Konijn vermagerd maar wel dikke buik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 22:27

Cemlys schreef:
Een konijn met een glucose bv boven de 20 is erg slecht en mowt eigenlijk open. Zie je wel eens bij obstructies. Hoog glucose is eigelijk een stressmeter bij konijnen.

ah oke, dankjewel

Lugea

Re: Konijn vermagerd maar wel dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:56

Ik zou ook in m'n achterhoofd houden dat een konijn zich vaak pas zwak gaat gedragen als hij echt al erg veel pijn heeft.

Als ik in jou schoenen stond zou ik zeker verder onderzoek willen laten doen om erachter te komen wat het nu daadwerkelijk is. Ik vind dat er nog redelijk wat onduidelijkheden in staan en alles wat wordt aangedragen door mensen die er (denk ik) verstand van hebben wordt weggewuifd als "ik wil haar niet meer stress aandoen". Als iets simpels als de glucosewaarde meten waarschijnlijk al meer duidelijkheid kan bieden, waarom dat niet gewoon doen?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:56

Wat Cemlys zegt; en je ook al kon lezen in die samenvatting van Frances Harcourt-Brown.
Boven de 20 kan je hem eigenlijk blind open gooien, je komt vanzelf het probleem tegen.

Je wil niet opereren, heel realistische keuze, maar dan kan je alsnog 1 drup bloed afnemen op zo'n simpel glucosemetertje. Is ie boven >20 moet je eigenlijk ter plekke euthen als je niet gaat opereren. Want dan is er echt iets heel erg mis en houdt je konijn enkel de schijn op. Of je vind hem opeens dood, it's what happens. En dan komen we weer bij mijn stokpaardje pijnlijden. Een konijn laten lopen met glucose boven de 20 want hij kijkt nog zo fris en fruitig en als ie vanzelf omvalt is ie blij gestorven... Zo werken konijnen niet. Konijnen zijn tot ze omvallen enkel aan het 'oh oliebol oh oliebol oh oliebol ik heb pijn ik wordt zo opgegeten aaarggghhhhh'. Dat kan je ze besparen

Als je het hele naar de DA verhuizen te stressy vind, probeer ergens zo'n glucosemeter te regelen, neem een bruin naaldje mee en prik 'm thuis even. Aan de buitenkant van het oor loopt een heel mooi vat, ze geven geen kik op dat prikje (wel handig als iemand anders 'm even vast houdt) en even goed afduwen, anders komen er vaak nog een paar drupjes.

Je DA is vast een prima DA, maar als ie dit niet eens even de moeite vind, moet ie geen konijnen doen of daar beslissingen over nemen. Bel dan gewoon ff de faculteit.
Kan wel dan enorm de K&K-dag in november aanraden (voor jou als assistent btw ook).