Hond depressief na amputatie staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:23

Duhelo schreef:
Ik denk dat je hond gewoon wat aanpassingsvermogen nodig heeft. Onderschat ook niet het overbrengen van jouw gevoel op de hond. Jij hebt nu het idee dat hij "zielig" is omdat hij dit allemaal meemaakt, waardoor je een beetje in de zielige sfeer blijft hangen en een hond pakt dat feilloos over.

Vergeet ook niet dat zoiets een behoorlijke impact heeft. Eerst pijn zonder "reden", dan tal dierenartsbezoekjes, vreemden aan zijn lijf, pijn ernaast, dan bij de DA achtergelaten, onder narcose, wakker worden in een vreemde omgeving, nog pijn, nog meer gewriemel aan zijn lijf door vreemden, het missen van een lichaamsdeel dat die al zijn hele leven gewend is. Behoorlijk wat aanpassingen.

Ik zou zeggen, zo snel weer over tot de orde van de dag, maar bouw rust in (nu niet naar drukke avondmarkten maar even een paar weekjes iets minder prikkels), en het even aanzien, eenmaal het goed genezen is zal je kunnen zien of er effect is op het lichamelijk gedeelte of niet.

Goed verwoord Duhelo.
Zelf vanaf februari met 1 van mijn 2 katten gehad(al was dat gedoe met gebit). Of het nou pijn/stress/mijn stress was, nu sinds een week of 2 pas zie ik haar weer "normaal". Kan echt veel impact hebben alles bij elkaar.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:25

Nou indd aardig zijn schijnt tegenwoordig moeilijk te zijn op bokt. Ook een reden waarom ik niet meer om advies om wat dan ook vraag op bokt. Je wordt gewoon meteen met de grond gelijk gemaakt.

Als het op eerste gezicht niet erg lijkt ren ik ook niet meteen naar dierenarts. Dat had ik met mijn kat ook. Door al het haar zag je het niet, toen ik een paar dagen later keek toen schrok ik en dacht oliebol en toen alsnog naar dierenarts gegaan.

Ik denk dat jullie hond even moet wennen aan zonder staart leven. Geef het even tijd, doe gewoon indd niks waar hij zin in heeft. Misschien beetje extra knuffelen en verwennen.

Fellow

Re: Hond depressief na amputatie staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:30

Onze hond moest overigens ook een dikke twee weken bijkomen van een operatie/narcose. Incl slecht eten. Hij is weer helemaal de oude, dus denk dat het een kwestie is van tijd geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:34

Honden die na een narcose slecht eten is vaak van misselijkheid. Doordat ze misselijk zijn willen ze niet eten, maar doordat ze niet eten worden / blijven ze misselijk. In een dergelijk geval even vragen aan de dierenarts voor medicijnen tegen de misselijkheid, dat kan al heel veel helpen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 09:51

Bedankt voor de lieve reacties!! Voel me al een stuk beter nu :)

Duhelo: ik denk dat we idd zelf niet meer zo "zielig" moeten doen, dat is wel een puntje! Ik vindt het erg voor hem en projecteer dat op hem. Ook mijn mama, daar gaat hij overdag naartoe als we werken zijn, knuffelt hele dag met hem en vindt het ook heel erg. Hij pikt dat idd misschien wel op...
Bedankt voor de tip, ga er op letten!
Denisestorm: bedankt, schoonvader gaat langzaam aan beter, maar spreken zal nooit meer lukken. Ook arm links is verloren (hij is helaas linkshandig). Stappen kan hij ondertussen al wat beter, maar nog met hulp.

Tijd brengt hopelijk idd raad en beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:59

Charisma schreef:
Captain: doe ik ook niet, maar mensen kunnen ook gewoon vragen waarom ik 2u heb gewacht voor dat ze me al beschuldigen dat ik niet goed voor mijn hond zorg. Ik heb geen kinderen en mijn hond is mijn alles, dus het kwam heel hard aan die verwijten!

Jij had toch naar de DA kunnen gaan en je partner kon dan toch bij je schoonvader blijven?

Sterkte met de situatie verder.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:07

_Dominique schreef:
Charisma schreef:
Captain: doe ik ook niet, maar mensen kunnen ook gewoon vragen waarom ik 2u heb gewacht voor dat ze me al beschuldigen dat ik niet goed voor mijn hond zorg. Ik heb geen kinderen en mijn hond is mijn alles, dus het kwam heel hard aan die verwijten!

Jij had toch naar de DA kunnen gaan en je partner kon dan toch bij je schoonvader blijven?

Sterkte met de situatie verder.

Nee, want in een eerdere reactie schrijft ze al dat ze haar schoonvader met minstens 2 mensen moeten helpen als dat nodig is, dus dat zij of hij ook niet weg kon.
Lezen mensen :roll: Zo moeilijk is het niet..

Succes met je hond TS :j
Ik denk ook dat het vooral aanpassen is voor de hond en dat is niet zo 1-2-3 gedaan, net als bij mensen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:10

Nouja goed ze had ook iemand anders kunnen bellen om met de hond naar de dierenarts te gaan, maar TS doet nu iig haar best voor het dier en gebeurd is gebeurd. Hoop dat de hond zich snel beter voelt!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 10:26

Dank je Nancy, we zullen het wat meer tijd geven idd!

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:32

Succes met je hond en vader TS!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:36

Mijn moeder had vroeger een hond, hij had ooit een stukje hout in het kussentje van zn voet.
Zelfde als jou hond ging hij altijd naar "oma" die hem heel zielig vond en vertroetelde. Na de vakantie bij oma waar het gebeurde kwam hij weer thuis en was er niks meer aan hand. Spelen en rennen enzovoorts. Tot oma voor de deur stond. Dan ging die piepend met zn poot omhoog zitten. :+
Dus het kan zeker een stukje "verwennen" wat hem wel fijn lijkt. :=

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:39

Als je vandaag toch naar de dierenarts gaat voor controlefoto's, leg dan je vraag even daar neer. Die mensen hebben er een stuk meer verstand van

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 10:41

Melissa: hihi, dat komt idd heel bekend voor! Hij krijgt alles van "oma" gedaan! Loopt hele dag achter haar aan voor knuffels en zet dan zijn zieligste gezicht op. Krijgt ook veel lekkers van oma...:)

Steeph: was ik sowieso van plan!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:08

Beterschap met je schoonvader en je hond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:57

Inderdaad wat Melissa zegt, het is heel gemakkelijk honden op die manier, uiteraard onbewust, "zielig" gedrag aan te leren, tot mank lopen aan toe.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:37

Pijn kan zich uiten in “moe”.
Daarnaast is narcose en antibuotica niet niks.
Ik zou je hond gaan ondersteunen voor een week of 8 met een multi met genoeg van alle b vitaminen en ijzer, en een goede probiotica geven de aankomende 6 weken. En nog wat langer pijnstilling proberen of dat effect heeft kan ook geen kwaad.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:41

Denk niet dat je hond depri is, maar dat hij gewoon moet herstellen. Niet gek, want hij heeft een zware operatie ondergaan. Niet niks wat er is gebeurd. Als jezelf ziek bent geweest of geopereerd voel je je ook meteen geweldig. Komt wel goed met jullie galgo. Je klinkt als een fantastische baas! Trek je niets van onwetende Bokkers :(:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:33

Heej, ts!
Ik herken het. Onze labrador vroeger (gestorven intussen) heeft op korte tijd twee amputaties gehad. Eerst een stukje, daarna nog een tweede stuk omdat ze draaide met haar stuk staart en de wonde niet kon genezen, sloeg overal tegen.

Ik was nog een stuk jonger destijds, maar herinner me ook dat ze het best zwaar had daarna. En idd heel suf, terwijl het een "zotte doos" was voordien.
Ik denk idd dat het tijd nodig heeft. En net als met kinderen er zelf niet te veel van maken, gewoon doen alsof er niets veranderd is, want ze kunnen idd gevoelig zijn.
Succes!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:51

Zou het njet even tijd nodig hebben? Er zijn wel honden waarvan een pootje geamputeerd wordt en die zijn na verloop van tijd weer hun vrolijke, oude zelf. Succes met de patient

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:54

Ik ken zeeeer nuchtere boeren met een teckel met drie poten.
Hondje verloor haar poot door een aanvaring met een paard, pootje moest eraf.
Beestje schijnt maanden echt depressief te zijn geweest na het verlies van haar pootje volgens hen, het heeft zeker 4 maanden geduurd voor ze weer zichzelf werd.
Als je over de drie pootjes begon vertelde ze gelijk hoe het beestje eronder geleden heeft mentaal eerste maanden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:09

Onthouding van spoedeisende hulp bij een dier is strafbaar, in Nederland althans. Als dit om een kind was gegaan dan had je zeker wel actie ondernomen? Waarom bij een dier dan niet?
Werkelijk ongekend dit. En jezelf nog zielig vinden ook dat je kritiek krijgt op je nalatigheid, foei foei.

Dieren kunnen net als mensen fantoompijn hebben, dat kan dus ook heel goed een optie zijn.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:30

Ga je lekker BarbaLala? Wat ga je doen, de Dierenbescherming bellen of nog beter de politie :') ?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:38

Jaren geleden moest er bij onze toenmalige hond ook een stuk van zijn staart geamputeerd worden (tussen de deur gezeten). Hij bleef sloom, 'depressief' en na twee weken zijn we terug gegaan naar de dierenarts voor foto's. Toen bleek dat er ook nog een beschadiging twee wervels bóven de amputatie zat. Weer geopereerd en binnen een paar dagen was hij weer zichzelf. Alleen met nog maar een stompje staart...

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:00

Mazida schreef:
Ga je lekker BarbaLala? Wat ga je doen, de Dierenbescherming bellen of nog beter de politie :') ?

Nou ik ben het wel met haar eens, dier was toch wel ernstig gewond en die laat je dan niet eerst twee uur lopen, er is altijd een oplossing ( bekende bellen, buren en de meesten dierenartsen komen wel aan huis en hadden hem dan kunnen meenemen). Als een van hun gewond was geraakt hadden ze ook naar het ziekenhuis gemoeten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:06

Overdramatiseren is óók een kunst. Toen ik m'n sleutelbeen verbrijzelde een aantal jaar geleden zat ik pas een halve dag later in het ziekenhuis, waar me verteld werd dat er pas na het weekend werd geopereerd.
Zulke orthopedische problemen zijn écht niet zo ernstig dat mens of dier ónmiddelijk medische hulp nodig heeft.
Kortom, stel jullie niet zo aan, de ts verschaft de hond alle medische hulp die hij nodig heeft.