HELP!! Cavia bevallen, maar hangt nog iets groots uit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:45

Ik vind dat het TS niet kwalijk te nemen is dat ze het eerst hier vraagt. Wie weet was het gewoon een wat langer opblijvende nageboorte ofzo. Als je dat nog nooit gezien hebt...
Verder doet de veearts ook niets anders dan eerst goed ontsmetten, wat peniciline erop en dan terugduwen hoor.

Ik hoop dat dat je cavia het overleefd TS, heb prolapsen al fout zien gaan maar ook in een aantal gevallen goed :)
edit; en dat ontzettend pijnlijk wat hier gezegd is vind ik, in ieder geval bij andere dieren, ook wel meevallen hoor, die zijn wel ziek maar geen zichtbare pijn.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 10-05-18 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:46

Maar mensen TS vraagt advies, omdat ze dit nog nooit heeft mee gemaakt of gezien.
Waarom zou je dit niet kunnen vragen op bokt?
Als mensen zeggen dat ze direct de dierenarts hadden gebeld en niet de tijd hadden genomen om dit op bokt te plaatsen, dikke prima, maar TS heeft een andere keuze gemaakt.
Waarom zou je haar daar dan zo over aanvallen?
Berichtgeving kan ook positief gepost worden ipv zo fel als dat ik hier lees.

TS: fijn dat de dierenarts de cavia kon helpen. Hopelijk gaat het snel beter en gaat het met de kleintjes ook goed. :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:50

Nouja.. de felheid is best begrijpelijk toch wel. Als je moeder met een enorm rode uitstulping uit haar vagina in huis ligt zet je als het goed is ook niet eerst een topic op bokt, maar zorg je voor medische hulp :')

SdaphneS

Re: HELP!! Cavia bevallen, maar hangt nog iets groots uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:53

Een ieder reageert anders in zulke situaties. ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:12

Ze heeft toch snel de dierenarts gebeld na jullie advies. Cavia is geholpen. Nu hopen dat er niets ontsteekt.

Hopelijk komt alles helemaal goed TS.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:19

Ik snap ook niet dat je de vraag eerst op Bokt stelt ipv direct de dierenarts te bellen, dat is te allen tijde sneller dan wachten op een forum waar iedereen denkt de wijsheid in pacht te hebben.

Wel heel fijn dat het goed met het beestje en de baby's gaat! Veel plezier ermee want baby caafs zijn echt de allerleukste wezentjes <3

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:25

Het had ook een uithangende nageboorte kunnen zijn... en leuk dat een hoop mensen nog op ts tekeergaan terwijl de cavia allang geholpen en thuis is. Stelletje hersenloze meelopers :evaw:

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:28

De cavia heeft nu de juiste hulp gehad en is weer thuis met haar jongen, dat is het belangrijkste.

Hopelijk blijft het goed gaan met de moeder en haar jongen!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:45

Er wordt zoveel gevraagd. Waar anderen met iemand thuis kan overleggen of vrienden kan je ook op een forum dingen vragen. Niet iedereen reageert het zelfde.

Fijn dat je gelijk bij de dierenarts bent geweest. Ik hoop dat ze het overleeft.

Leek ook net een nageboorte. Prolaps laatst bij dokter poll gezien bij een kat die overleefde dat. En een koe die het nog erger had.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:08

Fijn dat het goed is afgelopen. Goed dat je navraag hebt gedaan waardoor je snel actie kon ondernemen. Laat je weten hoe het met je caafje gaat aankomende periode. Fijn dat de kleintjes weer drinken en bij mama zijn

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:14

Fijn dat je caviaatje nog geholpen kon worden! :)

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:20

Hoe gaat het nu met de moeders en haar baby's?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:21

Ik begrijp eigenlijk niet dat jij verbaasd bent om sommige reacties hier :o? . Op de tijd die jij besteedde aan het plaatsen van je vraag was ik bij de DA...

Maar, ik ben blij dat je uiteindelijk wel naar de DA bent geweest en mama cavia weer oke is +:)+ .

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:37

Billy schreef:
Het had ook een uithangende nageboorte kunnen zijn... en leuk dat een hoop mensen nog op ts tekeergaan terwijl de cavia allang geholpen en thuis is. Stelletje hersenloze meelopers :evaw:

Weet niet of je ook op mij doelt aangezien ik ook heb gezegd dat ze wellicht beter gelijk had kunnen bellen, maar ik probeer haar gewoon een tip mee te geven voor de volgende keer. Is niet bedoeld om op haar tekeer te gaan. Mijn reactie, als mijn kat iets heeft waar ik de vinger zelf niet op kan leggen, is gewoon gelijk even de DA bellen voor advies, zeker als ik geen idee heb wat het is. Die weten nog altijd meer dan het internet. :D

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:48

Simbaa schreef:
Ik denk dat die mensen zich afvragen waarom je dit in godsnaam op Bokt plaatst ipv de dierenarts te bellen. Moet eerlijk zeggen dat ik die gedachte namelijk ook heb. Het feit dat je het zelf wilde terug duwen getuigt mij van tamelijk weinig logisch verstand.

Hoop dat het snel beter gaat!

Zelf ook ff beter lezen !
TS was niet van plan om zelf iets terug te drukken.
Ze heeft meteen de raad opgevolgd en is naar de DA gegaan !

Dus positief reageren is nu misschien vriendelijker !

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:48

Ik ga verder niet oordelen over je topic of over wat anderen zeggen. Goed dat je naar de DA bent gegaan, hopelijk knapt moeder snel op! Heel veel sterkte en beterschap voor mama cavia Y;(

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:59

Spoiler:
silvia58 schreef:
Simbaa schreef:
Ik denk dat die mensen zich afvragen waarom je dit in godsnaam op Bokt plaatst ipv de dierenarts te bellen. Moet eerlijk zeggen dat ik die gedachte namelijk ook heb. Het feit dat je het zelf wilde terug duwen getuigt mij van tamelijk weinig logisch verstand.

Hoop dat het snel beter gaat!

Zelf ook ff beter lezen !
TS was niet van plan om zelf iets terug te drukken.
Ze heeft meteen de raad opgevolgd en is naar de DA gegaan !

Dus positief reageren is nu misschien vriendelijker !

Vriendelijker wel, maar ik zag daar geen redenen voor. Ts stelde wel degelijk de vraag of ze dat zelf terug kon drukken.

Dus zelf ook ff beter lezen ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:22

Nou, gelukkig heb je erg goed opgelet en ben je bij de geboorte geweest en vond je haar niet pas vele uren later. Dus ik vind het heel goed dat je er voor je cavia was om de bevalling te zien en opmerkte dat er iets niet klopte. Dat je het dan hier vraagt met een spoed topic omdat je je echt geen raad weet (anders start je de naam niet met HELP) vind ik erg goed van je, goed gedaan, fijn dat je gelijk de adviezen opvolgde en de dierenarts je caviatje zo goed heeft kunnen helpen! En volgende keer bel je vast gelijk de dierenarts na deze ervaring :)

Nu ben ik ook erg benieuwd naar de babytjes, heb je een foto? <3

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:58

Manda schreef:
Nou, gelukkig heb je erg goed opgelet en ben je bij de geboorte geweest en vond je haar niet pas vele uren later. Dus ik vind het heel goed dat je er voor je cavia was om de bevalling te zien en opmerkte dat er iets niet klopte. Dat je het dan hier vraagt met een spoed topic omdat je je echt geen raad weet (anders start je de naam niet met HELP) vind ik erg goed van je, goed gedaan, fijn dat je gelijk de adviezen opvolgde en de dierenarts je caviatje zo goed heeft kunnen helpen! En volgende keer bel je vast gelijk de dierenarts na deze ervaring :)

Nu ben ik ook erg benieuwd naar de babytjes, heb je een foto? <3

Huh, lees jij een andere OP dan ik? Ze schrijft toch dat ze er juist niet bij was (er was niemand thuis) en ze juist wél een paar uur later ze pas gevonden heeft (en er al één jong dood was)?

Billy schreef:
Stelletje hersenloze meelopers :evaw:

Een beetje kinderachtig om zo te gaan schelden, vind je ook niet?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:17

Ja idd hersenloze meelopers... ze blaten elkaar allemaal na..
En lezen doet niemand goed.... volgens zijn profiel is ts een “hij”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:52

Kijk, Ts is met de cavia naar de dierenarts gegaan. Cavia is geholpen en terug bij haar kleintjes. Dat is het belangrijkste. Verziek nu jullie en Ts’s dag niet door te blijven doordrammend dat hij direct de dierenarts had moeten bellen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:14

DeMolenhoek schreef:
Kijk, Ts is met :o de cavia naar de dierenarts gegaan. Cavia is geholpen en terug bij haar kleintjes. Dat is het belangrijkste. Verziek nu jullie en Ts’s dag niet door te blijven doordrammend dat hij direct de dierenarts had moeten bellen.

Dit is nog de beste tip van de dag! Zo kan het ook...

Ik ben benieuwd naar de kleintjes, post je nog fotootje :o :o :o

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:59

Billy schreef:
Ja idd hersenloze meelopers... ze blaten elkaar allemaal na..
En lezen doet niemand goed.... volgens zijn profiel is ts een “hij”

Dat slaat natuurlijk al helemaal nergens op, heeft echt niets met goed lezen te maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:02

Eind goed, al goed!

Goed gehandeld, goede raad opgevolgd en weer wat bijgeleerd +:)+

Hoe is het nu met moeder en kroost?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:40

Cavia heel goed in de gaten houden, ze zijn lang niet zo flexibel als andere dieren mbt operaties. Het zijn prooidieren, dus als je merkt dat ze plots langere periodes stokstijf zit (> 15s) zonder knabbelen, scharrelen, voor de kinderen zorgen, geen interesse meer in andijvie of ander lekkers... Direct naar DA. Ze uiten pijn op het eerste zicht nauwelijks en eentje die langere periodes met pijn zit, die eet niet. Eentje die langere periodes niet fatsoenlijk eet, gaat dood.

Zet moeders met kinders op een plek waar je haar goed in de gaten kan houden zonder te verstoren.

Blijven opletten nu de komende week (hoeft niet s nachts te waken etc), maar wel opletten of je van die 'verstijfperiodes' ziet.
Is ze gewoon lekker actief en continu geïnteresseerd in eten zoals een normale cavia, niet druk maken, dan kom t wel goed. Alleen niet meer mee kweken. Moest je een beertje hebben zitten, cavia's kunnen prima gecastreerd worden en dat kost je geen rib uit je lijf. Wel bij een dierenarts doen met ervaring met exoten.

En als alles goed is, lekker genieten! Babycavia's zijn geweldig :D