Kipjes houden in woonwijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Re: Kipjes houden in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 16:56

Mijn keuze is nu een beetje op een new Hampshire kriel gevallen. Maar ik zal vast wel met een stel afgedankte sukkels thuiskomen die 1 ei per jaar leggen :+

Kuifhoen vind ik echt helemaal niks. Ik hou meer van saaie bruine kippen haha. Al die kleuren hoeft voor mij niet zo. Zijdehoen vond ik alleen interessant doordat deze vrij goed tegen kou kunnen en verder rustig zijn en niet vliegen.

Springen is niet zon probleem, dat maakt het vangen makkelijker. Een vlieger vang je denk ik niet zo 1,2,3 weer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:58

Hangt van de kip af, een van mijn kuifhoentjes was een geboren uitbreekster. 600m2 tuin was madammeke niet voldoende, zij hupste rustig over 2 meter heen en daarna het flink op een rennen te zetten. Vanwege haar uitbreken en haar eigen veilogheid een vleugel toen helemaal moeten kortwieken. Maar dan ga je daarna toch gewoon springen. Terwijl een van mijn goed vliegende cochins gemakkelijk te vangen was.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:09

Plaats wat struiken/bomen die ze niet eten maar wat voor schaduw en beschutting zorgt. Ik heb 2 grote bomen in de ren waarvan er 1 takken tot de grond heeft hangen. Hier zitten ze graag 'verstopt'. Verder leg ik in het voorjaar een paar rolletjes graszode waar ze een paar maanden lol van hebben.
Ik heb exlegkippen, zijn heel rustig en maken weinig herrie.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:28

Vind je Japanse kwartels niet leuk? Die maken geen herrie (wel heel leuk geluid), leggen elke dag een eitje dus als je meerdere hennetjes neemt heb je zat eieren, hebben niet zoveel ruimte nodig en worden ontzettend tam.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:42

Zou geen 'oudere' kippen doen als je ze voor de eitjes wilt, veel oudere kippen leggen niet of haast niet meer. Een zijdehoender is een leuke kip, en kan ook vrijwel niet vliegen, en zijn leuk voor de kinderen (spreek uit ervaring) maar een ander leuk klein ras is bv een chabo

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:38

Sunrise19 schreef:
Mijn keuze is nu een beetje op een new Hampshire kriel gevallen.

Die heb ik ook,uit het asiel.Ze hebben bij ons de bijnaam de rattekes.Ik ken ze(4 stuks) niet uit elkaar, het zijn echt precies de zelfde.En ze zijn razend snel.Kwamen ook uit de ren van 2 meter hoog en springen in de boom.Dus volgens mij niet echt wat je op het oog hebt.
Je zou nog kunnen kijken voor een brahma kriel of zo.Wij hebben de grote exemplaren,dat zijn rustige en lieve kippen maar echt wel te groot voor een kleine ruimte.
Je zou trouwens eens bij asiels kunnen zien, een deel van mijn kippen komt daar gewoon vandaan.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 20:24

HAhaha oké die dus niet doen. Ik wil alleen kipjes en als dit een te kleine ruimte is wil ik niks. Het is niet dat ze perse moeten komen. Ze mogen hier komen mits ze kunnen leven met een wat kleinere ruimte.

welke struiken zijn geschikt? Momenteel staat er uit nood een rododendron. Maar ik dacht zelf dat dit giftig is? Een boompje tot 1.20m is ook prima overigens.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:25

Hier zitten ze graag onder de beukenhaag, daar eten ze niet van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:26

Die van mij bleven daar netjes vanaf, idem van hortensia, beuk

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:38

Qua struiken heb ik hier werkelijk van alles in de tuin staan, waaronder ook de taxus (zeer giftig) maar die planten en struiken laten ze wel met rust.
Maar pakweg 30 vierkante meter waar je het over had dat wil prima voor een paar kippen, kippen zijn niet veeleisend.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:51

Jackie82 schreef:
Qua struiken heb ik hier werkelijk van alles in de tuin staan, waaronder ook de taxus (zeer giftig) maar die planten en struiken laten ze wel met rust.
Maar pakweg 30 vierkante meter waar je het over had dat wil prima voor een paar kippen, kippen zijn niet veeleisend.

Hier idem dito. Taxus, klimop, etc. in de tuin, maar ze komen er niet aan. Onder de rhodondendron is één van hun favoriete schuilplekjes :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:55

Ik woon in een ontdekking en ik heb 4 zijdehoenders.
Ze zijn nu nog maar 7 weken maar leggen straks net zoals andere kippen 1 ei per 24 uur.
Erg rustige en gemoedelijke knuffwlkippen.
Ik adviseer wel 3 te nemen.
Mocht er een wegvallen heeft de a der altijd nog een maatje.
Ik heb gewoon een hok van de wedloop en ernaast lopen ze overdag te scharrelen in de tuin

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:00

Kippen. In. Een. Woonwijk. Hartstikke leuk als je met je buren overlegd, maar overleg dan ook met alle buren :+ Een buurman van een paar huizen verderop heeft kippen en ik zat de eerste ochtend rechtop in bed. Wist niet wat ik hoorde, waren het dus kippen :Y) Nu slaap ik er door heen, maar mijn buurman niet en die klaagt steen en been. Dus dat is wat minder fijn voor de buren :+

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 22:41

In de rij waar ik woon zitten 12 huizen waarvan 4 met kippen/duiven/vogels. Dus ik neem aan dat niemand het erg vind verder :+ Heb nooit iemand horen klagen. Wel over de hond van de achterburen die om 6 uur 's ochtends als een gek loopt te blaffen.

Ik zit eraan te denken om een houten speelhuisje neer te zetten als nachthok. Binnenkant met betonplex? afwerken tegen bloedmijt. De vaste ren word dan bijna 17m2 en dit kan ik dan met panelen uitbreiden naar 30 of zelfs 80 m2. Eventueel kunnen ze ook nog in de achtertuin scharrelen op de dag. Dan hebben ze nog veel meer ruimte natuurlijk. Al moet ik even kijken hoe dit zit met poepen enzo.

Kan eventueel ook van de voortuin naar de achtertuin een soort constructie maken waar ze doorheen kunnen lopen van voor naar achter. Dus heb prima mogelijkheden denk ik. Belangrijkste is dat ze wel gelukkig worden haha. Vind het zo sneu als ik ze weg moet doen omdat ze zich niet prettig voelen.

Zag meerdere mensen met een rododendron en kippen, moest geen problemen geven en daar kunnen ze mooi onder schuilen. Heb momenteel ook Canna staan. Die worden vrij hoog met grote bladeren, al ben ik bang dat die misschien wel interessant zijn. Heb liever dat ze mijn onkruid pakken :') Dat schiet na elke regenbui als een gek naar boven :P