Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Relaxed schreef:En in een plasticzakje en dan dit zakje leeggooien in de groene container en het zakje zelf in de plastic afvalbak? Of in het toilet om stank in de container te voorkomen..
Azmay schreef:Sterrendief schreef:Bio-afbreekbaar plastic blijft alleen wel gewoon plastic, natuurlijk. Heeft een goede naam, maar is in wezen even belastend voor het milieu als andere soorten, niet bio-afbreekbare plastics.
Al snap ik heel goed dat je niet in de weer gaat met washandjes of papieren zakjes. Je zou een Tupperware bakje kunnen overwegen, maar die na iedere wandeling uitwassen, is ook geen fijne oplossing denk ik
Is een beetje de vraag hoe ruim je plastic ziet vermoed ik, volgens mij is het meeste daarvan van (mais)zetmeel gemaakt?
Tupperware bakje lijkt me minder ideaal, heb dadelijk 2 honden en dan kan ik wel een stapel mee gaan sjouwen ook
Azmay schreef:Relaxed schreef:En in een plasticzakje en dan dit zakje leeggooien in de groene container en het zakje zelf in de plastic afvalbak? Of in het toilet om stank in de container te voorkomen..
Het gaat me om de 100en zakjes die ik weg gooi, niet om het scheiden of niet van die zakjes.Hondenpoep mag overigens niet in de groencontainer
Azmay schreef:De afgelopen tijd is het echt een gespreksonderwerp dat de plasticconsumptie geminderd moet worden. Ik ben het er 100% mee eens en begin er ook echt op te letten.
Vanmorgen liep ik met de hond en realiseerde me ineens dat mijn broekzak vol plastic wegwerpartikelen zit. Ik ruim namelijk altijd heel netjes de poep op, met een boterhamzakje![]()
Dat moet milieubewuster kunnen, bij voorkeur zonder met gore schepjes te lopen oid.
Dus wat kan ik doen, ideetjes?
GDG schreef:Azmay schreef:De afgelopen tijd is het echt een gespreksonderwerp dat de plasticconsumptie geminderd moet worden. Ik ben het er 100% mee eens en begin er ook echt op te letten.
Vanmorgen liep ik met de hond en realiseerde me ineens dat mijn broekzak vol plastic wegwerpartikelen zit. Ik ruim namelijk altijd heel netjes de poep op, met een boterhamzakje![]()
Dat moet milieubewuster kunnen, bij voorkeur zonder met gore schepjes te lopen oid.
Dus wat kan ik doen, ideetjes?
Gebruik je nooit ergens anders een boterhamzakje voor? Ik bewaar gebruikte boterhamzakjes als er alleen 'droog' spul in gezeten heeft (boterhammen/kaas/...) en die hergebruik ik dan als poepzakje. Voor het opruimen van de poep gebruik ik dus geen extra plastic.
Relaxed schreef:GDG schreef:Gebruik je nooit ergens anders een boterhamzakje voor? Ik bewaar gebruikte boterhamzakjes als er alleen 'droog' spul in gezeten heeft (boterhammen/kaas/...) en die hergebruik ik dan als poepzakje. Voor het opruimen van de poep gebruik ik dus geen extra plastic.
Maar voor boterhammen en veel dingen waar je zakjes voor gebruikt kun je ook weer bakjes gebruiken, dat is dan ook weer milieuvriendelijker
DezeNaam schreef:Één van mijn wandelhonden doet soms 3x op een wandeling zijn behoeftes.Dan denk ik ook wel van dat kan niet goed zijn voor het milieu met al die zakjes... (Komt overigens omdat hij 1x normale ontlasting heeft en daarna soms nog wat platte ontlasting... Vraag me niet hoe dat komt, maar hij doet het met verschillende voeding.)
Vaak gaan we in het bos wandelen en dan zorg ik er gewoon voor dat hij het niet op het pad doet. Dan laat ik het wel gewoon liggen. Blijkbaar eten de vogels het ook dus, lijkt me milieuvriendelijker dan zakjes.
Of proberen ervoor te zorgen dat je hond het op plaatsen doet waar je het niet moet/kan opruimen. Althans, het lukt mij nooit om hondenpoep op te ruimen als het in hoog gras ligt.Dan moet je eerst het gras gaan uittrekken voor je eraan kan..
Maar de opties die hier in het topic genoemd worden lijken me ook wel goed.
sneeuwpop schreef:Britta31 schreef:Papieren boterhamzakjes.Gebruik ik ook weleens voor maandverband weg te gooien.
En papier vervuild nog meer dan de plastic.
Breekt makkelijk af, dat wel. Maar het produceren zorgt voor een hoge millieu belasting