Kat takelt af... :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Kat takelt af... :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:44

Dus eigenlijk als ik het zo lees: er is nog nooit een dierenarts bij je kat geweest? Maar ze mist wel een aantal tanden?? Heb je dan gewacht tot die er gewoon uit gerot zijn? Vind je het gek dat je kat dan af valt?

Sorry maar ik lees dit echt met verbazing.. Je kalt valt af, is niet gezond en je wilt er niet mee naar een dierenarts? Tegenwoordig komen dierenartsen ook prima aan huis als je goed zoekt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:54

Je kunt zeker nog dingen doen om het beter te maken voor de kat.

Ik zou eerst eens beginnen met een lekkere dosis omega 3 door het natvoer te doen. Het merk Doils ben ik erg van te spreken en die heeft ook een variant speciaal voor gewrichten (Doils Joint). Omega 3 overdosering komt eigenlijk niet voor, dus lekker beginnen met een dubbele dosis.
Ik zou ook bij de dierenarts metacam halen om mee te beginnen, dan kun je later kijken of het niet meer nodig is omdat de omega 3 het overgenomen heeft. De vacht zou hier ook mee vooruit moeten gaan.

Whiskas is gewoon troep en zou ik meteen de deur uit doen. Ik weet ook niet welke brokken je hebt? (Al begrijp ik het goed dat de kat helemaal geen tanden meer heeft dus misschien niet eens brokken kan eten?)
Natvoer is eigenlijk geen volwaardige voeding, maar als het niet anders kan haal dan een graanvrije variant. Even gauw voor je gekeken en ik vind deze er wel goed uit zien:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik/wild_freedom/probeerpakketten/666395

Verder zou ik de DA laten komen en een bloedonderzoek af laten nemen. Wellicht is er toch iets aan de hand wat je nu op ouderdom afschuift en met medicatie goed te verhelpen is.

Bij de trap zou je idd met antislip een kleine 'sloophelling' aan de zijkant kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:00

CalipsoLover schreef:
Annet_Dottie: Nageltjes knippen omdat ze anders terug in haar poot groeien doen wij dus ook, staat ook vermeld in het topic :) Echt klitten heeft ze niet omdat ze kortharig is, maar haar vacht is wel vettig. Enig idee of ik die zelf iets of wat kan schoonmaken?
Over het slapen moet ik me dan ook niet echt zorgen baren geloof ik, snap dat zo'n beestje veel meer energie kan gebruiken dan een van 10 jaar.

Ik zeg ook niet dat je dat niet doet :+ Heb het ook gelezen, ik noem alleen onze situatie toen met onze kat die aftakelde waar die last van kreeg. Dus meer dan wat je al doet (idd dus nageltjes knippen etc.) kan je denk ik niet doen, anders dan bijv. de trap optillen, maar verder doe je alles al om het haar prettiger/makkelijker te maken volgens mij. Ik zou het alleen niet aftakelen noemen, maar gewoon ouderdom :) Klinkt mij verder als een hele gezonde poes namelijk!
Onze kat was ook kortharig maar had/kreeg wel klitten. Wat je daar tegen kan doen is af en toe kammen om te voorkomen dat het echt klitten worden. Tegen het vette weet ik helaas niet kan ik je geen tips voor geven. :)

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:15

Wat super dat je oude dame het nog zo goed doet, dit klinkt niet als aftakelen maar als 'gewone' ouderdom-kwaaltjes. Het magerder worden zou ik wel even in de gaten houden, mijn oude kater was 17 toen hij echt begon af te vallen, hij bleek last van zijn nieren te hebben en daardoor zo af te vallen. Blijkbaar is dit een kwaal die bij veel oudere katten voor komt.

Ik heb hem toen op Hills C/D natvoer gezet (speciaal voor minder goed werkende nieren) en voor de lekker Royal Canin recovery diet... Dit is extra smakelijk natvoer met veel calorieen, speciaal voor vermagerde of verzwakte katten. Brokjes heb ik nog wel aangeboden maar door de weinige tandjes die hij nog had gaf hij de voorkeur aan natvoer. Al met al knapte hij goed op door dit dieet en heb ik nog 2 jaar van hem mogen genieten!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:16

In november hebben wij ons oudje van 20+ ( 23 of zo) in laten slapen. We hebben haar als oude kat overgenomen van kennissen. Omdat ze niet met andere katten kon, kreeg zij de bovenverdieping: etage met zolder. Dus ruimte genoeg. Ze sliep op zolder bij dochter op de kamer. Ging prima. Het laatste jaar ging ze bij andere dochter op de kamer slapen omdat ze de trap haast niet meer op ging. We hadden 2 kattenbakken staan, dus hoefde ze ook niet perse naar zolder. Ze kreeg ook haar eten en drinken op de slaapkamer. Soms had ze nog haar gekke 5 minuten en dan speelde ze als een jonge kat. Mijn dochter deed ook regelmatig nageltjes knippen omdat ze anders overal in bleef haken. Ze hield zich niet meer zo goed schoon. Kreeg ook een vettige vacht. Ongeveer 1x per week kreeg ze met lauw water en een washandje een wasbeurt. Eerst vond ze dat stom, maar na een paar keer vond ze dat ook wel prettig. Na die tijd in een warme handdoek of dekentje om op te drogen en op te warmen. Zo kwamen ook de losse haren eruit. Verder at ze nog brokjes en blikvlees. Ze dronk best veel en plaste ook veel. Ze was op het laatst ook best een scharminkeltje. Ze was al niet heel groot, maar ze was het laatste jaar ook best wat gewicht kwijt geraakt. Ook zij was een angsthaasje en we wilden het haar ook niet meer aandoen om naar een dierenarts te moeten. Op de ochtend dat we haar in hebben laten slapen stond s morgens vroeg (half 6) mijn dochter aan mijn bed: de poes doet raar. Ze had even heel woest gespeeld en ze was gruwelijk benauwd. Je zag haar lijfje echt pompen om adem te krijgen. Na een half uurtje ging het wel beter, maar toen hebben we besloten dat het genoeg was. Zodra de dierenarts open was, gebeld, afspraak gemaakt en mijn beide dochters zijn samen naar de dierenarts gegaan met de poes ( ze was een beetje van hun samen) om haar in te laten slapen. (dochters zijn beide volwassen). Ook hebben wij regelmatig zitten denken wanneer we afscheid zouden moeten nemen, maar toen ze zo benauwd was het voor ons genoeg geweest. Ze heeft ruim 7 jaar bij ons mogen wonen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:32

Wij hebben ook zo'n oude dame thuis, we noemen haar tegenwoordig 'Oma'. Opa hebben we vorig jaar in laten slapen.

Ze ziet niet meer best, d'r vacht en huid zijn vreselijk, de snottebellen vliegen je om de oren en tanden heeft ze niet meer. Mevrouw komt zeer geregeld bij de DA (vorige week nog, zit nu aan de antibiotica en Novacam ivm d'r verkoudheid), maar echt grote dingen gaan we niet meer laten doen... Haar tanden zijn in 3 etappes getrokken, vorig jaar de laatste (afgebroken) hoektand. De cyste op haar achterpoot kunnen ze niets mee en d'r huid, tja... heeft ze jarenlang Prednison voor gehad (krijg je weer andere problemen van).

Ze komt ook niet meer boven, ligt heel de dag te pitten, maar ze laat me nog steeds struikelen als ik met voer loop, knuffelt als een gek en is onwijs vrolijk als ze wakker is.

Gewoon alert zijn op veranderingen en niet doorgaan als het lijden wordt. Vind het moeilijk, oude dieren... het idee dat het einde eraan komt, bah. We hebben ook een oud hondje die aan het aftakelen is, ooit komt de dag dat je afscheid moet nemen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:45

Dat is idd het meest afschuwelijke. Je wéét dat de dag komt, maar die dag effectief kiezen, echt beslissen dat de tijd samen om is, is zooo pijnlijk. Ik heb eind oktober die beslissing moeten nemen bij mijn hondje.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:58

Een hele leeftijd...….
Onze kat is bijna 18 jaar geworden. Ze kwam al een jaar of 8 niet meer buiten.
Alle katten die langskwamen sloeg ze direct op het hoofd. Dus ja dat werd niet geaccepteerd.
Ze is menigmaal de boom ingejaagd en mijn partner menigmaal haar uit de boom moeten redden.

De laatste anderhalf jaar ongeveer kon ze niet meer springen en aangezien zij in de woonkamer
leefde en de rest in de woonkeuken heb ik allemaal krukjes en dingetjes neergezet zodat ze nog overal bij kon. Het laatste half jaar ging ze hard achteruit. Dunner maar toch nog wel terugpraten als we wat tegen haar zeiden. Ze lag heel graag bij me op de bank als ik tv keek.
Op het laatst hoestte ze veel en toen hebben we de dierenarts hier thuis laten komen. Ze kwam de laatse jaren ook niet de woonkamer meer uit. Nam ik haar een keertje mee raakte ze helemaal in de stress...…..

En inderdaad als voor jouw oudje de tijd de tijd daar is, laat dan alsjeblieft de dierenarts thuiskomen.
Voor haar wel zo fijn en rustig.

Wij laten altijd onze huisdieren thuis inslapen...…….
Een lekkere dikke knuf voor je oudje..... Ik hoop dat je nog een hele poos van haar kan en mag genieten!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 17:16

Jasmijn159 schreef:
Dus eigenlijk als ik het zo lees: er is nog nooit een dierenarts bij je kat geweest? Maar ze mist wel een aantal tanden?? Heb je dan gewacht tot die er gewoon uit gerot zijn? Vind je het gek dat je kat dan af valt?

Sorry maar ik lees dit echt met verbazing.. Je kalt valt af, is niet gezond en je wilt er niet mee naar een dierenarts? Tegenwoordig komen dierenartsen ook prima aan huis als je goed zoekt.

Van waar haal jij dat ik niet naar de dierenarts wil? En van waar haal jij dat haar tanden er 'uit gerot zijn'? :') Ik lees dit eventjes met verbazing. Heb eerder vermeld dat ik een dierenarts moest het nodig zijn naar hier laat komen, maar dat ik het beestje het niet ga aandoen om nog in een bakje te steken, een helse autorit moet overleven, in een wachtzaal ga zitten met blaffende honden en vervolgens op een tafel kwab om ze dan nog helemaal terug mee naar huis te nemen. Ze eet goed, en ze is enkele tanden al +3 jaar kwijt, en ze zijn zeker niet weggerot. Haar gebit ziet er voor de rest nog heel proper uit. Het is pas sinds het laatste jaar dat ze vermagerd, dus denk niet dat het daardoor is. Vind het wel zeer onbeleefd en aanvallend van je. Ik heb veel voor mijn kat over, en als ik haar zo slecht verzorgde, dan stond ze hier op 20 jaar niet meer.

detos20: Ik heb haar ook een keer naar beneden meegenomen om haar even in de tuin te laten, toen was zo ook zo aan het stressen dus dat doe ik niet meer. Voor de rest slaapt ze vooral in de badkamer en op het tapijt in de living, ze komt wel nog overal waar ze 'kan' komen. Op de zetel springt ze ook nog. Ik ben zeker van plan haar niet te laten lijden als de tijd rijp is. Dat zou ik echt verschrikkelijk vinden, dus dan gebeurt dat ook gewoon.

Kat is zeker niet al haar tanden kwijt, denk 2-3.

Hier is onze oude dame
Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:24

Je geeft zelf de volgende zin:
Ze is ook nog maar 1x naar de dierenarts geweest, om te laten steriliseren 18 jaar geleden.
Dus ik snap de reactie wel en ik was er in alle eerlijkheid ook verbaasd over dat je niet al bent geweest om haar even te laten checken.
Verder ziet ze er lekker verfomfaaid uit, lekker oudje. Dat gewicht zou ik zorgelijk vinden en ik zou echt een keer bloed laten checken.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:31

Je kan ook gewoon vragen of de dierenarts naar jou huis komt. Dat doen ze echt wel, tenzij je heel ver weg woont van de dierenarts

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:37

Ik zou zoals iemand al voorstelde even bloed laten controleren op de schildklier.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:50

Ik zit dit te lezen terwijl.ik net de dierenarts heb gebeld voor mijn oudje.. Ik wil haar de stress van een dierenarts ook niet aandoen. Maar merk wel dat ze nu niet zo lekker in haar vel zit. Beetje benauwd en weinig fut.we zullen het morgen zien.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:52

Ik sta best versteld dat mensen dit ‘lekker oud’ noemen.

Mager, stijf, slechte vacht zijn vaak symptomen van slecht functionerende organen en pijn. Ik zou haar absoluut even laten checken. Desnoods eens bellen en overleggen? Zoals ik eerder al zei: zo laat ik mijn kat dus niet lopen. Ik vind dit eigenlijk al niet ok hoe ze eruit ziet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:04

Zoals de kat eruit ziet denk ik ook eerder aan ziekte dan gewoonweg ouderdom.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:20

Ik denk persoonlijk ook aan ouderdom icm ouderdomskwaaltjes/aandoeningen, zoals nierfalen bijvoorbeeld. Veel katten krijgen op latere leeftijd nierfalen en dit zorgt voor symptomen als vermagering, minder actief en slechte vacht. Je kunt dit natuurlijk niet met zekerheid zeggen maar hiervoor moet een onderzoek gedaan worden voor een dierenarts. Toen ik als paravet werkte zag ik veel katten die eigenlijk nooit in de kliniek kwamen maar pas als het te laat is op oudere leeftijd, terwijl als je regelmatig een check laat doen je dergelijke kwaaltjes op tijd kunt ontdekken en ondersteunen. Als de reis naar de DA hetgeen is wat je tegenhoudt is een thuisbezoek misschien een optie? Daarnaast wil ik wel zeggen dat deze kat al een prachtige leeftijd behaald heeft!

Nierfalen zijn trouwens helaas onomkeerbaar maar je kunt je kat er wil in ondersteunen d.m.v een seniorenvoeding, hierin is de samenstelling aangepast wat met name zorgt dat de nieren minder belast worden. Daarnaast kan ze sowieso wel een goede seniorvoeding gebruiken als ondersteuning voor haar gewrichten (of evt. supplementen). Adviseer hiernaar bij je dierenwinkel.

Denk verder dat er al veel goede tips zijn gegeven.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:30

Uit je reacties te lezen zou ik ook zeggen dat er wat onwetendheid speelt bij jou TS. Hopelijk kan je wat met de reacties want ik kan me ook alleen maar bij onderstaande reactie aansluiten.

Tegenwoordig is het algemeen advies bij oudere katten dan ook dat ze jaarlijks even een checkup nodig hebben inclusief bloedtest. Katten zijn een meester in het verbergen van ongemakken maar heel geleidelijk gaan je wel dingen opvallen (slechte vacht, vermageren etc) maar die signalen worden dan vaak afgedaan als ouderdom.

Echt de grootst gemaakte fout.

Mocht je, en andere met een oudere katten bang zijn voor de stress die zo'n bezoekje met zich meebrengt bel dan eerst eens even om deze zorg op tafel te leggen. Een goede dierenarts van een "kat vriendelijke" kliniek regelt dat wel met je en desnoods gaan ze over op een huisbezoek.

TS ga op internet eens rondkijken voor premium merken voer (en dat is niks wat je ook in de supermarkt en menig dierenwinkel kan kopen! Helaas....). Zooplus is hier een erg goede website voor. Kijk ook eens op Voerwijzer voor voeradvies, daar hebben ze lijstjes van goede merken voer. Mocht je gepast advies willen kan je ook even contact met ze opnemen, mogelijk dat ze goed advies kunnen geven. Echter zou ik wel de dierenarts even afwachten ivm mogelijk speciaal dieetvoer of supplementen die ze nodig kan hebben.

poes schreef:
Ik sta best versteld dat mensen dit ‘lekker oud’ noemen.

Mager, stijf, slechte vacht zijn vaak symptomen van slecht functionerende organen en pijn. Ik zou haar absoluut even laten checken. Desnoods eens bellen en overleggen? Zoals ik eerder al zei: zo laat ik mijn kat dus niet lopen. Ik vind dit eigenlijk al niet ok hoe ze eruit ziet.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 18:36

Ik overleg het even en bel dan eens naar mijn dierenarts of ze na mijn examens eens kan komen kijken. Verder plast ze ook nog netjes op de kattenbak, weet niet of dat een verband heeft met nierfalen of niet. Ze heeft naar mijn weten ook geen pijn, is nog altijd de even enthousiaste en lieve kat. Maar je weet nooit. Ook omdat ik nierproblemen redelijk goed herken van bij mijn andere kat (+13j) , die had soms wel wat last van haar nieren en kon toen ook bloed in de urine hebben. Die hebben we dan een tijd op speciale voeding gestoken en is sindsdien beter. Maar zal sowieso de dierenarts eens bellen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:06

Ik zou naar de dierenarts gaan en sowieso haar bloed uitgebreid laten checken.
Is maar 1 prikje voor nodig en je hebt veel informatie over schildklier, nieren, lever, ontstekingen etc.

Voor het zelfde geld is het een “simpele overactieve schildklier” zoals zoveel oude katten en komt ze met pilletjes enorm bij en leeft ze nog 6 jaar... zo oud is 18 nou ook weer niet, menig kat haalt dat niet maar er zijn genoeg katten die ook 23 worden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:20

Goed dat je de dierenarts gaat bellen ts, beetje bloed trekken kan al veel duidelijkheid geven over mogelijke aandoeningen. Aangezien je akt het duidelijk warm lijkt te hebben zou je ook een koelmatje voor hem kunnen bestellen, ik heb zelf deze gekocht voor mijn kat: http://www.zooplus.nl/shop/honden/slaapplaats/hondenmatten/koelmatten/284772

Ik zie trouwens best wat gelijkenissen met mijn kat, die is 13 en heb ik pas enkele maanden. Die had ook een hele mottige vacht met veel haarverlies, lange nagels, en snel te warm en was aan de dunne kant. Bij hem bleek het uiteindelijk de schildklier te zijn die overactief was.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 13:35

Hannanas: Is 20 jaar, geen 18 :)
Eef: Bedankt voor de tip! We hebben er hier ook nog een van 13 maar die lijk net 5 jaar en heeft al een heel medisch verleden. Maar die ziet er echt nog altijd heel goed uit... Het verschilt echt van kat tot kat denk ik...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:53

Maar laat je nu bloedonderzoek doen voor de lever, schildklier, nieren, diabetes en ontstekingen en dergelijke?

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:03

Ik heb de reacties niet gelezen, maar als ik hoor dat een kat afvalt zonder dat het baasje er wat voor doet dan is er gewoon ergens iets niet goed. Ik ben Paraveterinair, als je mij zou bellen zou ik alleen om die reden al willen dat je langs komt met je kat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:13

Wat bijzonder TS. 20 jaar is een flinke leeftijd voor een kat.
Wat betreft 'naar de dierenarts'.
Mijn kat heeft van enkele jaren gelden bij de dierenarts zo'n nare ervaring opgedaan (bloed trekken ging niet gemakkelijk), dat ze sindsdien compleet in de stress schiet bij het zien van het mandje en vervolgens enkele weken van slag is thuis.
Een oudere kat kan ook minder goed stress hanteren, dus ik denk wel 5x na voordat ik de kat dit weer aandoe. Doe dat alleen als het echt niet anders kan.
Maar zelf denk ik ook dat het wel eens klaar mag zijn. Niet alles wat kan, 'moet'.
Je zou kunnen overwegen om de DA thuis te vragen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:39

Hannanas schreef:
Maar laat je nu bloedonderzoek doen voor de lever, schildklier, nieren, diabetes en ontstekingen en dergelijke?

Zoals hierboven vermeld staat zal ik vragen aan mijn dierenarts of ze na mijn examens eens wil langskomen.

Moest het nu plots erger worden neem ik het risico wel om haar mee naar daar te nemen maar echt, liever niet. Wil het beestje dat echt niet aandoen. Het is zeker dat de dierenarts eens naar hier komt, en wil niet dat mijn woorden uit de context worden getrokken. Want dat heb ik er wel degelijk voor over, maar heb wel het gevoel dat 'kat die nog maar een keer naar de dierenarts is geweest' uit de context wordt getrokken. Het was gewoon nooit nodig, tot nu. Rest van de beestjes die eens een kwaal hadden zijn altijd naar de dierenarts geweest, paardlief ook. Heb me vorig jaar nog blauw betaalt aan mijn kat van 13 voor een kankerbehandeling, en ja dat heb ik er ook allemaal voor over terwijl ik haar evengoed ook had kunnen inslapen 'want 13 is ook een mooie leeftijd, en zo'n behandeling kost veel geld' -Dierenarts. Maar ja, dat is weer eigen aan bokt.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 06-06-18 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt