Kat verhuizen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:00

HelmerG schreef:
wemkelover schreef:
Misschien,

Mijn vaders kat die mocht naar buiten kijken tijdens het rijden naar het nieuwe huis. En hij is indd 6 weken binnen gebleven maar daarna alsnog naar het oude huis gelopen. Dit heeft hij toen wel 6 keer gedaan.

Dat is dan wel een uiterst geval wat je benoemt. Normaal gesproken, in de meeste situaties, is 6 weken voldoende. Het zal per kat verschillen hoe ze reageren op een verhuizing en dat kan TS het beste zelf inschatten tegen de tijd dat ze verhuisd is - ze zal immers zelf het beste aanvoelen hoe de kat reageert op het verhuizen. Maar in de regel, kun je normaal ervan uitgaan dat 6 weken voldoende is. In je vaders situatie is het dan wel balen dat ook dat niet voldoende is geweest en de kat terug bleef gaan, maar daar zou TS niet vanuit moeten gaan, dat het niet genoeg zou zijn omdat het een kans is van 1 op zoveel. In TS's geval zou ik me in ieder geval niet vooraf al gek maken dat dit zou gebeuren omdat statistisch gezien de kans vele malen groter is dat het gewoon goed gaat. Is je vaders kat uiteindelijk wel gewend geraakt :)?

jazeker uiteindelijk wel. Bij deze kat kwam het puur omdat hij waarschijnlijk gezien heeft hoe de route ging. Dus ja mijn advies zou zijn zorg dat je kat niet mee kan kijken naar buiten.

HuppeltjeZ

Re: Kat verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 19:15

Nog eens bedankt voor alle tips!

Ik zou wel willen benadrukken dat de kat "achterlaten" totaal niet mijn insteek was (vind het spijtig dat veel mensen dit zo oppakken). Mijn insteek was uitzoeken wat het beste is voor mijn kat zelf (territorium of bekend baasje), en niet wat ik vanuit mijn egoïstische standpunt zou willen (hem hoe dan ook meenemen) ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:52

Ik ben met mijn kat in de laatste jaren 5 keer verhuisd en daarnaast gaat ze ook geregeld mee naar ons vakantiehuisje. Nooit maar meer als een uur van slag geweest. Ze zoekt haar bak en eten op, loopt een rondje, besmeurt de hoekjes met haar kattenparfum, haalt een aai op en gaat lekker liggen. Als ze mij maar heeft. Beestje is trouwens 18

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:37

Ja een kat krijgt stress van een verhuizing, de gemiddelde mens ook ;-)
Maar stel je voor dat je kat weer aan geheel nieuwe mensen, nieuwe spullen, alles moet wennen? Dan is het bekende huis ook niet meer zijn thuis.
Gewoon lekker meenemen!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:22

picobello schreef:
Ja een kat krijgt stress van een verhuizing, de gemiddelde mens ook ;-)
Maar stel je voor dat je kat weer aan geheel nieuwe mensen, nieuwe spullen, alles moet wennen? Dan is het bekende huis ook niet meer zijn thuis.
Gewoon lekker meenemen!

OOOOOOOOOOOOOOO echt wel.
Wij gaan als het goed gaat, binnenkort verhuizen. O man ik heb er zooooo geen zin in...
Wel als we er eenmaal zitten en het achter de rug is maar ja daarvoor moet er toch echt wel eerst verhuist worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:30

Die katten van mij keken niet eens op toen ik ze meenam in het nieuwe huis. Gingen direct prins heerlijk liggen maffen in de vensterbank en op de bank. Alsof ze er al jaren woonden :+

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:57

Gewoon meenemen, meestal valt het allemaal wel mee, kat achterlaten zou ik nooit doen, je weet maar nooit hoe de andere mensen zijn.

Ik heb zelf een kat uit het asiel gehaald die was achtergelaten, de aanloop tot een verhuizing was de eerste keer blinde paniek en had ik een kat die een bloedhekel heeft aan autorijden die zich vastklampte aan mijn matras in de auto terwijl ik haar zelf helemaal niet in de auto had gezet. Het is minstens net zo stressvol voor een kat om een andere eigenaar te krijgen als om te verhuizen dus als het je maatje is, neem mee!

Wat ik doe is (er van uitgaande dat je kat zonder teveel stress de auto in gaat, in mijn geval verhuis ik steeds op loopafstand bij toeval) is, poes meenemen naar het nieuwe huis met een kussentje, bakje voer, water, en met poes in mijn kielzog (die wandelt gewoon mee) naar het nieuwe huis lopen, hier aangekomen poeslief lekker in dr mandje met lekker eten terwijl ik aan het schilderen ben oid en later op de dag met poes weer teruglopen. Van verhuizing is voor poes dan geen sprake, die verplaatst gewoon in haar beleving en zolang ik er ben is het haar thuis.

Enige waar ik rekening mee moet houden is een wat hogere dierenartsrekening omdat ze inderdaad wel haar territorium moet veroveren.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:18

Mijn katten zijn ook al een aantal keer verhuisd en nadat ze even 'de kat uit de boom' hebben gekeken, maken ze er niets meer van. Je moet zelf ook gewoon doen alsof je thuis bent! Nog een tip: maak het nieuwe huis vooraf goed schoon, zo weet je zeker dat er geen territorium geurtjes van andere dieren meer zijn!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:27

Inderdaad bovenstaande, en een toevoeging: Ga niet enthousiast komen met nieuwe krabpalen en mandjes voor je nieuwe huis, neem het eigen spul mee (vertrouwde geurtjes) en ga rustig aan vervangen als poes zich op zijn gemak voelt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:35

Absoluut meenemen. Eerste drie weken binnenhouden en eerst samen met jou naar buiten (draag hem rond of doe hem aan een tuigje etc). Katten hechten zich erg aan mensen. Wij hebben vaak genoeg katten meeverhuisd; is nog nooit fout gegaan.