Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:01

Als het vaker gebeurd zou ik het asiel of dierenpolitie bellen en dit melden + daarbij dat de eigenaren er niks aan doen.. In ieder geval goed dat je de politie gelijk gebeld hebt!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:03

Sow! Wat een nare ervaring zeg!
Ik had hier ook een zwarte kat steeds aan huis en die vocht ook enorm met mijn katten.
Als je ziet hoe hard dat eraan toegaat krijg ik echt medelijden met je hond ts.
Tegen mij was de kat trouwens wel heel lief kon hem zelfs oppakken en aaien.

Het is hun manier van territorium verdedigen ergens een logische reaktie maar ook gevaarlijk!
Ik zou zo'n elektrische vliegenvanger in de vorm van een tennisraket meenemen die kun je tussen beiden houden en mocht het nodig zijn geef je een schok.

Verder kun je weinig denk ik behalve andere weg nemen.
Ze horen dat dier niet los te laten lopen dat is niet verantwoord.
Straks springt ie een kind in het gezicht uit gekkigheid brrr...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 13:22

Ja moet je ook nog indenken dat mijn hond niks terugdoet in zo een geval. Die lag dus op de grond en in de haag letterlijk te schreeuwen van de schrik. Gaat door merg en been.

Ik heb veel contact met hondeneigenaars in de buurt en die licht ik in dat er een melding staat. Doen we sowieso wel bv zi zijn er mensen die in de velden fietsen en die echt schrik hebben van honden. Dat vertellen we tegen elkaar met beschrijving zodat we weten dat we de honden niet alleen moeten terugroepen en laten zitten of volgen maar dat we ook aanlijnen. Het is hier over het algemeen gemoedelijk en na een tijdje ken je de vaste wandelaars ook wel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:34

Hier was er ook zo'n kat. Gelukkig dood gereden. Was er gewoon blij mee... Arm dier....
Heb hier 1 hond die wil vluchten en 1 sie het niet interessant vind en 4 die willen killen...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:52

Plantenspuitje vullen met azijn en goed op de ogen mikken.

Wat een takkewijven zeg, dat ze zich zo opstellen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:05

Vind de waterbalonnen een heel goed idee! :j

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:40

Palmera schreef:
Plantenspuitje vullen met azijn en goed op de ogen mikken.

Wat een takkewijven zeg, dat ze zich zo opstellen.

Precies, normaal ben ik er allemaal niet zo moelijk in maar het gaat nu toch verzekeringswerk worden. Dadelijk rekening van de DA binnenbrengen. Normaal ben ik eerder voor onderling regelen maar bij dit soort mensen is dat hopeloos. Zeker als beginnen dreigen om me te volgen en mij aan mijn huis op te wachten vanavond. Daar maak ik gewoon korte metten mee.

En vooral het echt proberen uitlokken dat ik iets generaliserend ging zeggen over hun door van die uitspraken als 'Jullie Belgen zijn allemaal leugenaars' Daar word ik zo moe van. Wie jullie? Ik sta hier alleen hoor, weet niet over wie je het allemaal hebt.

Ben net bij de AVEVE geweest en een rijzweepje gaan halen, ga mij ook een plantenspuit/pompspuitje vullen met water en peper. Niet om elke kat in mijn buurt te grazen te nemen maar vooral die 2 of 3 die echt staan te dreigen en aanvallen. Als katten flink in hun struik blijven zitten, vind ik het allemaal prima, hoewel ik de laatste tijd dan ook overstak.

Hondenuitlaat gebeld met het verhaal en die vertelde dat ze 6 maanden geleden daar ook al 5 katten hadden opgehaald met de opvang. Verhuisd en katten achtergelaten. Ze vertelde me ook dat er vanaf 1 april 2018 een sterilisatieplicht is. Aangezien poeslief net kittens heeft gekregen denk ik dat ik ook eens een melding ga maken

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:49

Ik zou eens goed nadenken voordat er stoffen als peper en azijn in plantenspuien gestopt wordt. Het valt onder dierenmishandeling en is volgens mij strafbaar.

Ik vind sommige ideeen in dit topic echt veel te ver gaan, een hormonale kat kan gewoon erg fel reageren. Zo’n kat moet gewoon zsm geholpen worden en niet mishandeld door boze hondeneigenaren. Dit is niet de schuld van de kat, maar van zijn/haar eigenaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:55

Hertshoornolie en cribbox (antibijt) mengen in een plantenspuit is geen dierenmishandeling, dan zijn gewoon vrij te verkrijgen stoffen. Je hoeft uiteraard niet te richten op de ogen, dat is ook weer overdreven. Maar gewoon met stinkzooi bespuiten voor het schrikeffect kan natuurlijk best werken.
Verder een zweepje mee is ook geen gek idee. Je moet tenslotte íets.

Als de hond zich in totale paniek opeens wél verdedigt en de kat doodbijt ben je verder van huis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:08

Wat een rare toestand zeg. Wat voor hond heb je? Ik kom weleens katten tegen, maar die gaan allemaal uit de weg als ik met onze hondjes loop. Ook nog nooit meegemaakt zoiets, niet zelf en niet in de buurt.

Onze eigen katten houden we in de tuin, maar gaan ook uit de weg. Behalve de jonge denk ik. Die is ook niet bang voor water of iets. Ik snap wel heel goed dat mensen ook schrikken als hun kat opgejaagd wordt, door ene hond gepakt zou kunnen worden of vergiftigd etc.

Hier is een honden pad en fietspad waar je mag lopen, maar vind het niks, dus ga 1x daags in een mooi bos of hei lopen.

Ga samen met iemand lopen met een iets meer zekere hond die niet agressief is. En je ook hulp/getuige hebt, die jou weer een zekerder gevoel geeft. Verder een ander stukje zoeken om lekker te lopen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:40

Daphara schreef:
Ik zou eens goed nadenken voordat er stoffen als peper en azijn in plantenspuien gestopt wordt. Het valt onder dierenmishandeling en is volgens mij strafbaar.

Ik vind sommige ideeen in dit topic echt veel te ver gaan, een hormonale kat kan gewoon erg fel reageren. Zo’n kat moet gewoon zsm geholpen worden en niet mishandeld door boze hondeneigenaren. Dit is niet de schuld van de kat, maar van zijn/haar eigenaar.

En als een hond los op straat loopt en een ander dier aanvalt wordt er moord en brand geschreeuwd

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:45

Zoe_97 schreef:
Daphara schreef:

En als een hond los op straat loopt en een ander dier aanvalt wordt er moord en brand geschreeuwd

Ik snap niet goed wat dat met mijn post te maken heeft?

Begrijp goed, ik ben VOOR het aangelijnd houden van honden op straat en VOOR het verplichten om katten niet vrij/los buiten te laten lopen. Katten horen wat mij betreft buiten in een ren of afgesloten tuin.
Daarnaast ben ik ook VOOR een kastratie/sterilisatie verplichting van katten en honden die niet door geregistreerde fokkers gehouden worden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:09

Daphara schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="Daphara"

[/quote

Ik snap niet goed wat dat met mijn post te maken heeft?

Begrijp goed, ik ben VOOR het aangelijnd houden van honden op straat en VOOR het verplichten om katten niet vrij/los buiten te laten lopen. Katten horen wat mij betreft buiten in een ren of afgesloten tuin.
Daarnaast ben ik ook VOOR een kastratie/sterilisatie verplichting van katten en honden die niet door geregistreerde fokkers gehouden worden.

Het kwam me over alsof je wilde zeggen dat loslopende katten er nergens iets aan kunnen doen en iedereen het maar te accepteren heeft. Sorry als ik dat verkeerd begrepen heb.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:10

Ibbel schreef:
Hertshoornolie en cribbox (antibijt) mengen in een plantenspuit is geen dierenmishandeling, dan zijn gewoon vrij te verkrijgen stoffen.

Waarom zou het geen dierenmishandeling zijn omdat het gaat om " vrij te verkrijgen stoffen"?
Een absurd argument, zowel mens als dier zijn gruwelijk te martelen met " vrij te verkrijgen stoffen"... %)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:22

Kuggur schreef:
Ibbel schreef:
Hertshoornolie en cribbox (antibijt) mengen in een plantenspuit is geen dierenmishandeling, dan zijn gewoon vrij te verkrijgen stoffen.

Waarom zou het geen dierenmishandeling zijn omdat het gaat om " vrij te verkrijgen stoffen"?
Een absurd argument, zowel mens als dier zijn gruwelijk te martelen met " vrij te verkrijgen stoffen"... %)

Vind ik ook hoor. Dit gaat wel heel ver. Gewoon water vinden katten echt niet prettig hoor. Dus zou dat gewoon proberen dan een beetje troep wat heel schadelijk kan zijn 'eventjes' op een kat te spuiten.
Ook al is het vrij verkrijgbaar. Dit gaat wel heel ver.
En anders gewoon oversteken als dat wel goed gaat zoals ik las. Hoe moeilijk kan dat wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:24

Kuggur schreef:
Ibbel schreef:

Idd, zoutzuur is ook vrij te verkrijgen.. :n

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:43

Ik heb een Vizsla die al schrik had van katten en er niet op blaft en niet uitlokt. Kat heeft ook al die Stafford aangevallen en ook al bleek tijdens de avondwandeling een golden.
Beide eigenaren van die honden zijn ook al aan de deur geweest bij de katteneigenaar.
De aanval toen hij pup was kwam doordat hij nieuwsgierig zijn neus uitstak. Die kat heeft 1 krab gegeven en is weg gerend. Dat was balen maar he, wel verdiend. Heeft ervoor hezorgd dat mijn hond ook als die losloopt met een grote boog om een kat heen loopt.

Die aanval van vandaag was totaal anders. Niet een keer klauwen en blazen maar een 6 tal keer boven op mijn hond springen, bijten, krabben en klauwen. Als ik die kat volgende keer tegenkom gaat mijn hond in de blijf en mep ik hem weg/spuit er water over (en stiekem hoop ik dat die morgen onder een auto loopt). Zoals eerder vermeld heb ik in het begin geroepen dat ze hun kat moesten pakken, iets moesten doen. Omdat ze maar stonden te kijken heb ik zelf actie ondernomen en geprobeerd die kat van mijn hond af te trappen.

Zeker als je kat al bekend staat als aanvallend en dan ook nog eens kittens en operatie heeft gehad zou je hem binnen moeten houden. Waarom moet mijn hond die netjes langs mij aan de lijn loopt kapot gebeten zn gekrabt worden? Eigenaar doet er niks mee, dan is het aan mij om mijn hond te beschermen want zelf zal die niks doen.

Ergens ben ik blij dat hij niet heeft uitgehaald of heeft proberen te bijten, als die kat dood was had ik een heel groot probleem gehad. Alleen op straat omringd door mensen die een net iets andere culturele achtergrond hebben. En met opmerkingen als ‘ja miet je ook niet met je hond over straat lopen’ ‘je wordt zelf opgevreten door je hond want dat zijn poedersuiker’ kan ik niet zoveel. Zeker niet als mijn hond ondanks pijn en paniek niet eens een poging doet om die kat te pakken en als de kat wegrende braaf naast me komt zitten voor troost i.p.v. zelf terug in de aanval te gaan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:51

En als de kat al op je hond zit krijgt je hond ook bijtend spul over zich heen of in de ogen.
Zou gewoon een harde straal water proberen, vinden katten al echt heel erg naar.
Kat kan er ook niet veel aan doen dat het zo fel is, om met gemene goedjes aan de slag te gaan. :n

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:54

Nee je leest niet, als ik die kat, en alleen die kat, tegenkom ga ik pro-actief te werk.

Als die kat op mijn hond zit ga ik ook niet met stokken slaan, water spuiten (harde straal? Moet ik een hogedruk meesleuren op wandeling?) of toeteren. Jezus, ik trap zelfs niet gericht uit schrik om mijn hond te raken. Daarom wil ik vermijden dat deze kat ooit nog in mijn buurt wilt komen. Als er al 3 hondeneigenaars aan je deur hebben gestaan, bij wie ligt het probleem dan?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:05

Is ff goed voor je armspieren, maar een emmer water meenemen met wandelen. Was hier ook een kat die op mijn hond sprong en gericht naar haar ogen ging krabben, terwijl zij wel probeerde iets terug te doen. Toen een keer een emmer water mee genomen, over die kat gedonderd toen ze weer aanviel en nooit geen last meer van gehad...

Agressieve stoffen gebruiken vind ik eerlijk gezegd wel een beetje ver gaan, net als gericht in de ogen gaan sprayen...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:23

Schuur_ schreef:
Ze vertelde me ook dat er vanaf 1 april 2018 een sterilisatieplicht is. Aangezien poeslief net kittens heeft gekregen denk ik dat ik ook eens een melding ga maken

Voor wie geldt dat en door wie is dat opgelegd?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:24

Hier zit ook zo'n terrorkat in de buurt, zodra ik m op afstand zie loop ik al om.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:25

In belgie opgelegd door de overheid... Alle katten moeten gechipt en geholpen zijn

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:31

Besje schreef:
In belgie opgelegd door de overheid... Alle katten moeten gechipt en geholpen zijn

Oh, dankje. Maar dat geldt dan alleen voor katten die buiten lopen toch? Of is er ook een compleet fokverbod?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:41