Welk huisdier past bij mijn situatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:11

Ratjes zijn ongelooflijke knuffels als je er eenmaal een band mee hebt en ze zijn ook nog eens leuk om naar te kijken. :) Een weekendje weg is vast geen ramp, maar ze hebben wel regelmatig aandacht nodig, zijn hele sociale diertjes. Wel met zeker minimaal twee houden, een is echt geen optie! Hetzelfde geldt voor konijnen en cavia's.
En anders twee gerbils. Erg gemakkelijk in onderhoud en redelijk tam te krijgen, al zullen het nooit echt knuffels worden.

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 21:24

Wow wat een reacties!
Even wat algemene dingetjes:
* geen hamsters! heb ik vroeger veel gehad, en ben daar echt helemaal klaar mee
* het gaat mij voornamelijk om het knuffelen echt (dus geen wandelende takken/aquaria/andere niet knuffelbare dieren)
* Als het niet mogelijk is, zou ik het nooit doen. Daarom vroeg ik ook om tips
* Weekend weg is voor mij: zaterdag avond/middag weg (afhankelijk van tijdstip wedstrijd) zondagavond terug, dus ja, ik denk dan met wat eten (en/of kat buiten laten) dat wel mogelijk moet zijn.
* ja, er mag een dier op de kamer, is namelijk een studio (zelfstandige woonruimte)
* knuffelen is niet iedere dag ieder uur dat ik thuis ben bezig met een beestje, maar meer in de avond of tijdens het studeren iets om te aaien/tegen aan te praten/mee te spelen
* buitenkat mag trouwens ook! Maar heb geen kattenluikje of opties daarvoor, en zet niet mijn raam open als ik niet thuis ben (begane grond = inbrekers). Dus wist gewoon niet of dat dan wel mogelijk was.

Hopelijk worden de reacties zo ook wat gerichter

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:30

De meest belangrijke tip is denk ik dat je je goed in moet lezen voordat je een dier aanschaft. Het is namelijk absolute dierenmishandeling om een konijn alleen te houden, hetzelfde geldt voor verschillende andere dieren.

Wat katten betreft heb ik niet zoveel kennis, maar ik vraag me af of 20m2 niet wat klein is als permanente leefruimte voor een kat?

Twee dwergkonijnen hebben toch minimaal 2m2 permanente leefruimte nodig, het liefst meer, dus of dat zo geschikt is op een relatief klein oppervlak betwijfel ik. Je kunt je misschien toch beter richten op kleine(re) dieren zoals ratten, gerbils, muizen, hamsters, ...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:42

JustFenna schreef:
Wow wat een reacties!
Even wat algemene dingetjes:
* geen hamsters! heb ik vroeger veel gehad, en ben daar echt helemaal klaar mee

Máár …… vroeger is niet nu ;)
Godzijdank verandert de wereld en onze kennis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Succes met het maken van je keus! :)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:56

Ik denk dat het heel lastig is om een goed dier te vinden Wats het ook echt fijn vind daar. Dus met alle negatieve dingen die jij noemt qua veel weg zijn.

En lees je inderdaad aub goed in in diëten! Konijn cavia ratten etc is allemaal pure dierenmishandeling om die alleen te zetten. Ongeacht of jij het nou moeilijk vind om je aandacht te verdelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:07

Ik zou eens bij het asiel kijken voor een oude binnenkat. Er blijven heel veel oude katten lange tijd in asiels zitten, er zijn heel lastig baasjes voor te vinden, en die katten zitten vaak al maanden of zelfs jaren in een klein hok, dus zijn dolblij met een studentenkamer. Er zitten ook zeker echte knuffelkatten bij, bijvoorbeeld van oudere mensen die overleden zijn. En zo’n oude katten doen niets liever dan op schoot zitten, slapen, eten en weer slapen. Ideaal :D

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:08

Herkenbaar hoor, TS. Is het inderdaad geen idee om een paar oppas of uitlaat adresjes te zoeken? Ben je toch wat regelmatiger met de dieren bezig. En nu helemaal is het vakantieperiode en zoeken veel mensen verzorging voor hun dier!

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:21

Ik zou ook voor een klein dier gaan, waarschijnlijk een knaagdier zoals een ratje. Ratjes heb ik zelf gehad en als je er 2 (groepsdieren!) van een fokker aanschaft kunnen die een aai of knuffel erg goed gebruiken. Dat zijn dan echt oprecht lieve dieren die je dus ook prima even een weekendje alleen kan laten. Low maintenance maar toch aanhankelijk.

Een kat zou ik ook echt niet doen. Je ruimte is daar echt te klein voor als leefruimte. Plus een aanhankelijke kat wil dat jij er bent en je bent er juist zo weinig. Dus een kat dat echt op aandacht gesteld is zal niet blij worden van de eenzaamheid ;).

Plus het is een veel "serieuzer" huisdier dan een kleiner dier met aanzienlijk hogere verzorgingskosten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:38

Goh, dat is een lastige! De meeste knuffelbare dieren vind ik te sociaal aangelegd om alleen te houden. Zelfs een vogel hou je met een maatje.
Sommige katten daarentegen vind ik dan weer wel op zichzelf, missen een soortgenoot niet. Echter wanneer ze buiten gaat lijkt het me moeilijk haar binnen te roepen en te houden (heb ik dat correct begrepen?) op het moment dat jíj dat wilt.

Mijn antwoord? Mss een wat oudere asielkat die graag even een frisse neus haalt maar nog liever ligt te rusten op een knus kussen, die een eigen huisje veel prettiger vindt dan het drukke asiel.

Ik ben benieuwd naar je keuze!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:46

Ik heb een aantal maanden geleden een binnenkat (moet binnen ivm medische problemen/woon langs een drukke weg) uit het asiel gehaald. Mijn studio
Is rond de 25m2. Het gaat erg goed en heel
Blij met de keuze. Natuurlijk ben ik ook niet hele dagen thuis maar als ik een erg lange dag weg ben dan gaat er altijd even iemand voor mij langs halverwege. Daarentegen ben ik ook vaak weer een aantal dagen bijna alleen maar thuis. Ook bewust de keuze gemaakt voor een volwassen kat. Ik denk dat je vooral moet kijken hoe veel je weg bent en of je dit kan oplossen met behulp van iemand anders eventueel. Als je weet dat je alleen thuis bent om te slapen en elke week het weekend weggaat, is het misschien niet altijd even eerlijk! Het is ook afhankelijk van het dier/ de kat zelf. Sommige zijn lekker op zichzelf en slapen bijvoorbeeld veel. Succes!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:51

Inujojo schreef:
Ik heb lang fretten gehad op kamers :j. Ontzettend leuke beestjes, afhankelijk van hoe tam je ze maakt ontzettend knuffelig en ook om alleen naar te kijken zijn ze super leuk -geef ze een plastic tasje en uren speelplezier-. Niet iedere fret kan met soortgenoten, dus als jij per se 1 beestje wil, dan kan je er een uitzoeken die niet op soortgenoten zit te wachten.
Fretten moeten wel minstens 2 uur per dag uit de kooi, maar de rest van de dag liggen ze ook rustig te snurken in hun kooi.

Fret is niet direct een knuffelig dier. Heb er twee gehad. 1 is helaas vorig jaar overleden. Die hield wel meer van aandacht. Degene die nu over is is meer op zich zelf. Fretten zijn daarnaast echt solitaire dieren. Ben er helaas op de harde manier achtergekomen. Ze hebben enorm veel stress van elkaar gehad (ook al hadden ze hun eigen kooi en liet ik ze uiteindelijk ook niet meer samen los) waardoor ze ene die nu nog leeft chronische klachten heeft.

Begrijp me niet verkeerd, fretten zijn geweldig, maar zou ze niet aanschaffen als zijnde knuffeldier.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:56

Inderdaad, de 'knuffeldieren' waar jij naar op zoekt bent, zijn juist de sociale dieren die niet graag alleen zijn.
Je moet ook naar het dier zelf kijken, jij kan er wel gelukkig van worden om 's avonds een dier te kunnen knuffelen.
Maar is het dier zelf wel gelukkig in een situatie waar die vrijwel altijd alleen zit en gebruikt wordt om af en toe 's avonds mee te knuffelen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:01

Een "knuffeldier" is waarschijnlijk sowieso een long shot hoor ts. Een lief dier wel maar niet een erg aanhankelijk dier als je begrijpt wat ik bedoel.

Je hebt geen heel aanhankelijk dier wat akkoord gaat met zoveel alleen zijn. Aan een aanhankelijk dier, welke soort dan ook, ben je ook ditto aandacht en tijd kwijt. Het 1 bestaat niet zonder het ander.

Dus je zal misschien ook je verwachting wat bij moeten gaan stellen aan wat je kan bieden.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:05

Ratten en fretten zijn het eerste waar ik aan denk. Zijn met twee gelukkig, nemen niet veem ruimte in, kunnen los en houden van knuffelen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:11

Ratten <3 Ik noem ze altijd miniatuur hondjes. Ze komen als je ze roept, zodra ze je horen hangen ze bij het deurtje voor aandacht en wanneer het deurtje open gaat knuffelen ze in je nek.

Kunnen prima een dag alleen zijn met een berg voer en voldoende drinken. Genieten van uren loslopen per dag maar een dagje in een grote(!) kooi blijven gaan ze ook niet dood aan. Ze zijn ook nog eens super goedkoop in onderhoud.

Nadeel is alleen dat ze erg snel ziek worden en zelden ouder worden dan twee.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:13

Luxorvalkje schreef:
Ratten en fretten zijn het eerste waar ik aan denk. Zijn met twee gelukkig, nemen niet veem ruimte in, kunnen los en houden van knuffelen.

Als je het bij fretten treft met het karakter en bij beide diersoorten er echt veel tijd insteekt. Een rat overigens wel minder dan een fret. :)

Ik ben een opvangadres geweest voor fretten dus ik heb mijn fair share wel gezien :). Als je toch een fret wil overwegen kijk rond voor een herplaatser dan weet je wat je krijgt. Fretten moeten overigens wel dagelijks voor tenminste een uur of 2a3 rond kunnen rennen en spelen buiten hun kooi. Anders worden ze snel gefrustreerd.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:38

Ik zou ook zeggen 2 ratten,die zijn zo erg leuk en idd erg mensgericht en vinden het heerlijk om in je nek of trui te zitten en met je mee rond te hobbelen.Het enige nadeel is dat ze niet oud worden,maar ze zijn echt zo grappig met die kleine handjes en zo.Ik heb me uren vermaakt met alleen naar ze te kijken hoe ze dingen openmaakte en vast pakte.

Voor een kat is 20m2 best klein en hem maar een weekend buiten laten omdat jij dan weg bent is ook not done.In stromende regen,koude of hitte moet hij maar wachten tot je terug bent :-(

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:39

Twee cavia's!

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:43

2 ratten! Persoonlijk zou ik dan 2 zusjes halen (stinken vaak minder dan mannetjes). Als je ze goed opvoed zijn het echte knuffeltjes en super leuk om naar te kijken <3 .

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 00:02

Als ik heel eerlijk mag zijn en misschien krijg ik daarbij wel een deel van dit topic over mij heen, waarom wil je perse een dier als je soms een weekend weg bent? Ik kan heel goed begrijpen dat je een grote dieren liefhebster bent maar ik ben persoonlijk van mening dat als jij graag een knuffel dier wilt deze niet een weekend alleen gelaten moet worden. Maar misschien kan je de situatie verduidelijken? Zoals sommige bokkers zeggen eventueel buren/familie/vrienden etc die in die tijd even bij het beestje kunnen blijven. Overigens heb ik geen ervaring met ratjes e.d. dus wie weet kunnen die wel makkelijk een weekend alleen blijven als zij gezelschap hebben van een soort genoot en voldoende ruimte, voer en drinken. Maar mijn beesten zijn misschien dan ook verwend met iedere dag aandacht :Y)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 00:37

Luxorvalkje schreef:

Nog maar een meer dan: fretten zijn echt solitaire dieren! En houden echt niet per definitie van knuffelen!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 00:49

8nnemiek schreef:
Ik zou eens bij het asiel kijken voor een oude binnenkat. Er blijven heel veel oude katten lange tijd in asiels zitten, er zijn heel lastig baasjes voor te vinden, en die katten zitten vaak al maanden of zelfs jaren in een klein hok, dus zijn dolblij met een studentenkamer. Er zitten ook zeker echte knuffelkatten bij, bijvoorbeeld van oudere mensen die overleden zijn. En zo’n oude katten doen niets liever dan op schoot zitten, slapen, eten en weer slapen. Ideaal :D

Ik vind dit eigenlijk wel een hele goede tip. :j

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 00:58

Neem aub geen kat als je zo veel weg bent. Naast dat je weinig ruimte hebt, is het naar zo'n dier ook niet eerlijk.

Ik ben verhuist naar een huis met 110 m2. Ik had mijn kat mee genomen, kon ook naar buiten. Maar ik heb haar enorm zien aftakelen doordat ik veel van huis was. Woon alleen dus ze had alleen mij. Hier werd ze ook ziek door, stress likken en slecht eten. Ik heb haar terug gebracht naar m'n ouderlijk huis waar ze nu maximaal 4 uur alleen hoeft te zijn per dag. Ze is enorm opgeknapt.

Katten zijn ook sociale dieren. Er wordt vaak van gedacht dat ze je niet missen en makkelijk weekenden alleen kunnen zijn met een bak voer. Maar neem van mij aan dat dit absoluut niet het geval is. Ik heb nu 2 katten uit het asiel, ondanks dat ze elkaar hebben merk ik dat ze blij zijn als ik er weer ben.

Denk vooral goed na of je situatie wel geschikt is voor een huisdier op dit moment. Wees daarin niet egoïstisch omdat jij graag iets te knuffelen wil.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 01:02

N0a schreef:
Neem aub geen kat als je zo veel weg bent. Naast dat je weinig ruimte hebt, is het naar zo'n dier ook niet eerlijk.

Ik ben verhuist naar een huis met 110 m2. Ik had mijn kat mee genomen, kon ook naar buiten. Maar ik heb haar enorm zien aftakelen doordat ik veel van huis was. Woon alleen dus ze had alleen mij. Hier werd ze ook ziek door, stress likken en slecht eten. Ik heb haar terug gebracht naar m'n ouderlijk huis waar ze nu maximaal 4 uur alleen hoeft te zijn per dag. Ze is enorm opgeknapt.

Katten zijn ook sociale dieren. Er wordt vaak van gedacht dat ze je niet missen en makkelijk weekenden alleen kunnen zijn met een bak voer. Maar neem van mij aan dat dit absoluut niet het geval is. Ik heb nu 2 katten uit het asiel, ondanks dat ze elkaar hebben merk ik dat ze blij zijn als ik er weer ben.

Denk vooral goed na of je situatie wel geschikt is voor een huisdier op dit moment. Wees daarin niet egoïstisch omdat jij graag iets te knuffelen wil.

Dit dus, ik vind een kat in jouw geval geen optie
Onze kat houd onwijs veel van knuffelen en aandacht en als we een dagje weg zijn is ze helemaal van slag, ze komt daarna zo snel mogelijk op schoot

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 01:56

Een parkiet ! Ik heb er zelf een die ik super tam heb gemaakt , super gezellig !