Teef schijnzwanger tips en advies gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Re: Teef schijnzwanger tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:27

Mijn teef is regelmatig schijnzwanger. Ik doe daar verder niks aan. Ze wil dan vaak ook niet eten en is heel aanhankelijk en rustiger dan anders. Ik let er wel op dat ze niet teveel aan haar tepels likt want dat stimuleert het aanmaken van melk. Het gaat vanzelf weer over. Niet te druk om maken, dat hoort er nu eenmaal bij.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 10:38

Dat doet ze nu gelukkig niet zo veel, heel af en toe maar dan likt ze ff kort en dan stopt ze er mee.. Ze was eergisteren en die dag daarvoor heel veel aan haar achterste aan het likken, maar denk dat dat dus kwam door haar volle anaalklieren. Want sinds ik terug ben van de DA likt ze daar in ieder geval niet meer.

Als mijn teef nou niet zou eten zou ik iets minder erg vinden dan dat ze nu niet drinkt.. Vooral met deze temperaturen, maar kan het er helaas ook niet in gieten haha. De enige manier is brokjes in een bak water gooien, die wil ze er dan nog wel uithalen.. Maar echt naar haar bak lopen om te drinken doet ze niet, wel echt ontzettend veel kwijlen. Is dit normaal?

Heb gelukkig het geld voor de sterilisatie bij elkaar gespaard en krijg gelukkig nog een deel terug ook van de verzekering.
Ben in ieder geval al iets geruster na jullie reacties echt heel erg fijn :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:44

Je kan ook brokjes met water invriezen.. Dan heeft ze een ijsje en dat geeft ook vocht..

Anaalklieren zijn klieren die zich naar behoefte vullen.. Het uitknijpen hiervan is ten zeerste af te raden.. Hoe vaker je ze leegt/geleegd worden hoe sneller ze zich weer moeten vullen met alle ellende van dien.. Als ze ontstoken zijn snap ik dat je er iets aan wil laten doen.. Als er een korreltje voor de uitgang zit, is dit geen probleem.. Dit komt er vanzelf uit.. Als de klier een keer knalt is dit ook geen probleem, want dat geneest wel weer.. Elke keer als een hond poept, dan geven ze een stukje uit de Anaalklieren mee, zodat een andere hond weet wie ze is.. Zeg maar een soort van social media voor honden.. Als ze elkaar voor het eerst ontmoeten ruiken ze toch ook aan elkaars anus.. Wij mensen geven elkaar een hand.. Honden ruiken aan elkaars anus.. Doen ze bij ons ook, als ze even de kans krijgen..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 10:50

rainbow8 schreef:
Je kan ook brokjes met water invriezen.. Dan heeft ze een ijsje en dat geeft ook vocht..

Anaalklieren zijn klieren die zich naar behoefte vullen.. Het uitknijpen hiervan is ten zeerste af te raden.. Hoe vaker je ze leegt/geleegd worden hoe sneller ze zich weer moeten vullen met alle ellende van dien.. Als ze ontstoken zijn snap ik dat je er iets aan wil laten doen.. Als er een korreltje voor de uitgang zit, is dit geen probleem.. Dit komt er vanzelf uit.. Als de klier een keer knalt is dit ook geen probleem, want dat geneest wel weer.. Elke keer als een hond poept, dan geven ze een stukje uit de Anaalklieren mee, zodat een andere hond weet wie ze is.. Zeg maar een soort van social media voor honden.. Als ze elkaar voor het eerst ontmoeten ruiken ze toch ook aan elkaars anus.. Wij mensen geven elkaar een hand.. Honden ruiken aan elkaars anus.. Doen ze bij ons ook, als ze even de kans krijgen..

Ze had er wel last van, vandaar dat de DA ze heeft uitgeduwd ze zaten dan ook erg vol. Ook had ze geen diarree maar wel wat slappe ontlasting anders duwt ze het er inderdaad zelf uit.

Ik doe zelf altijd het liefst zo min mogelijk als er iets niet nodig is, maar heb wel veel vertrouwen in mijn DA en als hij vind dat het nodig is dan sta ik daar achter. Hij heeft mij dan ook aangeraden om over 3 weken nog even te controleren hoe de anaalklieren dan zijn. Alle stress en spanning die mijn hond nu heeft slaat namelijk aan op haar maag en darmen en haar ontlasting word dan erg dun, vandaar dat het zo vol is geraakt denk ik. Ze was echt heel erg heftig aan haar kontgat aan het likken en daarbij ook aan het piepen. En dat is nu gelukkig over :)

Maar ik snap wel wat je bedoeld hoor, blijf er ook het liefste af. Maar als het nodig is dan zal het wel moeten.
En heel erg bedankt voor de brokjes invriezen ga ik zo meteen eens even doen. Kunnen ze dan geen brain freeze krijgen?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:48

Nee.. Ik vries hier plastic bekers in met water en brokjes.. Tegen zo'n kauwstaaf er in als soort van stokje.. Ze zijn er dol op..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:52

CharmingS schreef:
rainbow8 schreef:

Ze had er wel last van, vandaar dat de DA ze heeft uitgeduwd ze zaten dan ook erg vol. Ook had ze geen diarree maar wel wat slappe ontlasting anders duwt ze het er inderdaad zelf uit.

Ik doe zelf altijd het liefst zo min mogelijk als er iets niet nodig is, maar heb wel veel vertrouwen in mijn DA en als hij vind dat het nodig is dan sta ik daar achter. Hij heeft mij dan ook aangeraden om over 3 weken nog even te controleren hoe de anaalklieren dan zijn. Alle stress en spanning die mijn hond nu heeft slaat namelijk aan op haar maag en darmen en haar ontlasting word dan erg dun, vandaar dat het zo vol is geraakt denk ik. Ze was echt heel erg heftig aan haar kontgat aan het likken en daarbij ook aan het piepen. En dat is nu gelukkig over :)

Maar ik snap wel wat je bedoeld hoor, blijf er ook het liefste af. Maar als het nodig is dan zal het wel moeten.
En heel erg bedankt voor de brokjes invriezen ga ik zo meteen eens even doen. Kunnen ze dan geen brain freeze krijgen?

Je kunt de sterilisatie inplannen, zo eind juli. Dan zit ze ongeveer 100 dagen na de loopsheid. Dat is optimaal.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 17:02

Wanneer ik dat ga in plannen bespreek ik over 3 weken met de DA, het is namelijk niet mogelijk te steriliseren als ze nog schijnzwanger is. En dat kon ook nog wel even duren vertelde mijn DA. Daarnaast is ze nog geen 2 jaar oud en ondertussen al 4 keer onder narcose geweest en ik ben daar erg voorzichtig mee, dus we gaan daar even een mooi plan voor maken over hoe we de sterilisatie gaan aanpakken :)

Super bedankt voor al jullie tips trouwens, heeft me echt goed gedaan. Met Fenix gaat het gelukkig al weer wat beter, is nog steeds erg sloom en lui, maar drinkt ondertussen weer voldoende en eet ook normaal. Dus ik denk dat ze gewoon veel last heeft van de warmte + hormonen. Maar zodra het afkoelt buiten word ze wel actief.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:00

Waarom wacht je niet nog even een tijd met steriliseren? Daar kleven ook best veel nadelen aan. Sommige teven worden incontinent, vaak krijgen ze een rare vacht en worden ze snel dik. Ik doe het bij mijn honden alleen als het echt noodzakelijk is, maar niet uit voorzorg. Schijnzwanger is niet leuk maar dat gaat vanzelf weer over. Voor mij geen reden om in een gezonde hond te laten snijden. Mijn oudste is al hoogbejaard inmiddels maar nog steeds intact. Daar zijn nooit problemen mee geweest.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:43

Paardenfann4 schreef:
Waarom wacht je niet nog even een tijd met steriliseren? Daar kleven ook best veel nadelen aan. Sommige teven worden incontinent, vaak krijgen ze een rare vacht en worden ze snel dik. Ik doe het bij mijn honden alleen als het echt noodzakelijk is, maar niet uit voorzorg. Schijnzwanger is niet leuk maar dat gaat vanzelf weer over. Voor mij geen reden om in een gezonde hond te laten snijden. Mijn oudste is al hoogbejaard inmiddels maar nog steeds intact. Daar zijn nooit problemen mee geweest.

Je weet dat een intacte teef juist kans heeft of mamamtumoren? En tuurlijk jouw teef heeft dat gelukkig dan niet, maar die kans is best wel aanwezig. Vandaar dat steriliseren wordt aangeraden als je toch niet gaat fokken.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:52

Ja, uiteraard ben ik daarvan op de hoogte. Maar in hoeverre dat daadwerkelijk helpt dat betwijfel ik. Wij hebben meerdere gesteriliseerde teven gehad die kregen wel mamatumoren. Deze is dus niet geholpen en heeft het niet. Overigens zijn die andere honden met tumoren er ook gewoon oud mee geworden. Ik vind dat dierenartsen wel meer op de nadelen mogen attenderen van sterilisatie en castratie want het wordt enorm gepromoot maar er kleven ook zeker veel nadelen aan vast. Het wordt teveel geïdealiseerd. Maar het levert de DA's een leuke stuiver op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:57

Schijn zwanger en dan vaker is echt niet goed hoor, ik was mijn honder bijna door kwijt vanwege een baarmoederontsteking.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:00

Baarmoederontsteking kan altijd gebeuren. Ik heb 3 intacte teven die regelmatig schijnzwanger zijn en dat hou ik goed in de gaten. Maar tot nu toe is er niets aan de hand en ze zijn allemaal bejaard of hoogbejaard. Dus om uit voorzorg er maar vast in te gaan snijden vind ik persoonlijk te ver gaan. Maar dat moet ieder voor zichzelf weten uiteraard. Als ze wel een ontsteking krijgen worden ze uiteraard geholpen maar de kans is groot dat het helemaal niet nodig is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:13

Paardenfann4 schreef:
Ja, uiteraard ben ik daarvan op de hoogte. Maar in hoeverre dat daadwerkelijk helpt dat betwijfel ik. Wij hebben meerdere gesteriliseerde teven gehad die kregen wel mamatumoren. Deze is dus niet geholpen en heeft het niet. Overigens zijn die andere honden met tumoren er ook gewoon oud mee geworden. Ik vind dat dierenartsen wel meer op de nadelen mogen attenderen van sterilisatie en castratie want het wordt enorm gepromoot maar er kleven ook zeker veel nadelen aan vast. Het wordt teveel geïdealiseerd. Maar het levert de DA's een leuke stuiver op.

Je weet ook dat het aantal loopsheden die een teef heeft gehad voor de sterilisatie meespeelt voor de kans op melkkliertumoren? 25% van de honden die 4 keer of meer loops zijn geworden krijgen melkkliertumoren, gesteriliseerd of niet. Wanneer het voor de eerste loopsheid gebeurd is de kans op melkkliertumoren kleiner dan 1%, voor de 2de keer loops is het 7%. Moment van sterilisatie telt dus fiks mee.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:17

Daar ben ik ook allemaal van op de hoogte. Maar een teef steriliseren voor de eerste loopsheid zal wel tumoren verkleinen maar voor de gehele ontwikkeling van de hond vind ik het niet goed. De bespiering is veel minder, de vachten worden vaak raar en ze hebben ook regelmatig last van incontinentie. Dat heb ik bij meerdere honden gezien en zelf ook gehad. Ik doe het dus niet, ik vind de nadelen te groot. Maar ieder moet zelf weten wat hij of zij doet. Ik heb van alles al gedaan en doe het nu zo, en dit bevalt bij mij tot nu toe beter dan met sterilisatie. En ze worden ook gewoon oud.

Maar het wordt nu een beetje een discussie topic over wel of niet steriliseren. Daar heeft de TS ook niet zoveel aan. Ik wilde haar er alleen even op attenderen dat er ook nadelen zijn en dat overhaast opereren niet perse noodzakelijk is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 10:38

Paardenfann4 schreef:
Maar het wordt nu een beetje een discussie topic over wel of niet steriliseren. Daar heeft de TS ook niet zoveel aan. Ik wilde haar er alleen even op attenderen dat er ook nadelen zijn en dat overhaast opereren niet perse noodzakelijk is.

Nou steriliseren gaat gewoon zeker gebeuren. Ze is nu 2 keer loops geweest, en heb een oude niet gecastreerde chihuahua reu rondlopen, die word dan helemaal gek. En in november krijg ik weer een mechelse herder pup en dat word een reu, en die wil ik ook niet castreren. Ik ga ook niet met mijn teef fokken, dus denk dat het voor iedereen beter is om haar te laten steriliseren.

Mijn buren hebben een teef, en die kunnen ze niet steriliseren omdat die iedere keer na de loopsheid schijnzwanger word, en daarna meteen weer loops. Echt zielig voor het beestje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:58

Mijn teef is dus schijnzwanger geworden na de sterilisatie. 2,5 maand na de eerste loopsheid maar bleek al weer tegen loopsheid aan te zitten. Zij was er echt beroerd van inclusief koorts.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:04

Neonlight:
- Waarom dan gekozen voor sterilisatie ipv castratie??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:00

Wij kozen voor "sterilisatie" (laparoscopisch) in verband met de melkkliertumoren, en omdat we niet met onze hond mogen fokken omdat het een afkeur voor het stamboek is. Alleen is dit wel een operatie waarbij de eierstokken verwijderd worden maar niet de baarmoeder, dus eigenlijk wel een castratie. Wij wisten van te voren niet dat dit na de ingreep zou gebeuren. Bij de DA-praktijk waar ik bij zit wordt wel gesproken over sterilisatie maar het is dus eigenlijk castratie (zie ook http://www.boschhoven.nl/gezelschapsdie ... rilisatie/, zij gebruiken dus verkeerde term en die heb ik overgenomen).
Ze is ook niet meer loops geworden, sterilisatie is vorig jaar begin april geweest.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 13:26

Neonlight schreef:
Wij kozen voor "sterilisatie" (laparoscopisch) in verband met de melkkliertumoren, en omdat we niet met onze hond mogen fokken omdat het een afkeur voor het stamboek is. Alleen is dit wel een operatie waarbij de eierstokken verwijderd worden maar niet de baarmoeder, dus eigenlijk wel een castratie. Wij wisten van te voren niet dat dit na de ingreep zou gebeuren. Bij de DA-praktijk waar ik bij zit wordt wel gesproken over sterilisatie maar het is dus eigenlijk castratie (zie ook http://www.boschhoven.nl/gezelschapsdie ... rilisatie/, zij gebruiken dus verkeerde term en die heb ik overgenomen).
Ze is ook niet meer loops geworden, sterilisatie is vorig jaar begin april geweest.

Ik wil wel graag ook de baarmoeder er uit laten halen, het schijnt dat ze met de laparoscopie sneller herstellen, maar toch wil ik alles er uit laten halen.
Mijn dierenarts heeft haar knie toen onderhuids kunnen hechten en hoop dat ze dat nu weer gaan doen zodat ze geen kraag om hoeft :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:44

Ik moet zeggen, ik vond laparoscopie tegen vallen. 3 kleine sneetjes, maar qua grootte samen was het nog net zo veel als een gewone operatie. En we hadden de pech met die schijnzwangerschap daarna, dus het herstel was aardig verstoord.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 13:45

Neonlight schreef:
Ik moet zeggen, ik vond laparoscopie tegen vallen. 3 kleine sneetjes, maar qua grootte samen was het nog net zo veel als een gewone operatie. En we hadden de pech met die schijnzwangerschap daarna, dus het herstel was aardig verstoord.

En jij hebt het bij Boschhoven laten doen? Dat zijn zowat bijna mijn buren :j

Ik ga het in Budel laten doen bij de Meemortel. Hoelang moest jou hond daarna herstellen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:50

Yep, Boschhoven is mijn dierenkliniek, had die ook al voor de paarden dus voor de hond ook gekozen, hoewel het wel wat verder weg is en niet altijd handig, maar voordeel is wel dat als ze voor de paarden komen ze de hond ook in een normale omgeving zien.
Hoelang ze moest herstellen weet ik eigenlijk niet meer. Met een dag of 8 was ze nu weer helemaal de oude, inclusief de schijndracht, waar we dus wel voor terug zijn geweest en Galastop voor gekregen hebben (maar ja, niet eten, koorts, melkgift, vandaar dus wel medicatie).
Valt me nu pas op dat je daar inderdaad vandaan komt. :)) Ik zit in de gemeente Bergeijk (niet in Bergeijk zelf maar in een gehuchtje daarbij).

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 16:41

Wat grappig, mijn paard staat in Bergeijk en ik woon zelf in Valkenswaard sinds kort :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:32

Ik kom oorspronkelijk uit Valkenswaard. :') De wereld is klein. :D
Wat voor hond heb je eigenlijk? Om toch maar weer ontopic te blijven. :P

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 08:37

Neonlight schreef:
Ik kom oorspronkelijk uit Valkenswaard. :') De wereld is klein. :D
Wat voor hond heb je eigenlijk? Om toch maar weer ontopic te blijven. :P

Heb een Mechelse herder van 1 jaar.. Maar ze is echt een pechvogel. Met 7 maanden foto's laten maken voor sport keuring omdat ik er een knpv certificaat (ph1) mee wou halen. En toen bleek ze een lenden wervel teveel te hebben die a-symetrisch aan haar bekken is vergroeid. Ook heeft ze een glutenallergie waardoor ze dus alleen maar speciaal voer mag hebben. En in februari heeft ze haar achterste kruisband afgescheurd waardoor ze geopereerd moest worden, en daar is ze nu nog van aan het revalideren.

Dus ze heeft het al zwaar gehad voor zo'n jonge hond. Maar probeer te doen voor haar wat ik kan.

Gelukkig gaat het al weer iets beter met haar, het likken is zo goed als over. Ook het nest gedrag zie ik niet echt meer, wel heeft ze last van het warme weer (hijgen, kwijlen en snel ademhalen). Dus ik snap er niks meer van. Het gedrag van afgelopen weekend laat ze dus niet meer zien, maar haar melkklieren zijn nog wel iets opgezet en iets vergrote tepels maar niet extreem.

Weet wel dat ik hierna nooit meer een teef neem :')