Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:18

Uiteraard is het nodig om dat uit te zoeken voor je je obesipoes tot beweging dwingt, ik had alleen al gelezen dat TS de kat binnenkort laat onderzoeken. :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 21:26

@Telpeva: ze was absoluut niet 'ineens' sloom, daar is een periode van twee jaar overheen gegaan. Ik herken het wel duidelijk als een verminderde activiteit ten gevolge van ouder worden. Maar ze wordt sowieso binnenkort helemaal gecheckt door een DA ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:36

Dat dikkerdje van mij is wsl alleen als kitten slank geweest, ze was over de 10kg toen ze werd afgestaan en ong 7kg toen ze bij mij kwam.
Ik heb haar per ongeluk weer naar de 8,5kg laten stijgen en inmiddels ook weer laten afvallen naar de 6kg, maar zodra ik minder oplet hoeveel ik geef verdikt ze direct weer.
Ze is actiever dan ze was, maar met dat lekkere warme weer ligt ze liever languit in de tuin dan te bewegen dus moet ik haar dieet weer wat aanpassen. :)
Die van mij is overigens kerngezond, alleen heeft ze door haar jarenlange overgewicht enorm veel aanleg om aan te komen.

Goed dat je je kat laat onderzoeken billionache, altijd eerst medische oorzaken uitsluiten voor je zomaar dieetvoer oid gaat geven. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:45

Hier had ik ook een te dikke kat(kater, gecastreerd), met een katertje die goed op gewicht bleef maar wel wat licht was, en een ex zwerver die dus ook bang is. Ze krijgen hier 2x eten. Als we uit bed zijn en de honden uitgelaten hebben en als we naar bed gaan. Een ritme leren ze vrij snel aan. Dus ik zou echt gaan voor porties voeren. Dan weeg je alles af, en weet je hoeveel ze per kat krijgen. Als je niet weet hoeveel ze eten kun je het ook niet aanpassen namelijk. Hier jat de dikke kat als hij de kans krijgt ook eten. Maar inmiddels is hij wel afgevallen van 8,0 naar 5/5,5 en zit hiermee echt goed op gewicht. (ook behoorlijk groot.)

De dikke kat krijgt hier voer uit een voerspelletje. Alleen in de avond want dan krijgen ze brok. In de ochtend krijgt hij Kvv(vlees) met flink wat water, dat het een beetje soep word. Want anders heeft hij in 2 happen zijn bak leeg en gaat ie de andere katten pesten en hun eten op eten.

Is de kat niet fan van een laserlampje? Dat doet het bij veel katten goed.
Wij hebben dexe
https://www.diebo.nl/kat/spelen/catit-sensestreat-maze

En voerballetjes waar je de brokken in doet en dat ze dan moeten rollen om de brokjes eruit te krijgen.
Misschien is een snuffelmat ook een optie. Vrij makkelijk zelf te maken van fleecekleed en een geperforeerd rubbermatje(voor in de afwasbak) of een klein verfrekje.
En zo zijn er nog heel wat voerspelletjes zelf te maken met bijv een eierdoos of wc rolletjes.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:46

Omgekeerd denken: alle katten op het dieetvoer en de katten die dreigen te mager te worden 2x per dag extra bij voeren met voeding waar veel calorieën in zitten. Iets extra lekkers, gegarandeerd dat ze binnen een week weten wanneer ze klaar moeten staan.
En dan moet dikkie maar een uurtje in een andere kamer gaan zitten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:05

Ipv brok vlees gaan geven. Zit veel minder voedingsstoffen in zeker in blik. Geef de te dikke kat paar keer wat pate blikvlees gemengd met water. Ze is dan vol en cerzadigd maar doordat het voornamelijk uit vocht bestaat is zo wel de kans dat ze af valt want vol gevoel dus minder brok eten.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:18

dierenfan schreef:
Ipv brok vlees gaan geven. Zit veel minder voedingsstoffen in zeker in blik. Geef de te dikke kat paar keer wat pate blikvlees gemengd met water. Ze is dan vol en cerzadigd maar doordat het voornamelijk uit vocht bestaat is zo wel de kans dat ze af valt want vol gevoel dus minder brok eten.

Dat is niet helemaal juist. Er zitten inderdaad minder voedingsstoffen in blik, dat betekend dat de kat er juist veel meer van moet eten om aan zijn aanbevolen dagportie te komen = overbodige calorieen. In natvoer zit meer vocht, wat goed is voor bijvoorbeeld gevoeligheid voor blaasgruis. In de brokvoeding zitten meer vezels wat zorgt voor een hoger verzadigdheids gevoel = minder honger.

Lastig iig TS, idealiter moet je kat inderdaad gewoon minder te eten krijgen en meer beweging, maar ik begrijp dat dat met meerdere katten heel lastig is.. Misschien kan je meer met de kat gaan spelen als beweging? Ik weet dat Prins een serviceteam heeft die je gratis kan bellen/mailen voor dit soort situaties, misschien hebben zij nog tips voor je.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:42

Esirene schreef:
dierenfan schreef:

Dat is niet helemaal juist. Er zitten inderdaad minder voedingsstoffen in blik, dat betekend dat de kat er juist veel meer van moet eten om aan zijn aanbevolen dagportie te komen = overbodige calorieen. In natvoer zit meer vocht, wat goed is voor bijvoorbeeld gevoeligheid voor blaasgruis. In de brokvoeding zitten meer vezels wat zorgt voor een hoger verzadigdheids gevoel = minder honger.

Lastig iig TS, idealiter moet je kat inderdaad gewoon minder te eten krijgen en meer beweging, maar ik begrijp dat dat met meerdere katten heel lastig is.. Misschien kan je meer met de kat gaan spelen als beweging? Ik weet dat Prins een serviceteam heeft die je gratis kan bellen/mailen voor dit soort situaties, misschien hebben zij nog tips voor je.

Daarom water door blik en als extra aan bieden. Dan buik vol met overwegend vocht

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:49

Is ze nog wat speels?. Misschien kan je meerdere keren per dag met haar spelen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 12:56

Zo, er komen heel goede en bruikbare tips voorbij +:)+ waarvoor dank!

De kat is (helaas) helemaal niet meer speels nee, nooit echt geweest (ook niet toen ze jong was). We denken dat we inderdaad gewoon dieetbrok gaan neerzetten, en dan wel gewoon onbeperkt want portie voeren is hier gewoon echt geen doen met de bange kat jammer genoeg... We willen die brokken dan wel aanbieden in een soort van 'slowfeeders', dus ik ga van de week zelf aan de slag met eierdozen en wc-rolletjes :+

De overige katten, en dan vooral degene die wel netjes op gewicht zitten, gaan we dan zoals hier gesuggereerd extra bijvoeren daarnaast. Die twee zijn ook degene die het allermeest binnen zitten dus dat is het handigst.