Slechte vacht bij oudere hond, tips ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:59

CharmingS schreef:
Ilsey schreef:
Dat kàn inderdaad, maar is niet de eerste piste die ik zou bewandelen in de zoektocht naar de oorzaak vd veranderingen in de vacht.

Lees deze 2 artikelen eens..
https://www.mcvoordieren.nl/vers-vlees- ... en-nadelen
https://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10 ... 81/a000432

Hond van TS heeft dus al schildklier problemen, wat dus erger kan worden bij het voeren van KVV

@ TS lees dit even.
Ik zou toch echt ander voer gaan overwegen
https://www.mcvoordieren.nl/schildklier-hond

Dit is erg kort door de bocht, van kvv worden de schildklierproblemen niet erger. Mits de hond zijn dieet niet alleen uit nekken/strotten bestaat. TS geeft een kvv waarbij dit dus niet van toepassing is. Tevens heeft de hond een slecht werkende schildklier en geen overproducerende schildklier.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 21:22

Even vooropgesteld, mijn hond staat onder nauw toezicht van de dierenarts ( en fysiotherapeute ).

Heb vandaag zalmolie gekocht en ik ga even kijken wat dat doet.
Mocht dat niet afdoende zijn kan ik eventueel een multivit. gaan geven.
De klachten zijn echt ontstaan na de operatie, ik link het dus niet aan zijn huidige voeding eigenlijk, ik denk eerder dat zijn afweersysteem een hele klap heeft gekregen, maar mijn dierenarts zegt dat ze dit duidelijk klachten vind door de prednison.
Wellicht een combi van beide? Ze gaf een paar weken terug ( met de jaarlijkse check up en enting voor het buitenland ) dat ze niet iets anders verdenkt.

Overigens zijn tips voor brokvoeding ook zeker welkom, als wij op vakantie gaan dan moet ik hem ( en de andere hond ) ook tijdelijk brokvoeding geven ivm ontbreken van de vriezer.
Nu bestel ik Taste of the wild, maar daar krijgt hij weer veel ontlasting van en het stinkt dan ook gigantisch.

Bedankt voor alle reacties !

Ginger1991

Re: Slechte vacht bij oudere hond, tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:41

Je zou eventueel contact op kunnen met een dermatoloog en het verhaal uit kunnen leggen.
Wellicht bevestigd die het verhaal van je eigen dierenarts wat betreft de prednison maar heeft die wel tips voor de vacht en vooral huid van je hond.

Op de fotos ziet vooral de huid er aangetast uit? En daardoor is de vacht ook slecht.

Heb je qua brok nog eisen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:37

sunshine schreef:
Overigens zijn tips voor brokvoeding ook zeker welkom, als wij op vakantie gaan dan moet ik hem ( en de andere hond ) ook tijdelijk brokvoeding geven ivm ontbreken van de vriezer.
Nu bestel ik Taste of the wild, maar daar krijgt hij weer veel ontlasting van en het stinkt dan ook gigantisch.

Bedankt voor alle reacties !

Mijn hond kan ook bijna geen een brok verdragen, heeft ook een gluten allergie en bij teveel suikers krijgt ze flinke diarree. Voer haar nu sinds een paar maanden Wolfsblut en dan de zalmversie, en dit bevalt super haar ontlasting is 9 van de 10 keer heel erg goed.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:04

Januari geopereerd zeg je? Dan kan het weldegelijk aan de narcose liggen, naast de medicatie natuurlijk.
Is je hond al wel eens bij een trimsalon geweest die werkt met de was en blaas methode? Geen kam oid gebruiken alleen wassen met evt shampoo van de dierenarts, half uur laten inweken en dan uitspoelen en met waterblazer uitblazen. Dat een week of anderhalf later herhalen.
Verder zou ik idd toch een bloedonderzoek laten doen. Om eea uit te sluiten zoals tekorten of de kanker die terug/uitgezaaid is oid.
Succes!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:35

Ik zou toch eens op cushing laten testen. Mijn hondje dat januari 2017 gestorven is had ook cushing. Kreeg ook kwaaltjes die totaal geen steek leken te houden en kreeg een slechte vacht. Met cushing medicatie heeft ze nog een jaar een goed leven gehad na de diagnose. Toen ik ze liet inslapen was ze zelfs bijna volledig kaal.

Moest het dat niet zijn. Mijn border collies waarmee ik shows loop krijgen zalmolie en zeewier onder hun voer. Ze hebben beide een topvacht.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:38

Wij geven een biologische koudgeperste brok die ideaal is in combi met KVV: Vol Bites. Ik ken ook mensen die dit in combi geven met KVV of idd als ze op vakantie gaan ter vervanging van KVV en die honden doen het er goed op.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 19:04

Bedankt allemaal!
De dierenarts ziet voor nu nog geen reden om ergens op te laten testen.

Vol bites; helaas, ene variant zit kip in en de lam variant zit eieren in...en kip en eieren kan hij niet tegen ;( was anders een mooi alternatief voor de vakantie geweest.

Wolfsblut ken ik niet, ga ik even na checken :j

Kwa voeding, wat zijn mijn eisen;

* Hoog percentage aan vlees/vis
* graanvrij
* vrij van gevogelte
* vrij van eieren
* vrij van suikers/zoetstoffen

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:50

Ik zou hem sowieso die omega 3,6 en 9 gaan geven, raad ik trouwens iedereen aan geef het mijn paard ook, en die glimt als een spiegel *D

Wolfsblut voldoet aan deze eisen.. Je kunt daar ook een 3 kg zak van kopen om even te kijken hoe hij het daar op doet, en nee heb geen aandelen bij wolfsblut :P maar heb zelf anderhalf jaar naar geschikt voer gezocht voor mijn hond die dezelfde eisenlijst heeft als jouw hond :(:)

En wat Ilsey zegt kun je ook doen, brokken even de eerste tijd mengen met KVV zodat hij aan de brok gaat wennen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 09:13

Even een update.
Ik gebruik nu sinds 28/5 de zalmolie en ik begin verschil te merken.
Zijn vacht voelt niet meer zo hard aan en is een stuk zachter geworden, vind dat hij minder sterk ruikt en de huid lijkt iets rustiger te worden.

Foto's van voor 28/5:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:42

O wauw ja dat is zeker al een super positief verschil tov hoe het was!!
*\o/*

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:38

*\o/* top!!
Wellicht dan ook even kijken naar een omega 3(dha en epa) erbij? Fijn dat je verbetering ziet!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:12

Oh, super!!