is ze heel snel opgeknapt.
Misschien daar eens naar kijken? Niet elke kat kan er even goed tegen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 22:01

Dankjewel Lisette, ik had zelf ook al in die richting gedacht, maar hij heeft al eens eerder Metacam gehad en toen geen problemen...

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:24

Oh oke, daar heb ik verder geen ervaring mee. Hoe lang krijgt hij dit al? Zou het zeker niet te lang geven namelijk, kan zelfs nierschade als gevolg hebben. Weet niet op welke termijn dit is, maar volgens mij al vrij snel.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 22:30

Hij krijgt dit nu twee weken. Mijn andere kat krijgt het al een paar jaar wegens ernstige artrose. Zijn bloedwaarden een half jaar geleden nog laten checken,waren prima. Die kat is nu heel comfortabel, duidelijk verschil met als hij het niet krijgt. Het is kiezen tussen twee kwaden, maar ik heb liever dat hij wat korter leeft en zich goed voelt dan met pijn,is overigens ook al 16.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:34

Is er vooraf een bloedonderzoekje geweest. Je ziet wel eens dat de nieren niet helemaal top zijn en na een narcose een flinke klap krijgen.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:36

Dat vind ik al best lang eerlijk gezegd.
Zelf zou ik er direct mee stoppen. Het is echt rotzooi. :o

Edit; excuus, ik had je berichtje niet helemaal gelezen. Maar het kan altijd zijn dat je andere kat er beter tegen kan.
Hij kan wel maagpijn hebben of misselijk zijn er door. Dan zou ik ook niet willen eten. ;)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 22:49

Hij heeft recent een bloedonderzoek gehad en hij had de bloedwaarden van een jonge kat! Maar ik kan weleens proberen om het te stoppen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:25

Lisette0 schreef:
Oh oke, daar heb ik verder geen ervaring mee. Hoe lang krijgt hij dit al? Zou het zeker niet te lang geven namelijk, kan zelfs nierschade als gevolg hebben. Weet niet op welke termijn dit is, maar volgens mij al vrij snel.

Een recent onderzoek met die medicatie wees uit dat het weinig verschil maakt. Het werd aan katten gegeven met nierschade en katten zonder. Indicatie was artroseklachten. De groep met nierschade leefde zelfs langer dan de controlegroep die niet behandeld werd voor de pijnklachten.

Overigens kan de medicatie wel effect hebben op de maag.

Bloedwaarden van een half jaar geleden zeggen niks. De waardes in het bloed stijgen pas bij 70-80% nierschade. In een half jaar kan veel veranderen.

Ik denk samen met je dierenarts gaan kijken waar het wegkomt.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:32

Wellicht is de dosering lager geweest. Volgens mij is bij artrose een lage dosering al voldoende. Zeker weten doe ik het niet hoor. Maar door even googlen kom je allerlei verhalen tegen, die zullen niet zomaar uit de lucht komen vallen. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:33

Nee hoor gewone onderhoudsdosering

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:36

Ook goed. Ik geef alleen aan ts aan wat ik inmiddels weet.
Hoe een ieder er naar handeld moet hij/zij zelf weten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 08:56

Even ter verduidelijking: kat 1 met de gebitsproblemen krijgt normaal geen Metacam.
Kat 2 met artrose krijgt dagelijks Metacam. Zonder vind ik voor hem niet diervriendelijk.

Ben met kat 1 nu gestopt met de Metacam, even zien wat dat doet.

Bedankt voor het meedenken!

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:25

Ja, dat had ik in eerste instantie dus niet goed gelezen. Daarna wel, zie edit van gisteravond. ;)

Ben benieuwd hoe het zonder gaat. Onze knapte er heel snel van op.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:44

Wat is de maat van de brokken die je voert? Mijn kat met amper een tand in de bek kan namelijk geen kleine brokken meer eten, enkel grote (Dental van RC bijvoorbeeld, maar zijn voorkeur heeft hondenbrok :+ ).

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 17:23

Princesj, bijzonder! Ik heb helaas geen keuze in wat ik voer, omdat hij dieetvoer krijgt, zijn inderdaad kleine brokjes.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:31

Dat van die schildkliermedicatie klinkt als mijn kat op dit moment, al is die nog een gradatie erger. Reageerde ook niet goed op de medicijnen, werd misselijk, apathisch, viel nog meer af, braken en wilde niks meer eten. Gisteren met spoed naar de dierenarts. We moeten hem nu dwangvoeren, ik hoop dat ie het nog gaat redden maar de prognose is slecht :'(

Qua voeren: neem het aan van iemand wiens kat echt niet meer eet maar voer hem dan desnoods maar buiten zijn dieet om tot ie weer wat is aangesterkt. Aan een schildklierafwijking gaan ze niet van de ene op de andere dag dood, ik zou het risico nemen. Het dieetvoer weer aanbieden als ie weer wat strakker in zijn jasje zit.

Succes!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 17:49

Wat akelig Snadrem, welke medicatie kreeg jouw kat? Heel veel sterkte, ik hoop dat je kat erdoor komt!

Wij hebben inderdaad al een poos alles gegeven wat hij maar lustte. Maar de dierenarts gaf aan dat hij wel zo snel mogelijk terug op zijn dieetvoer moet. Hij krijgt nu half om half dieetnatvoer met ander blikvoer en verder brokjes van zijn dieetvoer.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:11

Thiafeline kreeg ie. Na ongeveer twee weken werd ie echter ziek: braken, braken en nog eens braken. En niet meer willen eten. Aangezien zijn schildklierwaarde wel heel hoog was moesten we toch met de medicatie door gaan van de dierenarts. Nog twee weken geprobeerd, maar gisteren toch mee gestopt. Ik denk dat hij echt door het oog van de naald is gekropen. We zijn net weer terug van de dierenarts met hem, ik heb nu wel wat meer hoop dat het weer goed gaat komen maar het gaat wel de nodige tijd kosten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 22:52

Heftig Snadrem, hopelijk komt hij er bovenop! Fijn dat het iets beter lijkt. Onze kat kreeg iets anders, weet de naam zo even niet meer...

Nu 24 uur gestopt met de Metacam maar het eten gaat nu weer slechter... Morgen maar weer mee beginnen. Hij is verder wel heel lief en blij. Enige is dat hij veel stress heeft van het pillen geven, zijn ook zulke dikke dingen :( gelukkig morgen de laatste.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 10:23

Vanmorgen weer met de Metacam begonnen en een paar uur later zit hij weer flink te eten van zijn brokjes. Ik houd hem er nog maar wel even op!

Iedereen bedankt voor het meedenken! Altijd interessant om ervaringen te delen en van elkaar te leren. Het gaat hier in elk geval de goede kant op!

@Snadrem; hoe gaat het nu?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:30

Fijn dat hij nu weer eet. Misschien kun je kijken of hij zijn goede brokjes beter eet als je ze weekt met water? Als hij pijn aan het gebit/de mond heeft dan eet dat vast makkelijker, of hij het ook lekker vindt en meewerkt is een tweede :P .

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:17

Jammer dat het stoppen niet geholpen heeft.
Je moet doen waar je je goed bij voelt hoor. Sterkte met het poezebeest. :(:)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:22

Anna79 schreef:
@Snadrem; hoe gaat het nu?

Helaas nog niet zoals ik zou willen. Hij verzette zich vanmorgen vroeg wel met hand en tand tegen het dwangvoeren. Ik dacht nog, dat belooft wat voor de rest van de dag. Hij is echter nu weer zo slap als een vaatdoek en hij kwijlt ook enorm na het dwangvoeren. Het is echt maar een zielig hoopje poes en hij ziet er niet uit met dat kwijl en overal klodders dwangvoer. Ik probeer hem maar zo goed mogelijk schoon te maken, maar het is net zo'n zielig katje van de reclame van de dierenambulance op dit moment |(

Morgen om 11.00 uur echo bij de dierenarts.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 15:15

GDG dat wil niet met dit voer, ik heb het zelfs met een rubber hamer platgeslagen :Y) het is best hard...

@Snadrem, wat naar, bij kwijlen gaan bij mij wel belletjes rinkelen. Onze andere kat heeft nl alvleesklier ontsteking gehad en was toen heel misselijk, met van die draden kwijl en daardoor lukte het dwangvoeren ook niet.
Wat heel goed hielp bij hem was Emeprid, kun je gewoon met een spuitje in de bek ingeven. Heel veel sterkte!