Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxemmely

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 11:26

Dankjewel voor de tips allemaal! We gaan volledig opnieuw beginnen met opbouwen, ik heb vanmorgen een kong gekocht en laten iets met onze geur achter voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:31

Goed bezig!

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 08:02

Ondanks kong en shirt zat ze gisteren binnen 5 minuten weer boven.. en vanacht heeft ze het voor de eerste keer gedaan terwijl we gewoon thuis zijn. Heb er toen een badjas van mn vriend bij gelegd, ze is toen wel de rest van de nacht beneden gebleven. Maar toen mijn vriend net vetrok naar zn werk, en ik een was aan t aanzetten was op zolder hoorde ik de deur alweer open gaan.. hoorde de auto van mn vriend nog door de straat rijden dus dat waren echt 10 seconden voor ze bedacht naar boven te gaan.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:04

Heeft ze niet gewoon ontdekt dat jullie bed toch ook wel erg lekker ligt? Ik zou de trap iig blokkeren met iets

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 08:07

Jester_ schreef:
Heeft ze niet gewoon ontdekt dat jullie bed toch ook wel erg lekker ligt? Ik zou de trap iig blokkeren met iets

Ik zou niet weten met wat haha als ze het al voor elkaar krijgt om een deur open te doen terwijl er een stoel onder de klink gedrukt staat, denk ik ook dat ze voor zo iets te slim is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:09

Traphekje?
en de klink omhoog zetten.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 08:15

Cayenne schreef:
Traphekje?
en de klink omhoog zetten.

Klink staat al omhoog aan haar kant van de deur en een traphekje klimt ze gegarandeerd overheen. Of ik moet een traphek regelen dat zo groot als een deur is en op slot kan :')

Ik ben me op t moment aan t verdiepen in benchttraining. Vorige eigenaren zeiden dat ze dit bij hen zonder problemen deed maar hier dus wel problemen.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:37

Is het erg dat ze op jullie bed ligt? Onze whippet vind alleen zijn ook niet Leung en de veiligheid van ons bed helpt haar juist heel erg. Last haar eerst maar eens aan jullie wennen. Daarna ga je langzaam opbouwen met alleen zijn in de rest van het huis. Bijv. Als je naar de wc gaat, of even de tuin in.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:17

Zo te horen heeft de hond zijn eigen veiligheid ingebouwd. Jullie bed.

Onze hond heeft of had ook verlatingsangst. Echt weg gaan doet het nooit.
Wij hebben een camera geplaatst. Zodat we konden communiceren als het moeilijk werd. Verder daarbij gaat het om vertrouwen. De hond moet vertrouwen dat jij terug komt. Echt besef van tijd heeft een hond niet is mij altijd geleerd.
Opbouwen hier hebben we echt van minuten gedaan. Tot we op 15 min zaten naar 30’min en daarna in kwartiertjes opgebouwd.
Vanaf 4 u ging het best vlot. Mijn hond had de juiste rust gevonden.
Onderliggend was bij mijn hond. Onzekerheid & angst.
Elke keer als je weg gaat het zelfde patroon aanhouden. Honden zijn gewoonte dieren.
Wij hebben nu wel een jonge hond erbij. Mijn buffel voelt zich veel veiliger. Beide hebben nooit in een Bench gezeten. Mocht je vragen hebben. Pb gerust.
Afbeelding

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:31

Ik heb ook altijd een radio aan zodat het allemaal niet zo onwijs stil is in huis. Schijnt ook soms te helpen.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 10:50

Bonna schreef:
Is het erg dat ze op jullie bed ligt? Onze whippet vind alleen zijn ook niet Leung en de veiligheid van ons bed helpt haar juist heel erg. Last haar eerst maar eens aan jullie wennen. Daarna ga je langzaam opbouwen met alleen zijn in de rest van het huis. Bijv. Als je naar de wc gaat, of even de tuin in.

Het op bed liggen is nog niet zo zeer een probleem maar ze sloopt de voordeur eersr :+ normaal gesproken vaat dus alles goed als wij thuis zijn, naar wc gaan of gaan douche en opruimen boven wat dan ook, tot afgelopen nacht dan haha.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 10:52

Wij zaten te denken om de bench opnieuw te gaan opbouwen. Dus er in doen, dan gaan wij de deur uit en blijven gewoon even een minuut buiten staan en weer terug. Snachts boven op onze slaapkamer in de bench doen gezien dat voor haar een veilige of fijne kamer blijkt te zijn.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 10:54

Evel_Knievel schreef:
Ik heb ook altijd een radio aan zodat het allemaal niet zo onwijs stil is in huis. Schijnt ook soms te helpen.

Radio hebben wij inderdaad ook altijd aan

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:57

Ik lees mee, heb nu een logee (van mijn ouders dus ken haar al wel haar hele leven) die nooit zonder roedel is geweest en nu wel alleen is bij mij. Na een minuut of 10 word ze echt onrustig, ook als ik alleen maar naar boven ga. Ze gaat op de bank liggen en dan echt op mijn plek.
Vannacht heb ik haar maar in de stofbench boven gelegd omdat ze echt ging janken en toen was ze meteen rustig en hebben we haar de hele nacht niet meer gehoord.

Moet nog even kijken of ik een roedelgenoot zoek of dat ik iets anders regel.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 11:03

Azmay schreef:
Ik lees mee, heb nu een logee (van mijn ouders dus ken haar al wel haar hele leven) die nooit zonder roedel is geweest en nu wel alleen is bij mij. Na een minuut of 10 word ze echt onrustig, ook als ik alleen maar naar boven ga. Ze gaat op de bank liggen en dan echt op mijn plek.
Vannacht heb ik haar maar in de stofbench boven gelegd omdat ze echt ging janken en toen was ze meteen rustig en hebben we haar de hele nacht niet meer gehoord.

Moet nog even kijken of ik een roedelgenoot zoek of dat ik iets anders regel.

Goed om te horen dat het met de bench werkt bij je logee! Hopelijk bij ons ook haha
Heb er met mijn vriend wel over nagedacht om een maatje te zoeken maar we vragen ons af of dat wel een slim idee is, een tweede hond. Niet perse voor haar want zij is heel sociaal, maar meer voor onszelf :o
We hebben onze handen al vol aan haar en wie weet wat voor andere problemen een tweede hond weer met zich mee kan brengen. Of ze gaan samen op ons bed liggen haha
Ik heb nog wel een binnen poes van 1 jaar die bij mn vader woont maar dan is weer de vraag of ze beide niet te oud zijn om aan een nieuwe diersoort in huis te wennen en of dat überhaupt wel echt 'maatjes' kunnen worden. De poes kent het huis trouwens wel van mn vriend, maar is er ook al een half jaar niet meer geweest inmiddels.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:16

Is geen garantie dat een maatje helpt. Hier was het niet genoeg. Gezinsleden ook niet trouwens, als ik er niet ben, wordt hij nerveus.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:22

Husky’s zijn wel echte roedel dieren, dus het zou wel kunnen helpen. Als ik je zo hoor zou ik wel voor een stuk minder gecompliceerd ras gaan :j

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 11:27

A_nouk schreef:
Husky’s zijn wel echte roedel dieren, dus het zou wel kunnen helpen. Als ik je zo hoor zou ik wel voor een stuk minder gecompliceerd ras gaan :j

Haha Ja goed punt. We hebben haar gekocht als hond die goed alleen thuis kon blijven in de bench en ik geloof die mensen ook echt hoor. Maar misschien was toch de druppel dag ze binnen 2 maanden 2x van thuis is veranderd. Wij gingen expres voor een wat oudere, zindelijke hond die best 2 uurtjes alleen kan zijn en niet voor een pup. Ze zal ook absoluut niet meer bij ons weg gaan hoor, al brand ze het huis plat bijwijze, alleen het is even zoeken naar een oplossing voor zowel haar als ons.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:30

Je schrijft dat je het alleen zijn hebt opgebouwd maar de hond is nog geen 2 weken bij jullie. Én binnen zeer korte tijd al 2x herplaatst.
Dan kan je het alleen zijn nooit goed hebben opgebouwd.

Neem de tijd, verwacht geen wonderen. Een verhuizing is voor een hond heel ingrijpend, zeker als dat gepaard gaat met een nieuwe eigenaar. Laat staan 2x in korte tijd. Dat kan traumatisch zijn.

Zorg er voor dat je voor je weg gaat je dier voldoende beweging en mentale uitdaging hebt gegeven en dat er in huis ook afleiding voor haar is in de vorm van een botje, puzzel oid. Radio zachtjes aan etc.

BOUW RUSTIG OP.
Eerst 5 minuten, gaat dat een aantal dagen goed een keer 10 minuten. Wissel dat ook met elkaar af, dan weer langer, dan weer korter. Niet enkel langer, langer, langer en geen uren per dag alleen de eerste periode.

En: Maak van je vertrek en terugkomt GEEN ritueel.
Negeer de hond compleet bij zowel vertrek als terugkomst.
Het moet normaal worden dat jullie het pand verlaten namelijk.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 13:25

Maar als zij binnen 1 minuut al maar boven gaat, kunnen wij dat dat nog steeds goed opbouwen?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:29

Tsja hele lastige kruising, kan zijn dat ze nooit goed alleen kan zijn. Plus als ze zich verveelt heb je grote kans dat je terug komt naar een gesloopt huis... Husky is niet echt makkelijk.

Opbouwen doe je door eerst in de bench als je zelf thuis bent, in dezelfde kamer. Steeds iets langer en dan in andere kamer, ook als je thuis bent en als dat goed gaat pas alleen laten. Het is lastig dat je nu al veel weg bent, eigenlijk zou je gewoon een oppas moeten regelen of naar een opvang brengen, anders kan dit wel een probleem blijven. Je moet er echt de tijd voor nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:33

xxemmely schreef:
Goed om te horen dat het met de bench werkt bij je logee! Hopelijk bij ons ook haha
Heb er met mijn vriend wel over nagedacht om een maatje te zoeken maar we vragen ons af of dat wel een slim idee is, een tweede hond. Niet perse voor haar want zij is heel sociaal, maar meer voor onszelf :o
We hebben onze handen al vol aan haar en wie weet wat voor andere problemen een tweede hond weer met zich mee kan brengen. Of ze gaan samen op ons bed liggen haha
Ik heb nog wel een binnen poes van 1 jaar die bij mn vader woont maar dan is weer de vraag of ze beide niet te oud zijn om aan een nieuwe diersoort in huis te wennen en of dat überhaupt wel echt 'maatjes' kunnen worden. De poes kent het huis trouwens wel van mn vriend, maar is er ook al een half jaar niet meer geweest inmiddels.

Gaat er niet iemand binnenkort op vakantie waarvan je op de hond kunt passen? Dan kun je mooi uitproberen of het effect heeft voor jullie hond en of het jullie qua zorg mee of tegenvalt.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 13:40

Ianthe schreef:
Tsja hele lastige kruising, kan zijn dat ze nooit goed alleen kan zijn. Plus als ze zich verveelt heb je grote kans dat je terug komt naar een gesloopt huis... Husky is niet echt makkelijk.

Opbouwen doe je door eerst in de bench als je zelf thuis bent, in dezelfde kamer. Steeds iets langer en dan in andere kamer, ook als je thuis bent en als dat goed gaat pas alleen laten. Het is lastig dat je nu al veel weg bent, eigenlijk zou je gewoon een oppas moeten regelen of naar een opvang brengen, anders kan dit wel een probleem blijven. Je moet er echt de tijd voor nemen.

Bedankt voor de tip! Gaan we op die manier proberen :)

Cayenne schreef:
xxemmely schreef:

Gaat er niet iemand binnenkort op vakantie waarvan je op de hond kunt passen? Dan kun je mooi uitproberen of het effect heeft voor jullie hond en of het jullie qua zorg mee of tegenvalt.

Zou ik inderdaad eens na kunnen vragen! We hebben veel vrienden en familie met honden

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:42

Wel negeren dan he, als je in dezelfde kamer bent. Niet gaan aankijken of tegen praten;) En inderdaad met wat lekkers in de bench. Ook gewoon elke dag het eten in de bench geven.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:54

Ik zou dit eerlijk gezegd op het moment helemaal niet opbouwen, eerst maar eens de hond de kans geven om aan jou en de omgeving te hechten en dan pas kleine stukjes alleen. Op dit moment snapt de hond nog helemaal niet dat dit zijn/haar thuis is en jullie de baasjes zijn.

Voordat je honden gaat aanschaffen of allerlei dingen wilt doen, eerst de hond even de kans geven te acclimatiseren. Grote kans dat het dan al een stuk beter/makkelijker gaat. De hond is nu ook nog niet 'zichzelf', dat duurt gewoon even. Mijn herplaatser die alleen thuis kon zijn, krijste de eerste weken alles bij elkaar als ik maar naar de wc ging. Na 2 maand kon ik gewoon een paar uurtjes weg, was prima.