Hondenpoep opruimen, milieuvriendelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:08

En in een plasticzakje en dan dit zakje leeggooien in de groene container en het zakje zelf in de plastic afvalbak? Of in het toilet om stank in de container te voorkomen.. :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 12:11

Relaxed schreef:
En in een plasticzakje en dan dit zakje leeggooien in de groene container en het zakje zelf in de plastic afvalbak? Of in het toilet om stank in de container te voorkomen.. :+

Het gaat me om de 100en zakjes die ik weg gooi, niet om het scheiden of niet van die zakjes.
Hondenpoep mag overigens niet in de groencontainer

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:11

Dat werkt niet echt. Als je wat dunnere poep hebt dan plakt dat aan het zakje vast. Een goede vriend gebruikt een kinder zandbak schepje en gooit de poep tussen hoge struiken wat mag van de gemeente daar. Ook bij gebrek aan vuilnisbakken

Hier zou dat niet kunnen door afwezigheid van dichte struiken en het mag niet het moet echt weg gehaald worden. Ik denk dat idd tussen hoge struiken gooien een milieuvriendelijker oplossing is daarnaast van twee honden heb ik soms vier zakjes vol na een wandeling.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:16

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:20

Azmay schreef:
Sterrendief schreef:
Bio-afbreekbaar plastic blijft alleen wel gewoon plastic, natuurlijk. Heeft een goede naam, maar is in wezen even belastend voor het milieu als andere soorten, niet bio-afbreekbare plastics.
Al snap ik heel goed dat je niet in de weer gaat met washandjes of papieren zakjes. Je zou een Tupperware bakje kunnen overwegen, maar die na iedere wandeling uitwassen, is ook geen fijne oplossing denk ik :+

Is een beetje de vraag hoe ruim je plastic ziet vermoed ik, volgens mij is het meeste daarvan van (mais)zetmeel gemaakt?
Tupperware bakje lijkt me minder ideaal, heb dadelijk 2 honden en dan kan ik wel een stapel mee gaan sjouwen ook :')

Ik heb het vorig jaar eens uitgezocht voor m'n opleiding, en voor zover ik het me kan herinneren, is het bij bio-afbreekbaar meestal het geval dat de polymeren niet bio zijn, maar enkel de verbindingen tussen deze losse polymeren (inderdaad zoals je zegt, iets van mais/cellulose, waardoor zo'n zakje, wanneer het bijvoorbeeld in zee terecht komt, sneller uiteen valt, en het daardoor het probleem van macroplastics aanpakt). Wat ik toen dus ondervond was dat het veelal het probleem verschuift: macroplastics 'verdwijnen' wanneer ze in het milieu terecht komen (want het plastic valt uiteen), maar eigenlijk blijven die polymeren lang hangen als micro- of nanoplasticdeeltjes.

Nu is het zo dat als je het goed weggooit en fatsoenlijk kan scheiden in verschillende bakken, dit bovenstaande niet van toepassing is op jouw situatie, omdat het dan niet in het milieu terecht komt, maar veel van die bio-plastics zijn veelal voor een deel dus nog 'gewoon' plastic. Is vaak in de naam niet helemaal duidelijk (bio-plastics, bio-afbreekbaar plastic wordt nog wel eens door elkaar gebruikt).

Wie weet kan je dat vinden in de samenstelling op de verpakking, dan kun je er nog op letten :)
Als het volledig van mais/cellulose/ander organisch, niet-fossiel materiaal gemaakt is, is het natuurlijk een prima oplossing. Gerecycled kan ook, zeker natuurlijk als je er enkel hondenpoep mee schept ;)

Britta31

Re: Hondenpoep opruimen, milieuvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:22

Papieren boterhamzakjes.Gebruik ik ook weleens voor maandverband weg te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:26

Azmay schreef:
Relaxed schreef:

Het gaat me om de 100en zakjes die ik weg gooi, niet om het scheiden of niet van die zakjes.
Hondenpoep mag overigens niet in de groencontainer

Oh Serieus? :') Dat wist ik niet eens :+ Mijn ouders wonen landelijk en hebben dit probleem niet, dus ben er eigenlijk niet bekend mee :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:58

Ik heb mijn hond geleerd om op het hoekje gras bij de containers te poepen. Dan schep ik het zo weg. Gelukkig heeft hij eigenlijk altijd prima poep wat je makkelijk opruimt. En dan gaan we wandelen. Ja rare volgorde maar het werkt prima zo. Voor ongelukjes onderweg heb ik de biologische groene zakjes. Beetje rond snuffelen voor een mooie prijs.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:59

Azmay schreef:
De afgelopen tijd is het echt een gespreksonderwerp dat de plasticconsumptie geminderd moet worden. Ik ben het er 100% mee eens en begin er ook echt op te letten.

Vanmorgen liep ik met de hond en realiseerde me ineens dat mijn broekzak vol plastic wegwerpartikelen zit. Ik ruim namelijk altijd heel netjes de poep op, met een boterhamzakje :o

Dat moet milieubewuster kunnen, bij voorkeur zonder met gore schepjes te lopen oid.
Dus wat kan ik doen, ideetjes?

Gebruik je nooit ergens anders een boterhamzakje voor? Ik bewaar gebruikte boterhamzakjes als er alleen 'droog' spul in gezeten heeft (boterhammen/kaas/...) en die hergebruik ik dan als poepzakje. Voor het opruimen van de poep gebruik ik dus geen extra plastic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:13

GDG schreef:
Azmay schreef:
De afgelopen tijd is het echt een gespreksonderwerp dat de plasticconsumptie geminderd moet worden. Ik ben het er 100% mee eens en begin er ook echt op te letten.

Vanmorgen liep ik met de hond en realiseerde me ineens dat mijn broekzak vol plastic wegwerpartikelen zit. Ik ruim namelijk altijd heel netjes de poep op, met een boterhamzakje :o

Dat moet milieubewuster kunnen, bij voorkeur zonder met gore schepjes te lopen oid.
Dus wat kan ik doen, ideetjes?

Gebruik je nooit ergens anders een boterhamzakje voor? Ik bewaar gebruikte boterhamzakjes als er alleen 'droog' spul in gezeten heeft (boterhammen/kaas/...) en die hergebruik ik dan als poepzakje. Voor het opruimen van de poep gebruik ik dus geen extra plastic.

Maar voor boterhammen en veel dingen waar je zakjes voor gebruikt kun je ook weer bakjes gebruiken, dat is dan ook weer milieuvriendelijker :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:29

Mijn collega scheikunde vertelde laatst dat het dunne plastic van boterhamzakjes nauwelijks rommel oplevert bij de verbranding. Ik zou me hierover dus niet druk maken. Vind het al heel prettig dat jij je drollen van je hond opruimd. Hondenpoep moet in de grijze container, dus de biologisch afbreekbare zakjes hebben weinig nut daarin.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:33

Relaxed schreef:
GDG schreef:

Maar voor boterhammen en veel dingen waar je zakjes voor gebruikt kun je ook weer bakjes gebruiken, dat is dan ook weer milieuvriendelijker :)

Uiteraard. Daarom vraag ik ook óf ze ergens anders nog boterhamzakjes voor gebruikt :)* . Indien ja, dan kun je die hergebruiken. Indien nee, dan is dat geen oplossing.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:34

Britta31 schreef:

En papier vervuild nog meer dan de plastic.
Breekt makkelijk af, dat wel. Maar het produceren zorgt voor een hoge millieu belasting

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:41

Zelf geen hond maar bij mijn ouders wel. En die gebruiken de zakjes uit de supermarkt, waar eerst brood in zat, of waar je de verse/ losse groente/fruit van de AGF-afdeling in doet. Eerst zelf lekker groente/ fruit/ brood eten, lege zak gebruiken voor de poep.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:26

Mijn hond poept altijd midden in de struiken waar ik dus niet bij kan om het op te ruimen |o

Verder heb ik altijd een schep bij mijn voordeur staan en begraaf ik het als ze een keer wel braaf op het gras heeft gedaan :)

Laatst was ik het vergeten op te ruimen, en toen ben ik er die avond zelf in gaan staan Karma ~~}>

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:30

Jikkeee schreef:
De action heeft 10 liter bio afbreekbare zakjes. Misschien kan je die knippen en aan de onderkant weer vastsmelten? Dan zijn ze niet zo duur

knopen, doe ik ook.

3 knopen erin , onder de knopen knippen, en tada je hebt 3 zakjes.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:40

Één van mijn wandelhonden doet soms 3x op een wandeling zijn behoeftes. :o Dan denk ik ook wel van dat kan niet goed zijn voor het milieu met al die zakjes... (Komt overigens omdat hij 1x normale ontlasting heeft en daarna soms nog wat platte ontlasting... Vraag me niet hoe dat komt, maar hij doet het met verschillende voeding.)
Vaak gaan we in het bos wandelen en dan zorg ik er gewoon voor dat hij het niet op het pad doet. Dan laat ik het wel gewoon liggen. Blijkbaar eten de vogels het ook dus, lijkt me milieuvriendelijker dan zakjes. :+
Of proberen ervoor te zorgen dat je hond het op plaatsen doet waar je het niet moet/kan opruimen. Althans, het lukt mij nooit om hondenpoep op te ruimen als het in hoog gras ligt. :+ Dan moet je eerst het gras gaan uittrekken voor je eraan kan..

Maar de opties die hier in het topic genoemd worden lijken me ook wel goed.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:46

In het bos laat ik het ook liggen, behalve als het midden op het pad ligt natuurlijk..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:54

DezeNaam schreef:
Één van mijn wandelhonden doet soms 3x op een wandeling zijn behoeftes. :o Dan denk ik ook wel van dat kan niet goed zijn voor het milieu met al die zakjes... (Komt overigens omdat hij 1x normale ontlasting heeft en daarna soms nog wat platte ontlasting... Vraag me niet hoe dat komt, maar hij doet het met verschillende voeding.)
Vaak gaan we in het bos wandelen en dan zorg ik er gewoon voor dat hij het niet op het pad doet. Dan laat ik het wel gewoon liggen. Blijkbaar eten de vogels het ook dus, lijkt me milieuvriendelijker dan zakjes. :+
Of proberen ervoor te zorgen dat je hond het op plaatsen doet waar je het niet moet/kan opruimen. Althans, het lukt mij nooit om hondenpoep op te ruimen als het in hoog gras ligt. :+ Dan moet je eerst het gras gaan uittrekken voor je eraan kan..

Maar de opties die hier in het topic genoemd worden lijken me ook wel goed.

Niet helemaal ontopic, maar door de inspanning in combinatie met 'stress' (meer prikkels op wandeling) veranderen de darmbewegingen en de doorbloeding. Daardoor wordt de ontlasting vaak platter (tot soms diarree) naarmate de wandeling vordert. Veel honden hebben dit, ondanks goede voeding :j maar oprapen is daardoor wel een stukje lastiger ja :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:03

billionache; klopt, dat zij de eigenaar ook. :) Maar ik blijf het wel raar vinden dat hij het zo vaak heeft, heb al wat ervaring met verschillende honden maar dit is echt wel de eerste. :o
Op wandeling lijkt hij ook nooit echt gestrest. Al kan het natuurlijk ook door de prikkels inderdaad. :)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:13

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:21

sneeuwpop schreef:
Britta31 schreef:

En papier vervuild nog meer dan de plastic.
Breekt makkelijk af, dat wel. Maar het produceren zorgt voor een hoge millieu belasting

... Maar over het algemeen wordt voor dat soort toepassingen gerecycled papier gebruikt.

Sowieso heeft het weinig zin als het inderdaad niet in de groene bak mag. Dan zou ik toch voor weggooien met schepje proberen te gaan, of je hond leren op een specifieke plaats te poepen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 18:40

De poep oppakken is niet het probleem, dus die "handige" papieren dingen zijn niet nodig. Schepje lijkt me vreselijk, als er dan eens iets aan blijft hangen loop je de hele wandeling met dat ding te kijken, tevens kan ik het nergens laten. Heb hier alleen de mogelijkheid om op paden tussen de akkers te lopen zonder echte begroeiing ertussen.

Zal toch de stont mee terug moeten sjouwen :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:57

Maar waarom kan het niet in de groene container? :o? Het is toch afval wat verteerd?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:59