Konijn gevonden en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Re: Konijn gevonden en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 18:31

iemand een idee van ras trouwens? Als die blijft zou ik er graag eentje bij zetten, maar kan ik er een kleiner ras bij plaatsen dan? Of is dat niet verstandig? Zou dan wel voor een gecastreerde ram gaan denk ik, of wat is wijs?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:34

Konijnen willen doorgaans ook gewoon niet op schoot. Het zijn geen knuffeldieren als ze dat niet vanaf jongs af aan echt geleerd hebben (en dan nog zijn ze eenkennig).
Gewoon afblijven en laten scharrelen met voldoende hooi en bodembekking om te knabbelen.
Als jij naar bed bent gaat hij vast wel een hapje eten.
Konijnen geven overigens niet echt iets om een kussen behalve om hardhandig kapot te graven en trekken.

Note: Als je tegels voegen hebben dan krijg je de witte urine aanslag nadien amper nog van de voegen af.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:36

Niet eten kan inderdaad stress zijn. Keutelen is een goed teken!
Misschien kan je een stukje appel geven, of wat wortel of wat paardenbloem bladeren, om het eten te stimuleren. Want konijnen hun darmen moeten eigenlijk altijd in werking zijn.
Verder gewoon met rust laten zodat hij kan wennen.

Het is gewoon een rasloos konijn :)
Hou er rekening mee dat je de eigenaar moet zoeken en die nog een hele tijd zijn konijn kan claimen.

Als je die niet vind en beslist het konijn te houden moet je weten of dit een dame of een heer is. Als het een mannetje is moet je hem laten castreren en er dan een vrouw bij zetten, is het een vrouwtje kies je best voor een gecastreerd mannetje. Ras of grote maakt niets uit, het is gewoon belangrijk dat het klikt tussen de konijnen. Niet alle konijnen vinden elkaar zomaar leuk.
Het is dus het slimste om naar een opvang te gaan en daar de nijn te laten koppelen, die kunnen je helpen met de juiste match te vinden.
Ander zit je misschien met 2 konijnen die elkaar helemaal niet leuk vinden.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 18:39

denk dat ik dat laatste ga doen Navojeh. Ga eens zoeken welke opvangen er hier in de buurt zitten. Wel pas binnen een weekje of 2. Als het baasje daarna alsnog komt opdagen komt er gewoon een andere nijn bij.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:39

Ik zou nog even helemaal niet aan een ander konijn denken, want konijnen kunnen niet vasten. Als hij echt nog niets gegeten heeft vandaag is dat niet best. In elkaar gedoken op schoot zitten klinkt ook al niet goed. Hoe zien de keutels eruit? Je zou kunnen proberen hem te verleiden met wat groenvoer, maar als hij dat ook niet wil kun je er beter mee naar een dierenarts gaan want anders is hij er morgen waarschijnlijk niet eens meer.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 18:47

Hij begon net heel actief op mijn buik te graven. Ziet er ook gezond uit verder. Als ik de indruk heb dat die niet goed is, ga ik er meteen mee naar de DA.

Keutels zien er klein, zwart en vast uit.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:55

Sjintoo schreef:
Keutels zien er klein, zwart en vast uit.

Dat past bij onvoldoende eten en klinkt (nogmaals) niet gezond. Ik hoop voor je dat het meevalt, maar als de darmen eenmaal stilliggen kan een dierenarts vaak ook niet veel meer doen. Konijnen zijn gevoelige dieren. Een konijn dat niet eet is niet gezond.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 18:59

als die morgen nog niet gegeten heeft ga ik er mee naar de DA

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:04

Het kan zijn dat je dan te laat bent. Als een konijn 24 uur niks eet is het vaak al te laat...

Waarom bel je geen dierenambulance en laat je m ophalen? Misschien mist iemand dit konijn wel heel erg

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:08

Ik zou hem ook laten ophalen door de dierenambulance. Nu ga je er kosten aan maken (da), terwijl het niet jouw konijn is en je ook nog niet zeker bent of je hem kan houden.

Wellicht kan je afspreken met de ambulance dat als niemand zich binnen het termijn zich meldt, en hij moet herplaatst worden dat ze contact met jou kunnen opnemen?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:16

Bel gewoon de dierenambulance en laat hem ophalen.. Niet eten is voor konijnen een erg slecht teken en kan hem fataal worden.
Als je graag konijnen wilt, haal dan een koppeltje bij het dierenasiel weg, maar ik zou niet met een gevonden konijn gaan slepen naar een DA ed, nogmaals, bel gewoon de dierenambulance.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:20

Ook konijnen kunnen gechipt zijn, misschien een idee om te kijken wie er in je buurt een chipreader heeft? Of inderdaad gewoon laten ophalen.

Dit lijkt me verder ook geen wild konijn, ik heb zelf ook zo'n soort gehad.

Maar nadenken voor een ander konijn erbij is wel erg vergezocht, dit is niet jouw konijn...

Sunau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:22

Het verbaasd mij niet dat het konijn in elkaar gedoken zit. Het zit in een onbekende omgeving, is een vluchtdier en niet alle konijnen voelen zich prettig op schoot. Daarnaast geef je aan katten en/of honden in huis te hebben (met alle bijbehorende enge geluiden en geuren voor het konijn). Je kunt hem/haar het beste op een rustige plek in huis zetten met schuilmogelijkheid.
Qua voer: hooi (geen kuil!), een schijfje wortel (geen hele: veel suiker, worden ze snel dik van, daarnaast moet konijn eerst wennen aan groenvoer), blaadje paardenbloem, blaadje andijvie. Pas op met fruit i.v.m. suikergehalte. Ook aan stukjes fruit moet een konijn eerst gewend worden, anders heb je kans op diarree en gasvorming. Als je brokjes/pellets haalt, kies dan voor een ongemengde brok (dus geen leuke kleurtjes en stukjes) i.v.m. niet kieskeurig kunnen zijn en alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen.
De meeste konijnen eten rond schemering, dus vroeg in de ochtend en rond de avond. Wees ook niet verbaasd dat hij (nu) niet uit je hand wil eten, hij moet eerst tot rust komen en zich prettig voelen in de nieuwe omgeving.

Mocht je besluiten te houden: laat je konijn vaccineren voor Myxomatose en vooral voor VHD type 2. Beide ziektes zijn zeer besmettelijk en komen ook voor onder wilde konijnen. Krijgt je konijn één van deze ziektes en is hij/zij niet beschermd dan is het in 95% einde verhaal.
Daarnaast zijn konijnen inderdaad groepsdieren en is een soortgenoot (dus geen cavia!) en voldoende leefruimte belangrijk!

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:28

:D Wat voor ras het is ? niks ras loos het is een Thüringer

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:32

Gun het beestje even rust, dus niet bij gaan kijken en hooi en water geven.
Die keutels lijken mij helemaal prima. Konijnen hebben twee soorten keutels, die zachte die ze zelf weer opeten en die kleine harde keuteltjes die jij nu waarschijnlijk ziet.
Hij ziet er weldoorvoed uit, dus of hij is ontsnapt maar dan komt hij uit de buurt of hij is gedumpt en dan heb je een konijn :')

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 19:33

Weldoorvoed is die idd. Zeker niks te mager.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:53

Lijkt mij ook een thuringer, prachtig! Die is vast van iemand.

Ik zou hem even lekker met rust laten met hooi en water. Geen kuil he, hooi.

En mogelijk is het al gezegd maar zomaar ergens gras plukken zou ik niet doen, daar kan ie ziek van worden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:00

justkid schreef:
Die keutels lijken mij helemaal prima. Konijnen hebben twee soorten keutels, die zachte die ze zelf weer opeten en die kleine harde keuteltjes die jij nu waarschijnlijk ziet.

De normale keutels van een gezond konijn zijn vrij groot, eerder bruin dan zwart en hebben een vezelige structuur. Als je ze tussen je vingers pakt vallen ze vrij snel uit elkaar. Kleine, harde, zwarte keutels wijzen op een gebrek aan vezels en gaan vaak vooraf aan serieuze darmproblemen die bijna altijd het einde van het konijn betekenen.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:12

SweetVanille schreef:
Maar nadenken voor een ander konijn erbij is wel erg vergezocht, dit is niet jouw konijn...

Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Ik zou het zelf heel erg vinden als ik één van mijn konijnen kwijt was en iemand die hem had gevonden voor mijn gevoel meer nadacht over hoe ze hem moest houden dan dat hij weer bij mij terecht kwam.
Laatst bijgewerkt door Ohana_91 op 13-05-18 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:17

Als ik jou was zou ik ook de dierenambulance bellen. Los van het feit dat dit konijn misschien gewoon een eigenaar heeft, is het ook belangrijk dat dit konijn de juiste zorg krijgt. Het is erg belangrijk dat een konijn blijft eten en als dit niet het geval is, is snel handelen erg belangrijk. Je kunt daarmee niet "even aankijken" en anders morgen wel naar de dierenarts gaan, dat kan dan al te laat zijn.

Overigens is dit niet vervelend bedoelt, het is super dat je dit dier gevangen hebt.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 20:21

Heb hem ondertussen een appelschijfje gegeven en dat eet die wel. Dus hopelijk straks ook het hooi en de korrels die ik gehaald heb. Meer dan dit appelschijfje durf ik voorlopig nog niet van fruit. Ben ook niet zeker of die dat gewoon is en wil voorkomen dat die ziek wordt.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:24

Mijn konijntje die ik erbij heb gehaald heeft behoorlijk last gehad van het wisselen van voer. De vorige eigenaar had voer meegegeven, zodat ik het kon mengen met het huidige voer en toch ging dat niet helemaal vlekkeloos. Plotseling heel ander voer qua korrels gaan geven dan het konijn gewend is, zou ik dus ook niet doen. Waarom bel je niet de dierenambulance?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:26

Sjintoo schreef:
Heb hem ondertussen een appelschijfje gegeven en dat eet die wel. Dus hopelijk straks ook het hooi en de korrels die ik gehaald heb. Meer dan dit appelschijfje durf ik voorlopig nog niet van fruit. Ben ook niet zeker of die dat gewoon is en wil voorkomen dat die ziek wordt.

Teveel fruit en groenvoer kunnen ze dunne poep van krijgen, hou dit wel in de gaten :)

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:47

Als je niets weet van konijnen , breng hem dan alsjeblieft naar een opvang en geef hem aan als gevonden bij een dierenarts..Wellicht is iemand hem kwijt en heel verdrietig...geef het beestje gewoon wat hooi ,je weet niet wat het dier gewend is. konijnen hebben snel last van diarree met verkeerde voeding.....Pak het dier ook niet op,het is een prooidier...Konijnen hebben veel ruimte nodig en moeten kunnen rennen en holen kunnen maken....tutten met zachte mandjes hoort niet bij deze dieren...het is al erg genoeg dat er konijnen HOKKen bestaan...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:50

Bestaat er in België ook een dierenambulance? Ik zou eerst even kijken of dit diertje niet vermist wordt. Ik vind de reacties wel wat overdreven allemaal. Ze doet toch haar best om het beestje op te vangen? In België zal het wellicht een beetje anders werken met instanties dan in Nederland en om hier op zondag dierenartsen voor in te schakelen lijkt me ook wat overdreven. Geef het beestje even rust en wat hooi en morgen maar even kijken waar hij terecht kan als de eigenaar zich nog niet gemeld heeft.